Gå til innhold

Far tjener for lite for å betale barnebidrag

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Far her har fått redusert inntekt (aap/ufør), og ifølge nav kalkulatoren så skal han ikke betale noe barnebidrag. Jeg finner ikke ut om det er noen andre stønader man kan søke på om man ikke får barnebidrag fra far? Noen som kan gi meg tips?

Anonymkode: dacaa...647

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få bidragsforskudd. Men far kan og være mottaker av barnetillegg som går til å forsørge barn, slik at han blir blir bidragsdyktig. 

Anonymkode: 38477...7ed

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vi som er i forhold hvor den ene er ufør/ aap får ingenting ekstra.

Anonymkode: b6901...683

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du kan få bidragsforskudd. Men far kan og være mottaker av barnetillegg som går til å forsørge barn, slik at han blir blir bidragsdyktig. 

Hvis han forsørger barnet ja?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Nei, men den uføre er jo likevel med på å forsørge barna.

Foreldre som bor sammen med barna sine, enten man er en eller to, har ikke mye annet valg enn å forsørge barna sine. Flytter man fra barna skal plutselig egne behov prioriteres og barna forsørges om det blir noe igjen. Det er helt tullete.

Man skulle hatt en minstesum man er forpliktet til å betale uavhengig av lav inntekt. Har man satt barn til verden, så burde man ikke kunne unne seg SIFOS standardbudsjett om det betyr at man ikke kan forsørge barna sine. Man må ganske enkelt finne seg i at barna går foran en selv.

Anonymkode: 6c159...e3d

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er lurt med 50/50 fordelt omsorg. 

Anonymkode: 82d86...1cb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dere er forsatt to.

Anonymkode: baf01...131

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Så den som er ufør/har aap har 0 kroner til å bruke på barna mener du?

Anonymkode: f70f6...ba8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dersom far tjener for lite så får du ikke bidra eller noe andre stønader som erstatning for det. 

Mulig du kan få innvilget bidragforskudd, men mest sannsynlig ikke siden NAV har sagt han ikke har betalingsevne i det hele.  Dersom de da innvilget bidragsforskudd skaper de gjeld for far som de i utgangspunktet ikke vil få tilbakebetalt siden de har satt bidragsevne til 0. 

Er lurt med 50/50 fordelt omsorg. 

Det er ikke for alle 50/50 er et alternativ eller mulig. 

Anonymkode: 66194...6b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Loff77 skrev (4 timer siden):

Hvis han forsørger

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Far får barnetillegg. Han har 0 samvær (møtes bare noen dager på dagtid, sammen med meg). Så du sier barnetillegget skal gå til å betale barnebidrag? Han hadde visst lagt det inn i tillegg til sin inntekt og fortsatt fått 0 som bidrags sum. 

Men bidragsforskudd,hva er det? Er det noe jeg får fra staten/nav?

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Far får barnetillegg. Han har 0 samvær (møtes bare noen dager på dagtid, sammen med meg). Så du sier barnetillegget skal gå til å betale barnebidrag? Han hadde visst lagt det inn i tillegg til sin inntekt og fortsatt fått 0 som bidrags sum. 

Ts

Nei barnetillegg er til å forsørge barnet, hvis han ikke forsørger skulle han vel aldri hatt det

• Liker 3
Skrevet

Ts

Du må ikke stole på hva far sier, du må be NAV regne det ut for deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Loff77 skrev (4 timer siden):

Nei barnetillegg er til å forsørge barnet, hvis han ikke forsørger skulle han vel aldri hatt det

Ja, det gir jo mening. Barnetillegget er omtrent på det han har betalt i bidrag nå. Men så la han inn ny samla inntekt (inkl barnetillegg) i navs kalkulator og fikk 0 i sum for barnebidrag. Men jeg ser jo at NAV skriver at barnetillegget skal gå til å forsørge barnet hvis man ikke kan betale barnebidraget. Skal ringe dem neste uke og sjekke at det stemmer, men det høres jo lovende ut. Takk for tips

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det gir jo mening. Barnetillegget er omtrent på det han har betalt i bidrag nå. Men så la han inn ny samla inntekt (inkl barnetillegg) i navs kalkulator og fikk 0 i sum for barnebidrag. Men jeg ser jo at NAV skriver at barnetillegget skal gå til å forsørge barnet hvis man ikke kan betale barnebidraget. Skal ringe dem neste uke og sjekke at det stemmer, men det høres jo lovende ut. Takk for tips

Ts

Barnetillegget er for barna ja. Og det blir en del av bidraget, spesielt når han har null samvær.

Når nav tar selve beregningen, så vil det komme fram at det er barnetillegget. Da vil det komme annet resultat enn hva kalkulatoren gir.

Anonymkode: 00f7d...acc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Barnetillegget er for barna ja. Og det blir en del av bidraget, spesielt når han har null samvær.

Når nav tar selve beregningen, så vil det komme fram at det er barnetillegget. Da vil det komme annet resultat enn hva kalkulatoren gir.

Anonymkode: 00f7d...acc

Hvis man ikke forsørger barn skal man ikke ha tillegget, så hvis man ikke har omsorg  eller samvær har man ikke rett til dette tillegget, er ikke for å betale barnebidrag

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dersom far tjener for lite så får du ikke bidra eller noe andre stønader som erstatning for det. 

Mulig du kan få innvilget bidragforskudd, men mest sannsynlig ikke siden NAV har sagt han ikke har betalingsevne i det hele.  Dersom de da innvilget bidragsforskudd skaper de gjeld for far som de i utgangspunktet ikke vil få tilbakebetalt siden de har satt bidragsevne til 0. 

Det er ikke for alle 50/50 er et alternativ eller mulig. 

Da er det kanskje det beste for barna at den som har best økonomi tar omsorgen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Da er det kanskje det beste for barna at den som har best økonomi tar omsorgen. 

Ja det er vel ganske logisk. Men her var det ikke snakk om omsorg. Det var snakk om bidrag. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Far her tjener over 500.000, men ettersom jeg tjener litt mer, trenger han ikke betale bidrag. Systemet er helt idiotisk. 

Anonymkode: 5a73a...425

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Loff77 skrev (16 timer siden):

Hvis han forsørger barnet ja?

Far til mitt barn er ufør og får barnetillegg, dette blir brukt til å betale bidrag. Null samvær med far. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Far til mitt barn er ufør og får barnetillegg, dette blir brukt til å betale bidrag. Null samvær med far. 

Samvær og forsørging er jo ikke det samme

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...