Gå til innhold

!6-åringer og puter under armene....

Anbefalte innlegg

Skrevet

I forbindelse med jobben skal vi sende tre unge jenter på kurs. Jentene er 16 år, og kurset er 3 mil borte, to busser.

Nå viser det seg at foreldrene ikke kan kjøre dem til dette kurset - og den ene foreldreren spør MEG om ikke jeg kan kjøre dem! (jeg er altså "sjefen" til jentene, og den som sender dem på kurs) Det var nemlig litt vanskelig for jentene å ta bussen...

Hallo!?? Er det blitt så gale at 16 år gamle jenter ikke klarer å finne frem på egen hånd - eller er det jeg som overreagerer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes ikke du overreagerer. Det er på tide at de får prøve seg. Regner med at dette er i Norge, så da klarer de vel å spørre seg frem?!? ;)

Hilsen Lille meg

Skrevet

Kanskje de rett og slett ikke tør?

Selv har jeg sosial angst og tar aldri buss. :sjenert:

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Det virker lite sannsynlig at tre jenter på 16 har sosial angst - mer sannsynlig at foreldrene duller med dem, i hvert fall.

De er jaggu gamle nok til å ta bussen selv!

Skrevet (endret)
Det virker lite sannsynlig at tre jenter på 16 har sosial angst - mer sannsynlig at foreldrene duller med dem, i hvert fall.

Jeg mente ikke at de har det.

Uansett hvis det er dulling fra foreldrene som gjør at de ikke tar bussen er det jo ikke dems feil. Det er foreldrene som burde ha 'lært' de det allerede.

Endret av Hel
Gjest LoisLane
Skrevet

Oppgir de noen grunn til at de ikke kan ta bussen?

Skrevet

Dette er jo ikke jentene selv- men nettopp:foreldrene...

Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

At det var vanskelig?

Høres ut som dulling for meg. Jentene klarer seg helt utmerket hvis de blir hivi uti med huet først, men nå har vel foreldrene gitt dem ganske klar beskjed om at dette er for vrient for dem, og da blir det faktisk vanskeligere.

Ikke for det, én jente ville sannsynligvis hatt mindre problemer med å komme seg til riktig buss enn tre jenter...

Skrevet

Hei, følg med på utviklingen da.

For tretti år siden kunne en jeg kjenner ta bussen alene til barnehagen som lå 7 kilometer unna. For to år siden fikk jeg høre det igjen av læreren da en av foreldrene i guttungens klasse hadde sett ham på kjøpesenteret som lå fem minutter unna. Han var da ni. Ja jeg er fortsatt oppgitt.

Men poenget er; vi vil ikke oppdra selvstendige barn og vi får ikke lov. Det er alt for mange som ikke takler sitt eget liv og synes det er enklere å ta tak i andres. Om jeg ville sendt en 16-åring alene tre mil? Ikke tale om. De er fortsatt ikke myndig. Noen kunne komme til å angripe valget jeg tok.

Skrevet
Om jeg ville sendt en 16-åring alene tre mil? Ikke tale om. De er fortsatt ikke myndig. Noen kunne komme til å angripe valget jeg tok.

Hva så om de angriper valget ditt? Det er ditt valg, det er ikke ulovlig og det kan begrunnes.

Jeg vet om 16-åringer som har dratt på interrail alene, jeg. De har klart seg utmerket! To busser er ingenting.

(Fnyser jenta som er oppvokst med absolutt ingen dilling)

Skrevet

3 mil er da ingen ting.

det var den avstanden jeg hadde til vidregående i 3 år det..

og jeg greite fint å ta den bussen alene

og jeg dro også ofte lengere enn det... og da både med buss og togbytting...

her er det nok bare foreldrene som duller med de

Gjest gjesten
Skrevet

Det er overbeskyttelse fra foreldrenes side, og frekt av de å be deg om å kjøre. Jentene er store nok til å sitte på en buss eller to i noen mil.

For det første er de tre jenter som reiser sammen. For det andre det er innenlands i Norge, så de snakker språket og kan spørre seg frem om det skulle oppstå små problemer. For det tredje regner jeg med at de alle har mobil og dermed kan ringe foreldre eller andre om store problemer. For det fjerde er de 16 år gamle. Da er det på tide at de klarer å ta en buss innenlands med bytte. Det er to år til de er myndige...

Skrevet (endret)

De må jo komme seg til kurset på egenhånd, men jobben(altså "du" ) skal betale reisekostnader og eventuelle diettpenger/overnatting.

Endret av MiniMjau
Skrevet

og siden dette er i forbindelse med jobb, så er det faktisk ganske latterlig at foreldrene kommer og spør sjefen om ikke sjefen kan kjøre dem på kurs, fordi foreldrene ikke kan. ... :overrasket:

er de ikke gamle nok til å ta to busser 3 mil, så ville jeg stilt spørsmålstegn (til foreldrene) til om de er gamle nok til å reise på ett kurs borte fra skole og andres strenge overvåken.

søstern min og jeg tok tog alene i ca 7 timer, med togskifte, fra jeg var godt yngre en disse jentene.

klart det var andre tider, men dog.

Skrevet

Jeg er enig med de andre her.. Men det kan jo hende det er en strekning det skjelden går buss da..? Og at de kanskje må vente kjempe lenge mellom bussbytte eller før kurset begynner..? Ikke vet jeg..

Klarer liksom ikke fatte at de skal ha noen problemer med det. Jeg tok også bussen til vgs i et par år samme strekning - ingen problemer for meg i allefall! Og jeg var alene hver dag og ganske sjenert av meg!

De trodde ikke at du også skulle på samme kurset da? Er jo forsåvidt ikke noe galt i å spørre om du kunne tatt de med bort..

Men å spør om du kan kjøre dem, er litt frekt syns jeg!

En annen ting; får de transporten til kurset dekket da? Buss er jo blitt dyrt i disse dager, så det kan jo hende det var derfor de spurte..?

Skrevet
De må jo komme seg til kurset på egenhånd, men jobben(altså "du" ) skal  betale  reisekostnader og eventuelle diettpenger/overnatting.

Ja, jeg var litt treg jeg..

Skrevet

Syns foreldrene er litt snåle jeg, 16 åringer klarer da fint å ta buss tre mil, selv med bussbytte.

Er jo tusenvis av 16 åringer i norge som reiser på spåkreise alene, og kjenner flere som har vært på interrail da de var 16.

Selv pendlet jeg 2,5 mil hver vei til vidregående hver dag i tre år. Og har venner som hadde 4 mil hver vei da vi gikk på ungdomskolen(ja jeg er fra hutiheita)

Syns litt synd på disse tenåringene som har foreldre som ikke har mer tiltro til dem enn som så.

Skrevet

Det klarer dem selv! Store jentene. :)

Da jeg var 16år, reiste jeg tur/retur oslo(røa)-mosjøen alene med fly, tog og buss.. Viktig å lære seg hvordan man skal ta seg fra A->B når man blir voksen. 3 mil er jo ikke langt. Det er som fra hjemme til jobben for min del.

Skrevet

Syns det er helt forferdelig at FORELDRENE faktisk snakker med 'sjefen' på vegne av jentene...

Men på en annen side kan jeg skjønne at det er 'nervøse' - personlig greier jeg KUN å ta buss alene om jeg har tatt den ruta før. MEN, kan aldri i verden tenke meg å fly alene for eksempel, TENK om jeg ikke finner gaten for eksempel.. Men nå er det snakk om 3 jenter, og da burde det ikke være noe problem, i allefall ikke i norge.....

Skrevet
MEN, kan aldri i verden tenke meg å fly alene for eksempel, TENK om jeg ikke finner gaten for eksempel.. Men nå er det snakk om 3 jenter, og da burde det ikke være noe problem, i allefall ikke i norge.....

Det finnes alltid folk som er kjent. I butikker, på gata.. Er jo bare å hoppe inn i en taxi hvis ting blir for ille. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...