AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Og så gå til NAV og be om sosialhjelp til livsopphold? Anonymkode: 64174...cc5
Sofakona Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Du bruker det du kan for å ta vekk gjeld..om du sitter igjen med 0 kroner kan du be om sosiale stønader. Men det er jo ikke mye. Kommer an på din gjeld..men ring og forhøre deg om du kan betale litt hver mnd etc 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 Du kan be om nødpenger. Sosialhjelp regnes ut i fra din inntekt, uten å ta hensyn til gjeld. Anonymkode: 81817...98a 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Og så gå til NAV og be om sosialhjelp til livsopphold? Anonymkode: 64174...cc5 Jeg kjenner noen som har gjort det. Men vær obs på om du forsørger barn, kan du melde deg til barnevernet pga at di syntes du har dårlig økonomisk styring. Og derfra KAN det gå en dårlig rundball. Snakker av erfaring, desverre. Anonymkode: 7d70e...d51 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 Det er en effektiv måte å bli kvitt gjeld på. Desverre er den veldig underkommunisert. Anonymkode: b69dc...7b7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 Du kan få nødhjelp, ca 100 kr dagen. I tillegg får du en god samtale om prioritering. Har du barn og dette er gjentakende så kan du få en bekymringsmelding til bv for at du ikke klarer å disponere penger. Hvis det fortsetter så vil du bli tilbudt frivillig forvaltning, om du sier nei så blir det søkt om tvungen forvaltning. Anonymkode: dd3bc...fb1 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du kan få nødhjelp, ca 100 kr dagen. I tillegg får du en god samtale om prioritering. Har du barn og dette er gjentakende så kan du få en bekymringsmelding til bv for at du ikke klarer å disponere penger. Hvis det fortsetter så vil du bli tilbudt frivillig forvaltning, om du sier nei så blir det søkt om tvungen forvaltning. Anonymkode: dd3bc...fb1 I snitt tar det 6 mnd å komme dit. En får unna en del møkkagjeld på den tiden. Anonymkode: b69dc...7b7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan få nødhjelp, ca 100 kr dagen. I tillegg får du en god samtale om prioritering. Har du barn og dette er gjentakende så kan du få en bekymringsmelding til bv for at du ikke klarer å disponere penger. Hvis det fortsetter så vil du bli tilbudt frivillig forvaltning, om du sier nei så blir det søkt om tvungen forvaltning. Anonymkode: dd3bc...fb1 Dette. Anonymkode: 6acef...fb7
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 Du kan, men det er ikke usannsynlig du får avslag. Om gjelda er et problem kan du søke gjeldsrådgivning. Om du bare vil få mer penger fra felleskapet fot å redusere din egen gjeld kommer de til å gjennomskue det. Anonymkode: 48815...a51 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan få nødhjelp, ca 100 kr dagen. I tillegg får du en god samtale om prioritering. Har du barn og dette er gjentakende så kan du få en bekymringsmelding til bv for at du ikke klarer å disponere penger. Hvis det fortsetter så vil du bli tilbudt frivillig forvaltning, om du sier nei så blir det søkt om tvungen forvaltning. Anonymkode: dd3bc...fb1 Jeg skjønte ikke den: hvorfor blir vedkommende meldt til bv? Fordi de søker nødhjelp/eller økonomisk sosialhjelp? Anonymkode: f1494...891
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønte ikke den: hvorfor blir vedkommende meldt til bv? Fordi de søker nødhjelp/eller økonomisk sosialhjelp? Anonymkode: f1494...891 Fordi de ikke prioriterer livsopphold. Anonymkode: 30c72...247 8
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg skjønte ikke den: hvorfor blir vedkommende meldt til bv? Fordi de søker nødhjelp/eller økonomisk sosialhjelp? Anonymkode: f1494...891 Fordi de prioriterer å betale gjeld fremfor å dekke barnets basale behov som tak over hodet og mat. Anonymkode: 53640...fba 8 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg skjønte ikke den: hvorfor blir vedkommende meldt til bv? Fordi de søker nødhjelp/eller økonomisk sosialhjelp? Anonymkode: f1494...891 Det gjøres en vurdering før enhver bekymringsmelding. Og det skjer nok ofte ved første gang de søker om nødhjelp. Alle kan ha uflaks, men hvis nødhjelp blir gjentagende, så sier det noe. Er dette en forelder som strever så mye med økonomistyring at det går utover barn? Også er det nok slik at personer med mye gjeld og dårlig økonomistyring strever på mange flere områder.. De færreste havner i denne situasjonen, og de som gjør det har ofte behov for hjelp fra barnevernet. Anonymkode: 3f9fe...901 4
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Og det skjer nok ofte ved første gang de søker om nødhjelp Ofte IKKE! Skrev feil Anonymkode: 3f9fe...901 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ofte IKKE! Skrev feil Anonymkode: 3f9fe...901 Jeg lurte litt på den ja 😅 Nei, det er ikke noe grunnlag å melde utifra etter første søknad. Det er viktig å skille på omsorgssvikt og økonomiske problemer. Det er uansett nav sitt ansvar å ta tak i dersom en trenger hjelp til økonomisk rådgiving/ budsjett / gjeld. Å prøve å pushe det over på barnevernet er feil bruk av ressurser. Da blir det bare kasteball opplegg. Anonymkode: 48815...a51 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurte litt på den ja 😅 Nei, det er ikke noe grunnlag å melde utifra etter første søknad. Det er viktig å skille på omsorgssvikt og økonomiske problemer. Det er uansett nav sitt ansvar å ta tak i dersom en trenger hjelp til økonomisk rådgiving/ budsjett / gjeld. Å prøve å pushe det over på barnevernet er feil bruk av ressurser. Da blir det bare kasteball opplegg. Anonymkode: 48815...a51 Ja, men foreldrene kan også ha andre problemer som Nav ikke vet om og ikke kan finne ut av. Bv ønsker at man da heller melder en bekymring slik at de kan undersøke saken. Det er ikke alltid det er synlig på en kontoutskrift hva pengene har gått til. Anonymkode: dd3bc...fb1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #17 Skrevet 6. april 2024 TS her. Ingen barn i bildet. Men har ganske lav sats aap. Har ikke kjempestor gjeld. Klarer jeg å forhandle på renten skal jeg klare å bli kvitt all gjeld om jeg bruker hele aap-en min til nedbetaling i 6 mnd. Anonymkode: 64174...cc5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #18 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): TS her. Ingen barn i bildet. Men har ganske lav sats aap. Har ikke kjempestor gjeld. Klarer jeg å forhandle på renten skal jeg klare å bli kvitt all gjeld om jeg bruker hele aap-en min til nedbetaling i 6 mnd. Anonymkode: 64174...cc5 Lykke til med den 😅 Anonymkode: 48815...a51 4 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #19 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, men foreldrene kan også ha andre problemer som Nav ikke vet om og ikke kan finne ut av. Bv ønsker at man da heller melder en bekymring slik at de kan undersøke saken. Det er ikke alltid det er synlig på en kontoutskrift hva pengene har gått til. Anonymkode: dd3bc...fb1 Ja men sa er det ikke økonomi som er utslagsgivende. Det er viktig å være kritisk og gjøre gode sosialfaglige vurderinger så vi ikke driver å lager masse ekstraarbeid for sndre etater uten at vi har grunnlag for det. Anonymkode: 48815...a51
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #20 Skrevet 6. april 2024 Du vil få beskjed at du ikke får sosialhjelp. Du må droppe å betale gjeld. Been there done that. Fikk beskjed at jeg måtte la være å betale på gjeld og bruke pengene til å leve for. Anonymkode: 56242...4b5 3 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå