Gå til innhold

Hva skjer med de unge? "Bunadsskam"?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bunaden er ikke en spesielt viktig del av norsk historie, den har bare røtter tilbake til nasjonalromantikken på 1800-tallet, og den er ikke så særnorsk som en skulle trodd heller. Attpåtill er jo nasjonal identitet en ide som hører fortiden til, og tradisjoner er undertrykkende. Vi må kvitte oss med bunaden. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Endelig tar ungdommen til fornuften. Bunad er utrolig stygt og får damene til å se ut som de veier 150kg.

Anonymkode: 9b13f...73a

Helt fullstendig uenig. Bunad er nydelig. Alle kler det.

Anonymkode: 39353...644

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
kaskazini skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner den biten med prisen, men ikke helt den med klimatrykket. Jeg syns det er flott at de er engasjerte og tenker at det er viktigere med ungdommer som engasjerer seg, selv om vi voksne av og til syns de har feil fokus, enn at de ikke bryr seg i det hele tatt. 

Så tenker jeg at det har vært et stort bunadspress på konfirmanter de siste årene, og dette kan være en måte å unngå at de få som ikke har føler seg utenfor, og det er jo et fint initiativ. 

Det er jo ikke et fint initiativ, ved å flytte skammen over til de som HAR bunad. Et fint initiativ ville vært å sagt at kjole eller andre penklær er et godt alternativ, og at bunad ikke er et must.

Anonymkode: f9d63...7ff

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

På skolen til eldstedatra har ungdommene begynt med "bunadsskam".

Det handler om klimaavtrykket som må til for å lage en bunad samt prisen man betaler for det.

Jeg tenker det er jo bra at de er engasjerte for all del, men dette her blir for dumt. Bunad er et tradisjonelt plagg og er viktig i den norske historien. Nå er det plutselig ingen som skal gå med bunad på 17. mai, og dette etter at alle er konfirmerte og mange fikk bunad til konfirmasjon.

Er det bare en unnskyldning for å få kjøpe nye finklær til 17. mai?

Anonymkode: 6a7ab...df7

Hvis miljøhensyn virkelig er bekymringen, og alternativene står mellom å kjøpe nye penklær til anledningenen vs å bruke en bunad man allerede har i skapet, så er det åpenbart mer miljøbelastende å kjøpe nytt. 

Hadde det vært mitt barn, så hadde det vært helt greit at hun ikke ville gå i bunad, men da får hun bruke noe annet hun har i skapet fra før av. For miljøets skyld, selvfølgelig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke et fint initiativ, ved å flytte skammen over til de som HAR bunad. Et fint initiativ ville vært å sagt at kjole eller andre penklær er et godt alternativ, og at bunad ikke er et must.

Anonymkode: f9d63...7ff

Jeg tenkte mer på at tanken bak det er fin, ikke at resultatet nødvendigvis blir det. Jeg vet jo ikke hva det handler om, men hvis det handler om å inkludere de som ikke har hatt råd til bunad så vil jentene se mer like ut i sommerkjoler hele gjengen, enn om en av dem har det og resten bunad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er veldig delt når det kommer til dette. 

Bunad var mer bærekraftig før da de ble produsert i Norge, og gikk i arv.  Nå er det nye bunader over hele linja, i mange tilfeller er det flere bunader i familien enn mennesker som kan bruke dem, og en veldig stor andel blir produsert i utlandet, med alt det medfører av klimautslipp.

Tidligere var bunad et festplagg som ble brukt til alle store  anledninger istedet for andre selskapsplagg, nå kommer bunaden et tillegg til andre selskapsplagg. 

Og i tillegg har barn ned i 2-3 årsalderen bunader som må byttes ut hvert år.

Men samtidig, det mest bærekraftige er jo å bruke det man allerede har.

Så ungdommene har et lite poeng , men det er nok ikke helt gjennomtenkt. 

Anonymkode: a5aa7...a69

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er det de mener klimaavtrykket er i dette tilfellet? 

Bruker de bare et "fancy" ord og tar med summen for at foreldrene skal tro de bryr seg om miljø og økonomi? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kanskje ungdommene rett og slett ikke bryr seg om å skaffe seg bunad? 

Men å tenke at noe er "gammeldags og kjedelig" høres ikke særlig flott ut. Sammenlignet med å forsøke å fremstå mest mulig aktivist. og bry seg om global oppvarming.      

Anonymkode: 53136...0a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at ikke denne bunadsskammen kommer av at flere og flere bestiller disse tradisjonsdraktene fra asiatiske lavkostland, og dermed blir faktisk klimaavtrykket større og prisen så lav at den ikke kan rettferdiggjøre noe som helst?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bunaden min er produsert i Norge, stoff og sølv kjøpt lokalt i byen og bunaden er sydd og brodert av ei i nabokommunen. Mer bærekraftig enn å kjøpe kjole i fra Kina i mine øyne

Anonymkode: 3f84a...6f3

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dynamis5000

Kommer helt an på hvem som produserer bunadene det er snakk om. Har hørt flere som har kjøpt bunad fra Norske Bunader og andre billigleverandører fortelle at plaggene gikk opp i sømmene allerede etter ett års bruk. Kvaliteten og type leverandør har dermed veldig mye å si. Det har blitt vanlig å kjøpe bunad fra de rimeligere leverandørene enn hos bunadstilvirkerne. Det gjør at kvaliteten ikke alltid er god, og dermed kommer dette også dårligere ut miljømessig.  

Endret av Dynamis5000
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.4.2024 den 11.10):

Bunaden min er produsert i Norge, stoff og sølv kjøpt lokalt i byen og bunaden er sydd og brodert av ei i nabokommunen. Mer bærekraftig enn å kjøpe kjole i fra Kina i mine øyne

Anonymkode: 3f84a...6f3

Dynamis5000 skrev (På 7.4.2024 den 13.13):

Kommer helt an på hvem som produserer bunadene det er snakk om. Har hørt flere som har kjøpt bunad fra Norske Bunader og andre billigleverandører fortelle at plaggene gikk opp i sømmene allerede etter ett års bruk. Kvaliteten og type leverandør har dermed veldig mye å si. Det har blitt vanlig å kjøpe bunad fra de rimeligere leverandørene enn hos bunadstilvirkerne. Det gjør at kvaliteten ikke alltid er god, og dermed kommer dette også dårligere ut miljømessig.  

Enig, det kommer jo an på hvordan den er produsert. Min er laget i nabokommunen den også. Sølvet er smidd i Norge. 

Anonymkode: 3c247...158

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 11 måneder senere...
On 4/6/2024 at 4:47 PM, Somarfugelen said:

Bunaden er ikke en spesielt viktig del av norsk historie, den har bare røtter tilbake til nasjonalromantikken på 1800-tallet, og den er ikke så særnorsk som en skulle trodd heller. Attpåtill er jo nasjonal identitet en ide som hører fortiden til, og tradisjoner er undertrykkende. Vi må kvitte oss med bunaden. 

Ser dette er skrevet for snaut ett år siden, men ble litt paff av denne kommentaren.

1. Bunad er et klesplag, og i kontekst av klesplag er det en viktig del av vår moderne historie. Det er spesielt 3 grunner for dette: 1) Bunaden ble brukt av folket til å symbolisere Norsk frigjøring fra Nazistene, noe som skilte seg ut fra andre land. Med andre ord representerte Bunaden et folkevalgt frigjøringssymbol, som speilet Norske interesser og kultur. 2) Bunader fra ulike landsregioner er viktige lokal-kulturelle identitetsmarkører, som representerer estetiske, tradisjonelle, og kulturelle mangfold på tvers av regionene. 3.) Som vår tradisjonelle folkedrakt, bærer bunaden naturligvis estetiske likheter med andre nordiske folkedrakter (Island, Danmark, Sverige, Færøyene, Finland)- som binder oss sammen, og skiller oss fra andre nasjoner. Det er derfor også en viktig praksis for Norske befolkningsgrupper i andre land, deriblant USA. Dette bidrar til det rike globale  mangfoldet, og er derfor på UNESCOs kulturarv liste.

2. Nasjonal identitet er ikke en ide som hører til fortiden, det er et reellt konsept og en essensiell del av det som former livene til hele menneskeheten. Kanskje du tenker på nasjonal stolthet eller etnisk superioritet. Nasjonal identitet beskriver hvordan en person skiller seg fra personer med andre nasjonale identiteter gjennom sin nasjonalitet. Dette er et utrolig viktig konsept for å forstå mennesket - hvordan vi former oss utifra våre omgivelser. Siden landegrenser innebærer mer enn natur og geografi, men også grenser til andre nasjonalt unike institusjoner, historiske tilknytninger, tradisjoner, kulturer og språk, har nasjonal identitet en nokså konsentrert effekt på oss som individ. Det spiller seg ut i et helomfattende komplekst nett av former - som språk, interesser, verdier, normer, mellommenneskelige egenskaper, estetiske preferanser og ellers alt som inngår i hvordan vi opplever og håndterer livet og omverden. Selv om nasjonal identitet ikke kan fastslå hva individer vil si eller gjøre i noen som helst omstendighet, så sier den noe om omstendighetene personen kommer fra, og som har vært med å formet dem. I tilegg er nasjonale identiteter noe av det første vi får som menneske, og identiteter som er etablert og forsterket tidlig i livet, er de som former oss mest i livet (de er selve grunnbrikkene vi vokser videre på og opplever verden igjennom). Vårt språk, vår kultur og våre institusjoner former oss, og er formet av vår historie, geografi og forfedre.

3. Tradisjoner er ikke konseptuelt undertrykkende. Noen tradisjoner er undertrykkende, men ikke fordi de er tradisjoner. Å hevde at tradisjon i seg selv er undertrykkende, er å undertrykke undertrykkelsen. I Norge feirer vi Kvinnedagen og Pride - er dette undertrykkende tradisjoner?

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 44 og selv om jeg har en bunad (som har vært brukt max 3 ganger sist for 27 år siden og aldri mer) så er det det mest ubrukte, unyttige og mest forferdelige plagget jeg noensinne har eid. Nå handler det riktignok ikke om klimaavtrykk og slike ting for min del, en trenger virkelig ikke noe unnskyld engang for å ikke være spesielt glad i dette kostyme. Bunad er stygt, finnes finere morgenkåper enn den "fineste" bunaden. Tenker at ungdomen bør få velge og bestemme dette selv. 

Anonymkode: 9838d...773

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg er 44 og selv om jeg har en bunad (som har vært brukt max 3 ganger sist for 27 år siden og aldri mer) så er det det mest ubrukte, unyttige og mest forferdelige plagget jeg noensinne har eid. Nå handler det riktignok ikke om klimaavtrykk og slike ting for min del, en trenger virkelig ikke noe unnskyld engang for å ikke være spesielt glad i dette kostyme. Bunad er stygt, finnes finere morgenkåper enn den "fineste" bunaden. Tenker at ungdomen bør få velge og bestemme dette selv. 

Anonymkode: 9838d...773

Er faktisk litt enig med deg. Er dessverre ikke noe glad i bunaden min. Har faktisk vært innom tanken i det siste på å selge den. Bruker den aldri 😅

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 16.14):

På skolen til eldstedatra har ungdommene begynt med "bunadsskam".

Det handler om klimaavtrykket som må til for å lage en bunad samt prisen man betaler for det.

Jeg tenker det er jo bra at de er engasjerte for all del, men dette her blir for dumt. Bunad er et tradisjonelt plagg og er viktig i den norske historien. Nå er det plutselig ingen som skal gå med bunad på 17. mai, og dette etter at alle er konfirmerte og mange fikk bunad til konfirmasjon.

Er det bare en unnskyldning for å få kjøpe nye finklær til 17. mai?

Anonymkode: 6a7ab...df7

Ver du, jeg har selv bunad og 3 vakre døtre i bunad, men hvis du ser det fra et litt annet perspektiv, så det jo ren galskap. Kostbart plagg som man ikke skal bruke mer enn 1-2 ganger i året. Det er ikke bærekraftig i det hele tatt.
Her er vi blitt hjernevasket? 

Anonymkode: 0265b...50d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Det viser bare at de unge trenger mer kunnskap. Hele poenget med bunader er at det er et kortreist og livsvarig plagg. Mange får dem i arv også. Søstera mi arver mammas bunad og skal sy den om. Jeg skal sy ut min. Dette er billigere og mer miljøvennlig enn å kjøpe nye festkjoler i kunststoff etter amerikansk stil. 

At en del ungdom ikke LIKER bunad, er ei anna sak.

Anonymkode: d2727...7e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har bunad, og den har litt brukt mye. Den er sydd av nær familie, stoffet er laget på en fabrikk noen mil herfra, sølvet er laget av en sølvsmed som bor i gangavstand. Jeg har hatt bunaden i 30 år allerede, og den holder nok minst 30 år til. Dem vil nok ikke bli arvet til min datter, da hun allerede har bunad, men håper det barnebarn en gang vil arve den. Min bunad er nok brukt minst 4 ganger i året i snitt. 

Men jeg skjønner absolutt tanken om at det er et dyrt plagg, fikk sjokk når jeg så hvor mange konfirmanter som har bunad nå. For min del er jeg veldig glad jeg har bunad, da har jeg alltid et plagg jeg kan bruke i konfirmasjon, dåp og bryllup. 

Anonymkode: 2b08d...017

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 16.21):

Jeg tenker det er greit med en trend litt bort fra bunad igjen. De siste årene skulle jo "alle" ha bunad, noe som svært mange familier ikke har råd til i disse dyrtider. Da er det greit å få litt fokus på at dette faktisk er et svært dyrt plagg som heller bør gå i arv enn at alle ungdommer skal få nyproduserte til konfirmasjonen. Man føler seg lett utenfor om alle i klassen har ny bunad til konfirmasjonen unntatt en selv og kanskje en til. 

Anonymkode: c3382...1bc

Eller en mellomting,at bunad er greit for de som vil ha det. 

Anonymkode: b461b...6fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kulturia skrev (På 13.3.2025 den 12.26):

Ser dette er skrevet for snaut ett år siden, men ble litt paff av denne kommentaren.

1. Bunad er et klesplag, og i kontekst av klesplag er det en viktig del av vår moderne historie. Det er spesielt 3 grunner for dette: 1) Bunaden ble brukt av folket til å symbolisere Norsk frigjøring fra Nazistene, noe som skilte seg ut fra andre land. Med andre ord representerte Bunaden et folkevalgt frigjøringssymbol, som speilet Norske interesser og kultur. 2) Bunader fra ulike landsregioner er viktige lokal-kulturelle identitetsmarkører, som representerer estetiske, tradisjonelle, og kulturelle mangfold på tvers av regionene. 3.) Som vår tradisjonelle folkedrakt, bærer bunaden naturligvis estetiske likheter med andre nordiske folkedrakter (Island, Danmark, Sverige, Færøyene, Finland)- som binder oss sammen, og skiller oss fra andre nasjoner. Det er derfor også en viktig praksis for Norske befolkningsgrupper i andre land, deriblant USA. Dette bidrar til det rike globale  mangfoldet, og er derfor på UNESCOs kulturarv liste.

2. Nasjonal identitet er ikke en ide som hører til fortiden, det er et reellt konsept og en essensiell del av det som former livene til hele menneskeheten. Kanskje du tenker på nasjonal stolthet eller etnisk superioritet. Nasjonal identitet beskriver hvordan en person skiller seg fra personer med andre nasjonale identiteter gjennom sin nasjonalitet. Dette er et utrolig viktig konsept for å forstå mennesket - hvordan vi former oss utifra våre omgivelser. Siden landegrenser innebærer mer enn natur og geografi, men også grenser til andre nasjonalt unike institusjoner, historiske tilknytninger, tradisjoner, kulturer og språk, har nasjonal identitet en nokså konsentrert effekt på oss som individ. Det spiller seg ut i et helomfattende komplekst nett av former - som språk, interesser, verdier, normer, mellommenneskelige egenskaper, estetiske preferanser og ellers alt som inngår i hvordan vi opplever og håndterer livet og omverden. Selv om nasjonal identitet ikke kan fastslå hva individer vil si eller gjøre i noen som helst omstendighet, så sier den noe om omstendighetene personen kommer fra, og som har vært med å formet dem. I tilegg er nasjonale identiteter noe av det første vi får som menneske, og identiteter som er etablert og forsterket tidlig i livet, er de som former oss mest i livet (de er selve grunnbrikkene vi vokser videre på og opplever verden igjennom). Vårt språk, vår kultur og våre institusjoner former oss, og er formet av vår historie, geografi og forfedre.

3. Tradisjoner er ikke konseptuelt undertrykkende. Noen tradisjoner er undertrykkende, men ikke fordi de er tradisjoner. Å hevde at tradisjon i seg selv er undertrykkende, er å undertrykke undertrykkelsen. I Norge feirer vi Kvinnedagen og Pride - er dette undertrykkende tradisjoner?

Min mormor skulle ta bilde til id-kortet under krign og tøffe henne stilte opp i bunad. DET likte ikke nazistene 😁

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...