AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Er det greit å lyve eller lure noen for å få sex? Hvor går isåfall grensen? Når går det i overgrep? Det var nylig en tråd hvor dette temaet ble heftig diskutert. Den tråden ble fjernet, men diskusjonen fortsatte i en annen tråd som en avsporing. Jeg ble derfor nysgjerrig på hvilke grenser folk har her? Er det greit å lyve om alder for å øke sjansene for sex? Lyve om sivilstand eller la være å nevne at man er gift/har partner? Lyve om at man har testet seg for sos? Hvilke løgner ville ha vært ok å funnet ut av etter sexen og hvilke ville ha gjort deg sint, skuffet eller lei deg? I den tråden som ble slettet var det en elskerinne som sammen kollegaen hun hadde hatt sex med (og nå utviklet følelser for) ønsket å lure hans kvinnelige samboer til å bli med på trekant uten at hun skulle finne ut at denne damen var mannens elskerinne. Hvordan ville du ha følt det hvis du etter en samtykket trekant hadde oppdaget at vedkommende som deltok på trekanten hadde vært din partners elsker/elskerinne i ett år? At de hadde lurt deg med på trekant for å leve ut mannens fantasi og for å lette på elskerinnas samvittighet? Utroskapen til side, kun med tanke på trekanten. Da jeg var ung var det en kompis på 18 år som hadde sex med ei på 15 år som hadde løyet og sagt at hun var 17. Han ble plutselig anmeldt for sex med mindreårige av jentas mor og fikk først da vite hennes virkelige alder. Han ble frikjent da han hadde bevis via meldinger at hun løy om alderen sin. Jeg hadde sex med en mann som sa han var singel. Vi møttes på fest, fikk en god tone, han snakket om singellivet som om det var reelt. Vi hadde sex og han var hos meg frem til neste dag hvor vi planla å møtes igjen. Jeg søkte opp ham i etterkant og oppdaget etter mye leting at han hadde både samboer og barn med henne… jeg ble så kvalm. Jeg skjelver fortsatt når jeg tenker på det. Jeg hadde aldri hatt sex med ham hvis jeg visste og det var han nok klar over at var en risiko, dermed løgnen. Jeg mener at det aldri, under noen omstendigheter, er greit å lyve eller unnlate sannheter for å øke sjansene for sex med noen. Jeg forventer oppriktighet av en partner, uavhengig av lengden på relasjonen. Hvis jeg samtykker basert på falske sannheter har jeg jo i prinsippet ikke samtykket? Tydeligvis finnes det flere her inne som mener det motsatte og det skremmer meg litt. Anonymkode: 2cf96...920 5 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Vell det er jo innafor å skru på sjarmen og dikte litt på virkeligheten, men å juge om ting som at man er single er jo bare rett og slett moralsk forkastelig. Folk som juger om sånn er verste sort! Anonymkode: dcb45...2ae 11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det greit å lyve eller lure noen for å få sex? Hvor går isåfall grensen? Når går det i overgrep? Det var nylig en tråd hvor dette temaet ble heftig diskutert. Den tråden ble fjernet, men diskusjonen fortsatte i en annen tråd som en avsporing. Jeg ble derfor nysgjerrig på hvilke grenser folk har her? Er det greit å lyve om alder for å øke sjansene for sex? Lyve om sivilstand eller la være å nevne at man er gift/har partner? Lyve om at man har testet seg for sos? Hvilke løgner ville ha vært ok å funnet ut av etter sexen og hvilke ville ha gjort deg sint, skuffet eller lei deg? I den tråden som ble slettet var det en elskerinne som sammen kollegaen hun hadde hatt sex med (og nå utviklet følelser for) ønsket å lure hans kvinnelige samboer til å bli med på trekant uten at hun skulle finne ut at denne damen var mannens elskerinne. Hvordan ville du ha følt det hvis du etter en samtykket trekant hadde oppdaget at vedkommende som deltok på trekanten hadde vært din partners elsker/elskerinne i ett år? At de hadde lurt deg med på trekant for å leve ut mannens fantasi og for å lette på elskerinnas samvittighet? Utroskapen til side, kun med tanke på trekanten. Da jeg var ung var det en kompis på 18 år som hadde sex med ei på 15 år som hadde løyet og sagt at hun var 17. Han ble plutselig anmeldt for sex med mindreårige av jentas mor og fikk først da vite hennes virkelige alder. Han ble frikjent da han hadde bevis via meldinger at hun løy om alderen sin. Jeg hadde sex med en mann som sa han var singel. Vi møttes på fest, fikk en god tone, han snakket om singellivet som om det var reelt. Vi hadde sex og han var hos meg frem til neste dag hvor vi planla å møtes igjen. Jeg søkte opp ham i etterkant og oppdaget etter mye leting at han hadde både samboer og barn med henne… jeg ble så kvalm. Jeg skjelver fortsatt når jeg tenker på det. Jeg hadde aldri hatt sex med ham hvis jeg visste og det var han nok klar over at var en risiko, dermed løgnen. Jeg mener at det aldri, under noen omstendigheter, er greit å lyve eller unnlate sannheter for å øke sjansene for sex med noen. Jeg forventer oppriktighet av en partner, uavhengig av lengden på relasjonen. Hvis jeg samtykker basert på falske sannheter har jeg jo i prinsippet ikke samtykket? Tydeligvis finnes det flere her inne som mener det motsatte og det skremmer meg litt. Anonymkode: 2cf96...920 Nei, det er overhode ikke greit å lyve eller lure noen for å få sex. Anonymkode: d752d...84c 12
TomSawyer Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Er det greit å lyve eller lure noen for å få sex? Hvor går isåfall grensen? Når går det i overgrep? Det var nylig en tråd hvor dette temaet ble heftig diskutert. Den tråden ble fjernet, men diskusjonen fortsatte i en annen tråd som en avsporing. Jeg ble derfor nysgjerrig på hvilke grenser folk har her? Er det greit å lyve om alder for å øke sjansene for sex? Lyve om sivilstand eller la være å nevne at man er gift/har partner? Lyve om at man har testet seg for sos? Hvilke løgner ville ha vært ok å funnet ut av etter sexen og hvilke ville ha gjort deg sint, skuffet eller lei deg? I den tråden som ble slettet var det en elskerinne som sammen kollegaen hun hadde hatt sex med (og nå utviklet følelser for) ønsket å lure hans kvinnelige samboer til å bli med på trekant uten at hun skulle finne ut at denne damen var mannens elskerinne. Hvordan ville du ha følt det hvis du etter en samtykket trekant hadde oppdaget at vedkommende som deltok på trekanten hadde vært din partners elsker/elskerinne i ett år? At de hadde lurt deg med på trekant for å leve ut mannens fantasi og for å lette på elskerinnas samvittighet? Utroskapen til side, kun med tanke på trekanten. Da jeg var ung var det en kompis på 18 år som hadde sex med ei på 15 år som hadde løyet og sagt at hun var 17. Han ble plutselig anmeldt for sex med mindreårige av jentas mor og fikk først da vite hennes virkelige alder. Han ble frikjent da han hadde bevis via meldinger at hun løy om alderen sin. Jeg hadde sex med en mann som sa han var singel. Vi møttes på fest, fikk en god tone, han snakket om singellivet som om det var reelt. Vi hadde sex og han var hos meg frem til neste dag hvor vi planla å møtes igjen. Jeg søkte opp ham i etterkant og oppdaget etter mye leting at han hadde både samboer og barn med henne… jeg ble så kvalm. Jeg skjelver fortsatt når jeg tenker på det. Jeg hadde aldri hatt sex med ham hvis jeg visste og det var han nok klar over at var en risiko, dermed løgnen. Jeg mener at det aldri, under noen omstendigheter, er greit å lyve eller unnlate sannheter for å øke sjansene for sex med noen. Jeg forventer oppriktighet av en partner, uavhengig av lengden på relasjonen. Hvis jeg samtykker basert på falske sannheter har jeg jo i prinsippet ikke samtykket? Tydeligvis finnes det flere her inne som mener det motsatte og det skremmer meg litt. Anonymkode: 2cf96...920 Det må vel betraktes som en del av spillet å tøye sannheten litt tror jeg. Grensen går når vi kommer til forhold som hadde avblåst sexen, typ fuckboys som lover forhold og leverer kun klamydia..
Even Tuell Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 27 minutter siden, AnonymBruker said: Er det greit å lyve eller lure noen for å få sex? Hvor går isåfall grensen? Når går det i overgrep? Det var nylig en tråd hvor dette temaet ble heftig diskutert. Den tråden ble fjernet, men diskusjonen fortsatte i en annen tråd som en avsporing. Jeg ble derfor nysgjerrig på hvilke grenser folk har her? Er det greit å lyve om alder for å øke sjansene for sex? Lyve om sivilstand eller la være å nevne at man er gift/har partner? Lyve om at man har testet seg for sos? Hvilke løgner ville ha vært ok å funnet ut av etter sexen og hvilke ville ha gjort deg sint, skuffet eller lei deg? I den tråden som ble slettet var det en elskerinne som sammen kollegaen hun hadde hatt sex med (og nå utviklet følelser for) ønsket å lure hans kvinnelige samboer til å bli med på trekant uten at hun skulle finne ut at denne damen var mannens elskerinne. Hvordan ville du ha følt det hvis du etter en samtykket trekant hadde oppdaget at vedkommende som deltok på trekanten hadde vært din partners elsker/elskerinne i ett år? At de hadde lurt deg med på trekant for å leve ut mannens fantasi og for å lette på elskerinnas samvittighet? Utroskapen til side, kun med tanke på trekanten. Da jeg var ung var det en kompis på 18 år som hadde sex med ei på 15 år som hadde løyet og sagt at hun var 17. Han ble plutselig anmeldt for sex med mindreårige av jentas mor og fikk først da vite hennes virkelige alder. Han ble frikjent da han hadde bevis via meldinger at hun løy om alderen sin. Jeg hadde sex med en mann som sa han var singel. Vi møttes på fest, fikk en god tone, han snakket om singellivet som om det var reelt. Vi hadde sex og han var hos meg frem til neste dag hvor vi planla å møtes igjen. Jeg søkte opp ham i etterkant og oppdaget etter mye leting at han hadde både samboer og barn med henne… jeg ble så kvalm. Jeg skjelver fortsatt når jeg tenker på det. Jeg hadde aldri hatt sex med ham hvis jeg visste og det var han nok klar over at var en risiko, dermed løgnen. Jeg mener at det aldri, under noen omstendigheter, er greit å lyve eller unnlate sannheter for å øke sjansene for sex med noen. Jeg forventer oppriktighet av en partner, uavhengig av lengden på relasjonen. Hvis jeg samtykker basert på falske sannheter har jeg jo i prinsippet ikke samtykket? Tydeligvis finnes det flere her inne som mener det motsatte og det skremmer meg litt. Anonymkode: 2cf96...920 Det er generelt aldri greit å lyve, men samtidig er det viktig å holde et nogenlunde realitisk bilde av situasjonen også. Folk prøver gjerne å fremstå som bedre enn det de er og det burde være godt kjent for alle nå. Bare se på all dating-profilene av folk som liker å gå i fjellet. Eller jobbsøknader (eller jobb-annonser for den saks skyld). Ingen brenner for å saksbehandle, har kommunal velferd som livsmål eller har dedikert livet sitt for å sitte på kundeservice. Det må man ha i bakholdet når man velger å gå til sengs med en ukjent ... og det tipper jeg folk også har. Men om man er kåt og har lyst på sex så kjører man gjerne på... man er jo ikke ute etter en livsparter nødvendigvis. Det er enkel og morsom sex, og helst ut før frokost. Den andre siden av mynten er om en løgn f.eks om status, jobb, økonomi i det hele tatt burde være et problemområde. Det høres litt merkelig ut om det er størrelsen på lommeboka til en fyr som får deg til å bli med han hjem liksom. Hun hadde fancy jobb, så da ble jeg kåt? Så om det viser seg at han slettes ikke var rik og at at den fancy stillingstittelen bare var en bullshit-greie ... hva så da? Skal vi som samfunn egetlig bry oss for at en eller ei blei snurt fordi statusen i samfunnet til forrige ligg ikke egentlig var så mye å skryte av? Om noen skulle kritiseres, er det den som blei kåt av en "fet bankkonto" eller "kul jobb" ? Det er litt verre å juge om helserelaterte ting som seksuelt overførbare sykdommer ... meeeen begge parter har ansvar for å bruke beskyttelse. Både den som knuller og den som blir knullet kan insistere på kondom. Igjen ... har du egentlig noen god rett til å blindt stole på en fremmeds påstand om at de er friske? Eller går på pilla? Eller skal vi gjøre plass i arkivskapet under S for skyld deg selv? 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 Even Tuell skrev (20 minutter siden): Det er generelt aldri greit å lyve, men samtidig er det viktig å holde et nogenlunde realitisk bilde av situasjonen også. Folk prøver gjerne å fremstå som bedre enn det de er og det burde være godt kjent for alle nå. Bare se på all dating-profilene av folk som liker å gå i fjellet. Eller jobbsøknader (eller jobb-annonser for den saks skyld). Ingen brenner for å saksbehandle, har kommunal velferd som livsmål eller har dedikert livet sitt for å sitte på kundeservice. Det må man ha i bakholdet når man velger å gå til sengs med en ukjent ... og det tipper jeg folk også har. Men om man er kåt og har lyst på sex så kjører man gjerne på... man er jo ikke ute etter en livsparter nødvendigvis. Det er enkel og morsom sex, og helst ut før frokost. Den andre siden av mynten er om en løgn f.eks om status, jobb, økonomi i det hele tatt burde være et problemområde. Det høres litt merkelig ut om det er størrelsen på lommeboka til en fyr som får deg til å bli med han hjem liksom. Hun hadde fancy jobb, så da ble jeg kåt? Så om det viser seg at han slettes ikke var rik og at at den fancy stillingstittelen bare var en bullshit-greie ... hva så da? Skal vi som samfunn egetlig bry oss for at en eller ei blei snurt fordi statusen i samfunnet til forrige ligg ikke egentlig var så mye å skryte av? Om noen skulle kritiseres, er det den som blei kåt av en "fet bankkonto" eller "kul jobb" ? Det er litt verre å juge om helserelaterte ting som seksuelt overførbare sykdommer ... meeeen begge parter har ansvar for å bruke beskyttelse. Både den som knuller og den som blir knullet kan insistere på kondom. Igjen ... har du egentlig noen god rett til å blindt stole på en fremmeds påstand om at de er friske? Eller går på pilla? Eller skal vi gjøre plass i arkivskapet under S for skyld deg selv? Jeg nevnte jo ingenting om økonomisk status som eksempler i HI. Jeg tenker mer på situasjonen som ble skildret i inspirasjonstråden og det å lyve om sivilstatus og alder. Å skryte på seg noe og å overdrive gjør vel de aller fleste for å fremstå best mulig. Jeg ville likevel aldri ha gjort det for å oppnå sex… hvis vi har seksuell prat i forkant er jeg oppriktig. Har jo opplevd menn som har skrytt litt ekstra, men bortsett fra den enes løgn om sivilstatus har jeg ikke opplevd store løgner. Det som ble skildret i inspirasjonstråden er noe av det verste jeg har hørt om innenfor manipulasjon for å oppnå sex. Det var helt hårreisende. Ble sjokkert over at noen mente det var innafor. Da begynte jeg å tenke på hvor går folks grenser her? Hva føler du det er greit å lyve om og hvordan ville du følt det hvis andre løy til deg slik at du samtykket til sex på falske premisser? Når det kommer til sos har jeg aldri sex med noen jeg ikke har en eksklusiv seksuell relasjon til uten bruk av kondom og jeg tester meg etter ons eller flyktige relasjoner (mange år siden sist gang og har ikke hatt mange av dem nettopp av slike grunner). For min del er sex noe jeg helst deler med en fast partner hvor følelser er involvert og hvor jeg føler meg trygg på partner. Men det gjør nok partneren til mannen som forsøker å få til trekant med henne og elskerinnen også… så skal hun skylde seg selv også? Anonymkode: 2cf96...920 5
Bamseklemmer Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 Si alltid nei hvis du er i tvil om løgn.. ikke klag i ettertid at du sa ja.. for det å si ja er på eget ansvar, selv om det er dårlig gjordt å ikke komme med fakta.. Sier du nei, eller ingenting er samtykkeloven ganske så tydelig.. Hvor mange kvinner i forhold jeg har blitt lurt av, har jeg ikke tall på. Men status ble ikke noe tema heller i flørtingen, så jeg stoler på flørtende kvinner. Hadde hun sagt at hun var utro, da har jeg heller ikke hatt sex med henne. Så det er helt klart et triks, for å lure noen til sengs.. Ikke alltid det blir svart ja heller, for det er så tydelig at vi skal ha sex.. Om hun hadde blitt gravid, kunne jeg jo ikke blånektet, selv om vi begge unnlot å si ja.. Overgrep og voldtekt blir noe helt annet, for selv om noen har sagt ja, kan jo sexen utvikles til å bli voldelig. Det er fremdeles en straffbart handling, og det må da anmeldes fortest mulig, for å finne rettsmessig spor. Mulig jeg er godtruende og blåøyd, men har aldri følt meg tømt, rømt og utnyttet, men så er det stor forskjell på kvinner og menn🤭Jeg har blitt utsatt for overgrep som barn, men turte aldri å si noe til mine foreldere, fordi den perverse jælen truet meg med juling hvis jeg sladret. 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 Bamseklemmer skrev (9 minutter siden): Si alltid nei hvis du er i tvil om løgn.. ikke klag i ettertid at du sa ja.. for det å si ja er på eget ansvar, selv om det er dårlig gjordt å ikke komme med fakta.. Sier du nei, eller ingenting er samtykkeloven ganske så tydelig.. Hvor mange kvinner i forhold jeg har blitt lurt av, har jeg ikke tall på. Men status ble ikke noe tema heller i flørtingen, så jeg stoler på flørtende kvinner. Hadde hun sagt at hun var utro, da har jeg heller ikke hatt sex med henne. Så det er helt klart et triks, for å lure noen til sengs.. Ikke alltid det blir svart ja heller, for det er så tydelig at vi skal ha sex.. Om hun hadde blitt gravid, kunne jeg jo ikke blånektet, selv om vi begge unnlot å si ja.. Overgrep og voldtekt blir noe helt annet, for selv om noen har sagt ja, kan jo sexen utvikles til å bli voldelig. Det er fremdeles en straffbart handling, og det må da anmeldes fortest mulig, for å finne rettsmessig spor. Mulig jeg er godtruende og blåøyd, men har aldri følt meg tømt, rømt og utnyttet, men så er det stor forskjell på kvinner og menn🤭Jeg har blitt utsatt for overgrep som barn, men turte aldri å si noe til mine foreldere, fordi den perverse jælen truet meg med juling hvis jeg sladret. Så det er min egen skyld hvis jeg blir med på trekant med min mann for å så finne ut i ettertid at det var mannens elskerinne som var med og at de to bevisst skjulte set for meg vel vitende om at jeg ville ha takket nei til trekant hvis jeg visste sannheten? Eller hvis min mann har vært utro, fått sos og smittet meg? Dette med å lyve om sivilstatus er også helt forkastelig for min del. Jeg vil ikke være en brikke i noens utroskap. Jeg vil ikke være medskyldig i å såre et annet menneske. Det bør jeg få velge selv, men når folk lyver blir jo det vanskelig. Derfor har jeg ikke ons eller flyktige seksuelle relasjoner mer. Jeg skal aldri oppleve dette igjen. Det virker også som du tror at overgrep kun er når noen sier nei eller det blir brukt makt og vold? Mener du ikke at manipulasjon for å få sex er overgrep? Anonymkode: 2cf96...920 2 2
Even Tuell Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg nevnte jo ingenting om økonomisk status som eksempler i HI. Jeg tenker mer på situasjonen som ble skildret i inspirasjonstråden og det å lyve om sivilstatus og alder. Å skryte på seg noe og å overdrive gjør vel de aller fleste for å fremstå best mulig. Jeg ville likevel aldri ha gjort det for å oppnå sex… hvis vi har seksuell prat i forkant er jeg oppriktig. Har jo opplevd menn som har skrytt litt ekstra, men bortsett fra den enes løgn om sivilstatus har jeg ikke opplevd store løgner. Det som ble skildret i inspirasjonstråden er noe av det verste jeg har hørt om innenfor manipulasjon for å oppnå sex. Det var helt hårreisende. Ble sjokkert over at noen mente det var innafor. Da begynte jeg å tenke på hvor går folks grenser her? Hva føler du det er greit å lyve om og hvordan ville du følt det hvis andre løy til deg slik at du samtykket til sex på falske premisser? Når det kommer til sos har jeg aldri sex med noen jeg ikke har en eksklusiv seksuell relasjon til uten bruk av kondom og jeg tester meg etter ons eller flyktige relasjoner (mange år siden sist gang og har ikke hatt mange av dem nettopp av slike grunner). For min del er sex noe jeg helst deler med en fast partner hvor følelser er involvert og hvor jeg føler meg trygg på partner. Men det gjør nok partneren til mannen som forsøker å få til trekant med henne og elskerinnen også… så skal hun skylde seg selv også? Anonymkode: 2cf96...920 I akkurat den situasjonen som du gjenforteller så har hun all grunn til å føle seg lurt og sviktet... av flere årsaker. Det er det vel en gjens oppfatning av. Men når du trekker ikk ord som "samtykke" må man være ytterst forsiktig. Samtykke har en vesentlig betydning opp i mot lovverket... løgn om status/sivilstand/annet har ikke. Det er ikke som som heter "svindle seg til sex". Så rettslig? Ja, hun må skylde seg selv om hun samtykker til trekant med partners elskerinne. Sosialt? Litt ja (siden hun samtykker til sex med en ukjent) og mest nei pga. løgn og svik fra en hun stoler på og bør kunne stole på. Løgn, skryt og andre usannheter for å oppnå sex har ingenting opp i mot samtykke. Det spiller ingen rolle for samtykket om du samtykket til sex med en ugift ... men som viste seg å vær gift med familie. En av de få tingene som kan og burde få utslag mtp. samtykke er om samtykket betinger kondom eller ikke. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 Det fins selvfølgelig nyanser her, men hos dixi skriver de: "Et overgrep kan være: Å bli presset, truet eller lurt til å gjøre seksuelle handlinger med andre. Må se på andre som gjør seksuelle handlinger. Må gjøre seksuelle handlinger med deg selv mens noen ser på." Jeg vil si at lyving og manipulasjon ligger veldig nært opp til å lure noen for å oppnå en, i utgangspunktet uønsket, seksuelle handlinger. Lovteksten beskriver også at bruk av makt (som kan være så mangt, ikke bare rå styrke) og trusler til å få noen til å utføre seksuelle handlinger regnes som alvorlige lovbrudd, selv om de kanskje kan være vanskelig å bevise. Om man legger jussen til siden så må jeg si at, etter min mening, det kun er de mest tarvelige og moralske forkvaklede menneskene som tyr til løgn og manipulasjon for å få seg litt pels på knaggen. Da handler det ofte ikke om følelser, men om en ren maktdemonstrasjon og selvvalidering. Anonymkode: 52c8f...c20 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 Bare hvis det er mannen. Anonymkode: 08a51...e07 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nei, det er overhode ikke greit å lyve eller lure noen for å få sex. Anonymkode: d752d...84c Kvinner gjør dette hele tiden ved å bruke make-up og push-up bh. Anonymkode: 53ee5...a91 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 Nei. Jeg hadde funnet en måte å innenfor loven tatt den saftigste hevnen overhode mulig. Hadde følt meg overgrepet. Anonymkode: 8ed1f...e65 1
Fremmed fugl Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 En avtale om å ha sex, vil nok teoretisk være omfattet av avtaleretten. Slik at det ikke er lov å lyve eller ikke fortelle noe som man har god grunn til å tro vil være viktig for den andre (opplysningsplikten). 1
Fremmed fugl Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så det er min egen skyld hvis jeg blir med på trekant med min mann for å så finne ut i ettertid at det var mannens elskerinne som var med og at de to bevisst skjulte set for meg vel vitende om at jeg ville ha takket nei til trekant hvis jeg visste sannheten? Eller hvis min mann har vært utro, fått sos og smittet meg? Dette med å lyve om sivilstatus er også helt forkastelig for min del. Jeg vil ikke være en brikke i noens utroskap. Jeg vil ikke være medskyldig i å såre et annet menneske. Det bør jeg få velge selv, men når folk lyver blir jo det vanskelig. Derfor har jeg ikke ons eller flyktige seksuelle relasjoner mer. Jeg skal aldri oppleve dette igjen. Det virker også som du tror at overgrep kun er når noen sier nei eller det blir brukt makt og vold? Mener du ikke at manipulasjon for å få sex er overgrep? Anonymkode: 2cf96...920 Et gyldig samtykke vil generelt forutsette at det er spesifikt og informert. Hvis samtykket baseres på løgn og bedrag er det opplagt ikke gyldig, akkurat når grensen for opplysningsplikt vil gå, er vel vanskelig å si.... Men i eksempel med trekant med elskerinnen til mannen, så vil jeg tro at det foreligger opplysningsplikt for den opplysningen. 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 Nei, det er selvfølgelig ikke innafor. I den tråden ble det godt forklart at det ts ønsket innebar flere grove seksuelle lovbrudd, og det ble linket til paragrafene. Desverre var det et par stk som først ikke forstod hva ts spurte om, og ga faktisk råd om hvordan få det til. Og når de innså sine feil, ble de borte med unntak av èn som fortsatte å snakke om sexpositivisme 🤯 Det er ulovlig å tilegne seg samtykke på falske premisser. Alle som synes det er greit, bør ta en runde eller fem med seg selv og evt oppsøke hjelp. Anonymkode: 5f531...b4e 4 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #17 Skrevet 6. april 2024 Even Tuell skrev (1 time siden): I akkurat den situasjonen som du gjenforteller så har hun all grunn til å føle seg lurt og sviktet... av flere årsaker. Det er det vel en gjens oppfatning av. Men når du trekker ikk ord som "samtykke" må man være ytterst forsiktig. Samtykke har en vesentlig betydning opp i mot lovverket... løgn om status/sivilstand/annet har ikke. Det er ikke som som heter "svindle seg til sex". Så rettslig? Ja, hun må skylde seg selv om hun samtykker til trekant med partners elskerinne. Sosialt? Litt ja (siden hun samtykker til sex med en ukjent) og mest nei pga. løgn og svik fra en hun stoler på og bør kunne stole på. Løgn, skryt og andre usannheter for å oppnå sex har ingenting opp i mot samtykke. Det spiller ingen rolle for samtykket om du samtykket til sex med en ugift ... men som viste seg å vær gift med familie. En av de få tingene som kan og burde få utslag mtp. samtykke er om samtykket betinger kondom eller ikke. Samtykke gitt på false premisser er ikke gyldig samtykke, gir grunnlag for anmeldelse og er beskrevet i lovverket. Altså, hvis partene sitter på info de vet er relevant for andre involverte og bevisst lyver/undrar informasjon, er det overgrep. Anonymkode: 5f531...b4e 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #18 Skrevet 6. april 2024 Bamseklemmer skrev (1 time siden): Si alltid nei hvis du er i tvil om løgn.. ikke klag i ettertid at du sa ja.. for det å si ja er på eget ansvar, selv om det er dårlig gjordt å ikke komme med fakta.. Sier du nei, eller ingenting er samtykkeloven ganske så tydelig.. Hvor mange kvinner i forhold jeg har blitt lurt av, har jeg ikke tall på. Men status ble ikke noe tema heller i flørtingen, så jeg stoler på flørtende kvinner. Hadde hun sagt at hun var utro, da har jeg heller ikke hatt sex med henne. Så det er helt klart et triks, for å lure noen til sengs.. Ikke alltid det blir svart ja heller, for det er så tydelig at vi skal ha sex.. Om hun hadde blitt gravid, kunne jeg jo ikke blånektet, selv om vi begge unnlot å si ja.. Overgrep og voldtekt blir noe helt annet, for selv om noen har sagt ja, kan jo sexen utvikles til å bli voldelig. Det er fremdeles en straffbart handling, og det må da anmeldes fortest mulig, for å finne rettsmessig spor. Mulig jeg er godtruende og blåøyd, men har aldri følt meg tømt, rømt og utnyttet, men så er det stor forskjell på kvinner og menn🤭Jeg har blitt utsatt for overgrep som barn, men turte aldri å si noe til mine foreldere, fordi den perverse jælen truet meg med juling hvis jeg sladret. Du fortsetter i denne tråden også ja.. Samtykkeloven er klar ja. Den sier at samtykke gitt på falskt grunnlag ikke er gyldig.. Akkurat som et samtykke fra en person med nedsatt bevissthet eller et barn ikke regnes som gyldig. Anonymkode: 5f531...b4e 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #19 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Kvinner gjør dette hele tiden ved å bruke make-up og push-up bh. Anonymkode: 53ee5...a91 Da er det din grense og du kan be om å få se vedkommende «naturlig» før sex. Så får vedkommende velge om hun ønsker det eller ikke. Mange menn bryr seg ikke og går villig til sengs med ei dame som er sminket. For er det egentlig å lure noen når det tydelig vises at hun er sminket? Da vet jo mannen det før han velger å ha sex med henne? Anonymkode: 2cf96...920
Fremmed fugl Skrevet 6. april 2024 #20 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kvinner gjør dette hele tiden ved å bruke make-up og push-up bh. Anonymkode: 53ee5...a91 Nei. Er normalt å bruke sminke og push up.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå