AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #1 Skrevet 6. april 2024 Jeg er ikke en turperson. Liker egentlig ikke å være ute, særlig når det er kaldt. På sommeren skulle en tro det var bedre, men jeg er veldig redd for edderkopper og insekter generelt. Samtidig er jeg redd for større dyr som elg og bjørn og rådyr. Liker egentlig best å være hjemme eller i nærområdet hvor det er folk. Jeg og barna har enten gått på tur til byen og gått på cafe eller lekeplasser, og det nærmeste vi har kommet skog er den i byen hvor det er sti og cafe i enden. Men så har vi likevel blitt invitert med, og jeg ser jo at ungene elsker det ! De er aktive, uredde og koser seg. Det er et fint tiltak når jeg ser økende skjermavhengighet nå som ipaden har fått plass i hjemmet etter hun eldste begynte på skolen. Ser at eldste har blitt veldig interessert i å bygge hytter.. Jeg fant også ut at om jeg kjøper meg et stormkjøkken at jeg kan lage mat ute og det kan være koselig for barna . Yngste er blitt såpass stor at han er stødigere ute. Jeg trenger tips til hvordan jeg kan bli tryggere ute i naturen. Kommer ikke å gå til øde steder, men heller steder hvor det er vanlig at folk går til... Er det noen inne mennesker her som har gode tips til hvordan man kan bli litt modigere ? Anonymkode: e2425...c49 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøp gård... Anonymkode: 7c1fa...8a9 Hehe jeg er alenemor og leier. Det har jeg ikke råd til .. i wish. Elsker sau og høner!❤️ Anonymkode: e2425...c49 1
lillevill Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 Bli voksen og slutt å være redd for edderkopper og insekt. 😄👍 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg er ikke en turperson. Liker egentlig ikke å være ute, særlig når det er kaldt. På sommeren skulle en tro det var bedre, men jeg er veldig redd for edderkopper og insekter generelt. Samtidig er jeg redd for større dyr som elg og bjørn og rådyr. Liker egentlig best å være hjemme eller i nærområdet hvor det er folk. Jeg og barna har enten gått på tur til byen og gått på cafe eller lekeplasser, og det nærmeste vi har kommet skog er den i byen hvor det er sti og cafe i enden. Men så har vi likevel blitt invitert med, og jeg ser jo at ungene elsker det ! De er aktive, uredde og koser seg. Det er et fint tiltak når jeg ser økende skjermavhengighet nå som ipaden har fått plass i hjemmet etter hun eldste begynte på skolen. Ser at eldste har blitt veldig interessert i å bygge hytter.. Jeg fant også ut at om jeg kjøper meg et stormkjøkken at jeg kan lage mat ute og det kan være koselig for barna . Yngste er blitt såpass stor at han er stødigere ute. Jeg trenger tips til hvordan jeg kan bli tryggere ute i naturen. Kommer ikke å gå til øde steder, men heller steder hvor det er vanlig at folk går til... Er det noen inne mennesker her som har gode tips til hvordan man kan bli litt modigere ? Anonymkode: e2425...c49 Hva med å melde deg inn i barna turlag? Der er det aktiviteter for barnefamilier og man er ute og gjør ting sammen. Da blir du gradvis vant til å være ute og kan trene på det du synes er vanskelig. Anonymkode: 023ee...cf2 10 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 https://www.dnt.no/aktiviteter/barn-og-familie/ Anonymkode: 023ee...cf2 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 Du trenger ikke gå langt ut i skogen! Det er mange steder rett ved parkeringsplassen / busstopp som man kan gå til i begynnelsen hvis det gir deg trygghet. Man kan også gå til større parker og leke der. Botanisk hage hvis du bor i større byer. Legg lista lavt, legg lista på å komme seg ut i naturen fremfor cafe og byen Anonymkode: 26466...815 4 1
Hjerte Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 1. Kle på deg og pakk sekken. 2. Bli med ut. Det er på en måte essensen i det hele. Det er ikke noe i veien for å gå på de populære utfartsstedene i nærområdet ditt. Alle steder i landet finnes det lavterskelturer der det "alltid" er andre folk. Det kan være en trygghet i begynnelsen. Spør kolleger eller bekjente hvor disse stedene er og hvordan dere kommer dere dit, undersøk om kommunen din er med på stolpejakt, stikkut eller lignende. Man blir tryggere og modigere etter hvert. 3 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 Eksponeringsterapi. Ser det har kommet gode forslag i tråden din, f.eks DNT eller turlag. Du bør uansett prøve å jobbe med dette, slik at du ikke overfører frykten til barna dine. Sier ikke at du gjør det, eller kommer til å gjøre det - men ha et bevisst forhold til det. Anonymkode: c195e...8e3 1 1
Rosa Dartle Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 Bli med på DNT Barnas Turlag-turer i ditt område i starten. Og kanskje ungene har lyst til å bli med i Speider’n? Godt tøy er viktig. Man trenger ullundertøy, godt yttertøy og gode sko. Dette kan man få til en god pris nå som det gjerne er salg på sånt. Eller prøv det i butikken og let det opp på Finn. Stormkjøkken er lurt! Kanskje finnes BUA i nærheten slik at dere kan låne det utstyret dere ikke har? Selv synes jeg 1 stk overnatting i telt er helt gull, da trenger man ikke så mye bagasje og utstyr, mens ungene elsker det. Vi telter gjerne ved et tjern rett i nærheten, da krever det ikke så mye, og det er trygt og fint område. 2 2
exictence Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 I hvert fall kle deg alltid godt så du ikke fryser, men at du er komfortabel. Anbefaler alpakka (varmest) eller ull eller ull/silke underst. 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 Just now, AnonymBruker said: Eksponeringsterapi. Ser det har kommet gode forslag i tråden din, f.eks DNT eller turlag. Du bør uansett prøve å jobbe med dette, slik at du ikke overfører frykten til barna dine. Sier ikke at du gjør det, eller kommer til å gjøre det - men ha et bevisst forhold til det. Anonymkode: c195e...8e3 Spesielt frykt for insekter kan man jobbe med rett utenfor boligen og trenger ikke så mye skog eller natur - se på insektene som finnes, ta litt på enkelte, snakke om dem med barna, gå på insekt-bingo (lage ark med mål om å se mest mulig insekter). Anonymkode: 26466...815
Daisy-love Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 Tenkte også på Dnt og Barnas Turlag. Det er haugevis av dem, og det startes stadig opp flere 😊 Det er noen få timer en ettermiddag ofte enten ukentlig eller annenhver uke, og en deltar med både barn i ulike aldre og som forelder sammen. Det er også ofte søndagsturer og annet en kan hive seg med på. Veldig mange steder, og særlig i byer som du nevner er det nærområder hvor en er nær byen (folk), men det er natur. Det kan være en grusvei langs kysten, rundt et vann, eller mer i skogen. Ofte er det noe som er tilrettelagt for rullende, med benker rundt forbi, og noen steder også toalett, og/eller gapahuk. Sånne steder er gull. En kan ta med matpakke, eller bruke stormkjøkkenet som du nevner og spise middag eller kveldsmaten ute. Jeg kjenner flere som tar en ettermiddag fast ute i uken, i et lokalt turområde med matpakke med seg. Hender de har bål, men også «bare» matpakke og termos, og de gjør det enkelt. Er for å være ute, og ha familietid. Wraps, brødskiver, lapskaus eller pølser på termos, er f.eks enkelt å ta med seg ut. Jeg føler selv at terskel kan bli litt høyere til å sette i gang om jeg skal ha bål eller stormkjøkken, for jeg føler ikke alltid jeg har tid til det. Sånn vet jeg det er for flere, men da trenger ikke det stoppe en, en kan bare ta med ferdig mat hjemmefra. Har dere en eller flere gode lekeplasser i byen? Det går an å legge en tur til en annen lekeplass enn den nær dere og la barna kose seg der noen timer. Da er du nær folk, men dere er ute. Anbefaler også å ha en sekk halvveis pakket. Ha oppi det dere normalt trenger, og gjerne noe kjeks/sjokolade/nøtter som bare kan ligge i sekken, også kan dere ta med drikke og evt annen mat når dere skal avgårde. Det hjelper på dørstokkmila å være forberedt 😊 Ha også det dere trenger av yttertøy. Trenger ikke å være dyrest, men kle dere etter været så det frister mer til gjentakelse. Kjempepositivt bare at du ønsker dette 😁 Jeg er vokst opp med friluftsliv selv, og har gode minner fra det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 De ville dyrene trenger du ikke tenke på. De holder seg unna mennesker, og er ikke steder der folk ferdes. BUA - sjekk om det finnes der du bor. Låner ut turutstyr gratis. Kan du f.eks låne stormkjøkken og teste det ut Pølser i termos er vel det enkleste for litt varm mat ute. Stort sett alle steder i Norge finnes det natur som er bynært og lett tilgjengelig, og populære utfartsområder for barnefamilier og hverdagsturer. Spør litt rundt, eller Google? Anonymkode: c36a0...39f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 Eksponering. For meg hjalp det å være vikar i barnehage en periode. (Er egentlig sykepleier) Måtte være ute enten jeg likte det eller ikke, og kunne ikke være hysterisk for småkryp foran barna😅 Anonymkode: e2ac5...a29
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 Daisy-love skrev (5 minutter siden): Tenkte også på Dnt og Barnas Turlag. Det er haugevis av dem, og det startes stadig opp flere 😊 Det er noen få timer en ettermiddag ofte enten ukentlig eller annenhver uke, og en deltar med både barn i ulike aldre og som forelder sammen. Det er også ofte søndagsturer og annet en kan hive seg med på. Veldig mange steder, og særlig i byer som du nevner er det nærområder hvor en er nær byen (folk), men det er natur. Det kan være en grusvei langs kysten, rundt et vann, eller mer i skogen. Ofte er det noe som er tilrettelagt for rullende, med benker rundt forbi, og noen steder også toalett, og/eller gapahuk. Sånne steder er gull. En kan ta med matpakke, eller bruke stormkjøkkenet som du nevner og spise middag eller kveldsmaten ute. Jeg kjenner flere som tar en ettermiddag fast ute i uken, i et lokalt turområde med matpakke med seg. Hender de har bål, men også «bare» matpakke og termos, og de gjør det enkelt. Er for å være ute, og ha familietid. Wraps, brødskiver, lapskaus eller pølser på termos, er f.eks enkelt å ta med seg ut. Jeg føler selv at terskel kan bli litt høyere til å sette i gang om jeg skal ha bål eller stormkjøkken, for jeg føler ikke alltid jeg har tid til det. Sånn vet jeg det er for flere, men da trenger ikke det stoppe en, en kan bare ta med ferdig mat hjemmefra. Har dere en eller flere gode lekeplasser i byen? Det går an å legge en tur til en annen lekeplass enn den nær dere og la barna kose seg der noen timer. Da er du nær folk, men dere er ute. Anbefaler også å ha en sekk halvveis pakket. Ha oppi det dere normalt trenger, og gjerne noe kjeks/sjokolade/nøtter som bare kan ligge i sekken, også kan dere ta med drikke og evt annen mat når dere skal avgårde. Det hjelper på dørstokkmila å være forberedt 😊 Ha også det dere trenger av yttertøy. Trenger ikke å være dyrest, men kle dere etter været så det frister mer til gjentakelse. Kjempepositivt bare at du ønsker dette 😁 Jeg er vokst opp med friluftsliv selv, og har gode minner fra det. Tusen takk for gode tips ❤️ jeg har masse godt tøy pga jobben, så sånn sett er det supert😊 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Spesielt frykt for insekter kan man jobbe med rett utenfor boligen og trenger ikke så mye skog eller natur - se på insektene som finnes, ta litt på enkelte, snakke om dem med barna, gå på insekt-bingo (lage ark med mål om å se mest mulig insekter). Anonymkode: 26466...815 Ja altså edderkopper er verst, men ser at det er litt ekkelt med skrukketroll også.. har hallusinert edderkopper de dagene jeg er sliten, men har begynt å medisiner og er mye mer roligere nå. Jeg har begynt å godta de bittesmå, men de store er utrolig ekle og jeg stivner av skrekk.. naturbingo er gøy for de små, så vi kan definitivt prøve det 😀 exictence skrev (10 minutter siden): I hvert fall kle deg alltid godt så du ikke fryser, men at du er komfortabel. Anbefaler alpakka (varmest) eller ull eller ull/silke underst. Har alpakka ullgenser 😊 jeg kan bruke ull direkte på beina, men overdel må være bomull for alt klør. Kan ha ullgenser over ihvertfall.. Rosa Dartle skrev (12 minutter siden): Bli med på DNT Barnas Turlag-turer i ditt område i starten. Og kanskje ungene har lyst til å bli med i Speider’n? Godt tøy er viktig. Man trenger ullundertøy, godt yttertøy og gode sko. Dette kan man få til en god pris nå som det gjerne er salg på sånt. Eller prøv det i butikken og let det opp på Finn. Stormkjøkken er lurt! Kanskje finnes BUA i nærheten slik at dere kan låne det utstyret dere ikke har? Selv synes jeg 1 stk overnatting i telt er helt gull, da trenger man ikke så mye bagasje og utstyr, mens ungene elsker det. Vi telter gjerne ved et tjern rett i nærheten, da krever det ikke så mye, og det er trygt og fint område. Jeg kommer til å kjøpe eget stormkjøkken, for det blir vanligvis litt lettere å pakke med seg enn å låne. Jeg kommer ikke til å overnatte i telt mer, vi gjorde det i sommer sammen med flere i familien og ungene hatet det. Jeg hater sånt selv for jeg er vant med varmt soverom og sove med klær, så er det litt kjølig får ikke jeg sove 😅 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Eksponeringsterapi. Ser det har kommet gode forslag i tråden din, f.eks DNT eller turlag. Du bør uansett prøve å jobbe med dette, slik at du ikke overfører frykten til barna dine. Sier ikke at du gjør det, eller kommer til å gjøre det - men ha et bevisst forhold til det. Anonymkode: c195e...8e3 Skal sjekke med barnas turlag, høres veldig lurt ut 😀😀 de vet at jeg er redd edderkopper, men jeg greier å drepe dem med moppen .. jeg er jo livredd, men har forklart dem at selvom de ikke er farlige så hender det at man blir redd likevel, uten at det er noen grunn til det.. ♥ skrev (17 minutter siden): 1. Kle på deg og pakk sekken. 2. Bli med ut. Det er på en måte essensen i det hele. Det er ikke noe i veien for å gå på de populære utfartsstedene i nærområdet ditt. Alle steder i landet finnes det lavterskelturer der det "alltid" er andre folk. Det kan være en trygghet i begynnelsen. Spør kolleger eller bekjente hvor disse stedene er og hvordan dere kommer dere dit, undersøk om kommunen din er med på stolpejakt, stikkut eller lignende. Man blir tryggere og modigere etter hvert. Heldigvis er det mange gode steder i denne byen her 😀 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Du trenger ikke gå langt ut i skogen! Det er mange steder rett ved parkeringsplassen / busstopp som man kan gå til i begynnelsen hvis det gir deg trygghet. Man kan også gå til større parker og leke der. Botanisk hage hvis du bor i større byer. Legg lista lavt, legg lista på å komme seg ut i naturen fremfor cafe og byen Anonymkode: 26466...815 Botanisk hage er fantastisk ❤️ vi bor ikke i Oslo lenger, men det er perfekt sted for barna å løpe og kikke på planter .. AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Hva med å melde deg inn i barna turlag? Der er det aktiviteter for barnefamilier og man er ute og gjør ting sammen. Da blir du gradvis vant til å være ute og kan trene på det du synes er vanskelig. Anonymkode: 023ee...cf2 Jeg skal sjekke ut 😀 Anonymkode: e2425...c49 1 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #17 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eksponering. For meg hjalp det å være vikar i barnehage en periode. (Er egentlig sykepleier) Måtte være ute enten jeg likte det eller ikke, og kunne ikke være hysterisk for småkryp foran barna😅 Anonymkode: e2ac5...a29 Hehe, vet du, jeg jobber i barnehage selv, og tar utdanning innen det. Så jobber veldig med meg selv. Synes feks at stålorm ikke er spesielt skummelt, og har klappet en sammen med barna. Pleier å være dønn rolig på jobb😅 men pga jobben nå, så har jeg begynt å tenke på om det er lurt med en endring på hjemmebane også ... Er det edderkopper og skrukketroll pleier jeg gjerne å finne en måte å takle det på, men har ikke holdt en enda... Det er ekstrem fobi liksom. Anonymkode: e2425...c49 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #18 Skrevet 6. april 2024 Husk å kjøpe stormkjøkken med gassbrenner og ikke spritbrenner da! Og kos dere ute!😁 Anonymkode: 3c00c...eef 1
exictence Skrevet 6. april 2024 #19 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har alpakka ullgenser 😊 jeg kan bruke ull direkte på beina, men overdel må være bomull for alt klør. Kan ha ullgenser over ihvertfall.. Anonymkode: e2425...c49 Så synd at du klør. Når jeg har bomull underst, så fryser jeg uansett om jeg har flere lags med ull utenpå. Tror neppe alpakka klør, men det vet jo du best for deg. På sparkjøp har de silke/ull undertrøyer som er tynne og ikke klør i det hele tatt. De er gode å ha underst 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #20 Skrevet 6. april 2024 Hvis dere etterhvert ønsker å sove ute kan dere vurdere hengekøye også. Bare gjør litt research på feks facebookgrupper for friluftsliv først, så det blir en behagelig tur. Det går også an å ta med seg liggeunderlag og sovepose og sove under åpen himmel, det er en veldig fin ting det også. Anonymkode: 21eda...13d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå