AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #21 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Er det dumt å ha ett sånt stamtavlenavn om man skal se på resultater fra utstilling og hundesport? Virker det mindre seriøst da? Anonymkode: 5dd6b...e29 Synes det virker mindre seriøst uten kennelnavn ja. Anonymkode: 64f15...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #22 Del Skrevet 6. april 2024 Finner du de her? https://hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx Anonymkode: 0821f...fa9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #23 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Finner du de her? https://hundar.skk.se/avelsdata/Initial.aspx Anonymkode: 0821f...fa9 Ja hunden står der om jeg søkte på registreringsnummeret. Men det står at oppdretteren ikke har noen registrert kennelnavn i Sverige. Anonymkode: 5dd6b...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #24 Del Skrevet 6. april 2024 Begge foreldredyrene har registrert oppdretter og de er fra kjente oppdrettere. Er det mere trygt da? Anonymkode: 5dd6b...e29 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Myrmica Skrevet 6. april 2024 #25 Del Skrevet 6. april 2024 Jeg hadde ikke brydd meg så mye om oppdretter har registrert et kennelnavn, så lenge foreldredyrene og valpene er registrert. Da kan du jo sjekke opp foreldrene og se hvor de kommer fra, og eventuelle slektninger de har? Da hadde det vært viktigere for meg at jeg har en god tone med vedkommende, at de virker flinke og gir valpene en god oppvekst med riktig og tilpasset miljøtrening, godt fôr, og at de er samarbeidsvillige og flinke til å informere. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #26 Del Skrevet 6. april 2024 Lukka Facebookside! Når har jeg hørt det også💩Jeg er ikke på FB - og har det noe å si hvordan jeg skal bli vurdert? Selvsagt ikke. Voks opp. Anonymkode: 32fa0...cc6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LadyGrey Skrevet 6. april 2024 #27 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Er det dumt å ha ett sånt stamtavlenavn om man skal se på resultater fra utstilling og hundesport? Virker det mindre seriøst da? Anonymkode: 5dd6b...e29 Som sagt, ikke nødvendigvis. Store oppdrettere som avler kun for utstillingen har ofte fengende kennelnavn. Mens folk som avler la oss si, border collie og som ikke driver på med utstilling, kan finne på å registrere valpen med det navnet valpekjøper har valgt. Dette er kun et eksempel. Hvilken rase er det snakk om? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #28 Del Skrevet 7. april 2024 Ikke alle avler med kennelnavn, men foreldre og valpene er likevel registrerte. Skal du kjøpe valp så kjøp en som er registrert, og en plass der foreldrene har alle helsesjekkene og er mentalsjekket. Det er galskap å kjøpe valp der foreldrene ikke har fått helsesjekk. I dag er det så mye useriøs avl kun for profitt, spesielt på mindre raser. Hunder ender opp med helseproblem, allergier, pelstyper som ikke bør blandes - som igjen gir problem for hunden. Graden av innavl er høy og tisper får for tette og mange kull. Oppdretter har et stort ansvar for å bidra til å utvikle rase, men valpekjøper må være seriøs og sjekke før de kjøper. Der holder ikke med å skrive i annonsen at mor og far er friske og har godt lynne….. Anonymkode: b97c3...1ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #29 Del Skrevet 7. april 2024 Ps. Med helsesjekk så mener jeg status på AD/HD/Patella/øyelysing osv. De som avler kun for pengene er stort sett ikke klar over at egen hund kan ha desse probleme. Feks så er HD utbredt blant små hunder, og er selvsagt like smertefullt som det er for store hunderaser. Anonymkode: b97c3...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #30 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ps. Med helsesjekk så mener jeg status på AD/HD/Patella/øyelysing osv. De som avler kun for pengene er stort sett ikke klar over at egen hund kan ha desse probleme. Feks så er HD utbredt blant små hunder, og er selvsagt like smertefullt som det er for store hunderaser. Anonymkode: b97c3...1ae Dette er helt sant, skjelettet er jo proporsjonalt med størrelsen på hunden så at små hunder skulle være mindre plaget gir jo ingen mening. Min hund veier 6 kilo, er slank og i god form, men er allikevel veldig plaget med HD. Men det er omtrent ingen oppdretter som tar røntgen, fordi det "ikke er et problem på rasen". Nei, det er klart det ikke er et problem når man bare stikker hodet i sandet og later som at HD ikke eksisterer... Anonymkode: 64f15...b36 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #31 Del Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Dette er helt sant, skjelettet er jo proporsjonalt med størrelsen på hunden så at små hunder skulle være mindre plaget gir jo ingen mening. Min hund veier 6 kilo, er slank og i god form, men er allikevel veldig plaget med HD. Men det er omtrent ingen oppdretter som tar røntgen, fordi det "ikke er et problem på rasen". Nei, det er klart det ikke er et problem når man bare stikker hodet i sandet og later som at HD ikke eksisterer... Anonymkode: 64f15...b36 Heldigvis er det noen oppdrettere som nå setter mer fokus på dette. Det triste er at svært mange av de små hundene som blir sjekket for HD har høy grad😬 Selv om det ikke ligger inne på NKK som anbefalt sjekk på rasen som en har, så er det likevel lurt å få det sjekket. Får en sjekket hunden sin og resultatet blir registrert i NKK så får en oversikt over hvor utbredt det er blant rasen - og en kan utelukke avl på noen linjer. Dette viktige arbeidet vil aldri kunne bli gjort når folk avler på uregistrerte hunder. Anonymkode: b97c3...1ae 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #32 Del Skrevet 7. april 2024 Jeg fant i alle fall det betryggende å få se andre som hadde hunder fra samme kennel (snapchatkonto der alle kjøpere får legge ut), få komme på besøk på kennelen og hilse på alle hundene osv. Jeg hadde ikke kjøpt hund om ikke. Jeg sjekka NKK for tidlegere hunder, avlsrekker og hvem kennelen samarbeida med. Anonymkode: 9c25a...b30 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #33 Del Skrevet 7. april 2024 Men virker det mindre seriøst å ha en valp uten kennelnavn om man driver med hundesport og utstilling? Navna står jo der. Anonymkode: 5dd6b...e29 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #34 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men virker det mindre seriøst å ha en valp uten kennelnavn om man driver med hundesport og utstilling? Navna står jo der. Anonymkode: 5dd6b...e29 Ja, for meg fremstår hunder uten kennelnavn som "kjøkkenoppdrett". Hvorfor har de ikke giddet å skaffe seg et kennelnavn liksom? 🤔 Når jeg ser hunder som bare heter "Pia" eller "Bamse" så tenker jeg jo at dette kullet muligens er en lite gjennomtenkt tjuvparring. Anonymkode: 64f15...b36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. april 2024 #35 Del Skrevet 8. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Men virker det mindre seriøst å ha en valp uten kennelnavn om man driver med hundesport og utstilling? Navna står jo der. Anonymkode: 5dd6b...e29 På utstilling dømmes en «anonymt» så navnet har ikke noe å si inne i ringen. I sporten ser en når hunden er nox registrert, så navn har heller ikke noe å si der. Det er vel kanskje mer du som eier som tenker på det? Anonymkode: b97c3...1ae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå