AnonymBruker Skrevet 6. april #1 Del Skrevet 6. april Noen som snakker romani her? Mannen min er av reisende slekt på bestefarens (men det har vært holdt hemmelig av generasjonene før, så språk og kultur er nokså ukjent for oss). Vi har likevel fått med oss bruk av uttrykk som «rota mi», «devi» og noe som ligner på «sæledud» - alle brukt om småbarn/babyer og sagt/skrevet i en kjærlig tone. Noen som vet hva de betyr? Anonymkode: 8dfd9...e4d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #2 Del Skrevet 6. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Noen som snakker romani her? Mannen min er av reisende slekt på bestefarens (men det har vært holdt hemmelig av generasjonene før, så språk og kultur er nokså ukjent for oss). Vi har likevel fått med oss bruk av uttrykk som «rota mi», «devi» og noe som ligner på «sæledud» - alle brukt om småbarn/babyer og sagt/skrevet i en kjærlig tone. Noen som vet hva de betyr? Anonymkode: 8dfd9...e4d No kan ikkje eg romani, men ordet "devi" kan kanskje vere ei bøying av ordet "devel" som betyr Gud? Les gjerne denne fine oversikten for romani: https://latjodrom.glomdalsmuseet.no/opprinnelse-og-sprak/sprak Anonymkode: 2e791...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april #3 Del Skrevet 6. april Meg over. Vart litt nysgjerrig på dette. Trur eg fann ut at " AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Noen som snakker romani her? Mannen min er av reisende slekt på bestefarens (men det har vært holdt hemmelig av generasjonene før, så språk og kultur er nokså ukjent for oss). Vi har likevel fått med oss bruk av uttrykk som «rota mi», «devi» og noe som ligner på «sæledud» - alle brukt om småbarn/babyer og sagt/skrevet i en kjærlig tone. Noen som vet hva de betyr? Anonymkode: 8dfd9...e4d "Rota" betyr hjul. Anonymkode: 2e791...1f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå