Gå til innhold

Hvorfor sliter barn med barneautisme med søvn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Samtlige jeg kjenner med barneautisme sliter med søvnen, sovner ikke om kvelden, våkner om natten, står opp tidlig.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: 00efb...584

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Stiller vel på linje med kvinner som får påvist adhd i voksen alder..

Anonymkode: 2f4d4...5df

Skrevet

Har aldri hørt om barneaustime. Autisme er noe man har hele livet etter man har fått diagnosen, det å slite med søvn er veldig vanlig for de med autisme. Jeg har autisme og sliter med søvn, er fordi hjernen analyserer alt som skjer i løpe av dagen og når man da legger seg så er det vanskelig for hjernen å roe seg ned.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Samtlige jeg kjenner med barneautisme sliter med søvnen, sovner ikke om kvelden, våkner om natten, står opp tidlig.

Hvorfor er det slik?

Anonymkode: 00efb...584

Det er vel ikke bare barneautisme som gir søvnvansker, også voksne på spekteret kan slite mye med søvn. Mange med autisme har også andre sykdommer/syndromer. F.eks adhd (noe som gjerne ikke blir diagnostisert før senere). 

Men i utgangspunktet handler det om utskillelse av melatonin i kroppen. Mange har derfor god hjelp av dråper ved leggetid. 

Anonymkode: 2f59d...136

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Mange grunner. 

Men i hovedsak: personer med autisme, og spesielt barn pga. alder er mer utsatt for overstimulering enn andre. Hovedsaklig fordi de strever med å tilpasse seg omgivelsene og har vansker med å forstå og skjerme seg fra sanseinntrykk. Personer med autisme har også ofte vansker med selvregulering på et generelt nivå, som også gjør det vanskeligere å roe helt ned. 

Mye stress fører til at det skilles ut mer kortisol i hjernen, som blant annet demper melatoninutskillelsen, som er viktig for søvn. En del med autisme sliter også med andre vansker som kan forhindre søvn, som for eksempel rastløse bein. 

I tillegg så vil personer med autisme ofte bruke lengre tid på å vokse av seg den typiske nattskrekken som mange barn i 1-3 års alderen er, altså den tilstanden der du «våkner» på natten, men ikke skjønner hvor du er eller klarer å forstå omgivelsene som når du er våken, noe som fører til episoder med gråt og forvirring på natta. Dette handler jo om signalforvirring i hjernen, rett og slett. 

Mange vokser det av seg eller lærer seg teknikker for å mestre dette, men for noen med autisme kan det vare livet ut. 

Anonymkode: f53c9...541

• Nyttig 2
Gjest jegerrinne
Skrevet

En del diagnoser har og sammenheng med mangel på melatonin.  Som autisme, adhd, epilepsi er ofte sammenheng mef at de mangler eller produserer for lite av melatonin

AnonymBruker
Skrevet
kunstnerfluen skrev (Akkurat nå):

Har aldri hørt om barneaustime. Autisme er noe man har hele livet etter man har fått diagnosen, det å slite med søvn er veldig vanlig for de med autisme. Jeg har autisme og sliter med søvn, er fordi hjernen analyserer alt som skjer i løpe av dagen og når man da legger seg så er det vanskelig for hjernen å roe seg ned.  

Det er forskjell på barneautisme og f.eks Asperger 😊 Barneautisme er ganske fremtredende , og man merker det ofte på forsinket språk / lite språk og kognitiv utvikling. 

• Nyttig 1
Skrevet

Det er det vel ingen som riktig vet. En teori går ut på at barnet har så store reguleringsvansker at det heller ikke greier å regulere søvn. En annen går ut på manglende hjernebaner vedrørende døgnrytme da det ikke var mulig å etablere rutiner pga reguleringsvansker de første månedene av livet (rutiner: måltider, sovetider, stelletider osv - selv om livet med et småbarn virker kaotisk og langt fra rutinepreget dras vi foreldre likevel mot et forsøk på å skape disse rutinene). Også er det veldig mange med autisme som også har adhd, og sammen skaper de to store vansker på reguleringsfronten.

Skrevet
kunstnerfluen skrev (5 minutter siden):

Autismespekteret omfatter flere ulike beslektede diagnoser. De vanligste er barneautisme (infantil autisme), Asperger syndrom, atypisk autisme og uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (PDD-NOS). Fra: https://autismeforeningen.no/hva-er-autisme/om-autismespekterdiagnose-asd/

https://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=39

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min er 13 år og har autisme og har aldri slitt med søvn. Han er rolig av seg og sover godt og det er vi veldig takknemlige for ☺️❤️ Så alle autister sliter ikke med søvnen. 

Anonymkode: 2c876...d1f

Skrevet
smurfebuss skrev (På 6.4.2024 den 20.28):

Autismespekteret omfatter flere ulike beslektede diagnoser. De vanligste er barneautisme (infantil autisme), Asperger syndrom, atypisk autisme og uspesifisert gjennomgripende utviklingsforstyrrelse (PDD-NOS). Fra: https://autismeforeningen.no/hva-er-autisme/om-autismespekterdiagnose-asd/

https://www.autismesiden.no/Page.aspx?id=39

Takk, men du trenger ikke å hjelpe meg å forstå min egen diagnose. Grunnen til at jeg stusset når det kom til begrepet barneautisme er at det er en utdatert ord på lik linje som Aspergers syndrom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 20.24):

Det er forskjell på barneautisme og f.eks Asperger 😊 Barneautisme er ganske fremtredende , og man merker det ofte på forsinket språk / lite språk og kognitiv utvikling. 

Takk, Grunnen til at jeg stusset når det kom til begrepet barneautisme er at det er en utdatert ord på lik linje som Aspergers syndrom. Barneautisme tilsier at man vokser ifra det, noe som er bevist ikke er tilfelle lengre. Man kan ikke vokse seg i fra en autisme diagnose, det som ofte blir fremvist som bevis på at barn har "vokst" ifra seg autismen er egentlig bare barn som har lært seg å maske som igjen kan være skadelig og føre til depresjon. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
kunstnerfluen skrev (9 minutter siden):

Takk, men du trenger ikke å hjelpe meg å forstå min egen diagnose. Grunnen til at jeg stusset når det kom til begrepet barneautisme er at det er en utdatert ord på lik linje som Aspergers syndrom. 

I Norge diagnostiserer man fortsatt etter ICD 10, hvor diagnosene barneautisme og Asperger brukes. Og det er mye som tyder på at det tar tid før ICD 11 er ferdig oversatt til norsk og blir tatt i bruk. DSM 5 (brukes i USA) og ICD 11 bruker begrepet autisme. Enn så lenge er det faktisk slik at barneautisme, atypisk autisme, Asperger er offisielle diagnoser i Norge

Anonymkode: afe31...6de

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
kunstnerfluen skrev (12 minutter siden):

Takk, Grunnen til at jeg stusset når det kom til begrepet barneautisme er at det er en utdatert ord på lik linje som Aspergers syndrom. Barneautisme tilsier at man vokser ifra det, noe som er bevist ikke er tilfelle lengre. Man kan ikke vokse seg i fra en autisme diagnose, det som ofte blir fremvist som bevis på at barn har "vokst" ifra seg autismen er egentlig bare barn som har lært seg å maske som igjen kan være skadelig og føre til depresjon. 

Enn så lenge er dette gangbare uttrykk pga diagnosesystemet vi ennå bruker i Norge. Barneautisme viser til at tilstanden debuterer i barneår, ikke at man tror barna vokser problemene av seg.

Anonymkode: e0b55...6e1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I Norge diagnostiserer man fortsatt etter ICD 10, hvor diagnosene barneautisme og Asperger brukes. Og det er mye som tyder på at det tar tid før ICD 11 er ferdig oversatt til norsk og blir tatt i bruk. DSM 5 (brukes i USA) og ICD 11 bruker begrepet autisme. Enn så lenge er det faktisk slik at barneautisme, atypisk autisme, Asperger er offisielle diagnoser i Norge

Anonymkode: afe31...6de

Ja det stemmer og jeg forteller deg at det er en utdatert måte å diagnostisere på som flere og flere psykologer har gått vekk ifra. Selv om vi i Norge diagnostisere autisme basert på den gamle måten, vill det ikke si at det er den riktige måten.  USA har sluttet å bruke begrepet barneautisme og Asperger diagnose for Autisme diagnosen er mye mer omfattende og kan ikke måles ved svak og sterk men heller i prosenttall, der hver enkel person er unik og sliter med utfordringer som er knyttet opp til diagnosen på sin egen måte.  

Det er et ordtak som sier at man skal ikke diskutere med idioter for de kommer bare til å dra deg ned på deres nivå og slå deg med erfaring.  

Så takk for meg, kommer ikke til å legge mer tid på å forsvare min egen diagnose. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Sønnen min er 13 år og har autisme og har aldri slitt med søvn. Han er rolig av seg og sover godt og det er vi veldig takknemlige for ☺️❤️ Så alle autister sliter ikke med søvnen. 

Anonymkode: 2c876...d1f

Samme her,min sønn er 18.

Anonymkode: 1a9ce...7d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 20.24):

Det heter ikke barneautisme lenger med autisme. 

Barneautisme betyr at symptomene kom før 3 år og at du har utfordringer med både annerledeshet på:
-Evne til gjensidig sosial interaksjon
-Evne til kommunikasjon
-Stereotyp og repetitivt interesse og aktiviteter [3].

Anonymkode: ab3ce...b77

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det heter ikke barneautisme lenger med autisme. 

Barneautisme betyr at symptomene kom før 3 år og at du har utfordringer med både annerledeshet på:
-Evne til gjensidig sosial interaksjon
-Evne til kommunikasjon
-Stereotyp og repetitivt interesse og aktiviteter [3].

Neida, det gjelder all autisme - også f.eks asperger. Så er vel infantil autisme lettere å oppdage tidligere pga symptomtrykket, mens f.eks asperger blir maskert lenge. Min sønn fikk autismediagnose 14 år gammel etter at medisinering av adhd viste seg å fjerne det han brukte for å skjule autismen (ikke med vilje selvfølgelig). Og da var det enkelt å se tilbake og oppdage de tegnene som faktisk var der helt fra han var liten.

AnonymBruker
Skrevet

• Hjerte 1
Skrevet

Tankekjør. Gjelder både sønn og mann her i huset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...