Gå til innhold

Hvordan sette grense for annen mamma som tar seg til rette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en dame som er litt spesiell, og er veldig krevende (for meg) å forholde seg til. Hun kommer ubedt, lett på en arbeidsdag, og går rett inn med barnet sitt. Da skal det sosialiseres, uten å tenke at det Kansje ikke passer for meg. Jeg sier, jeg har møter, etc, men hun tar allikevel opp 40 minutter der og da, for å greie å hente barnet og dra. 

Hun er typen som dukker opp i soverommet mitt om jeg ikke svarer. 

Hun vil gjøre ting på sin måte, og er rigid på det, og det går i lås om vi finner på noe som jeg vil. Da er hun et par grader for kald, feil sko, må noe, osv. Lite fleksibel. 

Skal vi noe, må det være noe hun har bestemt, et område hun liker og har vært før, ikke et sted jeg ønsker. 

Jeg og mitt barn skal også "formes" mao vi skal flytte på oss, begynne på nye aktiviteter ( som hun bestemmer) i hennes område. 

Det mest irriterende er at hun bruker meg som barnepass. Jeg er liksom til for at hun skal få pauser og avbrekk og hun har ikke et travel unge en gang hun vil bare være alene. Ofte sitte jeg alene med våre barn og passer på at de har alt de trenger. Hun sitter et annet sted med en kopp kaffe. 

Jeg har tenkt at denne rigiditeten og merkelige selvsentrertheten handler om at hun bare er sånn og ikke gjør det med vilje, men jeg blir så lei meg og sliten når dte er null plass og interesse rundt mine behov og ikke minst mitt barn sine behov. Aldri et spørsmål om hvordan jeg har det, når hun overkjører meg til de grader at jeg blir så sint at jeg griner på kvelden. Det er bare meg meg meg og "jeg ringer å høre om det passer, men svarer hun ikke så kommer vi uansett" og "hei hva gjør dere nå? Kom hit da." hver helg hun har barnet. Jeg er overbevist om at hun hadde brydd seg om hun hadde sett meg grine, men jeg er sikker på at hun aldri ville forstått at hun er for mye, om dere forstår. 

Jeg merker jeg blir så sint nå at jeg knytter meg. Noen som har kjent slike mennesker? Hvordan satte dere grenser? Jeg prøver å kommunisere men hun blir veldig stille og svarer ikke. Og så er det glemt om en måned.  Jeg prøver å være veldig tydelig med henne og hun kan bli lei seg og passiv aggressiv.. Hilsen oppgitt...

Anonymkode: 054c7...0b7

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Lås døra, ikke ta telefonen, si det ikke passer, si nei, og ta avstand.

Anonymkode: e77e0...24e

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lås døra, ikke ta telefonen, si det ikke passer, si nei, og ta avstand.

Hehe ja sant, det burde fungere? Men de går og banker på alle vindu. Barnet smetter inn der det er åpent. 

Jeg synes det er utrolig frustrerende. 

AnonymBruker
Skrevet

Politiet? Viss det er så ille som å gå rundt huset på leting etter åpning for å komme inn, med banking på alle vinduer bla

Dette er plaging/hensynløs adferd, 

Ring Politiet og sier at damen skremmer derre og ikke respekter et nei, du har prøv.

Og snakk med en advokat om kontaktforbud kan være veien å gå?

Anonymkode: 5d203...c4a

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Her tenker jeg at det ikke gjør noe å bli mislikt eller at hun blir lei seg. Det går tydeligvis fort over.

"Anita, nå må du gå hjem. Jeg er opptatt!"

"Anita, jeg sendte barnet ditt hjem igjen, vi har planer." 

• Liker 14
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hehe ja sant, det burde fungere? Men de går og banker på alle vindu. Barnet smetter inn der det er åpent. 

Har du alarm? Utløs alarmen når hun gjør sånn. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det her er jo ikke litt innenfor normal oppførsel, rett og slett psykt. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Herregud, hvor hjelpeløs går det an å bli? 

Lås døren. Dørlenke. Eskorter ungen ut. Brøl at han skal forsvinne. Si hun ikke skal forstyrre deg i arbeidstiden. Neste gang (for hun hører jo ikke) gjentar du at hun ikke skal forstyrre deg i arbeidstiden, ellers blokkerer du henne. Tredje gang blokkerer du henne. 

Anonymkode: 3fe87...1c5

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må bare tåle at det blir en stygg konfrontasjon og si at du ikke ønsker besøk uten at du sier at det passer og så får du blokkere døra med kroppen, eller si «jeg følger deg ut» og legge armen på skulderen hennes osv.

Anonymkode: f136a...2f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Du får bryte vennskapet hvis du ikke klarer å sette grenser for deg selv overfor henne. 

Anonymkode: 955db...a3b

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Du har vært tydelig. Allikevel er det ikke tydelig nok til at denne damen forstår. Folk som er så grenseløse som dette trenger overtydelige beskjeder. Gjentatte ganger.

Det kan hende hun forstår hvis du ved hver eneste hendelse gir beskjed.

Selvsagt låser du døra. Går hun rundt å banker på vinduer; spør henne hva hun holder på med, slik at hun blir svar skyldig.

Si at du ikke vil ha banking på døra og vinduer. Gi det som en beskjed, ikke en forespørsel. 

Lag deg en liste med korte beskjeder du kan ha på lur i de ulike situasjonen. Beskjeder, ikke lange forklaringer. "Det passer ikke nå" er en beskjed. Hvis hun ikke tar denne beskjeden; "Hørte du at jeg sa det ikke passet?" Gjenta spørsmålet hvis hun ikke svarer. 

Det kan bli ubehagelig, men det vil være verdt det. 

Denne dama bør uansett ikke være for nær på deg og ditt barn. Du er et eksempel for ditt barn når det gjelder å ikke la seg overkjøre/invadere. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Herregud, hvor hjelpeløs går det an å bli? 

Lås døren. Dørlenke. Eskorter ungen ut. Brøl at han skal forsvinne. Si hun ikke skal forstyrre deg i arbeidstiden. Neste gang (for hun hører jo ikke) gjentar du at hun ikke skal forstyrre deg i arbeidstiden, ellers blokkerer du henne. Tredje gang blokkerer du henne. 

Jeg synes dette var litt flåsete. Jeg skal ikke brøle på ungen hennes, da jeg bryr meg. Jeg setter pris på innspill, men ikke foreslå at jeg skal traumatisere en uskyldig unge fordi moren er tafatt og selvsentrert. 

Ja, hun har kjeftet faktisk høyt på min unge. Men jeg oppfører meg ikke sånn mot uskyldige barn. Men jeg vet faktisk at denne ungen blir brølt på ellers så jeg trenger ikke være sånn jeg og. Nok om det. 

Du sier jeg er hjelpesløs. Jeg setter grenser, og snakker med henne, jeg prøver å være tydelig. Da blir hun fjern, svarer ikke. Evt kommer det et svar etter noen dager. Eller så er hun passiv agrssiv. Og blir hun litt fjern, og så er det tilbake i samme sporet som før. Jeg tror hun bare er sånn og kan ikke lære. 

Jeg synes dte er kjempe kjedelig men lurer på om det er helt feil for meg dette vennskapet. Jeg synes det er greit å finne på ting i blant, men det har blitt alt for intens. Det går ikke akkurat an å bare gå tilbake til å være sammen et par ganger i året. Tror jeg har finnes ut at vi ikke passer til å være veninner. 🤔

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, hun har kjeftet faktisk høyt på min unge. Men jeg oppfører meg ikke sånn mot uskyldige barn. 

Hvorfor i helvete lar du så HENNE være sammen med ditt barn? 

Du sier jeg er hjelpesløs. Jeg setter grenser, og snakker med henne, jeg prøver å være tydelig. Da blir hun fjern, svarer ikke. Evt kommer det et svar etter noen dager. Eller så er hun passiv agrssiv. Og blir hun litt fjern, og så er det tilbake i samme sporet som før. Jeg tror hun bare er sånn og kan ikke lære. 

Du ER hjelpeløs. Du kan ikke hitte ut av å låse døren!? Du lar deg overkjøre totalt og klarer ikke å sette en grense. Det er en akt i to deler: Først sier man «Dét må du ikke». Deretter, hvis dét skjer igjen (og det gjør det jo..), så lar man det få konsekvenser. Som å blokkere henne hvis hun ikke slutter å ringe i arbeidstiden. 

lurer på om det er helt feil for meg dette vennskapet.

Ja. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Asberger?

Anonymkode: fea42...a7f

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Wow, jeg skjønner ingen av dere i det hele tatt. Hun høres jo helt gal ut, og det utrolig tafatt. 

Hvis noen kommer hit i arbeidstid så møter jeg dem i døra og sier at det ikke passer. De får ikke komme inn. 

Hvis hun ikke går når du sier i fra hadde jeg rett og slett blitt irritert. Og ikke sluppet henne inn neste gang 

Anonymkode: 9d2df...053

Skrevet

Lås... kikkehull på døra eller sånn ringeklokke med video. Ikke lås opp, ta igjen gardiner...blokk nr hennes. Herregud jeg hadde skuff henne som pesten...om for ille og hun ikke slutter.. besøksforbud 

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ikke ut som dette "vennskapet" gir deg annet enn frustrasjon og fortvilelse. Blir du totalt overkjørt og utslitt av en person, så må du kutte dem ut. Å holde på en slik relasjon er selvskading. Du kan ikke forandre henne. Det er heller ikke din oppgave. Dere passer ikke sammen. Gjør det slutt.

Anonymkode: 01ef3...22b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ring politiet neste gang

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en del erfaring med autismespekteret.  Min datter har Asberger og en god venninne av meg har Asberger. Utifra det du skriver her tenker jeg i denne retningen. Du kjenner henne, så prøv å lese litt om autisme og se om det er mye like trekk. Evt snakk med henne og se om hun har denne diagnosen. Ikke alle ønsker å fortelle det.   Dersom hun er autist vil det kanskje kunne hjelpe med svært tydelige beskjeder.  Enkelte autister evner ikke å skjønne situasjonsbildet slik andre gjør. Det kommer jo veldig an på  funksjonsnivået hennes.   Du må i så tilfelle lage tydelige regler i vennskapet. Og disse må være gjeldene til en hver tid. Visst du forteller at i mitt hus må vi ha en regel. Det er ikke lov under noen omstendigheter å gå inn uten at jeg har åpnet døren og sagt kom inn.  Og da må du aldri gjøre unntak fra denne regelen.  Min autistiske venninne er svært høyt fungerende. Så hun forstår. Ei  jeg kjenner fra skoletiden er det for slitsomt å forholde seg til. Hun tar så mye plass og ser aldri andre.  Grenser og personal space er et fremmedord for henne. Så jeg velger å ikke ha noe særlig kontakt med henne da jeg vet at det blir for mye styr rundt det.  Men hun har støttende familie og venner. Jeg hadde nok hatt mer kontakt om jeg visste hun var ensom. Som forelder til en autist er jeg opptatt av å jobbe inn sosiale normer i det daglige på på skole og hjemme. Nå har jeg naturligvis ingen kjennskap til om din venninne er autist. Men noen av utfordringene kjenner jeg meg igjen i. Og jeg har full forståelse for at situasjonen slik den er nå er uholdbar for deg 🥰

Anonymkode: 61865...f80

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Asberger?

Anonymkode: fea42...a7f

Tenkte det samme.

Anonymkode: 9e385...9cf

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...