AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Bare så det er sagt: Jeg er helt enig i at syke barn skal være hjemme. Men hvor mange ganger skal jeg se gjennom med at barnehagen ringer og forteller at barnet er sykt med feber også har det 36.9 i temp 15min etterpå og er superpigg resten av dagen. De siste fem gangene jeg har hentet pga sykdom har barnet vært uten feber, i full lek når jeg kommer (ikke på fang, ikke sutrete, bruker ikke kosebamsen), i godt humør og mest av alt overrasket over at jeg kommer og fyker rundt og vil heller leke enn å bli med. Ofte ringer de bare 15-30min etter han er vekka fra dupp og jeg mistenker at han bare er litt omtåka og grinete en stund etter vekking. Alltid er det diffuse ting som «spiste dårlig, virka sliten». Han har en fast fridag i uka og er der bare 5t om dagen så han er ikke av disse barna som har 9-10t dager og blir utslitt heller. Når kan man egentlig ta opp vurderingsevnen deres på dette? Anonymkode: 573d6...869 7 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Jeg ville tatt det opp med pedleder. Anonymkode: 32ec0...227 24
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 Som ped.leder syns jeg dette er utrolig vanskelig. Vi får ikke måle temperatur lenger, så om barnet er sutrete, ikke spiser og ikke leker kan det være vi ringer. Jeg prøver å diskutere med foreldre, og finner en løsning sammen. Krever ikke at de må hente om det ikke er åpenbar feber eller oppkast/3.diareutbrudd.. Har nok sendt hjem friske barn flere ganger, men det er virkelig ikke meningen. Jeg vil jo ha hele gruppa på plass! Anonymkode: f318b...fa4 6 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 Jeg har arbeidsgiver som hverken er idiot eller sosiopat, så jeg kan hente i BHG uansett når på dagen det er. Anonymkode: 972aa...d1c 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 Du sier han er der bare fem timer om dagen, og de ringer en stund etter lur. Er ikke det omtrent når du uansett skal hente, da? Hvis han er der kl. 9-14, for eksempel, og sover 11-13? Anonymkode: 7ecde...dd3 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Som ped.leder syns jeg dette er utrolig vanskelig. Vi får ikke måle temperatur lenger, så om barnet er sutrete, ikke spiser og ikke leker kan det være vi ringer. Jeg prøver å diskutere med foreldre, og finner en løsning sammen. Krever ikke at de må hente om det ikke er åpenbar feber eller oppkast/3.diareutbrudd.. Har nok sendt hjem friske barn flere ganger, men det er virkelig ikke meningen. Jeg vil jo ha hele gruppa på plass! Anonymkode: f318b...fa4 Her måler de med pannetermometer. De sier alltid «over 38», men jeg kontrollmåler rektalt og ikke en gang har det vært feber. Det hadde vært helt greit om barnet ikke spiste, sutret og ikke lekte - da hadde det ikke hatt noe utbytte av å være der uansett, men det gjør jo det. Det er i full vigør når jeg henter. Han setter seg fort på et fang og sturer om han er pjusk, og da er det selvsagt fair å melde om at han kanskje har det bedre hjemme. Anonymkode: 573d6...869 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg har arbeidsgiver som hverken er idiot eller sosiopat, så jeg kan hente i BHG uansett når på dagen det er. Anonymkode: 972aa...d1c Men du får jo sykt barn dag, og de er det jo ikke mange av. Anonymkode: b271d...e33 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du sier han er der bare fem timer om dagen, og de ringer en stund etter lur. Er ikke det omtrent når du uansett skal hente, da? Hvis han er der kl. 9-14, for eksempel, og sover 11-13? Anonymkode: 7ecde...dd3 Ja, det blir jo nærme nok henting, men jeg trykker en full arbeidsdag inn på 5t for å gi han korte dager (pluss jobber litt på kvelden), så hele skjemaet mitt kollapser når jeg må hente 14 heller enn 1445. Det er «bare» 45min-60min, men det er liksom ikke så mange steder å ta det igjen. Ofte har jeg også undervisning til 1430. Anonymkode: 573d6...869
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 Barnehagen ringte meg også en gang rett etter dupp. Ungen var svett og varm. Er syk med masse feber fikk jeg beskjed om. De hadde latt barnet mitt sove i ulldress, vinterdress og tykk dunpose. Det var 5 grader ute. Klart ungen var varm! Anonymkode: 365c4...874 10
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (46 minutter siden): Jeg har arbeidsgiver som hverken er idiot eller sosiopat, så jeg kan hente i BHG uansett når på dagen det er. Anonymkode: 972aa...d1c Jeg jobber som sykepleier…for en idiot og sosiopat min arbeidsgiver er som syns det blir problematisk om jeg jevnlig forsvinner fra vakta mi, og henter i barnehagen uansett når på dagen det er…🙄 Anonymkode: 3e5c4...372 15 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg har arbeidsgiver som hverken er idiot eller sosiopat, så jeg kan hente i BHG uansett når på dagen det er. Anonymkode: 972aa...d1c Noen har ansvar når de er på jobb som de ikke bare kan løpe fra. Anonymkode: 74d5b...ed1 12
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 Hos oss måler de ikke feber om ikke barnet har dårlig allmenntilstand. Har du spurt hvorfor de måler feberen så ofte? Vi har til og med fått hjem et barn med feber, hvor de faktisk har målt, men det var på ettermiddagen og han var i veldig god form, så de ringte oss ikke siden vi uansett skulle hente om noen timer. Jeg ville tatt det opp med pedagogisk leder og spurt hva slags rutiner de har, og hvorfor de har ringt så mye i det siste. Det må være en grunn til de vurderingene de gjør - og hvis ikke - må de se på rutinene sine. Anonymkode: a25ba...5c5 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Hos oss måler de ikke feber om ikke barnet har dårlig allmenntilstand. Har du spurt hvorfor de måler feberen så ofte? Vi har til og med fått hjem et barn med feber, hvor de faktisk har målt, men det var på ettermiddagen og han var i veldig god form, så de ringte oss ikke siden vi uansett skulle hente om noen timer. Jeg ville tatt det opp med pedagogisk leder og spurt hva slags rutiner de har, og hvorfor de har ringt så mye i det siste. Det må være en grunn til de vurderingene de gjør - og hvis ikke - må de se på rutinene sine. Anonymkode: a25ba...5c5 Ps. De målte den ene gangen fordi han virket litt annerledes, og littegrann mer sutrete, og han er en veldig blid fyr og klager sjelden. Anonymkode: a25ba...5c5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Her måler de med pannetermometer. De sier alltid «over 38», men jeg kontrollmåler rektalt og ikke en gang har det vært feber. Det hadde vært helt greit om barnet ikke spiste, sutret og ikke lekte - da hadde det ikke hatt noe utbytte av å være der uansett, men det gjør jo det. Det er i full vigør når jeg henter. Han setter seg fort på et fang og sturer om han er pjusk, og da er det selvsagt fair å melde om at han kanskje har det bedre hjemme. Anonymkode: 573d6...869 Da ville jeg lurt på om de bruker termometeret riktig, eller evt. om det er et veldig dårlig termometer? At barnehagen lyver om temperaturen, finner jeg helt usannsynlig. Men noe er jo rart om de ringer og sier barnet har feber så ofte, og barnet faktisk ikke har feber. Angående det med å være i full vigør ved henting, syns jeg også det er veldig vanskelig å vurdere til tider. Der jeg jobber har vi en lavere terskel for å ringe enkelte foreldre, fordi de har sagt at de kan og ønsker og hente tidlig om barnet virker utilpass. Kan det hende de har gått i fella å anta at dette gjelder dere fordi barnet har korte dager og fridag, men ikke faktisk snakket med dere om det? Uansett virker det rart at de måler over 38 grader så ofte, og jeg holder en knapp på at det blir feilmålinger på en eller annen måte. Kanskje i kombinasjon med et barn som har en høyere normaltemperatur enn gjennomsnittet? Hvorfor målte de i utgangspunktet? Sier de at barnet har vært slapt, sutret eller ikke lekt, men kviknet til da du kom, eller er det utelukkende temperaturen det går på? Jeg opplever at det er gråsoner, hvor barn ikke er i slaget og ikke henger med på barnehagedagen, men ikke er åpenbart syke heller. Og jeg har endt med å ringe, fordi vi har konkludert med at barnet har det ikke greit i barnehagen, og så 20 minutter senere kommer en forelder inn døra, og da har barnet kviknet til og løper rundt og vi må bare forklare hvordan det var tidligere og beklage at det kan ha vært en feilvurdering. Noen ganger viser det seg å være feil, barnet var f.eks. bare litt trøtt etter luren, mens andre ganger har feberen kommet utover kvelden. Uansett, du bør absolutt prate med ped.leder om dette, og få klarhet i hvordan de vurderer. Anonymkode: c620f...89a 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men du får jo sykt barn dag, og de er det jo ikke mange av. Anonymkode: b271d...e33 Ikke alle arbeidsgivere er A4,finnes de som evner å gjøre jobben til de ansatte også. Anonymkode: 972aa...d1c 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Noen har ansvar når de er på jobb som de ikke bare kan løpe fra. Anonymkode: 74d5b...ed1 Noen har faktisk en "sjef" som klarer å steppe inn når det er behov. På steder med godt arbeidsmiljø hjelper alle hverandre da det er behov. Ikke alle arbeidsplasser er søppel, er en grunn til at folk har samme arbeidsplass i 50 år. Anonymkode: 972aa...d1c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #17 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Barnehagen ringte meg også en gang rett etter dupp. Ungen var svett og varm. Er syk med masse feber fikk jeg beskjed om. De hadde latt barnet mitt sove i ulldress, vinterdress og tykk dunpose. Det var 5 grader ute. Klart ungen var varm! Anonymkode: 365c4...874 Å herre😨😨😨 Jeg kler ikke ungen min så mye når det er -30 ute engang… Anonymkode: f6811...e20
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #18 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg jobber som sykepleier…for en idiot og sosiopat min arbeidsgiver er som syns det blir problematisk om jeg jevnlig forsvinner fra vakta mi, og henter i barnehagen uansett når på dagen det er…🙄 Anonymkode: 3e5c4...372 Er noe dritt. Nei kom deg over i offentlig. Har litt mer privilegier der enn i privat. Da kan du svømme i egenmeldinger,både på deg selv og familie. Justere turnus og ha ferie da du faktisk har ferie. Greit å ha noen timer i timebanken også..... Er vel derfor enkelte har andre yrker mens dem har barn,og heller subber rundt i korridorene som godt voksene... Anonymkode: 972aa...d1c
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #19 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Bare så det er sagt: Jeg er helt enig i at syke barn skal være hjemme. Men hvor mange ganger skal jeg se gjennom med at barnehagen ringer og forteller at barnet er sykt med feber også har det 36.9 i temp 15min etterpå og er superpigg resten av dagen. De siste fem gangene jeg har hentet pga sykdom har barnet vært uten feber, i full lek når jeg kommer (ikke på fang, ikke sutrete, bruker ikke kosebamsen), i godt humør og mest av alt overrasket over at jeg kommer og fyker rundt og vil heller leke enn å bli med. Ofte ringer de bare 15-30min etter han er vekka fra dupp og jeg mistenker at han bare er litt omtåka og grinete en stund etter vekking. Alltid er det diffuse ting som «spiste dårlig, virka sliten». Han har en fast fridag i uka og er der bare 5t om dagen så han er ikke av disse barna som har 9-10t dager og blir utslitt heller. Når kan man egentlig ta opp vurderingsevnen deres på dette? Anonymkode: 573d6...869 For noen måneder siden hadde vi en periode på flere uker hvor måtte sende hjem barn med feber flere ganger i uka. Det var nesten flaut. Men barna var i veldig dårlig form, slappe, varme, spiste dårlig osv. De kviknet til hjemme, og kom raskt tilbake igjen…og ble sendt hjem igjen. Det er veldig stor forskjell på å være i barnehage og hjemme. Anonymkode: 8700f...db2 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #20 Skrevet 6. april 2024 Legen vår tok kontakt med pedleder og tok en samtale rundt forhøyet temperatur. Ikke alle barn har feber ved en viss temperatur, spørs hva slags basaltemperatur de har. Noen har lav temp og opplever feber på 37,5, mens andre har ikke feber før de bekker 39. Allmenntilstand er det beste å følge med, etter dupp er unntakstilstand, varm, trøtt og savner mamma. Anonymkode: f61f8...56c 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå