AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #21 Del Skrevet 7. april 2024 Vi er to som jobber 100%. Frivillig barnløse. Vi reiser utenfor fellesferie og høysesong. Det er ikke vanskelig om man prioriterer riktig. Anonymkode: 2cada...c8f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #22 Del Skrevet 7. april 2024 Vi er to voksne med god lønn, uten barn. Kom inn på boligmarkedet tidlig, så lånet er ganske lite. Er heller ikke så opptatt av å stadig bytte ut dyre biler. Vi reiser ut av landet en del ganger i året. Storbytur tidlig året, påske, uke i mai, storbyur juni, to uker sommer, to uker oktober, førjulstur sent november. Innimellom ellers og, om den ene er på jobbreise, og den andre kan bli med. Samt hytteturer i Norge, og et og annet opphold på SPA hotell de månedene vi ikke er utenlands. Anonymkode: 82675...2c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Luksusbia Skrevet 7. april 2024 #23 Del Skrevet 7. april 2024 De er vel eventyrlystne, og vil se verden/ noen sparer målrettet til å reise. Andre bor gratis på foreldrenes eller familiens hytte/ hytter. Lurer selv på hvordan folk på minstesats fra NAV har råd til øl/ og sigaretter daglig? Tror folk bare sparer/ bruker penger på det de ser på som verdifullt. For mange er kaffe og røyk/ snus en skadelig men samtidig nytelse i hverdagen. Jeg tenker at vi er ulike og ønsker at alke skal tørre å følge drømmene sine. Ei venninne av meg vokste opp i storfamilie som aldri dro på sommerferie til syden. Som voksen vil hun nå at egne barn skal få oppleve det hun ikke fikk. Hun fant på ting å si på skolen etter ferier der mange hadde reist og hun hadde bare vært en uke hos besteforeldre i nabobyen… Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #24 Del Skrevet 7. april 2024 Vi har tre barn og er godt etablerte uten lån. Tjener begge veldig godt. Vi prioriterer ferier fremfor annet. Har hverken hytte, båt eller hund, så lite faste utgifter. Sparer også en del i hverdagen, ukeshandler og kjøper kun det vi behøver av klær og gjerne på tilbud og rimelige merker. Kjøper lite nytt til huset og er sjeldent ute og spiser. Vi kommer til å ha 4 utenlandsturer i løpet av året med alle sammen, pluss en guttetur og noen andre turer innenlands. Koster mye, en uke i granca i høstferien kom på 70k. Men vi har råd til det og prioriterer det fremfor annet. Sparer fortsatt opp mye ellers til pensjon og fremtiden. Anonymkode: 69a6d...fa7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #25 Del Skrevet 7. april 2024 Pleide å reise til utlandet i alle ferier og langhelger, men nå har alt blitt sykt mye dyrere med inflasjon og kronekurs, så prøver å begrense meg til 3-4 utenlandsferier i året og heller være lenger borte. Anonymkode: 82884...128 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #26 Del Skrevet 7. april 2024 Jeg er en av dem som reiser mye, gjerne 5 utenlandsturer i året. Er singel, 30 år uten barn, og tjener 950k. I løpet av ett år kan jeg typisk ta 1 lang tur til Asia/USA, 1-2 en ukers turer i Europa og 2 korte "helgeturer". Jeg tjener bra og har et helt greit forbruk i hverdagen, men jeg tror det som virkelig spiller en rolle er at jeg har mulighet til å ta ferie når jeg vil. Slik at jeg alltid kan reise når det er billigst. Reiser aldri i juli, men heller i slutten av august. Random dager i januar, mars, oktober og november. Heller mandag-onsdag enn fredag-søndag. Da får man mye billigere billetter. Anonymkode: d630f...4c6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #27 Del Skrevet 7. april 2024 Jeg er singel, i 40-årene og har valgt å kjøpe en relativt liten leilighet et stykke utenfor sentrum. Jeg har en god jobb, og reiser med kollektivt i stedet for å ha bil. I år blir det to lengre utlandsreiser utenfor Europa og 3-4 ukes eller langhelgturer i Europa. Anonymkode: 80b7f...5f7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #28 Del Skrevet 7. april 2024 Det handler om prioriteringer Anonymkode: 67bba...683 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #29 Del Skrevet 7. april 2024 Man kan reise ufattelig mye bare for prisen og driften av en bil. Jeg kjenner mange som lurer åpent på hvordan jeg får råd, men de har mye høyere forbruk enn meg på de fleste andre områder, og som regel mye høyere lønn. Kjenner noen som var med på en gruppetur og brukte mer på alkohol enn jeg bruker på en hel ferie. Folk prioriterer ulikt. Anonymkode: 444e7...d25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #30 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 19.21): I år reiser vi på to reiser med bonuspoeng, så da kommer det bare skatt og avgift på flybillettene. Må betale hotell da, men hjelper jo med så å si gratis fly til f.eks. Madeira. Andre kan ha motsatt og har masse bonusovernattinger på hotell. Det hjelper. I tillegg har vi bestilt to langhelger, en nå i mai, og en til høsten. Jeg aner ikke hvordan folk med flere barn får det til, annet enn at de må ha høy inntekt. Selv er vi barnefrie, og har heller ikke enebolig, hytte, bil eller dyr. Har heller ikke familie 60 mil unna som må besøkes i løpet av et år. Vi rett og slett prioriterer å reise over enkelte andre ting, og vil heller ha en reise booket enn å renovere terrassen/bytte kledning/oppgradere kjelleren. Er enig med AB over her som peker på hverdagsvaner. Om man virkelig vil reise, og har noe å gå på (som restaurantbesøk, dyre barnebursdager, utstyr til fritidsaktivitet nummer tre osv.), så er det absolutt mulig ved å være bevisst. Om det rekker til alle seks feriene du skisserer er kanskje tvilsomt, men én familieferie og en partur ei langhelg burde gå an å få til. Også spørs det om du ikke ser på totalen for flere familier her. Om én nabofamilie reiser tre ganger i året og en vennefamilie har dratt på fire turer, så har ingen av dem reist alle de anledningene du ramser opp. Anonymkode: f6f12...231 Men bonuspoeng kommer jo fra penger brukt tidligere. Anonymkode: 044c4...472 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #31 Del Skrevet 7. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Men bonuspoeng kommer jo fra penger brukt tidligere. Anonymkode: 044c4...472 Det finnes flere måter å tjene bonuspoeng på, spørreundersøkelser osv. Selv sparer jeg en del poeng med Norwegian. Men hovedårsaken til at folk spør oss som reiser mye om hvordan vi får råd, er etter min erfaring at de selv bruker mye mer penger når de er på reise. Fem reiser er kanskje noe jeg bruker 35-50 000 på. Mange andre bruker slike summer bare på alkohol, røyk, fest og fjas, i tillegg til bil og barn. Kjenner noen som brukte 100 000 på en reise for to, all inclusive osv, da er det kanskje ikke rart om de tror jeg er rik. Hvis de tenker at jeg bruker 50 000 på fem reiser blir jo det en kvart million, som er omtrent det jeg får utbetalt i året. Anonymkode: 444e7...d25 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #32 Del Skrevet 7. april 2024 Ingen barn 👍🏼 Anonymkode: c02fd...b09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #33 Del Skrevet 7. april 2024 Noe mange glemmer er jobb. Å masse jobb. Jeg jobbet når jeg var ung. Fra 16-17 år til jeg var ca 30 år tredobbel jobb. Nå har jeg 7 utleieforhold og høster av det. Meget god økonomi fra 36-37 års alder. Gammel bil. Ingen luksusvaner. Kan stort sett reise hvor jeg vil og når jeg vil. Prioriterer en hovedferie i sommerferien til barna. (Skolebarn) men nøkkelen til mine muligheter var å jobbe mye og jobbe med lønnsomme ting i ung alder når andre studerte og kastet bort penger på det samt øl å fest. Anonymkode: 718c5...ccf Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #34 Del Skrevet 7. april 2024 Reiser ikke. Huslånet og strømregning spiser opp hele lønnen min. #evigfattig. Anonymkode: 6ad66...0ef 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #35 Del Skrevet 7. april 2024 Har god råd. Anonymkode: 9089e...6da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #36 Del Skrevet 7. april 2024 Vi har god råd etter nedbetalt lån etter grei arv. Anonymkode: 9c4c4...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SPOCA Skrevet 7. april 2024 #37 Del Skrevet 7. april 2024 (endret) Fordi vi prioriterer det. Vi bruker ikke pengene på f.eks alkohol, fest, røyk, snus, massevis av klær og annen shopping og energidrikk. Vi har også valgt å ikke ta opp et altfor stort boliglån, selv om vi bor i Oslo. Og så tjener vi ganske greit, som igjen gjør at vi kan prioritere slikt. Vi elsker å reise. Vi har et barn som vi har 50/50, men som krever mye oppfølging pga diagnoser. Reiser en viktig måte å få overskudd på i krevende perioder. Endret 7. april 2024 av SPOCA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 8. april 2024 #38 Del Skrevet 8. april 2024 Det er som regel et spørsmål om prioriteringer. Og da snakker jeg ikke bare om prioritering av hva man bruker penger på her og nå, men prioriteringer i livet. Selv er vi nå tidlig i 50-åra, har barn på vei ut av hjemmet, begge er i stabile, godt lønnet jobber på grunn av prioriteringer av utdanning tidligere i livet. Vi har nesten nedbetalt hus, eier egne biler og motorsykler uten lån fordi vi har prioritert å betale ned mest mulig på lånene når vi har hatt mulighet til det. Nå prioriterer vi reise fremfor f.eks interiør, dyre klær, fasadefiksing (les: frisør, hudpleie og lignende) eller take-away og restaurantbesøk i hverdagen. Ingen av oss røyker eller snuser, vi har et moderat alkoholbruk og vi har ingen dyre hobbyer utover reisingen. I år har vi planlagt 4 utenlandsturer, både alene og sammen med hele familien. Til sammenligning har vi et vennepar som er omtrent i samme situasjon som oss både familiemessig og inntektsmessig. De klager over at de aldri har råd til å reise noe sted, men har et gedigent hus som de bruker enormt mye penger på i interiør og vedlikehold. De spiser ute 3-4 ganger i måneden og madammen bruker MYE penger på negler og hår. Prioriteringer, altså. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #39 Del Skrevet 8. april 2024 Vi lever nøkternt i hverdagen og sparer så mye vi kan til reise. Prøver alltid å finne prisgunstige reiser, slik at pengene kan fordeles på mange turer. I fjor brukte vi 360 000 på reise. I år planlegger vi å bruke ca 320 000. Sparte mye penger til reise i coronaårene, noe som gjør at vi kan bruke litt ekstra hvert år. Vi har 2,3 i inntekt, 3 barn og lavt boliglån. Anonymkode: ce6d8...3ec Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #40 Del Skrevet 8. april 2024 Tjener ikke spesielt mye, men har en fleksibel jobb og arbeider en del overtid og røddager. Har ikke barn eller huslån. Røyker ikke, snuser ikke, drikker lite alkohol og er lite ute på byen. Shopper lite. Til gjengjeld reiser jeg flere ganger i året. Anonymkode: 99cfd...fac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå