AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Vurderer å se på mulighetene for å få forhandlet lønnen hos nåværende arb.giver grunnet at jeg har blitt forsøkt rekruttert til å søke på en ny stilling. Er det slik at man MÅ ha et jobbtilbud i hånden for at det skal kunne kjøres en 2.5.3, eller holder det at det er sannsynlig at arbeidstaker vil søke seg over til en annen stilling? Skjønner at man kanskje stiller sterkere ved et jobbtilbud i hånda, men det føles også litt som å kaste vekk andres tid hvis det å øke lønna hos nåværende arb.giver er målet fremfor å søke seg vekk. Det skal sies at ved et eventuelt jobbtilbud så går jeg en god del opp i lønn, og at jeg selvfølgelig vurderer sterkt å søke. Jeg har ikke aktivt oppsøkt dette selv, men blitt kontaktet av rekrutterer. Anonymkode: 92da5...282
Akryl Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 (endret) Du må ha konkret jobbtilbud og dokumentasjon på hva den andre jobben tilbyr deg i lønn. Og hvis arbeidsgiver da mener de ikke ønsker å miste deg, vil de gi deg mottilbud. I mange tilfeller vil de også si at du kan gå til den andre jobben. Du søker ikke andre jobber hvis intensjonen er kun å øke lønn i din nåværende jobb. Du må være forberedt til å takke ja til den andre jobben, hvis din arbeidsgiver ikke øker lønnen din. Vil bli pinlig å forbli i jobben din etter forsøk på slik forhandling. Endret 5. april 2024 av Akryl 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 Akryl skrev (9 timer siden): Du må ha konkret jobbtilbud og dokumentasjon på hva den andre jobben tilbyr deg i lønn Ikke hos alle arbeidsgivere. Hos oss vil de være i forkant før folk sitter der med tilbud og da mentalt er på vei ut Anonymkode: f5284...c89 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 Akryl skrev (9 timer siden): Du må ha konkret jobbtilbud og dokumentasjon på hva den andre jobben tilbyr deg i lønn. Og hvis arbeidsgiver da mener de ikke ønsker å miste deg, vil de gi deg mottilbud. I mange tilfeller vil de også si at du kan gå til den andre jobben. Du søker ikke andre jobber hvis intensjonen er kun å øke lønn i din nåværende jobb. Du må være forberedt til å takke ja til den andre jobben, hvis din arbeidsgiver ikke øker lønnen din. Vil bli pinlig å forbli i jobben din etter forsøk på slik forhandling. Misforstå meg riktig altså. Å skrive at målet er å øke lønna hos nåværende arb giver er kanskje litt feil ordbruk, men heller at det er en sannsynlighet for å bli værende hvis jeg får betalt på samme nivå som andre er villige til å betale for min kompetanse. Det handler ikke om å KUN øke lønn hos nåværende arbeidsgiver. Jeg søker ei heller på en jobb det ikke er sannsynlig at jeg vil kunne takke ja til. Som nevnt ønsker jeg ikke å kaste vekk hverken egen eller andres tid, og det er egentlig mer det det handler om. Jeg ser at jeg er etterspurt også hos andre og at de er villige til å betale mer for min kompetanse enn hva jeg tjener i dag. Anonymkode: 92da5...282
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 4 hours ago, AnonymBruker said: Ikke hos alle arbeidsgivere. Hos oss vil de være i forkant før folk sitter der med tilbud og da mentalt er på vei ut Anonymkode: f5284...c89 Samme her. Gikk gjennom en 2.5.3-forhandling for et par år siden, etter initiativ fra nærmeste leder. Hadde ikke søkt noen andre jobber, men siden jeg hadde en kompetanse leder var redd for å miste, argumenterte hen godt for meg, og kravet gikk gjennom. Anonymkode: 8b980...6da
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 Akryl skrev (20 timer siden): Du må ha konkret jobbtilbud og dokumentasjon på hva den andre jobben tilbyr deg i lønn. Og hvis arbeidsgiver da mener de ikke ønsker å miste deg, vil de gi deg mottilbud. I mange tilfeller vil de også si at du kan gå til den andre jobben. Du søker ikke andre jobber hvis intensjonen er kun å øke lønn i din nåværende jobb. Du må være forberedt til å takke ja til den andre jobben, hvis din arbeidsgiver ikke øker lønnen din. Vil bli pinlig å forbli i jobben din etter forsøk på slik forhandling. Stemmer ikke. Jeg har fått på 2.5.3 fordi de ønsket å forhindre at jeg søkte andre stillinger. Har skjedd to steder jeg har jobbet i staten. Anonymkode: 3513e...368
mmd Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 (endret) Ingen fast regel på det, der varierer fra virksomhet til virksomhet. Sjekk med din tillitsvalgte (som skal forhandle lønna di med arbeidsgiver). Endret 6. april 2024 av mmd
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Stemmer ikke. Jeg har fått på 2.5.3 fordi de ønsket å forhindre at jeg søkte andre stillinger. Har skjedd to steder jeg har jobbet i staten. Anonymkode: 3513e...368 Jeg jobber også i staten, og i de virksomhetene hvor jeg jobber, må man ha jobbtilbudet i hånda. Det varierer nok mye mellom virksomheter. Anonymkode: 59f93...6cf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå