AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Jeg og barnefar har privat avtale og jeg får bidrag fra han i norske kroner. Nå skal jeg flytte til et land for å studere der dette bidraget blir halvparten mindre i det landet jeg skal flytte til. Så jeg "taper" ca. 2000 kr. Men barnet skal fortsatt betales for som jeg har hovedomsorg for. Skal far betale bidrag i den valuta landet har? Bør jeg kreve barnebidrag i det landet jeg flytter til gjennom deres "NAV"? Det vil ikke bli populært vet jeg. Eller er det generelt slik at barnebidraget skal følge landets økonomi og valuta? En annen løsning er at jeg handler alt av barnets klær og utstyr i Norge, og får pakker tilsendt til mitt nye hjemland. Anonymkode: 4a8f5...927
Perfume Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Så far må straffes for at du ønsker å flytte til et annet land med barnet?? 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 1 minutt siden, Perfume said: Så far må straffes for at du ønsker å flytte til et annet land med barnet?? Hva snakker du om? Vi bor ikke i nærheten av hverandre en gang og han har ikke foreldreansvar. Har du ikke et svar på spørsmålet mitt, så finner du en annen tråd der du faktisk vet svaret. Det er fullt lovlig å studere i et annet land når man har barn. TS Anonymkode: 4a8f5...927
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 Far skal betale samme summen som han gjør i dag- at du flytter skal ikke ha straffes for. Bidrag tar ikke høyde for valuta forskjeller. Eks: 2000,- kroner er 171,84euro. Så du får i alle praksis fremdeles 2000,- at du "bare" får 171Euro er jo ditt problem. Verdien er den samme i Norge og det er det som teller. Du vil ikke ha rett på bidrag i landet du flytter til da dere er norske statsborgere. Anonymkode: fe001...aad 7
Perfume Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva snakker du om? Vi bor ikke i nærheten av hverandre en gang og han har ikke foreldreansvar. Har du ikke et svar på spørsmålet mitt, så finner du en annen tråd der du faktisk vet svaret. Det er fullt lovlig å studere i et annet land når man har barn. TS Anonymkode: 4a8f5...927 Såklart det er lov. Men du snakker om kronekurs ( som gjør at norske kroner blir mindre verdt i utlandet) og om far da skal betale dobbelt slik at du får "like mye igjen". Så ergo mener du far må straffes for at krona er lav? At han ikke har foreldre ansvar har ingenting med det å gjøre. Det er vel straff å måtte betale masse mer penger, er det ikke?? Snakker ikke om det å ta barnet med deg. Snakker om penger. Jeg svarer her så mye jeg vil, dette er et forum. 1
Ulven Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 Hvordan fastsetter NAV bidraget i utenlandssaker? Barnebidraget blir fastsatt ved skjønn når den ene av foreldrene, eller barnet, bor i utlandet. Det blir tatt hensyn til levekostnader i det aktuelle landet som bidragspliktig bor. Det blir også tatt hensyn til inntektsnivået, valutaforskjeller og kjøpekraft. NAV krever et gebyr for denne tjenesten, hvis ikke avtaler mellom landene sier noe annet. Gebyret er 1 277 kroner, som tilsvarer satsen for et rettsgebyr. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Far skal betale samme summen som han gjør i dag- at du flytter skal ikke ha straffes for. Bidrag tar ikke høyde for valuta forskjeller. Eks: 2000,- kroner er 171,84euro. Så du får i alle praksis fremdeles 2000,- at du "bare" får 171Euro er jo ditt problem. Verdien er den samme i Norge og det er det som teller. Du vil ikke ha rett på bidrag i landet du flytter til da dere er norske statsborgere. Anonymkode: fe001...aad Ok, takk for info. Jeg har dobbelt statsborgerskap og vet at jeg har rett på bidrag. Om far ikke betaler bidrag, får jeg det fra myndighetene som alenemor. Uansett så har far alltid betalt bidrag og det var han selv som ønsket privat avtale. Jeg lurte bare på hvordan avtalen ble videre og hva jeg kan kreve av han. Bidraget skal uansett økes når barnet blir 6 år i følge vår avtale. TS Anonymkode: 4a8f5...927
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 3 minutter siden, Perfume said: Såklart det er lov. Men du snakker om kronekurs ( som gjør at norske kroner blir mindre verdt i utlandet) og om far da skal betale dobbelt slik at du får "like mye igjen". Så ergo mener du far må straffes for at krona er lav? At han ikke har foreldre ansvar har ingenting med det å gjøre. Det er vel straff å måtte betale masse mer penger, er det ikke?? Snakker ikke om det å ta barnet med deg. Snakker om penger. Jeg svarer her så mye jeg vil, dette er et forum. Nei, jeg mener ikke han skal det. Jeg lurte bare på hva som gjelder, før jeg selv prater med han. Jeg hater å mase om penger eller å være til ekstra bry for han. Så barnebidraget har vært det samme i flere år nå. Så lurte bare på hvordan det blir når man flytter til utlandet som har høyere kurs i Norge. Anonymkode: 4a8f5...927 1
Gjest Marte79 Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 Anbefaler alltid å la NAV bestemme barnebidrag. Private avtaler er som regel kun fordelaktig for den som må betale. Det er altså ikke rart at han ønsket det 😉 Den beste løsningen for deg er å la NAV regne ut. DU skal ikke straffes for at du tar utdanning OG tar vare på barnet!!!
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 Du får beløpet du alltid har fått, ingen endring basert på valutakurs. Barnefar betaler bidrag i norske kroner. Anonymkode: 724c9...c6a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå