AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Jeg har vært hos ny fastlege for første gang. Har følt meg svimmel, energiløs og rar i det siste. Tok blodprøve for jern, ferittin, d vitamin og b12. Ingenting annet. Ferritin-39 Jern-24 b12-530 d vitamin-90 Jeg føler meg så rar, som sagt svimmel, vil bare sove, ingen energi. Det er så vanskelig å gå rundt sånn Hva skal jeg gjøre? Anonymkode: 00848...7b9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Hva er referansenivåene på disse? Anonymkode: beb81...5b0
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 Her er referansenivåer: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/referanseomrader Sånn umiddelbart ser jeg at ferritin (jernlageret) er litt lavt. B12 er veldig høyt, og det er kun ved lave nivåer man kan bli litt slik du beskriver. Det står ikke noe om hemoglobin, men mulig du kunne tatt noe jerntilskudd. Du bør høre med fastlegen hva den mener, og evt. tatt en mer omfattende blodprøve neste gang. Anonymkode: 620fd...d11 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Her er referansenivåer: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/referanseomrader Sånn umiddelbart ser jeg at ferritin (jernlageret) er litt lavt. B12 er veldig høyt, og det er kun ved lave nivåer man kan bli litt slik du beskriver. Det står ikke noe om hemoglobin, men mulig du kunne tatt noe jerntilskudd. Du bør høre med fastlegen hva den mener, og evt. tatt en mer omfattende blodprøve neste gang. Anonymkode: 620fd...d11 Er det farlig? Pleier å ta Solaray b kompleks med magnesium. Det er det eneste. Hva er hemoglobin på prøven? Anonymkode: 00848...7b9
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Pleier å ta Solaray b kompleks med magnesium. Tok du blodprøver før du begynte med det? For B12? Hva var dine verdier da? Er du vegetarianer, spiser du kjøtt? Din B12-blodverdi betyr ikke lenger noe, nå som du tar kosttilskudd. En artikkel fra Pernicious Anemia Society: Only one chance Når du tar B12 øker nivået i blodet. Etter det er det en veldig kompleks prosess. Deretter gjør det jobben sin i cellene. Om man har B12-mangel eller ingen B12-mangel handler om situasjonen i cellene. Med blodprøven ser du bare at verdiene i blodet øker (det første trinnet i prosessen). Men det sier ingenting om hva som skjer videre. Så hvis kroppen din ikke absorberer b12 ordentlig fra mat (eller tabletter), og lite eller ingenting skjer i cellene, kan du ikke se det i blodprøven. Du kan ha B12-mangel i cellene, mens blodverdiene dine er gode eller høye. Det er ingen vits i å teste B12 lenger. Verdien vil forbli høy i årevis, selv om du ikke lenger tar B12. Bloedverdien (etter at du har begynt å ta B12 tabletter eller injeksjoner) sier (i årevis) ingenting om du har B12-mangel eller ikke. Det sier ingenting om hvorvidt behandlingen er vellykket. Du kan ha B12-mangel og kan trenge behandling (med injeksjoner i stedet for tabletter). Hvis du ikke har et absorpsjonsproblem og du tar opp B12 fra tablettene, kan symptomene være at kroppen din reparerer seg etter en B12-mangel. B12-symptomer blir ofte verre før de blir bedre. Tretthet er da fordi kroppen din jobber hardt. Hva er dine andre blodverdier? For eksempel fra B6? B6 kan fort skape problemer hvis den er for høy. Anonymkode: eb3f8...5e5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Tok du blodprøver før du begynte med det? For B12? Hva var dine verdier da? Er du vegetarianer, spiser du kjøtt? Din B12-blodverdi betyr ikke lenger noe, nå som du tar kosttilskudd. En artikkel fra Pernicious Anemia Society: Only one chance Når du tar B12 øker nivået i blodet. Etter det er det en veldig kompleks prosess. Deretter gjør det jobben sin i cellene. Om man har B12-mangel eller ingen B12-mangel handler om situasjonen i cellene. Med blodprøven ser du bare at verdiene i blodet øker (det første trinnet i prosessen). Men det sier ingenting om hva som skjer videre. Så hvis kroppen din ikke absorberer b12 ordentlig fra mat (eller tabletter), og lite eller ingenting skjer i cellene, kan du ikke se det i blodprøven. Du kan ha B12-mangel i cellene, mens blodverdiene dine er gode eller høye. Det er ingen vits i å teste B12 lenger. Verdien vil forbli høy i årevis, selv om du ikke lenger tar B12. Bloedverdien (etter at du har begynt å ta B12 tabletter eller injeksjoner) sier (i årevis) ingenting om du har B12-mangel eller ikke. Det sier ingenting om hvorvidt behandlingen er vellykket. Du kan ha B12-mangel og kan trenge behandling (med injeksjoner i stedet for tabletter). Hvis du ikke har et absorpsjonsproblem og du tar opp B12 fra tablettene, kan symptomene være at kroppen din reparerer seg etter en B12-mangel. B12-symptomer blir ofte verre før de blir bedre. Tretthet er da fordi kroppen din jobber hardt. Hva er dine andre blodverdier? For eksempel fra B6? B6 kan fort skape problemer hvis den er for høy. Anonymkode: eb3f8...5e5 Kan man ta blodprøver for alle disse vitaminene som feks b6? Anonymkode: 58aa0...6c6
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er det farlig? Pleier å ta Solaray b kompleks med magnesium. Det er det eneste. Hva er hemoglobin på prøven? Anonymkode: 00848...7b9 Du ligger likevel innenfor referanseverdien, så helt o.k. Ved en mer omfattende blodprøve, vil de vise flere ting, også B6. Må innrømme jeg ikke skjønte så mye av hva den andre skriver, men jeg er ingen sykepleier eller lege.🙂 Hemoglobin er ikke nevnt i tallene dine, - de fleste ligger på rundt 12 - 14. Anonymkode: 620fd...d11
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 Du har normale verdier på alt som er målt. Faktisk misunnelig på jern- og D-vitamin-nivået ditt. Svaret på hvorfor du er så trøtt finnes i hvert fall ikke her. Målte de stoffskifte? TSH, T4 og T3? Anonymkode: 8e537...8d7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Må innrømme jeg ikke skjønte så mye av hva den andre skriver Etter at man har tatt B12-tilskudd, vil blodnivået av B12 være tull i årevis. Verdien gir ikke et realistisk bilde lenger av situasjonen i kroppen din. Så blodverdien din kan være god eller høy mens du har B12-mangel. Informasjonen nedenfor gjelder enhver form for behandling, ikke bare injeksjoner, også vitamintabletter, multivitaminer osv. https://pernicious-anaemia-society.org/articles/testing-b12-during-treatment/ Sitat Serum B12 levels cannot be used to determine the maintenance treatment frequency as the values will not give an accurate picture of the effect of the treatment. Sitat Measuring cobalamin levels is unhelpful as levels increase with treatment regardless of how effective it is https://stichtingb12tekort.nl/english/testing-b12-during-treatment/ Sitat During treatment with vitamin B12 injections, serum B12 is often tested to ascertain the frequency of injections, to see if the value rises, or to base maintenance treatment on. However, this value says nothing about the effect of the treatment. Anonymkode: eb3f8...5e5 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tok du blodprøver før du begynte med det? For B12? Hva var dine verdier da? Er du vegetarianer, spiser du kjøtt? Din B12-blodverdi betyr ikke lenger noe, nå som du tar kosttilskudd. En artikkel fra Pernicious Anemia Society: Only one chance Når du tar B12 øker nivået i blodet. Etter det er det en veldig kompleks prosess. Deretter gjør det jobben sin i cellene. Om man har B12-mangel eller ingen B12-mangel handler om situasjonen i cellene. Med blodprøven ser du bare at verdiene i blodet øker (det første trinnet i prosessen). Men det sier ingenting om hva som skjer videre. Så hvis kroppen din ikke absorberer b12 ordentlig fra mat (eller tabletter), og lite eller ingenting skjer i cellene, kan du ikke se det i blodprøven. Du kan ha B12-mangel i cellene, mens blodverdiene dine er gode eller høye. Det er ingen vits i å teste B12 lenger. Verdien vil forbli høy i årevis, selv om du ikke lenger tar B12. Bloedverdien (etter at du har begynt å ta B12 tabletter eller injeksjoner) sier (i årevis) ingenting om du har B12-mangel eller ikke. Det sier ingenting om hvorvidt behandlingen er vellykket. Du kan ha B12-mangel og kan trenge behandling (med injeksjoner i stedet for tabletter). Hvis du ikke har et absorpsjonsproblem og du tar opp B12 fra tablettene, kan symptomene være at kroppen din reparerer seg etter en B12-mangel. B12-symptomer blir ofte verre før de blir bedre. Tretthet er da fordi kroppen din jobber hardt. Hva er dine andre blodverdier? For eksempel fra B6? B6 kan fort skape problemer hvis den er for høy. Anonymkode: eb3f8...5e5 Jeg husker ikke hvor mye b12 var på før tilskudd. Aldri tatt blodprøve for b6. Som sagt oppe har jeg skrevet hva legen kun tok blodprøver for. Ts Anonymkode: 00848...7b9
Sen ve ben Skrevet 7. april 2024 #11 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du har normale verdier på alt som er målt. Faktisk misunnelig på jern- og D-vitamin-nivået ditt. Svaret på hvorfor du er så trøtt finnes i hvert fall ikke her. Målte de stoffskifte? TSH, T4 og T3? Anonymkode: 8e537...8d7 Selv om verdier er normale så kan man ha mangler, ikke sant? Det er iallefall det jeg har hørt og lest. Man kan allikevel trenge tilskudd. Har lest her inne at noen brukere har skrevet at de hadde normale verdier på jern feks., altså under 50, mistet hår, kom over 50 og sluttet å miste hår. Så det er noe i det. 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (16 timer siden): B6 kan fort skape problemer hvis den er for høy. Hvilke problemer da? Anonymkode: 428d0...869
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #13 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Er det farlig? Pleier å ta Solaray b kompleks med magnesium. Det er det eneste. Hva er hemoglobin på prøven? Anonymkode: 00848...7b9 Hadde det vært farlig hadde selvsagt legen din gitt deg beskjed. Anonymkode: 0248d...45a
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #14 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 14.01): Her er referansenivåer: https://www.furst.no/analyse-og-klinikk/referanseomrader Sånn umiddelbart ser jeg at ferritin (jernlageret) er litt lavt. B12 er veldig høyt, og det er kun ved lave nivåer man kan bli litt slik du beskriver. Det står ikke noe om hemoglobin, men mulig du kunne tatt noe jerntilskudd. Du bør høre med fastlegen hva den mener, og evt. tatt en mer omfattende blodprøve neste gang. Anonymkode: 620fd...d11 Jern på 24 er ikke lavt i det hele tatt. Anonymkode: 67893...ae5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå