Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Får dårlig samvittighet bare ved å tenke på at jeg skal skrive dette... 

Mannen min er snart 50, og har gjennom årene fått dad bod, noe som var greit. De siste årene fikk han mer ølmage, noe jeg ikke synes er like greit. 

Han har fått påvist høyt blodtrykk og har fått medisiner for det. Trener ingenting, selv om det er sterkt anbefalt. 

Med de medisinene kom det kraftig apetittøkning. Han spiser generelt mer. Og med hjemmekontor har han tilgang til mat døgnet rundt 

Vi kan ikke ha noe godt i huset mer. Fra å kunne ta godteri, kjeks, frukt og yoghurt i huset har jeg helt sluttet å kjøpe slikt. Barnas godteri blir spist opp. Ser også at vi ikke kan ha pappvin mer, fordi han drikker mer alkohol i helgene også. 

Kjenner jeg mister litt lysten på han. Han kan nå skrape restene fra sausskålen og spise det med skje. På restaurant bøyer han seg over bordet og spiser mine rester. Han står ofte ved godteskapet og småspiser

Det føles så brutalt å skulle ta opp dette med han. Og siden det er en bivirkning vet jeg heller ikke om det er vits.. Han snakker om slankesprøyte. Det er kanskje lurt? Selv om det virker litt rart at han ikke gjør noen tiltak selv.. 

Har noen tatt opp usunn livsstil og vektøkning med partner? 

Anonymkode: 46e18...21d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke en veldig kjent bivirkninger at man får økt apetitt av blodtrykkssenkende medisiner men..

Anonymkode: c23ca...37c

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ta det opp med han, men med fokus på at du er bekymret for helsen hans. Jeg har selv hatt en partner som ville at jeg skulle gå ned i vekt, så hen kunne bli mer tiltrukket av meg, det ødelegger meg fremdeles… 

Det kan være lurt at han snakker med legen sin, kanskje det finnes en annen medisin hvor økt appetitt ikke er en bivirkning? 

Anonymkode: d341a...9c5

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

kan han kanskje prøve andre medisiner?

Anonymkode: c271f...a97

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Huffameg. Han har det sikkert ikke bra og ser helt sikkert selv vektøkningen. Slankesprøyte kan sikkert være en god idé. 

Anonymkode: babaf...ad1

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er ikke en veldig kjent bivirkninger at man får økt apetitt av blodtrykkssenkende medisiner men..

Akkurat dette tviler jeg ikke på. Det skjedde en veldig åpenbar endring i hans spisemønster etter medisinoppstart. 

Vi har alltid kunnet hatt ting i skapene uten at det ble borte med en gang 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Akkurat dette tviler jeg ikke på. Det skjedde en veldig åpenbar endring i hans spisemønster etter medisinoppstart. 

Vi har alltid kunnet hatt ting i skapene uten at det ble borte med en gang 

Be han spørre legen om andre medisiner. Min mann har ikke fått denne bivirkningen av sine blodtrykksmedisiner, mens en venn la på seg masse av den typen hun sto på. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, Ulven said:

Be han spørre legen om andre medisiner. Min mann har ikke fått denne bivirkningen av sine blodtrykksmedisiner, mens en venn la på seg masse av den typen hun sto på. 

Hvilken type bruker mannen din? 

• Nyttig 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hvilken type bruker mannen din? 

Candesartan. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, Ulven said:

Candesartan. 

Da bruker de samme medisin.. Men folk får antakelig ulike bivirkninger. De er effektive mot blodtrykket, så de fungerer jo godt ellers 

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Da bruker de samme medisin.. Men folk får antakelig ulike bivirkninger. De er effektive mot blodtrykket, så de fungerer jo godt ellers 

Ja man får jo ikke samme bivirkninger. Men da bør han spørre om noe annet. Mannen min har vært igjennom et par typer før han fant denne som virker som den skal uten bivirkninger.

Siden vekten øker såpass dramatisk og han ikke klarer å gjøre noe med det, må han få en oppvekker, for overvekt misker jo ikke akkurat blodtrykket. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Ulven said:

Ja man får jo ikke samme bivirkninger. Men da bør han spørre om noe annet. Mannen min har vært igjennom et par typer før han fant denne som virker som den skal uten bivirkninger.

Siden vekten øker såpass dramatisk og han ikke klarer å gjøre noe med det, må han få en oppvekker, for overvekt misker jo ikke akkurat blodtrykket. 

Ja kanskje jeg skal starte her, foreslå bytte av medisin. 

Den økte apetitten kom dessverre på toppen av en inaktiv livsstil. Det frustrerer meg også siden jeg selv er aktiv, men har vel innsett at jeg ikke får endret han mot sin vilje. 

Det er fortvilende å se at noen lar seg forfalle. For noen år tilbake fikk jeg selv sykdom som gjorde at jeg måtte bli ekstra obs på aktivitet for å ikke bli verre. Trodde nok naivt at et veldig høyt blodtrykk og søvnapne ville gi han samme oppvekker 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

På felleskatalogen er det ikke engang nevnt som mulig bivirkning, ikke engang under svært sjeldne, så ville iallefall vurdert tanken om at det er en annen årsak til fråtsingen. Som at han sliter psykisk eller andre grunner.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. 

Fikk tatt det opp akkurat. Vet ikke helt hvordan det gikk. 

Vi spiste taco og han har helt vanvittige mengder ost og rømme pluss det andre på tre tortilla, i tillegg til at han har drukket to halvlitere. 

Etter middag tar han en tredje halvliter og jeg kjenner dette er ugreit. Vi har barn, og så mye alkohol før klokken 18 er faen meg ikke greit. Det var likt i går. 

Så jeg sier forsiktig at han kanskje bør spørre legen om en medisin som ikke gir så sterk apetitt for jeg ser han spiser så mye mer. Han bekrefter at han stapper i seg og skal spørre lege. Også sier jeg at alkohol også er mye, men det svarer han at han må kunne kose seg på en lørdag.  

Kan ikke si jeg liker forsvarstalen vanligvis brukt av alkoholikere. 

Æsj 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • 4 måneder senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 15.55):

På felleskatalogen er det ikke engang nevnt som mulig bivirkning, ikke engang under svært sjeldne, så ville iallefall vurdert tanken om at det er en annen årsak til fråtsingen. Som at han sliter psykisk eller andre grunner.

Jeg har fått denne medisinen for høyt blodtrykk og leste på pakningsvedlegget at vektøkning kunne være en bivirkning. Merker heldigvis ikke det på meg selv - men jeg går på Wegovy.

Anonymkode: 3dada...25f

Skrevet

Dette er jo ikke bra. Han vil bli veldig overvektig om han fortsetter sånn. En ting er slankesprøyte men han må jo bli bevisst selv og te ke vent, spiser jeg for en nå? Hvor mange kalorier er dette Vs det jeg får ut i form av aktivitet. 

Og Kansje kan dere bli en aktiv familie? 

Skrevet

Hei. Jeg ville rådet han til å ta dette opp med fastlege. Evt spurt om å få bli med. Ha fokus på at det handler om fysisk helse, og at du er bekymret for å miste han. Det kan også være at han overspiser av en annen grunn enn medisiner. Har du merket endring på han psykisk? Kunne han hatt behov for noen å snakke med? En terapeut? Et annet tiltak kan også være ernæringsfyseolog..man må komme til kjærnen på hva dette handler om! ❤️

Anonymkode: c48ef...81e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 18.06):

Etter middag tar han en tredje halvliter og jeg kjenner dette er ugreit. Vi har barn, og så mye alkohol før klokken 18 er faen meg ikke greit. Det var likt i går. 

Skjerp deg. Tre øl på en stor mann er ingen ting.

Anonymkode: 4dd0c...c77

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Skjerp deg. Tre øl på en stor mann er ingen ting.

Anonymkode: 4dd0c...c77

På fest er det ingenting. Foran barna på ettermiddagstid flere dager i uken?  Uakseptabelt. 

Hvordan går det, ts? 

Anonymkode: 7e27e...c5d

• Liker 8
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

På fest er det ingenting. Foran barna på ettermiddagstid flere dager i uken?  Uakseptabelt. 

Hvordan går det, ts? 

Anonymkode: 7e27e...c5d

Ts her. 

Vet du hva, så går det faktisk bra. I løpet av sommerferien ble vi enige om at vi må legge om livsstilen. Han har så smått startet å sykle. 

Men jeg er mest fornøyd med at alkoholen er redusert. Ser forskjellen så godt på at vi ikke trenger å pante like mye som før. 

Jeg er i grunnen veldig lettet. Han er nemlig en fornuftig og oppegående mann, så det var så merkelig det han holdt på med. Jeg mistenker ikke depresjon eller noe psykisk. Hvis jeg skulle tippe ville jeg si det handlet om strutsementalitet og fornektelse av fakta. Han har tidligere kunne spise uten å tenke seg, det er definitivt ikke slik mer

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...