AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Etter ca 20 år med ekstreme påkjenninger og traumer endte det med at jeg fikk kreft. Jeg ble heldigvis frisk, men i etterkant av behandlingen har jeg fått sterk fatigue (utmattelse) og orker veldig lite. Jeg er blitt ufør pga dette. Energi kontoen er rett og slett TOM…. Jeg har på mange måter kommet meg igjen etter disse årene, men problemet nå er at jeg VET at jeg trenger å fylle livet med glede, men har ikke kraft til å gjøre det jeg vet jeg trenger. Å komme seg gjennom hverdagen tar alle krefter jeg har, og de få dagene jeg ikke har barna kollapser jeg på sofaen og får ikke gjort det jeg egentlig ønsker. Nå slo det meg plutselig at jeg egentlig ikke engang vet hva som gir meg glede engang. Jeg elsker å være mamma, men det gir ikke en desidert glede. Snarere bare en tilfredshet. Gleden som jeg så sårt lengter etter uteblir helt. Så da lurer jeg på; hva gir dere andre glede i hverdagen som ikke trenger å koste så mye på energi kontoen? Må nevne at å være sosial er godt og hyggelig, men slår meg fullstendig ut etterpå, så flere kafé turer osv er ikke aktuelt… Anonymkode: ab2b4...98e 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Etter ca 20 år med ekstreme påkjenninger og traumer endte det med at jeg fikk kreft. Jeg ble heldigvis frisk, men i etterkant av behandlingen har jeg fått sterk fatigue (utmattelse) og orker veldig lite. Jeg er blitt ufør pga dette. Energi kontoen er rett og slett TOM…. Jeg har på mange måter kommet meg igjen etter disse årene, men problemet nå er at jeg VET at jeg trenger å fylle livet med glede, men har ikke kraft til å gjøre det jeg vet jeg trenger. Å komme seg gjennom hverdagen tar alle krefter jeg har, og de få dagene jeg ikke har barna kollapser jeg på sofaen og får ikke gjort det jeg egentlig ønsker. Nå slo det meg plutselig at jeg egentlig ikke engang vet hva som gir meg glede engang. Jeg elsker å være mamma, men det gir ikke en desidert glede. Snarere bare en tilfredshet. Gleden som jeg så sårt lengter etter uteblir helt. Så da lurer jeg på; hva gir dere andre glede i hverdagen som ikke trenger å koste så mye på energi kontoen? Må nevne at å være sosial er godt og hyggelig, men slår meg fullstendig ut etterpå, så flere kafé turer osv er ikke aktuelt… Anonymkode: ab2b4...98e Sitte i solveggen med en kopp kaffe, tenne bål, dyrking, maling, bading (på sommeren i hvert fall). Håper du finner igjen gleden ved ting ❤️ Anonymkode: 3ad56...24c 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 Så flott at du har kommet deg etter så mye sykdom, det kan ikke ha vært lett! ❤️ Jeg tenker at du kanskje har litt for store og urealistiske krav til hva gøede er, du sier du vil fylle livet med glede men ikke har kraft til å gjøre det du trenger... da tror jeg du trenger en omstilling og nytt syn på hva glede er og hvor du finner det. Jeg ble selv ufør etter sykdom og kunne ikke gå tilbake til livet jeg hadde før, jeg følte det trist og ensomt, helt til noen sa at jeg må bare finne andre gleder i livet mitt. Hva har du likt, snust på eller følt glede for? Det må ikke involvere andre mennesker. Liker du å svømme? Kanskje en tur i bassenget kan være noe gledelig å se frem til? Liker du håndarbeide, kanskje brodere en duk eller servietter til hjemmet, strikke? Du sier at sosiale sammenkomster har du og det gjør deg sliten, da må du tenke annerledes, hva kan du gjøre for deg selv som bringer glede ? Anonymkode: 2f381...f60 1
skreppamedleppa Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 (endret) En gang i året (minst) setter jeg av tid og en side i bullet journal'en min til å skrive 100 ting som gir meg glede. Noe alla dette Listen min involverer helt enkle hverdagsgleder som å legge seg i reint sengetøy, følelsen av glattbarberte legger, den første slurken av kaffen min hver morgen, fyre opp bål ute, følelsen jeg har inni meg når jeg hører på Janis Joplin, gode spillelister, yndlingsfilmer, jordbær med fløte, hengekøye turer, vårblomster, fargerikt interiør, puslespill, skriving, kose med hunden, klare en ny klatrerute i klatreveggen, friluftsliv, solnedgangen.... Og jeg gjør meg litt flid med denne listen, tenker etter hva jeg vil ha med, ting som er gratis, ting jeg kan gjøre med andre men også mange gleder jeg gjør som sologleder og gjerne at jeg tegner også for å virkelig understreke og synliggjøre hva mine gleder er i livet (Dette er bilder jeg har funnet på pinterest, så det er ikke mine lister men prinsippet er det samme) For min del har dette blitt et viktig årlig rituale fordi jeg både blir kjent med meg selv, og fordi det kan være vanskelig når regninger skal betales, det regner og er kaldt ute, livet suger og det er nedpsyk på nedpsyk og livet føles ut som en ironisk tullete spøk som flyr langt over hode mitt så er det greit å se svart på hvit at jo, livet mitt involverer 100vis av små og store gleder og det hjelper meg iallefall å gjøre det så tydelig og bruke litt tid på det. Ellers ts så tenker jeg at det å finne en hobby du kan gjøre som oppleves som meningsfullt. Jeg har litt forskjellig ting jeg sysler med: friluftsliv, klatring, bullet journal, puslespill, fargelegging, viking smykker som jeg lager. Dette er også enkle gleder som kan føles godt å holde på med. Men jeg skjønner jo også at det er ikke bare enkelt å gjøre slikt når energi kontoen er skrapet. Utrolig godt å høre at du har kommet deg ut av 20 år med vonde ting❤️ selv om det har satt sine spor. Godt jobbet tenker jeg 💪 Endret 6. april 2024 av skreppamedleppa 2 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 Jeg har ikke hatt kreft, men jeg har blitt utmattet som følge av andre sykdommer, og sliter mye med fatigue. Livet ser overhodet ikke ut som tidligere. Tingene jeg likte å gjøre, og som fylte meg med glede er stort sett utelukket. Så jeg har måtte hatt en hel sånn "bli kjent med meg selv på ny"-greie, der jeg har utforsket forskjellige ting, i veldig sakte tempo! Hehe. Jeg vet ikke hvor lenge det varer for meg, og det gjør gjerne ikke du heller, men jeg kom til at i stedet for å lengte etter mitt "gamle liv" så var det på tide å finne en måte å like livet mitt her og nå. Dessverre er sosiale ting det som koster meg mest, så det meste der utgår, og jeg har mistet de fleste venner. Jeg makter det ikke. Ting jeg gjør nå som ikke koster så mye: - Skriver dagbok, det var først og fremst for å bearbeide og hjelpe meg selv til å finne mer ut hvordan jeg kunne leve, så innså jeg plutselig at jeg likte det veldig godt! Skriver på data så får jeg ikke smerter i armen. - Pusle puslespill (kan fort gjøre litt vondt i kroppen) - Brodere! Strikke og annet håndarbeid! - Se YouTube-videoer om ting jeg vil lære om - Rusle turer i nærmiljøet, og lære meg alle gatene - Se film aktivt, lære litt om film Det ser ikke så veldig innholdsrikt ut, men har det mye bedre nå enn tidligere der jeg mest sørget over alt jeg ikke lenger orket. Pleide å ha et veldig aktivt liv, fysisk og kulturelt. Men livet er for kort til å bare sørge. ❤️ Lykke til! Anonymkode: 85c4c...69e 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå