Gå til innhold

Dere som jobber i barnehage, hvordan velge barnehage for eget barn?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei :)

Jeg og mannen sitter her og har begynt å tenke litt på barnehageplass for poden neste år allerede (selvom barnet bare er 1 mnd.). Jeg er utdannet barnehagelærer og har jobbet som dette i mange herrens år. Vi bor i en liten kommune, så jeg kjenner godt til de forskjellige barnehagene rundt i området og de ansatte. Jeg forstår godt at det er fordeler og ulemper med alle barnehager, men jeg er litt nysgjerrig.. hvordan har dere som jobber i barnehage løst dette? 

Har dere barnet i samme barnehage som dere jobber? Eller har dere valgt å ha barnet i annen barnehage? Hvorfor har dere evt. løst det på denne måten? Hvordan fungerer det evt. å ha barnet i annen barnehage i forhold til henting/levering ved tidlig- og senvakter hvis ikke partner kan hente/levere denne dagen? 

Vi har to barnehager som er i gangavstand, men som sagt, jeg kjenner godt til både barnehagene og de ansatte, og pga. diverse hendelser som har oppstått der siste to årene (mest måten det har blitt håndtert i etterkant av styrer og ansatte), så er jeg veldig skeptisk på å ha mitt barn der. Så har vi naturligvis barnehagen jeg selv jobber i (litt lenger unna, men faren også jobber ca. 5 min unna barnehagen, så ikke noe problem sånn sett), men der er jeg redd for hvordan både jeg og barnet takler det å være så tett på, men samtidig ikke være den som springer for å trøste/leike hele tiden/sette grenser osv. Ellers er det noen andre barnehager rundt om her, men det er noe lenger kjørevei. 

Anonymkode: ae722...24a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Aldri ønsket barnet i egen barnehage og det er fordi jeg har sett hvordan det ikke har fungert med andre, her i kommunen er set heldigvis en regel mot å ha barn i samme bhg. 

Anonymkode: 343fb...a1f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er ikke selv, men har en god venninne som er pedagog på småbarn. Hun valgte å ha sin lille i en annen bhg fordi den er nærmere hjemmet. Enklere å samarbeide med far.

Hadde hun hatt barnet der hun jobber selv måtte hun tatt med barnet på vei til/fra jobb hver dag selv da far jobber i motsatt retning. Hun sier hun virkelig trenger de 10-15 min for seg selv til/fra!

Hun er derimot ikke helt fornøyd da hun synes den bhg hun jobber i selv er mye bedre, men barnet trives så da lar hun saken ligge.

Anonymkode: 51f2b...b97

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Aldri ønsket barnet i egen barnehage og det er fordi jeg har sett hvordan det ikke har fungert med andre, her i kommunen er set heldigvis en regel mot å ha barn i samme bhg. 

Det er det jeg er redd for jeg og - bare det å se på at andre kanskje setter grenser for mitt barn som jeg ikke er enig i. Jeg vet det er mange hos meg det har fungert godt med, men det er jo da veldig avhengig av at både barn og mor takler dette bra. Som sagt er dette en liten kommune, så for å få det til å gå opp, så er det ingen regel mot det her.  

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke klart å ha barnet mitt i samme barnehage. En ting er om man selv klarer å skille mellom bhg lærer og mamma, men hva med barnet liksom ? Tenker helt ærlig at det ikke er lett å se andre takle barnet mitt på en annen måte og jeg kan lett bli kritisk... Klarer ikke tenke profesjonelt når det kommer til han ...❤️ Og sånn sett er det ganske uprofesjonelt fra min side å ha sønnen min der når han er gullungen min...Sikkert noen som greier det lett.😅

Anonymkode: d9b6d...761

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er ikke selv, men har en god venninne som er pedagog på småbarn. Hun valgte å ha sin lille i en annen bhg fordi den er nærmere hjemmet. Enklere å samarbeide med far.

Hadde hun hatt barnet der hun jobber selv måtte hun tatt med barnet på vei til/fra jobb hver dag selv da far jobber i motsatt retning. Hun sier hun virkelig trenger de 10-15 min for seg selv til/fra!

Hun er derimot ikke helt fornøyd da hun synes den bhg hun jobber i selv er mye bedre, men barnet trives så da lar hun saken ligge.

Her var det flere gode poeng! Det blir vel (etter hvert) sett på som en luksus med de minuttene med ro hver dag😛 Det at barnet trives er helt klart det viktigste.  

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hadde ikke klart å ha barnet mitt i samme barnehage. En ting er om man selv klarer å skille mellom bhg lærer og mamma, men hva med barnet liksom ? Tenker helt ærlig at det ikke er lett å se andre takle barnet mitt på en annen måte og jeg kan lett bli kritisk... Klarer ikke tenke profesjonelt når det kommer til han ...❤️ Og sånn sett er det ganske uprofesjonelt fra min side å ha sønnen min der når han er gullungen min...Sikkert noen som greier det lett.😅

Anonymkode: d9b6d...761

Ikke sant! Det er akkurat samme jeg er redd for! Det skal ikke være lett det her 😅 Hvordan løser du det i forhold til levering og henting da? Blir det mest far, eller klarer du det allikevel? Alle barnehagene i kommunen her har lik åpningstid, og det er ikke noe gøy å være den som "alltid" kommer noen minutter for seint eller må dra litt tidligere for å hente barnet på yttervaktene. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her var det flere gode poeng! Det blir vel (etter hvert) sett på som en luksus med de minuttene med ro hver dag😛 Det at barnet trives er helt klart det viktigste.  

Jepp, vi elsker jo alle våre små, men man trenger noen minutter til å rydde litt plass i toppen i travle hverdager også 😂

Absolutt! Vi bor riktignok i en by og den bhg hun venninna mi jobber i har god kapasitet så hun lever litt på den at hun faktisk kan få plass i egen bhg på annen avd om det blir helt skjærings!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor, utenfor en større by er det kun 1 barnehage som også er i samme bygg som skolen så naturlig at barna gikk der. Selv jobbet jeg i en annen av kommunens barnehager 15 minutters kjøretur unna. Perfekt situasjon for oss, og godt for meg å «bare» være mamma i den bhg barna gikk i. 

Anonymkode: 73f7c...6bc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er det jeg er redd for jeg og - bare det å se på at andre kanskje setter grenser for mitt barn som jeg ikke er enig i. Jeg vet det er mange hos meg det har fungert godt med, men det er jo da veldig avhengig av at både barn og mor takler dette bra. Som sagt er dette en liten kommune, så for å få det til å gå opp, så er det ingen regel mot det her.  

Aldri fungert med noen kolllegaer selv om de mener det fungerte da

AnonymBruker
Skrevet

Her vi bor er det kun to barnehager. Jeg jobber i samme som barna mine går i rett og slett for å få logistikken til å gå opp i hverdagen. Vi er på ulike avdelinger, og har lite med hverandre å gjøre utenom i felles utetid. Vil si at 99% av dagene er det helt fint, og 1% av dagen jeg skulle ønske jeg eller de var i den andre barnehagen. 
jeg syntes det er topp at jeg er godt kjent med barnas venner og foreldrene deres. Jeg får sett barna mye (ikke bare i den travle tida med middagslaging og trøtthet). 

dette er et lite øysamfunn og det er mange personalbarn i barnehagen, og har alltid vært det. Kun en gang jeg har sett det ikke har fungert i det hele tatt, og det var fordi barnet ikke klarte å fungere med andre barn når hun var i nærheten. 

Anonymkode: b54e5...11f

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde min i samme barnehage,  det fungerte veldig dårlig. Etter et et år måtte vi bytte. 

Tanken var at han skulle bytte etter to år uansett, men vi måtte gjøre det etter bare et år. 

Sønnen min taklet absolutt ikke å se meg, og ikke kunne være med meg. 

Han ble aggressiv mot de andre barna og gråt mye. Jeg måtte til tider liste meg rundt, og passe på at han ikke så meg. 

Det positive var jo at vi fikk mye tid sammen.  Jeg fikk masse gode klemmer og kos, som jeg jo ville gått glipp av om han var et annet sted. Jeg gikk ikke glipp av alle de nye opplevelsene hans. 

Anonymkode: fcf2b...edc

Skrevet

Valgte barnehagen som er nærmest. På den måten er alle barnehagevenner hans fremtidige klassekamerater.

Er jeg syk og ikke skal på jobb, så orker jeg ikke kjøre langt for å levere/hente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...