AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Jeg og mitt søsken bor begge et stykke fra hjemstedet. Søskenet bor i utlandet, samme land moren vår er fra. Når hen er hjemme prøver jeg komme på besøk samtidig så vi får vært litt sammen. Foreldrene våre er skilt, jeg pleier sove hos far da mor ikke har nok soverom. Men det er helt greit. Jeg prøver planlegge så jeg kan kjøre/ hente søskenet mitt på toget. Alt jeg har gjort er for å være snill. Men i dag sa mor til meg at jeg trenger ikke komme hele tiden. At jeg ikke bryr meg om hva som passer for andre, bare tenker på hva jeg selv vil. Jeg prøvde si at jeg bare prøver være snill, da sa hun at jeg ikke er det.. hun opplever det visst som plagsomt at jeg tilbyr meg å kjøre henne på toget når hun reiser til besteforeldrene mine. Hun vil ikke jeg skal det.. jeg sa greit, det skal jeg huske neste gang. Da mener hun jeg er umulig å snakke med, angriper henne.. Hadde tenkt være her noen dager, mitt søsken sa i stad at de kan ikke underholde meg hele tiden.. jeg har aldri bedt om det heller.. beskylder meg for å være konfronterende, vanskelig.. Jeg sitter nå her å skjønner ikke hva jeg skal gjøre eller si til dem lenger.. jeg har hele tiden prøvd å være snill, men nå virker det som jeg bare er i veien når jeg er her. Er oppriktig veldig lei meg og såret.. men overdriver jeg? Er dette min feil? Anonymkode: fc427...beb 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Skjønner godt at du blir lei deg for dette. Spesielt kommentaren om at du ikke trenger komme hele tiden. Hvor ofte kommer du på besøk? Og hvor gammel er du? Er det bare hos moren din du får sånne kommentarer? Kanskje du heller skal bli etvpar dager hos faren din, før du reiser hjem? Håper dere får skværet opp før du drar hjem. Anonymkode: 4d414...772 5
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #3 Skrevet 6. april 2024 Vet ikke hva de sikter til. Her er jo bare en side av saken. Men skjønner jo du blir lei deg. Anonymkode: f9aa4...17e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #4 Skrevet 6. april 2024 De opplever deg kanskje som litt påtrengende/klengete? Kanskje forholde deg mer passiv og vente på invitasjon? Ikke tilby skyss hvis du ikke blir spurt? Kanskje mor ønsker litt tid alene med ditt søsken? Anonymkode: 26f82...c17 3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #5 Skrevet 6. april 2024 Kan tenkes de ønsker litt egentid. Men om du er på hele tiden. Så blir jo det vanskelig. Hva hvis mor ønsker å hente levere selv. Også presser du litt på at du kan gjøre det. For å være snill. Men ender med å ta vekk ønsket til mor om hun sier hun vil kjøre og du presser litt på. Snakker du mye feks så søstera di ikke får sagt noe. Så kan jeg også forstå andre siden her. Men ser jo at du også vil ha kontakt. Men kanskje du skal gi de litt mer rom. Ikke tilby ting du ikke blir spurt om Anonymkode: f9aa4...17e 3
Sunshineyellow Skrevet 6. april 2024 #6 Skrevet 6. april 2024 Så trist! Har du mulighet for å snakke med søsteren din før neste gang hun kommer for å spørre om hun har lyst til å treffes? Noen setter ikke pris på ting før de har mistet det... 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg og mitt søsken bor begge et stykke fra hjemstedet. Søskenet bor i utlandet, samme land moren vår er fra. Når hen er hjemme prøver jeg komme på besøk samtidig så vi får vært litt sammen. Foreldrene våre er skilt, jeg pleier sove hos far da mor ikke har nok soverom. Men det er helt greit. Jeg prøver planlegge så jeg kan kjøre/ hente søskenet mitt på toget. Alt jeg har gjort er for å være snill. Men i dag sa mor til meg at jeg trenger ikke komme hele tiden. At jeg ikke bryr meg om hva som passer for andre, bare tenker på hva jeg selv vil. Jeg prøvde si at jeg bare prøver være snill, da sa hun at jeg ikke er det.. hun opplever det visst som plagsomt at jeg tilbyr meg å kjøre henne på toget når hun reiser til besteforeldrene mine. Hun vil ikke jeg skal det.. jeg sa greit, det skal jeg huske neste gang. Da mener hun jeg er umulig å snakke med, angriper henne.. Hadde tenkt være her noen dager, mitt søsken sa i stad at de kan ikke underholde meg hele tiden.. jeg har aldri bedt om det heller.. beskylder meg for å være konfronterende, vanskelig.. Jeg sitter nå her å skjønner ikke hva jeg skal gjøre eller si til dem lenger.. jeg har hele tiden prøvd å være snill, men nå virker det som jeg bare er i veien når jeg er her. Er oppriktig veldig lei meg og såret.. men overdriver jeg? Er dette min feil? Anonymkode: fc427...beb Så trist, sånn du forklarer så høres det ikke ut som din feil. Samtidig så er dette bare en side av en sak. Så kan vere noe de vet om som ikke vi vet om. Kan være at de har lyst på noen dager alene. Anonymkode: 7c645...955 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 Høres litt ut som du kjører ditt eget løp, og forventer at familien din tenker likt? Gi dem litt pusterom. La dem få mulighet invitere deg når det passer for dem. Anonymkode: 23ac5...f8a 1 1
Nymphadora Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 Det er dessverre sånn at mennesker kan ha ulikt perspektiv og ønske på samvær. Noen synes det er hyggelig å samle hele familien eller hele vennegjengen når man treffes, mens andre kan ønske å ha egentid sammen iblant. Mulig det er her problemet ligger. Slik jeg forstår det, besøker du familien din oftere enn ditt søsken? Så det kan være de ønsker noe tid bare de to når søskenet først er på besøk, og synes du trenger deg litt på om du alltid kommer på besøk samtidig og er med på alt som skjer. Det er jo forståelig at du også ønsker å se din søster/bror når vedkommende kommer til Norge. Du behøver kanskje ikke være der hele tiden, men komme på en dagstur/en natt. Spørs litt på hvor lang reisevei det er snakk om? Jeg forstår også at du blir lei deg av kommentarene deres, og at du kan føle det litt avvist. Men prøv å fokusere på at det egentlig ikke handler om deg, men om de og deres behov. For eksempel kan jeg og min mor iblant ønske å møtes bare vi to, uten at min far er med. Det handler ikke om at jeg er noe mindre glad i faren min, men at vi kan ønske å finne på noe bare vi vil, uten å måtte ta hensyn til om det er noe som også passer for han. Nytter ikke å ha med han på shoppingtur f.eks. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kan tenkes de ønsker litt egentid. Men om du er på hele tiden. Så blir jo det vanskelig. Hva hvis mor ønsker å hente levere selv. Også presser du litt på at du kan gjøre det. For å være snill. Men ender med å ta vekk ønsket til mor om hun sier hun vil kjøre og du presser litt på. Snakker du mye feks så søstera di ikke får sagt noe. Så kan jeg også forstå andre siden her. Men ser jo at du også vil ha kontakt. Men kanskje du skal gi de litt mer rom. Ikke tilby ting du ikke blir spurt om Anonymkode: f9aa4...17e Ta her. Det kan godt hende. Men jeg er jo ikke med de hele tiden selv om jeg er i samme by. Er f eks mye alene med far, og de er alene sammen. Men kanskje de føler det som press uten at jeg har ment det sånn.. Anonymkode: fc427...beb 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 Nymphadora skrev (19 minutter siden): Det er dessverre sånn at mennesker kan ha ulikt perspektiv og ønske på samvær. Noen synes det er hyggelig å samle hele familien eller hele vennegjengen når man treffes, mens andre kan ønske å ha egentid sammen iblant. Mulig det er her problemet ligger. Slik jeg forstår det, besøker du familien din oftere enn ditt søsken? Så det kan være de ønsker noe tid bare de to når søskenet først er på besøk, og synes du trenger deg litt på om du alltid kommer på besøk samtidig og er med på alt som skjer. Det er jo forståelig at du også ønsker å se din søster/bror når vedkommende kommer til Norge. Du behøver kanskje ikke være der hele tiden, men komme på en dagstur/en natt. Spørs litt på hvor lang reisevei det er snakk om? Jeg forstår også at du blir lei deg av kommentarene deres, og at du kan føle det litt avvist. Men prøv å fokusere på at det egentlig ikke handler om deg, men om de og deres behov. For eksempel kan jeg og min mor iblant ønske å møtes bare vi to, uten at min far er med. Det handler ikke om at jeg er noe mindre glad i faren min, men at vi kan ønske å finne på noe bare vi vil, uten å måtte ta hensyn til om det er noe som også passer for han. Nytter ikke å ha med han på shoppingtur f.eks. Ts her. Jeg besøker dem jo oftere, siden jeg bor nærmere. Jeg bor 2 timer unna. De har jo tid alene også, og jeg spør alltid mitt søsken om planene hen har, denne gangen sa hen at hver dag passer. Hen er musiker, skal spille konsert denne helgen. Mor sa også jeg ikke alltid trenger være med.. men jeg vil jo gjerne støtte mitt søsken og være med jeg også.. Jeg vet jo ikke helt hva de føler, bare føler med veldig avvist.. og lei meg egentlig. Anonymkode: fc427...beb 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Høres litt ut som du kjører ditt eget løp, og forventer at familien din tenker likt? Gi dem litt pusterom. La dem få mulighet invitere deg når det passer for dem. Anonymkode: 23ac5...f8a Ts her. Jeg har vel ikke tenkt på det på den måten, men virker som de føler det sånn. Skal prøve ta det til meg til neste gang.. Anonymkode: fc427...beb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 Vanskelig å si, føler det mangler viktig info her. Familien din reagerer tydeligvis på oppførselen din, men hva du gjør eller ikke gjør vet bare du. Selvsagt er det lov å bli såret over slike kommentarer. Jeg hadde blitt skikkelig lei meg. Men din mor virker også såret over noe du gjør/ikke gjør? Hva tror du det kan være? Anonymkode: e1703...3ef 1
Nymphadora Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ts her. Jeg besøker dem jo oftere, siden jeg bor nærmere. Jeg bor 2 timer unna. De har jo tid alene også, og jeg spør alltid mitt søsken om planene hen har, denne gangen sa hen at hver dag passer. Hen er musiker, skal spille konsert denne helgen. Mor sa også jeg ikke alltid trenger være med.. men jeg vil jo gjerne støtte mitt søsken og være med jeg også.. Jeg vet jo ikke helt hva de føler, bare føler med veldig avvist.. og lei meg egentlig. Anonymkode: fc427...beb Men når søskenet ditt skriver at hver dag passer, hva tolker du det som? Jeg har en venninne som vil tolke det som at vi kan finne på noe sammen absolutt hver dag, mens det jeg egentlig mener er (på tidspunktet hun spør) at har jeg ikke lagt noen planer enda slik at hver dag er åpen for at vi kan finne på noe en/to dager av de. Når hun da plutselig forventer noe hver dag, kan det føles litt kvelende. Det virket bare for meg at dere har litt ulike forventninger, og den kjedelige løsningen på det er at dere bør sette dere ned sammen og finne en middelvei. 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 Nymphadora skrev (4 minutter siden): Men når søskenet ditt skriver at hver dag passer, hva tolker du det som? Jeg har en venninne som vil tolke det som at vi kan finne på noe sammen absolutt hver dag, mens det jeg egentlig mener er (på tidspunktet hun spør) at har jeg ikke lagt noen planer enda slik at hver dag er åpen for at vi kan finne på noe en/to dager av de. Når hun da plutselig forventer noe hver dag, kan det føles litt kvelende. Det virket bare for meg at dere har litt ulike forventninger, og den kjedelige løsningen på det er at dere bør sette dere ned sammen og finne en middelvei. Jeg tolker det som at hen ikke har noen fastlåste planer. Jeg sa også til hen, jeg er i hjembyen fra den dagen- til den dagen, så du kan si fra når vi kan møtes.. har ingen forventninger om å møtes hver dag.. Anonymkode: fc427...beb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Vanskelig å si, føler det mangler viktig info her. Familien din reagerer tydeligvis på oppførselen din, men hva du gjør eller ikke gjør vet bare du. Selvsagt er det lov å bli såret over slike kommentarer. Jeg hadde blitt skikkelig lei meg. Men din mor virker også såret over noe du gjør/ikke gjør? Hva tror du det kan være? Anonymkode: e1703...3ef Ts her. For å være helt ærlig er jeg ikke sikker. Hun syns jo helt tydelig jeg er her for mye, mens mitt søsken er her. Og at jeg presser henne.. hun mener vel jeg skal bare komme noen få dager. Skjønner på en måte det, men jeg vil jo bare ha litt tid sammen.. hun dro også frem eksempel fra i fjor da min bestemor var her på besøk, hadde vært her på 10 år. Så jeg ønsket jo være en del med henne. Men det var visst ikke greit å være der så mye.. Hun sier hun ikke vet hva hun skal si til meg, hun er redd jeg skal føle meg avvist og bli lei meg. Men det er jo vanskelig å ikke føle det.. og at det plager henne når jeg tilbyr meg kjøre/ hente henne på toget.. jeg er egentlig litt forvirret, vet ikke hvordan jeg skal forholde meg til dem etter dette merker jeg.. føler meg ikke så velkommen, trodde søskenet litt f eks satt pris på jeg er med på konserten, men nå hørtes det ut på mor som det ikke var tilfellet.. og ble lei meg når søskenet sa at vi kan ikke underholde deg hele tiden.. har ikke bedt om det.. Jeg har nok en del skyld her, men har gjort alt i beste mening.. trodde oppriktig de satt pris på at jeg kom på besøk.. Anonymkode: fc427...beb 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #17 Skrevet 6. april 2024 Forstår veldig godt at du ble lei deg ts. Veldig rare kommentarer fra moren din. Og når du i tillegg ikke bor hos henne og er mye hos faren din og finner på egne ting når du er der. Forstår veldig godt at du ble lei deg. Kan du snakke med søskenet ditt om det om han/hun vet hva som ligger bak? Anonymkode: e465b...605
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #18 Skrevet 6. april 2024 Dette synes jeg hørtes veldig sårt ut. Hadde blitt så lei meg selv, spesielt når intensjonen bare var å være snill. Jeg er litt konfliktsky, så jeg hadde sikkert stått over neste gang søskenet mitt kom, holdt meg opptatt med noe og heller sett om de inviterte eller ville legge planer for neste gang. Mest for å skåne meg selv, og på ingen måte for å være passiv aggressiv, selv om det virker sånn kanskje. Hva sier sin far? Liker han at du kommer? Hadde gjerne besøkt han uten å besøke min mor noen ganger da. Anonymkode: a30d4...6e1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #19 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Forstår veldig godt at du ble lei deg ts. Veldig rare kommentarer fra moren din. Og når du i tillegg ikke bor hos henne og er mye hos faren din og finner på egne ting når du er der. Forstår veldig godt at du ble lei deg. Kan du snakke med søskenet ditt om det om han/hun vet hva som ligger bak? Anonymkode: e465b...605 Ts her. Jeg prøvde snakke med hen, men sier bare at det mor nok mente er at de kan ikke underholde meg hele tiden.. føler meg som en teit person som bare sitter å venter på å bli underholdt.. jeg forventer aldri det.. søskenet ble liksom litt irritert når jeg prøvde snakke om det. Føler meg bare til bry, at ingen vil ha meg her. Det som stikker mest er at jeg oppriktig har tenkt de ønsker være med meg og.. men nå virker det som jeg er til bry mer enn noe annet.. Anonymkode: fc427...beb
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #20 Skrevet 6. april 2024 Jeg hadde nok redusert besøk til moren din ja, hun høres direkte giftig ut. Anonymkode: ec95e...186
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå