AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Er bare i uke 20, men er allerede drittlei alle kommentarene på kroppen min. Det er alt folk bryr seg om, og det har blitt alles rett til å studere og kommentere kroppen min. «Så tjukk du har blitt i ansiktet», «ser du eser ut, ja». Dette gjør at jeg blir usikker og hater kroppen min og prøver å skjule graviditeten så godt som mulig. Noen som har erfaring med å si ifra til folk som kommer med sånne kommentarer? Føler meg frekk om jeg sier noe, men det er vel de som er frekke i utgangspunktet og ikke jeg😅 prøver å ignorere det, men det er seriøst ALT folk kommenterer og det første de kommenterer HVER gang de ser meg. Er jo som sagt bare i uke 20, så skal jo bli endel større enn jeg er nå, så kommentarene vil nok ikke ta slutt med det første. Anonymkode: e841b...af7 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Jøss, hvem i alle dager sier slikt? 😳 Ville tenkt ut et standardsvar a la "det var ikke en hyggelig kommentar". Og unngått dem som sier slikt! Anonymkode: 2ed27...028 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 22 minutter siden, AnonymBruker said: Jøss, hvem i alle dager sier slikt? 😳 Ville tenkt ut et standardsvar a la "det var ikke en hyggelig kommentar". Og unngått dem som sier slikt! Anonymkode: 2ed27...028 Hvem? Når man blir gravid blir det tydeligvis helt i orden å kommentere på kropp. Man blir fritt vilt. Uansett om man er stor eller liten i deres øyne. I noens øyne er man kjempestor, og i andres er man så nett og liten. De fleste kvinner går gjennom endring i graviditet og de færreste vil ha kommentarer om kroppen sin, til og med de som er ment vel fra motparten. For de fleste kommentarer om kropp er ofte tankeløse. TS: jeg sa bare - «Jeg tenker det er ikke på sin plass å kommentere kroppen til andre mennesker». Og ignorer dem Anonymkode: 37be3...b0a 1
Bella3 Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 Er også kun i uke 20 og helt utslitt av kommentarer på kropp.. Har sagt til folk at jeg blir sliten av det, slik at forhåpentligvis de som jeg har sagt det til roer seg på å kommentere. Er ikke kjekt å føle at kroppen blir analysert til en hver tid…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 Så frekke folk er. Jeg fikk bare kommentarer som «Fin babymage» i 3. trimester når det var tydelig at jeg var gravid. Bare utrolig frekt å komme med sånne kommentarer som blir nevnt i hovedinnlegget. Anonymkode: c4eec...7c7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 Blir sykt sliten av det og får mest lyst til å isolere meg inne til baby er født🙈 gruer meg til å gå ut i offentlighet, og synes alt med graviditeten bare er kleint og ubehagelig, enda vi har prøvd i 5 år, så er jo egentlig evig takknemlig, men har allikevel blitt en litt negativ greie for meg.. ts Anonymkode: e841b...af7 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 Jeg fikk høre det hele veien… det ødela selvtilliten såpass at jeg slet i 2 år etterpå med å gå ut på sosiale ting. Skjønner virkelig ikke hva det feiler folk som tenker at det er helt greit å spy ut negative kommentarer om andre sitt utseende bare fordi man er gravid! Vanskelig å si tydelig ifra, syns jeg. Opplevde også en mor i barnehagen som bare tok på magen min🙄 Klarte ikke si noe da heller, for jeg ble så satt ut. Anonymkode: 17378...370
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Blir sykt sliten av det og får mest lyst til å isolere meg inne til baby er født🙈 gruer meg til å gå ut i offentlighet, og synes alt med graviditeten bare er kleint og ubehagelig, enda vi har prøvd i 5 år, så er jo egentlig evig takknemlig, men har allikevel blitt en litt negativ greie for meg.. ts Anonymkode: e841b...af7 Når baby er født, kan du også oppleve noen kommentarer om kropp. Hvor raskt du vender tilbake eller ikke. Også på baby. Hvor rund og god den er eller ikke. Men det beste rådet er: bli hardhudet. Når man blir mor, har man godt av å bli hardhudet. Anonymkode: 37be3...b0a 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Når baby er født, kan du også oppleve noen kommentarer om kropp. Hvor raskt du vender tilbake eller ikke. Også på baby. Hvor rund og god den er eller ikke. Men det beste rådet er: bli hardhudet. Når man blir mor, har man godt av å bli hardhudet. Anonymkode: 37be3...b0a Selvom man er hardhudet så skal man faktisk ikke godta at folk kommenterer slike ting mener jeg. Mener selv at jeg tåler det meste, pleier å gi f i hva folk sier, men synes det rett og slett er frekt og en uting at folk tror de har rett til å snakke stygt om kroppen til andre kun fordi man er gravid. Man skal ikke godta alt Anonymkode: e841b...af7 2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 Er enda kun i uke 14 og har ikke fått kommentarer til nå, men jobber med å forberede meg mentalt 🙈 Jeg selv kjenner jo allerede endringene på kroppen og det går inn på meg da jeg føler at jeg nå har en kropp jeg ikke eier. Nå har jeg aldri vært gravid før, men når folk kommenterer og stiller spørsmål som jeg tenker er at de graver, er for personlig eller er frekke så har jeg pleid å stille samme spørsmål eller kommentar tilbake. Tenker jeg blir å holde meg til den taktikken 😅 Anonymkode: 7d97b...102
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 14 minutter siden, AnonymBruker said: Selvom man er hardhudet så skal man faktisk ikke godta at folk kommenterer slike ting mener jeg. Mener selv at jeg tåler det meste, pleier å gi f i hva folk sier, men synes det rett og slett er frekt og en uting at folk tror de har rett til å snakke stygt om kroppen til andre kun fordi man er gravid. Man skal ikke godta alt Anonymkode: e841b...af7 Jeg har aldri sagt man skal godta det, men hvis man føler man ikke vil gå ut lenger, er det kanskje greit å bli litt mer hardhudet på veien Anonymkode: 37be3...b0a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg har aldri sagt man skal godta det, men hvis man føler man ikke vil gå ut lenger, er det kanskje greit å bli litt mer hardhudet på veien Anonymkode: 37be3...b0a Som du kanskje vet blir man litt mer hormonell og er i en sårbar situasjon som gravid. Som jeg skrev så er ikke dette ting jeg bryr meg om til vanlig, men som føles sårt akkurat nå. Har ingenting med hvorvidt jeg er hardhudet eller ikke. Anonymkode: e841b...af7 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 Jeg håper du finner mot til å si i fra, TS. Som du sier, det er ikke frekt å si i fra, det er frekt å si slike ting til noen, gravid eller ikke. Jeg fikk en god del kommentarer på at magen min var stor, inkludert klassikeren "sikker på at det ikke er mer enn én der inne", men ikke så ofte eller på en slik måte at jeg tok meg nær av det. Men de kommentarene du nevner, hadde jeg blitt enten lei meg eller mektig irritert over, avhengig av dagsformen. Og de som sier slikt, bør få høre at det er ugreit. Kommentarer om magen kan en forøvrig også være forsiktig med. For meg var det greit, egentlig bare koselig, for den var virkelig stor og jeg hadde ikke komplekser. Men for mange er det ugreit. Og en kommenterer jo ikke hvordan folks mage vokser og krymper sånn til vanlig. Anonymkode: 23693...e5e
Bombasi Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 (endret) Gravide er litt som slanke. Det er ikke måte på hvor sosialt akseptert det er å kommentere en gravid/slanks kropp. Mye er også ufint! Og jeg skjønner ikke at folk tør det. Tante la pga medisiner på seg mye på kort tid. Og så kom det en eks-gammel kollega bort til henne, klappet henne på magen og sa "Næmmen! Se på deg. God og rund. Gratulerer! Hvor langt er du på vei?". Tante bare "Eeeeh... jeg... er ikke gravid". 🤐 Hadde det vært et kumlokk i nærheten så hadde jeg åpnet det og hoppet ned. 😬 En annen ting er at man vet ikke hvor sensitivt et svangerskap er for vedkommende som er gravid. Og for ikke snakk om hvor sensitivt temaet rundt sin egen kropp kan være når kroppen er i total utvikling. Det er idiotskap å kommentere andres kropp, og særlig hvis det ikke er positivt ment. Ikke vær redd for å svare på dette. Ha gjerne motsvar klar på forhånd. Endret 6. april 2024 av Bombasi
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 Unnskyld meg, men hva slags omgangskrets er du har? Dette høres ut som om noe gamle, senile tanter lirer av seg i familieselskap, altså kommentarer man bare skal le bort fordi de er så dumme. Er det venner, søsken, foreldre, annen familie som sier sånt, så er det utrolig frekt og på kanten til hersketeknikker. Mitt råd er å skifte tema, gjerne med en skarp kommentar først. "Ja, nå hadde jeg ikke tenkt at min kropp var et så veldig spennende diskusjonstema. Men hvordan hadde dere det på fjellet i påsken Grete?" Eller "Fikk du sjekket om du hadde noe babytøy etter Espen vi kunne låne?". BYTT TEMA eller IGNORER. Ikke jatt med og la de få lov til å snakke sånn om deg. Anonymkode: 3de0b...82e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Som du kanskje vet blir man litt mer hormonell og er i en sårbar situasjon som gravid. Som jeg skrev så er ikke dette ting jeg bryr meg om til vanlig, men som føles sårt akkurat nå. Har ingenting med hvorvidt jeg er hardhudet eller ikke. Anonymkode: e841b...af7 Man er ikke bare mer sårbar som gravid, men ganske mye i perioden etter og som mor generelt. Man får dessverre ikke forandret andre og deres behov for å kommentere uansett hva du sier til dem - du sier det skjer hver eneste gang også. Og hvis man merker man blir veldig påvirket, da er det neste man kan gjøre å jobbe med seg selv hvordan man reagerer på det. Men greit. Anonymkode: 37be3...b0a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #17 Skrevet 7. april 2024 Jeg er i uke 21 og plages også veldig av det. Jeg er ganske slank og har fått masse kommentarer på hvor tynn jeg er gjennom oppveksten, veldig uønskede kommentarer. Nå har jeg liten mage og får mange kommentarer på det, så det føles litt som at jeg gjenopplever noe jeg trodde jeg var ferdig med. Men jeg prøver så godt jeg kan å bare ignorere det og heller fokusere på at jeg føler meg faktisk kjempefin. For jeg kan ikke forandre folk og deres behov for å kommentere. Men jeg sier også ifra hvis det føles veldig over streken. Anonymkode: f61b1...783 1
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #18 Skrevet 8. april 2024 Såpass ufine kommentarer liker jeg å svare med samme mynt. Da sender man et signal om at det ikke var greit, men tar litt brodden av det også. Hadde en kollega med lite hår som stadig sa "se på kula!" når jeg gikk forbi, da slang jeg det samme tilbake til han med et flir og pekte på hodet. Så om noen kollega hadde sagt "se du eser ut" til meg, så hadde jeg nok parert med "skal jeg begynne å si det samme til deg, eller er det liksom verre å si?", evnt smilt og sagt "det kalles å være gravid, har du aldri hørt om det før ". Hvis personen blir litt støtt og svarer "men jeg bare fleipet da", så kan du fortsatt smile og si "jeg også". Men alle rundt skjønner hvem som har dreti på draget Anonymkode: cae10...735
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #19 Skrevet 9. april 2024 Det er så fascinerende hvordan folk synes det er greit å kommentere kroppen så fort man er gravid. Jeg fikk høre det mye begge veier «Oi er du bare halvveis? Da er du jo ganske svær» og «Oi, er du halvveis allerede? Da er du jo ganske liten». Så man bør ta det med en klype salt, de sammenligner mest sannsynlig med det de er vandt med / har opplevd selv. Det interessante er at de «negative» kommentarene kom fra folk jeg ikke kjente så godt. Eller folk som mente jeg hadde fødeansikt😂 det var jo ikke mine nære.. Gravidkropper er så forskjellig og mye er normalt! Det er sårt å få kommentarer uansett, med mindre det er «du gløder!» eller «så fin gravid du er!» Hvis du får kommentarer som gjør deg ubekvem ville jeg prøvd å svare tilbake om mulig. «Takk, det samme» / «Det synes jeg var en unødvendig kommentar» / «Det var ikke så hyggelig sagt» / «Hvis ikke du har noe hyggelig å si, så trenger du ikke si det» / «Sånne tanker kan du kanskje holde for deg selv». Det er vanskelig å svare tilbake når man blir litt satt ut, men også fin voksenopplæring. Anonymkode: 783de...282 1
AnonymBruker Skrevet 9. april 2024 #20 Skrevet 9. april 2024 Uff så trist å høre at du blir behandlet sånn! Jeg må si, selv som tvillinggravid har jeg faktisk aldri opplevd noe sånt. La meg gjette: Det er mye kvinner som kommer med disse "analysene" og meningene om kroppen din? Jeg jobber på en mannearbeidsplass, og har veldig inntrykk av at her har vi virkelig noe å lære av menn. Ja, det har vært spørsmål, og det har vært noen kommentarer, men av en helt annen karakter, og alltid innafor. Det har vært respektfullt og mer for å vise interesse i hva som skjer med meg. Typisk "ja, nå ser jeg faktisk at du har fått kul på magen, hvordan går det med deg?" og "du begynner sikkert å føle at det er tungt nå. Husker kona begynte å slite litt i trappen på dette tidspunktet, og du bærer jo på to!". "Hvor store er smårollingene inni der blitt nå?". Hva jeg ville svart om jeg hadde fått kommentarer av typen du beskriver... vanskelig å si. Jeg liker jo å tenke at jeg ville tatt igjen med samme mynt. Jeg ville nok ikke svart sånn direkte, men jeg pleier å gi en slags tilbakemelding fordekt på en humoristisk måte når jeg fpe ubehagelige kommentarer og spørsmål om andre ting. "Ja, dette var jeg glad for at noen endelig ga beskjed om, for jeg la ikke egentlig merke til at jeg hadde vokst selv. Tenk å være en meter rundt livet! Snart er jeg vel bredere enn jeg er lang, eller hva tror du?" - med litt glimt i øyet. Dette kunne jeg også funnet på å gjøre i felleslunsjen, fordi jeg selv synes at hvis man peprer med humor, gir man den andre muligheten til å le med, så får man kanskje (krysser fingrene) satt en støkk i personen på en måte hvor ingen taper ansikt. Frykten er jo å endre opp med svarteper i det sosiale fellesskapet. Anonymkode: 96187...0a9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå