Gå til innhold

hva synes dere om mitt treningsprogram?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Først, ønsker å gjøre dere klar over mine begrensninger. 
Pga kronisk tendinitt har jeg vansker med å trene oftere enn hver 3. dag. Jeg får da vondt, spesielt i albuer, hvis jeg aktiverer samme muskulatur. Hvis jeg imidlertid trener hver 3. dag går det som regel bra å presse seg ganske bra .  Pga en relativt nylig meniskskade, må jeg også være forsiktig med knebøy og øvelser der jeg bøyer knærne for mye. I hvert fall enn så lenge. 
Jeg har lenge hatt bare ett helkroppsprogram, men har nå valgt å ha to. Det er imidlertid noen øvelser som går igjen i begge, som jeg er spesielt glad i.
Det jeg ønsker mest tilbakemelding på er om de viktigste muskelgruppene blir tilstrekkelig aktivert , eller om det er noe som mangler? Jeg synes noen ganger det kan bli litt mange øvelser å gjøre, så det hender jeg dropper armer og core, da jeg tenker at jeg får trent dette uansett.
Jeg gjør det ikke nødvendig i denne rekkefølgen, det kommer litt an på bl.a. hva som er ledig.

Program 1:

- markløft
- skråbenk med manualer 
- nedtrekk (underhåndsgrep)
- skulderpress (stående , med manualer)
- gående utfall med manualer + noen runder med slede (med vekt på)
- sittende roing, smalt grep, i kabel
- face pulls
- triceps push downs med tau
- core

Program 2:

- markløft
- brystpress med manualer (flat benk) 
- nedtrekk (overhåndsgrep)
- booty builder og leg extensions
- stående roing (barbel row)
- sidehev, i kabel eller med manualer
- biceps curls med manualer
- core

I begge programmene slenger jeg også ofte inn et par sett med push ups. 
Er dette et greit opplegg?

Anonymkode: 414f3...9be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg glemte å skrive at jeg da trener program 1 og 2 annenhver gang. Dvs får trent begge programmene iløpet av en uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

dette skal holde i massevis. 

kanskje ta en av dagene med romanian deadlifts der man bruker dumbbells for å ha noe som mer spesifikt aktiverer hamstrings, men det er ingen nødvendighet. 

har erfart at det viktigste er kontinuerlig trening over lengre tid. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blåmonster
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Først, ønsker å gjøre dere klar over mine begrensninger. 
Pga kronisk tendinitt har jeg vansker med å trene oftere enn hver 3. dag. Jeg får da vondt, spesielt i albuer, hvis jeg aktiverer samme muskulatur. Hvis jeg imidlertid trener hver 3. dag går det som regel bra å presse seg ganske bra .  Pga en relativt nylig meniskskade, må jeg også være forsiktig med knebøy og øvelser der jeg bøyer knærne for mye. I hvert fall enn så lenge. 
Jeg har lenge hatt bare ett helkroppsprogram, men har nå valgt å ha to. Det er imidlertid noen øvelser som går igjen i begge, som jeg er spesielt glad i.
Det jeg ønsker mest tilbakemelding på er om de viktigste muskelgruppene blir tilstrekkelig aktivert , eller om det er noe som mangler? Jeg synes noen ganger det kan bli litt mange øvelser å gjøre, så det hender jeg dropper armer og core, da jeg tenker at jeg får trent dette uansett.
Jeg gjør det ikke nødvendig i denne rekkefølgen, det kommer litt an på bl.a. hva som er ledig.

Program 1:

- markløft
- skråbenk med manualer 
- nedtrekk (underhåndsgrep)
- gående utfall med manualer + noen runder med slede (med vekt på)
- sittende roing, smalt grep, i kabel
- face pulls
- triceps push downs med tau
- core

Program 2:

- markløft
- brystpress med manualer (flat benk) 
- nedtrekk (overhåndsgrep)
- booty builder og leg extensions
- stående roing (barbel row)
- sidehev, i kabel eller med manualer
- biceps curls med manualer
- core

I begge programmene slenger jeg også ofte inn et par sett med push ups. 
Er dette et greit opplegg?

Hvor mange repetisjoner hvor mange setts? Hvilken intensiteter jobber med? Mangler en del info.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du trenger ikke å trene skrå benk på dagen du trener skulderpress. Tren heller 3-5 øvelser hard med jevn progresjon en 7-9 med kurant økning på det beste. 

Anonymkode: 5dd61...50a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Blåmonster skrev (42 minutter siden):

Hvor mange repetisjoner hvor mange setts? Hvilken intensiteter jobber med? Mangler en del info.  

Det varierer litt , men et sted mellom 5-10 reps, 3-4 sett. Kan varierer litt mellom øvelser.  Hvis jeg f.eks. har kjørt ganske tungt på brystpress, kanskje jeg velger litt lettere på skulderpress osv., litt avhengig av hvordan det føles der og da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Du trenger ikke å trene skrå benk på dagen du trener skulderpress. Tren heller 3-5 øvelser hard med jevn progresjon en 7-9 med kurant økning på det beste. 

Anonymkode: 5dd61...50a

Takk for tipset. Jeg skal vurdere det. I så fall ville jeg bare trent skuldrene en gang pr uke, men det holder kanskje? Hvordan ville du lagt opp programmet da, mtp at jeg trener hver 3. dag? Jeg tenkte det var en fordel med helkroppsprogram når jeg trener såpass lavfrekenvt, og i tillegg at det er mer fleksibelt for meg i ferier o.l.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...