AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Så spørsmålet er om jeg er for sent ute? Kunne tenke meg f eks å bli bioingeniør eller noe relatert. Siden jeg var liten hadde jeg en drøm om å jobbe med naturvitenskap, men valgte dessverre feil som ung. Det er vanskelig å slippe drømmen, selv om fornuften sier jeg burde droppe det. Jeg har gode nok karakterer og realfagkompetanse, men for å kunne klare et naturvitenskapelig studie måtte jeg nok brukt minst ett år på å terpe på matte og kjemi. Så da hadde jeg sikkert ikke blitt ferdig studert før jeg er 45-46. Hva synes dere? Anonymkode: b7ebc...8d1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Kjør på! Du har jo fortsatt 20 år igjen i arbeidslivet etter endt studie. Anonymkode: b6a39...257 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 Søknadsfristen for samordnet opptak har vel ikke vært? Søk. Hvis du er god i realfag og har bittelitt fritid, så klarer du fint å lese deg opp på VGS fag innen høsten Anonymkode: 16434...835 6
Lodott Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 Gamle legevakt sjefen i Bergen var 49 når hun begynte på medisinstudiet… det er aldri for sent. Hadde jeg vært deg ville jeg forsøkt å følge drømmen. Om du ikke prøver kan du hende du angrer senere på at du ikke prøvde. 6 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er samfunnsøkonomisk hjernedødt at folk skal bytte utdanninger i hytt og pine sent i arbeidslivet. Du tar studieplassen fra en som kunne jobbet i yrke dobbelt så lenge som deg. Kjøp deg heller et lite sett med kjemi for barn/ungdom og et Brilliant.org-medlemsskap istedenfor. Vi går mot nedgangstider her og må tilpasse oss deretter. Anonymkode: 9e759...534 Ooog denne kommentaren kan du overse glatt, TS.. Kjør på!! Anonymkode: 6b1ec...a10 9 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 Hvorfor vil du jobbe på lab? Ang. alder, så er det ikke noe problem. Jeg gikk i klasse med ei på 40 og ei på 50 da jeg gikk på bioingeniørutdanningen. Så hvis det er virkelig det du vil, så go for it. Anonymkode: 6b10a...7cd 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 Fagene er ikke så vanskelige på studiet. Frisk opp litt i kjemi før studiestart i høst, så går det nok bra. Anonymkode: 6b10a...7cd 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 Har du tid og råd til å studere så gå for et. Det er aldri for sent. Og hvertfall ikke når du er 40. Husk at du ikke skal pensjonere deg før du er 73. Det vil si at du har nesten 30 år med arbeid foran deg etter endt utdanning. De færreste blir i samme jobb i 30 år. Så den arbeidsgiveren du får som nyutdannet 45-åring vet at de får nytte av deg like lenge som en nyutdannet 25-åring. Anonymkode: 0c6a7...982 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hvorfor vil du jobbe på lab? Ang. alder, så er det ikke noe problem. Jeg gikk i klasse med ei på 40 og ei på 50 da jeg gikk på bioingeniørutdanningen. Så hvis det er virkelig det du vil, så go for it. Anonymkode: 6b10a...7cd Jeg liker å jobbe praktisk, undersøke og få resultater. Jeg er nøyaktig og systematisk av meg. Og liker å være til nytte. Og synes naturvitenskap, i grunn mange felt, men og medisinsk og farmakologisk forskning er veldig spennende. Så det tiltaler meg veldig å jobbe på et medisinsk laboratorium eller med veterinærmedisin. Så er vel derfor jeg har lyst til det og ser det for meg. Så oppmuntrende med alle positive svar. Ts😊 Anonymkode: b7ebc...8d1 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så spørsmålet er om jeg er for sent ute? Kunne tenke meg f eks å bli bioingeniør eller noe relatert. Siden jeg var liten hadde jeg en drøm om å jobbe med naturvitenskap, men valgte dessverre feil som ung. Det er vanskelig å slippe drømmen, selv om fornuften sier jeg burde droppe det. Jeg har gode nok karakterer og realfagkompetanse, men for å kunne klare et naturvitenskapelig studie måtte jeg nok brukt minst ett år på å terpe på matte og kjemi. Så da hadde jeg sikkert ikke blitt ferdig studert før jeg er 45-46. Hva synes dere? Anonymkode: b7ebc...8d1 Begynte selv da jeg var i den alderen. Aldri angret et sekund. Halve klassen var 35 +. Anonymkode: 1ba3b...faf 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 Må eu bli bioingeniør da? Finnes mange typer laboratorium. Laborant, Fiskehelse, biologi, Dyrepleier, vitenskapelig assistent osv osv Anonymkode: ed67c...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er samfunnsøkonomisk hjernedødt at folk skal bytte utdanninger i hytt og pine sent i arbeidslivet. Du tar studieplassen fra en som kunne jobbet i yrke dobbelt så lenge som deg. Kjøp deg heller et lite sett med kjemi for barn/ungdom og et Brilliant.org-medlemsskap istedenfor. Vi går mot nedgangstider her og må tilpasse oss deretter. Anonymkode: 9e759...534 Hahaha, morsom du. Kjøp deg en leke-PC for barn og bli medlem i en ungdomsklubb i stedet for å trolle på KG. Går ut fra at du selv er så edel at du avstår fra ting og opplevelser du vil ha for å unngå å ta plassen fra yngre mennesker? Og at du innretter valgene dine etter nedgangstidene som kan komme? Anonymkode: 5c0a6...9a0 4
Grüner Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kjør på! Du har jo fortsatt 20 år igjen i arbeidslivet etter endt studie. Anonymkode: b6a39...257 Mer! Husk at pensjonsalderen heves nå 😉 1
Tripptrapp1 Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så spørsmålet er om jeg er for sent ute? Kunne tenke meg f eks å bli bioingeniør eller noe relatert. Siden jeg var liten hadde jeg en drøm om å jobbe med naturvitenskap, men valgte dessverre feil som ung. Det er vanskelig å slippe drømmen, selv om fornuften sier jeg burde droppe det. Jeg har gode nok karakterer og realfagkompetanse, men for å kunne klare et naturvitenskapelig studie måtte jeg nok brukt minst ett år på å terpe på matte og kjemi. Så da hadde jeg sikkert ikke blitt ferdig studert før jeg er 45-46. Hva synes dere? Anonymkode: b7ebc...8d1 Gjør det! Ligger vi ikke an å skulle jobbe til vi er minst 73? Du er bare halvveis i arbeidslivet!
Grüner Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er samfunnsøkonomisk hjernedødt at folk skal bytte utdanninger i hytt og pine sent i arbeidslivet. Du tar studieplassen fra en som kunne jobbet i yrke dobbelt så lenge som deg. Kjøp deg heller et lite sett med kjemi for barn/ungdom og et Brilliant.org-medlemsskap istedenfor. Vi går mot nedgangstider her og må tilpasse oss deretter. Anonymkode: 9e759...534 Her er det noen som som uttaler seg om samfunnsøkonomi som åpenbart ikke kan så mye om samfunnsøkonomi. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Må eu bli bioingeniør da? Finnes mange typer laboratorium. Laborant, Fiskehelse, biologi, Dyrepleier, vitenskapelig assistent osv osv Anonymkode: ed67c...8f9 Du blir ikke dyrepleier hvis du vil ha labjobb og kun det! Lønna er også helt skrekkelig. Unngå for enhver pris! Anonymkode: 394e1...446
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #17 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fagene er ikke så vanskelige på studiet. Frisk opp litt i kjemi før studiestart i høst, så går det nok bra. Anonymkode: 6b10a...7cd Kan jeg spørre hvordan fagene er i forhold til 2 klasse matte og kjemi? Jeg har og biologi 2+3, men gjorde det ikke like bra siste året som første, da jeg generelt manglet motivasjon og disiplin. Nå er det mange år siden jeg har vært borti disse realfagene, så føler det blir vanskelig å komme inn i det igjen. Anonymkode: b7ebc...8d1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #18 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Søknadsfristen for samordnet opptak har vel ikke vært? Søk. Hvis du er god i realfag og har bittelitt fritid, så klarer du fint å lese deg opp på VGS fag innen høsten Anonymkode: 16434...835 Jeg vil ikke si at jeg er veldig god i realfag, men middels god kanskje. Fikk 5 i kjemi og biologi 2. klasse, 4 i matte. 3 i 3. klasse biologi. Bruker lang tid på å sette meg inn i det. Og nå er jeg eldre og hjernen trenger mer tid på å lære seg nye ting.. Anonymkode: b7ebc...8d1
katties Skrevet 7. april 2024 #19 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg liker å jobbe praktisk, undersøke og få resultater. Jeg er nøyaktig og systematisk av meg. Og liker å være til nytte. Og synes naturvitenskap, i grunn mange felt, men og medisinsk og farmakologisk forskning er veldig spennende. Så det tiltaler meg veldig å jobbe på et medisinsk laboratorium eller med veterinærmedisin. Så er vel derfor jeg har lyst til det og ser det for meg. Så oppmuntrende med alle positive svar. Ts😊 Anonymkode: b7ebc...8d1 Jeg har en slik type utdannelse - er alktid plass påå lab i Sykehusapotekene, med å blande til medisin f eks , hvis du trices med dét Farmasi hvis du vil jobbe på apotrk eller ha MANGE muligheter senere Bioingrniør hvis blidprøvetaking og analyse - kan jobbe hos f.eks. Furst senere. Bør vite at du bør tenke på lønn også da
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #20 Skrevet 7. april 2024 4 hours ago, katties said: Jeg har en slik type utdannelse - er alktid plass påå lab i Sykehusapotekene, med å blande til medisin f eks , hvis du trices med dét Farmasi hvis du vil jobbe på apotrk eller ha MANGE muligheter senere Bioingrniør hvis blidprøvetaking og analyse - kan jobbe hos f.eks. Furst senere. Bør vite at du bør tenke på lønn også da Farmasi har vel ikke så mange muligheter utenom apotek i Norge. Med mindre du vil bo i Oslo. Som bioingeniør kan man jobbe med blant annet transfusjonsmedisin, medisinsk genetikk, mikrobiologi, medisinsk biokjemi (klinisk kjemi, hematologi, koagulasjon, osv.), patologi, osv. Får du erfaring i f.eks. LC/MS åpner mulighetene seg ganske mye for jobb utenfor sykehus også. Samme gjelder mikrobiologi. Kjenner også flere som jobber i industrien og noen innen forskning. Så mulighetene er egentlig ganske mange innen bioingeniør, hvis du er villig til å flytte på deg. Så å si at det er bare blodprøvetaking og analyse, blir veldig vagt. Jeg kjenner mange bioingeniører som ikke tar en eneste blodprøve, og den oppgaven gis til andre yrkesgrupper ved flere sykehus nå slik at bioingeniører skal få jobbe mer med fag. Anonymkode: 6b10a...7cd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå