Gå til innhold

Matforgiftning i Thailand

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi skal til Thailand i desember og skal være to uker på Centara Reserve Koh Samui. Er kjemperedd for å bli matforgiftet og prøvde å velge et hotell som er litt internasjonalt i matveien. Måtte legges inn på sykehus i India pga matforgiftning og det har gjort meg ganske redd - selvom jeg elsker å reise. Aldri vært i Thailand før, er maten trygg på de store resortene eller er det litt russisk rulett? Hva burde man unngå og hva er trygt? Tips tas i mot med takk :) 

Anonymkode: 22a85...05b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bodd i Thailand i et år og vært der på ferie mange ganger etterpå. Aldri blitt alvorlig matforgiftet. Men du kan være uheldig der som andre steder. Sånn jevnt over tror jeg sjansen for matforgiftning er mindre enn i India. Jeg pleier å bruke idoform e.l, en tablett til dagen og begynner på det ca en uke før avreise. Prøv å unngå å spise fra buffet, og sjekk at kylling o.l er tilstrekkelig gjennomstekt så kommer det nok til å gå bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg var nettopp i Thailand, Vietnam, Bali og Singapore i en måned. Gjett hvor jeg ble matforgifta? På fancy restaurant i Singapore. Hadde absolutt ingen problemer i Thailand.

Anonymkode: cd0eb...3f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vært der mye, aldri vært matforgiftet. Drikker flaskevann, spiser det meste av gatemote.

India er beryktet, Thailand er det ikke. 

Anonymkode: 45951...1f4

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vært i Thailand mange ganger, aldri hatt mageknip engang. 🙂 Styr unna bufeeer tenker jeg, og ikke la deg blende av fancy spisesteder. Vi har spist på mange små "restauranter", gått helt fint. 🙂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oddsen for å bli matforgiftet i Thailand er faktisk lav mener jeg. 

Hvis anekdotiske "bevis" kan berolige deg: Kona og jeg har spist bokstavelig talt 1000+ måltider hver i Thailand, og vi spiser aller helst på "høl i veggen"-steder eller gatemat. Jeg har blitt dårlig i magen én gang. Det var for 30+ år siden da jeg fikk servert en medium/rare burger på et femstjerners hotell. Tenkte det gikk greit siden det var så luksuriøse omgivelser. Big mistake....😂

Men kona ble direkte matforgiftet for noen år siden på en ferieøy der, og tilbrakte 4 døgn i fosterstilling på baderomsgulvet. Shit happens, men oddsen er lave.

Det som er absolutt alfa & omega er god håndhygiene! Det tror jeg er det første og viktigste budet.  Fingre skal ikke på noe tidspunkt i munnen, og antibac brukes før håndmat. Min personlige antagelse er at svært mange som er blitt dårlige i Thailand (eller andre land) har syndet på dette feltet, og at det de egentlig ikke er matforgiftet.

Buffeter skal unngås, og det samme skal salater ("Som tam" og slikt er et unntak). Dere drikker selvsagt ikke vann fra springen.

Sjømat, og da spesielt skalldyr, spiser vi stort sett ikke. Kun hvis vi er på en liten øy der vi føler oss relativt trygge på at råvarene er ferske. Men selv på øyene skal en være forsiktige med sjømat: Det er dyre råvarer, og jeg stoler ikke helt på at de kaster skalldyr som ligger ute på is i 30 varmegrader før de absolutt må...

Dere går glipp av svært mye ved å leve på resort-mat. Det er en del av opplevelsen i Thailand å utforske genuin deilig mat.

Anonymkode: 688e3...a4a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

To venninner var i Thailand i 2 (3?) uker og det gikk helt fint, frem til hun ene siste dagen bare måtte smake på noe på et marked. Hun fikk salmonella og var syk i flere uker. Hun andre spiste ingenting på markedet.

Så jeg ville kanskje holdt meg unna mat på marked, men hun kan jo ha hatt veldig uflaks. 

Anonymkode: 5a8d2...b8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har vært i Thailand mange ganger, aldri blitt matforgiftet. Tar idoform hver dag, og har med imodium just in case. Var der senest for en måned siden. 

Jeg vil nesten si det er viktigere med en god myggspray + krem som lindrer myggstikk 🤪

Anonymkode: 3c464...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi var 4 som var på ferie i Thailand på et fint hotell. Alt gikk bra frem til vi spiste på hotellers buffet 🫣 så det hadde jeg unngått. 

Anonymkode: 10819...660

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vært i Thailand mange ganger og spiser helst på alskens markeder der hygienen er så som så(de elsker jo å tafse på maten med skitne pengehender🙈). Jeg bare lukker øynene til hva som foregår på «kjøkkenet» og nyter heller all den nydelige maten. Tar melkesyrebakteriebakterier hver dag da. 
Hotellbuffeten er jo faktisk den verste bakteriebomben og den folk blir syke av. Mange uhygeniske folk der som tafser i vei på maten og ikke bruker klype(og i tillegg blir jo den skitne klypa lagt OPPÅ maten). Jeg er jo supermanisk på vasking og spriting, og har med meg våtservietter overalt.

Aldri blitt matforgiftet annet enn litt «oi må på do fort» et par runder, men det går jo over raskt. 

Anonymkode: c87b1...424

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har vært i Thailand mange ganger, aldri blitt matforgiftet. Tar idoform hver dag, og har med imodium just in case. Var der senest for en måned siden. 

Jeg vil nesten si det er viktigere med en god myggspray + krem som lindrer myggstikk 🤪

Anonymkode: 3c464...ecb

Dette. Husk myggspray. Vil ikke ha denguefeber.

Anonymkode: cd0eb...3f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har reist rundt i Thailand. Spist på mange, små restauranter, også steder der du sitter på fortauet. Aldri blitt matforgiftet. 

Det jeg ville unngått var rimelige, internasjonale hoteller, og særlig buffeer. 

Anonymkode: 2b52b...a2f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har blitt matforgiftet i Thailand, på et 5 stjernes hotell. Jeg har også blitt matforgiftet i Norge. Så dette er jo flaks/uflaks og kan forekomme hvor som helst. 

Vi reiste rundt i Asia i 9 måneder og som sagt ble jeg matforgiftet i Thailand. Ble smittet av risbakterien og ble skikkelig dårlig. Vi spise på mange gaterestauranter og markeder og det gikk helt fint. 

Anonymkode: 2df80...3d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...