Gjest Anonymous Skrevet 11. november 2002 #1 Skrevet 11. november 2002 Når vi begynte planleggingen av bryllupet vårt så tenkte vi rundt 40 stk til middag og ingen til kaffe. Nå har vi imidlertid fått tid til å tenke mer nøye igjennom det og da ser vi at vi ender opp med ca. 25-30 som vi virkelig ønsker å ha der. Så langt så bra, men det jeg som brud da er litt redd for er at min manns familie skal føle seg litt utestengt,da vi bare vil ha hans foreldre og søsken med følge. De utgjør da til sammen 5 personer som nærmeste familie. Jeg skal da ha min mor og to onkler og tanter for å få mine fem nærmeste. Så var tanken å invitere barna til disse tantene mine( som er voksne og gift alle) med følge og da blir det 7 søskenbarn av meg med følge. Det vil også bli 2 barn i bryllpet fra min side siden en av de er brudepike og gutten er broren. Det vil da være 20 fra min side,men det er hele min familie og de som jeg regner som mine nærmeste. Han på sin side har en stor slekt men ikke noen stor knytning til dem og alle kunne vi umulig hatt uansett. Så det villle jo blitt håndplukking fordi en føler det skal være så og så mange fra hver side. Han er fornøyd med gjestelisten slik vi har laget den nå og er ikke det tross alt det viktigste? At en følger sitt eget hjerte så en får en god magefølelse for den store dagen sin. Min mor har også tilbudt seg å betale mer siden det kommer fler fra hennes kant hvis det skulle bli noen sure miner om betalingen osv. Hva mener andre , støtter dere oss i dette forslaget eller syns dere vi er helt på vidddene? Kan også legge til at han har god kontakt med min familie og kjenner halvparten av de, alle hans ville vært ukjente og heller litt kritiske...
Augustbrud02 Skrevet 11. november 2002 #2 Skrevet 11. november 2002 Dette blir egentlig litt av samme situasjonen som vi hadde. Jeg har en liten familie hvor vi har temmelig god kontakt alle sammen (iallfall på morssiden). Min mann har en stor familie med 30 tanter og onkler, slik at det ikke falt naturlig å be dem. Måten vi gjorde det på var å sette opp en gjesteliste med de vi følte det naturlig å be, og heldigvis ble det faktisk ganske jevnt fordelt. Av hans familie var det bare foreldre, søsken (med barn) + en kusine, mens jeg hadde bedt alt av tanter, onkler og søsken og søskenbarn. Den store forskjellen var egentlig at han hadde bedt mange flere venner. På den måten hadde vi likt antall gjester hver, selvom fordelingen i familiemedlemmer var skeiv.
apple Skrevet 12. november 2002 #3 Skrevet 12. november 2002 For oss var det slik at han har ei ganske stor slekt, mens mi slekt er ein del mindre. Både eg og han har god kontakt med tanter og onklar i slektene våre, så me inviterte alle tanter og onklar. Når det kom til søskenbarn, så har eg berre 7, men bestemte meg fort for å ikkje invitera nokon av dei. Eg ser dei kun i familieselskap, men snakkar sjeldan med dei der. Alle er yngre enn meg, og dei er eigentleg ikkje spesielt sosiale av seg. Han derimot har god kontakt med ein del av søskenbarna, og me fann etterkvart ut at det var mest naturleg å be dei av hans søskenbarn som eg og kjente ganske godt. Etterkvart viste det seg at foreldra hans syntest at det var svært unaturleg å ikkje be heile slekta, og ettersom dei betalte for "sin del" av gjestene, så vart alle søskenbarna hans inviterte, men framleis ingen av mine. Men eg har ein SVÆR vennegjeng, og inviterte mange vennar, slik at me kom eigentleg ganske likt ut. Gjestelista bestod for det meste av hans slekt og mine vennar. Me var kjempenøgde, og bryllaupet vart kjempefint, og gjestene såg ut til å kosa seg i lag. Men i ettertid har eg faktisk høyrt at ei av mine tanter reagerte svært negativt på at hennar barn ikkje var inviterte, når alle søskenbarna hans var der. Er ikkje det frekt? Ho har jo ingen som helst kunnskap om kvaslags forhold han har til sine søskenbarn! Men eg trur at mor hadde forklart henne tidlegare at me ikkje skulle invitera søskenbarn, og dersom ho trudde at det gjaldt hans slekt og, så er jo reaksjonen meir forståeleg. Men uansett så inviterte han på ein måte dei fleste søskenbarna sine på hans "vennekvote". Og det er uansett dårleg gjort å verta fornærma for at me ikkje ville invitera folk som ikkje vekslar eit einaste ord med meg når me er i felles familieselskap! Eg vert irritert over folk som vert fornærma over kven som vert invitert i bryllaup. Så dersom nokon skulle føla seg tilsidesatt: Hev dykk over dei, og tenk at det er dykkar dag, ikkje deira! Sjølv om det er kjekt at gjestene koser seg, så er det viktigaste at de får feira dagen med dei de vil ha der.
Gjest tille Skrevet 12. november 2002 #4 Skrevet 12. november 2002 . Dette problemet hadde vi også.Vi er en stor slekt på begge sider , der stort sett alle bor i nærområdet.Det er noen av disse vi har lite kontakt med.Vi er redde for at noen ville føle seg utstøtt.Da dette er et stort dilemma har vi bestemte oss for å be alle ned til søskenbarn.Slik at de selv kan bestemme om de ønsker å komme eller ikke, så slipper vi å ha dårlig samvittighet ovenfor noen.Vi skal da ha et enkelt ettermiddagsbryllup med koltbord som vi lager selv.Alle hjelper til å bake litt til kaffen.Selv om dette resulterer i over 100 gjester tror jeg det blir en fin dag,der alle vil føle seg velkommen & ingen vil være glemt. Junibrud 2003.
Engel Skrevet 12. november 2002 #5 Skrevet 12. november 2002 Veldig velkjent problem! Begge har store slekter, han har tett kontakt med sin, jeg har kun nær kontakt med noen få i min, men til gjengjeld har jeg et par tanter som ville bli dødsfornærmet dersom vi inviterer noen av hans tanter og ikke dem. Tror vi løser det ved å invitere alle, men folk må ha med drikke selv, og at det blir grillmat i stedet for 3-retters. Selv kunne jeg gjerne droppet alle, men samboer er ikke enig...
Gjest Madden Skrevet 12. november 2002 #6 Skrevet 12. november 2002 Vi har litt av samme dilemmaet...jeg har ikke så stor familie, men vi har veldig god kontakt alle sammen og er nært knyttet til hverandre. Jeg kunne ikke tenkte meg et brylllup uten at mine søskenbarn var med! Vi bor svært spredt geografisk men har det like moro hver gang vi møtes. Min tilkommende derimot, har søskenbarn i nabolaget og de er ikke på hils med hverandre engang! for ham føles det ikke naturlig å invitere dem og det er jo greit! det blir stort overtall av fam. på min side, men så blir det stort overtall av venner og kamerater på hans side..vi havner nesten likt. Tror det kommer til å gå fint! Så lenge han er fornøyd med utfallet så er det ikke noe å styre mer med! Tenk mest på dere selv når dere inviterer! hvem er det DERE kunne tenke dere å dele dagen med! (ikke om den og den tanten blir fornærmet for at hun ikke ble invitert! Til lags åt alle kan ingen gjera!) :D
Gjest meta - ulogget Skrevet 12. november 2002 #7 Skrevet 12. november 2002 Jeg må nok si at jeg syns det virker litt rart å invitere tom søskenbarna fra din familie og ingen utenom foreldrene i hans familie. Det kan lett bli konflikter i ettertid av sånt... Min samboer har større famile enn meg og det kommer til å bli invitert 6 stk fra min familie og 15 fra hans. Men so what? Er det så viktig at det skal være like mange fra hver familie da? Jeg har derimot flere venner jeg vil ha tilstede, så vi ender opp omtrent likt allikevel, men.. Jeg vil nok advare dere litt mot å utelukke for mange. Det kan som sagt bli endel bråk... Lykke til uansett hva dere velger å gjøre :D
vær73 Skrevet 13. november 2002 #8 Skrevet 13. november 2002 Er helt uenig med meta her. Dere skal da ikke invitere folk for å "unngå bråk"! Det er da helt absurd. Nei hør på de andre over, det er deres dag og dere inviterer de dere ønsker å feire dagen med, ikke de dere ønsker å unngå bråk med. Det blir i mine øyne et helt feilt utgangspunkt for deres største dag! Lykke til uansett!!!!
meta Skrevet 13. november 2002 #9 Skrevet 13. november 2002 Selvfølgelig skal man invitere de man vil. Det jeg ville si var bare det at uansett om vi her inne syns det er greit, er det endel tradisjoner ute å går og hvis man velger å utelukke hans familie endel, må man rett og slett være forberedt på at det kommer til å bli sure miner.. Og nettopp det kan faktisk ødelegge det som skal være deres største dag... Uansett: nok en gang: lykke til :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå