Gå til innhold

Aap når man er medlem av klp eller spk?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvor mye taper man økonomisk på aap om man er medlem i klp eller spk? Jeg har forsøkt å regne det ut selv, men får det ikke til. Noen som kan hjelpe?

Jeg vet at man får 66% av 6G via nav, så det er spk/klp jeg trenger å vite. 

Anonymkode: cf06c...f01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Uførepensjonen far KLP/SPK skal dekke forskjellen mellom AAP og full lønn, men man mister noen ganger litt inntekt pga beregningsmetoder og dersom man ha mye variabel lønn. Når man søker pensjonskassen om uøre så skal man skrive opp hva man hadde i lønn på sykemeldingstidspunktet og fremtidig beregnet inntekt. Pensjonskassen får også beskjed når du får lønnsøkning i jobben og opjustere da ytelsen fra de.

En ting som er viktig å huske på er at dersom du har ytelse fra pensjonskassen så har du ikke rett til å benytte egenemelding ved sykdom, men må ha en sykmelding hver gang du er syk.

Selv har jeg delvis varig uføre fra pensjonskassen og har 50.000 mindre i årslønns enn om jeg hadde vært 100% ansatt.

Anonymkode: eabfe...b70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Uførepensjonen far KLP/SPK skal dekke forskjellen mellom AAP og full lønn, men man mister noen ganger litt inntekt pga beregningsmetoder og dersom man ha mye variabel lønn. Når man søker pensjonskassen om uøre så skal man skrive opp hva man hadde i lønn på sykemeldingstidspunktet og fremtidig beregnet inntekt. Pensjonskassen får også beskjed når du får lønnsøkning i jobben og opjustere da ytelsen fra de.

En ting som er viktig å huske på er at dersom du har ytelse fra pensjonskassen så har du ikke rett til å benytte egenemelding ved sykdom, men må ha en sykmelding hver gang du er syk.

Selv har jeg delvis varig uføre fra pensjonskassen og har 50.000 mindre i årslønns enn om jeg hadde vært 100% ansatt.

Takk for svar. Hvor mye gradert ufør har du? Hvis man mister litt inntekt vil det kanskje utjevnes noe av litt lavere skatt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det stemmer ikke.

Anonymkode: 3b2cb...d93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det stemmer ikke.

Så hva stemmer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så hva stemmer da?

Kommer an på opptjeningstid og lønn, men rundt 72 - 75% av tapt inntekt dekkes av AAP + uførepensjon ved full opptjening. Barnetillegg på toppen eventuelt. Det står nok en forklaring av beregningen på sidene til KLP/SPK.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Utregningen står på spk sine sider vet jeg. Jeg fikk tilsvarende slik at jeg 'kun' gikk ned 20% totalt i inntekt.

Anonymkode: eb8c4...07d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Utregningen står på spk sine sider vet jeg. Jeg fikk tilsvarende slik at jeg 'kun' gikk ned 20% totalt i inntekt.

Ved 100% aap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er 7 år siden jeg hadde aap.

Hadde 30 000 utbetalt i lønn. Fikk ca 20 000 utbetalt på aap og 3000 fra pkh. Så totalt gikk jeg ned ca 7000 utbetalt pr måned.

Anonymkode: 97771...d7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Er 7 år siden jeg hadde aap.

Hadde 30 000 utbetalt i lønn. Fikk ca 20 000 utbetalt på aap og 3000 fra pkh. Så totalt gikk jeg ned ca 7000 utbetalt pr måned.

Ved 100% aap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Øyne skrev (8 timer siden):

Får 66% fra nav og ca 3% fra spk. 

På nettsiden til spk står dette:

Sitat

Når du har arbeidsavklaringspenger eller uføretrygd fra NAV

Ved beregning av midlertidig uførepensjon og uførepensjon skal det tas hensyn til hvor stor del av inntektsevnen som er tapt og opptjeningstiden. Merk at ved uførepensjon får du også med opptjeningstiden du ville fått hvis du hadde fortsatt i stillingen fram til du fyller 67 år, eller fram til aldersgrensen for stillingen hvis den er lavere.

Hvis du har tapt hele inntektsevnen vil full pensjon bli summen av

• 25 prosent av folketrygdens grunnbeløp (G) (men likevel begrenset til 6 prosent av pensjonsgrunnlaget)
  • 3 prosent av pensjonsgrunnlaget opp til 6 G
  • 69 prosent av pensjonsgrunnlaget mellom 6 og 12 G

Så da stemmer ikke det du sier. Men dette er ved 100%. Hvordan blir det ved 50%? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da stemmer ikke det du sier. Men dette er ved 100%. Hvordan blir det ved 50%? 

Jeg vet ikke. Jeg er 66. Ble syk da jeg var 61,  uføretrygdet som 64.  Full opptjening 41 år i staten.  

Endret av Øyne
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Halvparten. Du kan tenke at du får erstattet en viss prosent av inntektstapet ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Halvparten. Du kan tenke at du får erstattet en viss prosent av inntektstapet ditt.

Så jeg kan regne ut hva jeg ville fått ved 100% aap og bare dele det i to? Og deretter dele summen på 12 for å finne månedsbeløpet? 

I så fall stemmer det ganske bra som en annen skrev over her, at jeg vil tape ca 7000 i måneden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så jeg kan regne ut hva jeg ville fått ved 100% aap og bare dele det i to? Og deretter dele summen på 12 for å finne månedsbeløpet? 

I så fall stemmer det ganske bra som en annen skrev over her, at jeg vil tape ca 7000 i måneden. 

Nettopp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg er 60% ufør nå - (jobbet  100 %13 år i kommunen før det.) Kunne søke om klp idet  aap  kom opp.

Hos meg ser utbetalingene sånn ut:

15000 kr uføre ( 60%)

12 000 kr lønn ( 40%)

3000 kr  klp ( blant annet pga jeg har to barn)

Vet ikke hvordan det blir når jeg blir 100% ufør ( kommer å bli det på sikt pga gradvis  forverrende sykdom)

Anonymkode: 75fdd...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg forstår ikke helt dette. Jag tjener 740 000. Jeg jobber 100% og har 15 år i klp. Skal snart over på aap. Jeg har ikke barn.

Jeg vil vel da få 469 735 i året fra NAV. Hvor mye vil jeg få fra klp?

Er det mindre skatt når man er på aap? 

Hvordan vil dette påvirke pensjonsopptjening fremover? 

Anonymkode: 068a6...d4c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 22.41):

Ved 100% aap?

Ved 100% aap ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 18.38):

Ved 100% aap?

Ja. Men om du har en inntekt høyere enn 6G, får du mer av spk siden den biten ikke dekkes av nav. Men hele utregningen og formelen de bruker ligger der lett tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...