Gå til innhold

Slette Facebook-venner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kanskje har det ikke noe med deg å gjøre.

Men kanskje kan du ta kontakt med personen og spørre?

Noen kan slette venner hvis de ikke har snakket med hverandre på lenge eller ikke har snakket mye med hverandre. Det er ikke fint når hundrevis av mennesker ser alle innleggene dine, alle bildene dine osv og aldri svarer. Mange av tingene ville du heller ikke delt i det virkelige liv med folk du har hatt liten eller ingen kontakt med på mange år. Da kan du slette venner slik at bare de du har jevnlig kontakt med, ser det du legger ut. Men det trenger ikke å være for alltid. Kanskje kan dere bli venner igjen på FB senere. Dessuten, hvis det er viktig for deg å ha kontakt med vedkommende, kan du ha kontakt på andre måter enn bare på Facebook.

En annen grunn kan være at noen ønsker mer 'offline' kontakt med folk. Hvis man har bursdag og folk sender et "gratulerer" eller et bilde, en gif, et ikon... det er noe annet enn at folk på gaten eller i en butikk gratulerer deg med dagen. Eller sender deg postkort. Eller ringer deg eller... Hvis du holder alle oppdatert med innlegg på FB, snakker til slutt ingen lenger med deg.

Jeg har slettet nesten alle selv. Fordi folk så alt på FB, men sa aldri noe. Og senere fordi jeg ønsket normal kontakt med folk igjen. Jeg har nå forlatt Facebook og har fått bedre kontakt med folk igjen.  Nå snakker vi med hverandre igjen, f.eks på gaten eller i butikken. Før var det "Det har jeg allerede sett/sagt på FB". Nå spør folk hvordan det går med meg igjen. Eller de spør om noe annet eller slår av en prat. Nå har vi noe å snakke om igjen. Hvordan gikk salget/utstillingen? Skal du gjøre noe i påsken? Lenge siden sist, hvordan går det? Du sa forrige gang... hvordan går/gikk det (nå)?

Anonymkode: 44325...116

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har i lang tid hatt lyst til å slette halve vennelisten min på Facebook. De jeg har perifere bekjentskap med.

Problemet er at de som blir slettet overtenker noe kolossalt, tar det personlig og blir blodig fornærmet om/hvis de merker det, så jeg har ikke fått meg til å gjøre det.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Andre får vite om dette når vi snakkes, når man snakker om løst og fast, som trolig blir allerede i dag siden det er en som kjenner oss begge som høyst sannsynlig kommer til å ringe meg i dag. Det blir neppe et tema som vi snakker mye om, men det er den mest naturlige tingen å nevne fra min side.

Jeg har ikke behov for å være venner, som er en grunnleggende misforståelse i denne tråden. Jeg har fra starten av prøvd å få fram at dette ikke er noe tap.

Anonymkode: e6598...557

Du er vel allerede i gang med å ringe rundt. 

Anonymkode: 11b59...d0c

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dette er en veldig merkelig tankegang. Ditt fokus er at det ikke er naturlig å ha dem som venner, dere har ikke kontakt osv, men tankegangen må jo være "hva taper jeg på dette Facebook-vennskapet, er det verdt å slette med de ulemper det medfører"? 

Jeg er venn med folk som jeg ikke har hatt noen kontakt med siste fem årene og som jeg ikke kjenner så godt, og jeg er til og med venn med en person som jeg neppe ville hilst på om vi treffes tilfeldig, og som kanskje ikke ville husket navnet mitt om vedkommende så profilbildet mitt uten navnet tilgjengelig. Null grunn til å slette denne personen, det er bare et "vennskap" uten betydning.

Skal forresten også sies at personen denne tråden handler om er i et merkelig mijø. Vi traff hverandre for et måltid for noen mnd siden og da var det flere av dem som hadde null interesse av å si hei og presentere seg overfor oss andre som de ikke har møtt før.

"Null grunn til å slette denne personen, det er bare et "vennskap" uten betydning."

Skulle vel da også anta at det var av null betydning om man ble slettet som "venn" av vedkommende? 

Den som slettet deg betyr tydeligvis mer for deg en du gjør for denne. 

Anonymkode: f2e59...2f8

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Man kan lure på hva folk tenker når de sletter venner på Facebook uten at det har oppstått en konflikt eller vært noen uenighet. Vi har felles venner og kommer til å treffes nå og da pga det, vi bor ikke så langt fra hverandre, så det er sannsynlig å treffes på kjøpesenteret, ute på byen etc. 

Jeg vet ikke om dette kan skyldes skrantende psyke. Eneste mulige årsak jeg kommer på er at det er en viss aldersforskjell. Jeg spammer overhodet ikke på Facebook, men kommenterer ting en gang i blant, ikke med noe kontroversielle. Om det er irriterende å få opp varsler kan man enkelt unngå det utenlandske å slette og skape en rar stemning.

Ikke akkurat noe tap for min del, men det er en utrolig merkelig ting å gjøre, og det vil jo bli et tema når jeg snakker med folk som også kjenner denne personen. Jeg kommer bare til å la være å å si noe til den personen som kjenner vedkommende best, som har mest kontakt med vedkommende og som er den mest sannsynlige til å invitere både meg og denne personen til ting.

Det er jo ikke alltid sletting som er årsak . Noen ganger lager folk seg nye profiler , meg selv inkludert . Etter virus / hacking . Da kan man glemme å legge til noen . Særlig folk man har lite omgang med. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Andre får vite om dette når vi snakkes, når man snakker om løst og fast, som trolig blir allerede i dag siden det er en som kjenner oss begge som høyst sannsynlig kommer til å ringe meg i dag. Det blir neppe et tema som vi snakker mye om, men det er den mest naturlige tingen å nevne fra min side.

Jeg har ikke behov for å være venner, som er en grunnleggende misforståelse i denne tråden. Jeg har fra starten av prøvd å få fram at dette ikke er noe tap.

Herregud slutt å lage drama!! Det er veldig enkelt for deg å IKKE sladre om dette her. 

Du virker gal 

Anonymkode: 67d08...5dc

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Grevling skrev (6 minutter siden):

Bare sunt å ta en rens i vennelisten og luke ut folk du ikke har kontakt med. Jeg har ikke særlig sansen for nostalgi, så eksempelvis de jeg kjente når jeg gikk på skolen men ikke har kontakt med lengre sletter jeg. Det gjelder å leve i nuet. 

svartkatt skrev (6 minutter siden):

Hvorfor skal man samle på "venner" der. Ser ikke poenget med å ha mange der som jeg ikke har noe særlig med å gjøre. Egentlig kunne jeg tenke meg å fjerne flere slektninger også. Uten at det har noe å gjøre med mine følelser for dem irl. 

Med andre ord er det ingenting å ta seg nær av.

Dette blir så feil tankegang, som jeg har vært inne på allerede. Det handler ikke om nytte eller verdi, eller om man føler at det er et vennskap, men om det er en ulempe å fortsatt være venner eller ikke, og så må man naturligvis tenke over konsekvenser mtp bosted, felles venner som inviterer til forskjellig osv.

I slike tråder har jeg vel aldri sett noen skikkelige grunner til å slette på denne måten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia

Skjønner ikke hvorfor voksne folk tar fb så seriøst? Det er uansett ingen som har 2000 eller 200 venner i virkeligheten😅 Ikke snakk om det, dette kunne kanskje skje for 15 år siden, da fb var noe nytt og spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
NiceOrNothing skrev (8 minutter siden):

Det er jo ikke alltid sletting som er årsak . Noen ganger lager folk seg nye profiler , meg selv inkludert . Etter virus / hacking . Da kan man glemme å legge til noen . Særlig folk man har lite omgang med. 

Jeg har sjekket profilen. Ting ser ut som normalt der og vi har fortsatt felles venner. 

Om man mister kontrollen på profilen stiller det seg annerledes.

Vet ikke om vedkommende kan ha vært rusa, men jeg tror det handler mer om den generelle psyken og en rekke dårlige avgjørelser. Det er en litt kontroversiell person på noen måter og som det er litt delte meninger om.

Den personen som kjenner vedkommende best vurderte å blokkere for noen år siden, som sier litt. Det er en veldig easy going person som begynte å gå lei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du overtenker dette noe veldig. Det trenger ikke ha noen som helst ulemper. Du trenger ikke oppføre deg annerledes når du treffer personen etterpå. Du trenger ikke snakke om det med andre. Du trenger ikke tro det er noe galt med deg eller personen som fjerner deg. Selv om det er en eller annen grunn til at du blir fjernet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har sjekket profilen. Ting ser ut som normalt der og vi har fortsatt felles venner. 

Vet ikke om vedkommende kan ha vært rusa, men jeg tror det handler mer om den generelle psyken og en rekke dårlige avgjørelser. Det er en litt kontroversiell person på noen måter og som det er litt delte meninger om.

Den personen som kjenner vedkommende best vurderte å blokkere for noen år siden, som sier litt. Det er en veldig easy going person som begynte å gå lei.

Du tuller, eller?

Anonymkode: 55192...068

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Dette er en veldig merkelig tankegang. Ditt fokus er at det ikke er naturlig å ha dem som venner, dere har ikke kontakt osv, men tankegangen må jo være "hva taper jeg på dette Facebook-vennskapet, er det verdt å slette med de ulemper det medfører"? 

Jeg er venn med folk som jeg ikke har hatt noen kontakt med siste fem årene og som jeg ikke kjenner så godt, og jeg er til og med venn med en person som jeg neppe ville hilst på om vi treffes tilfeldig, og som kanskje ikke ville husket navnet mitt om vedkommende så profilbildet mitt uten navnet tilgjengelig. Null grunn til å slette denne personen, det er bare et "vennskap" uten betydning.

Skal forresten også sies at personen denne tråden handler om er i et merkelig mijø. Vi traff hverandre for et måltid for noen mnd siden og da var det flere av dem som hadde null interesse av å si hei og presentere seg overfor oss andre som de ikke har møtt før.

Du har et helt annet forhold til Facebook enn det mange andre har, kjennes faktisk litt ubehagelig å lese hvor mye du legger i det.  

Anonymkode: d7b89...196

• Liker 12
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Luksusbia skrev (5 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor voksne folk tar fb så seriøst? Det er uansett ingen som har 2000 eller 200 venner i virkeligheten😅 Ikke snakk om det, dette kunne kanskje skje for 15 år siden, da fb var noe nytt og spennende.

Vet ikke hvor du får slike tall fra i denne sammenhengen. La oss si at vedkommende har kuttet ned fra 180 til 150 venner. Jeg har aldri sjekket hvor mange venner vedkommende har, om det plutselig mangler mange eller om det bare er jeg som har blitt slettet. 

Mange som ikke helt forstår de sosiale mekanismene, tenker at det er bare Facebook osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Åja så personen kan ikke bare ha slettet deg fordi han vil? Det må liksom ligge noe bak det som rus eller psykiske årsaker?

Helt ærlig utifra hvordan du fremstår i denne tråden, så tror jeg at jeg har en ide om hvorfor du ble slettet.

Anonymkode: 47f5f...3ae

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Dette handler om at vedkommende har skapt en merkelig situasjon mtp at vi kommer til å treffes. Utover det er det overhodet ikke noe tap for meg.

Det blir ikke mere merkelig enn hva du gjør det til...

Anonymkode: 2e77b...e41

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
svartkatt skrev (3 minutter siden):

Du overtenker dette noe veldig. Det trenger ikke ha noen som helst ulemper. Du trenger ikke oppføre deg annerledes når du treffer personen etterpå. Du trenger ikke snakke om det med andre. Du trenger ikke tro det er noe galt med deg eller personen som fjerner deg. Selv om det er en eller annen grunn til at du blir fjernet.

Synes ikke at jeg overtenker. Dette er i utgangspunktet en stor greie, selv om akkurat denne personen ikke er noe nevneverdig tap. Jeg tar det opp på generelt grunnlag, og så vil det som sagt bli rart å treffes igjen. Kanskje vi møtes totalt fem ganger i året hvis vi regner med invitasjoner, å treffes ute på byen, på bussen, kjøpesenteret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Luksusbia
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vet ikke hvor du får slike tall fra i denne sammenhengen. La oss si at vedkommende har kuttet ned fra 180 til 150 venner. Jeg har aldri sjekket hvor mange venner vedkommende har, om det plutselig mangler mange eller om det bare er jeg som har blitt slettet. 

Mange som ikke helt forstår de sosiale mekanismene, tenker at det er bare Facebook osv. 

Det jeg mente å understreke er at man kan ha opp til 5000 venner på face, ingen mennesker omgåes så mange venner. De fleste har kanskje 1-5 nære venner i livet sitt. Å sitte å gruble på hvorfor noen har slette deg fører ikke noe godt med seg. Flytt fokuset ditt, vær takknemlig for det du har eller gå en tur ute i vårsola

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette handler om at vedkommende har skapt en merkelig situasjon mtp at vi kommer til å treffes. Utover det er det overhodet ikke noe tap for meg.

Har slettet flere perifere venner jeg, orker ikke å forholde meg til alt og alle. Handler ikke om at man ikke liker «deg» lenger. Blir ingen merkelig situasjon av det når man møtes heller. 

Anonymkode: 28e7d...558

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sosiale medier ekstremt lite. Men kunne aldri funnet på å slette noen fra vennelisten. Må innrømme at jeg syns det er en merkelig ting å gjøre. Har til og med tidligere kollegaer der, fra femten år tilbake i tid, som jeg ikke har utvekslet ett eneste ord med siden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...