Dusten Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Dette er noe jeg har tenkt på en stund, og det har blitt aktualisert med den nye verdenssituasjonen med et imperialistisk Russland. Vi deler kultur, språk (utenom Finland), levesett, levekår, økonomi og mye annet. Kan vi ikke slå sammen de nordiske landene til ett stort land? Vi blir ingen stormakt, men et land med 25-30 millioner innbyggere i stedet for flere små land. Jeg tror vi trenger det. 1 1
NordicViking Skrevet 6. april 2024 #2 Skrevet 6. april 2024 Dusten skrev (På 5.4.2024 den 22.35): Dette er noe jeg har tenkt på en stund, og det har blitt aktualisert med den nye verdenssituasjonen med et imperialistisk Russland. Vi deler kultur, språk (utenom Finland), levesett, levekår, økonomi og mye annet. Kan vi ikke slå sammen de nordiske landene til ett stort land? Vi blir ingen stormakt, men et land med 25-30 millioner innbyggere i stedet for flere små land. Jeg tror vi trenger det. Vil du at vi skal dele oljefondet vårt med de andre nordiske landene? 5
Gjest GP950mAh Skrevet 7. april 2024 #3 Skrevet 7. april 2024 (endret) Dusten skrev (På 5.4.2024 den 22.35): Dette er noe jeg har tenkt på en stund, og det har blitt aktualisert med den nye verdenssituasjonen med et imperialistisk Russland. Vi deler kultur, språk (utenom Finland), levesett, levekår, økonomi og mye annet. Kan vi ikke slå sammen de nordiske landene til ett stort land? Vi blir ingen stormakt, men et land med 25-30 millioner innbyggere i stedet for flere små land. Jeg tror vi trenger det. De andre nordiske landene er allerede en del av en større union, den europeiske unionen som har langt større økonomisk, militær makt og større kjøttvekt i internasjonale forhandlinger og diplomati enn de nordiske landene kan håpe på å få sammen. Norge bør heller gå inn i EU og bli med i det europeiske fellesskapet sammen med våre nordiske naboer. Endret 7. april 2024 av GP950mAh
Anononyma Skrevet 7. april 2024 #5 Skrevet 7. april 2024 Jeg skjønner hvor du kommer fra, ts, men det er en god del ting jeg gjerne lar være å dele med Sverige 😂 Vil ikke dele Oljefondet med dem og få gjengkriminalitet og integreringsproblemer med påfølgende høyreekstremisme i retur 👍🏼 4
Rosa Sitron Skrevet 7. april 2024 #6 Skrevet 7. april 2024 Noe mer enn vi allerede er med de nordiske avtalene mener du? 1
Nymerïa Skrevet 7. april 2024 #7 Skrevet 7. april 2024 Fordelen med det er at Sverige og Finland har et bedre forsvar enn oss. Vi har basert oss på at USA skal redde oss, de har vært nødt til å tenke selvstendig. Jeg håper at de fortsetter med det og ikke går i vår felle. For jeg stoler ikke på at USA stiller opp. 1
Gjest GP950mAh Skrevet 7. april 2024 #8 Skrevet 7. april 2024 FruKine skrev (1 time siden): EU har ingen framtid. Det er et korthus som faller sammen som kun de fattige østeuropeiske landene har tjent på de siste 20 årene siden det i praksis betyr at rike europeiske vestlige land må dele med disse fattiglandene. Norge og resten av skandinavia og norden burde vært i en vestlig allianse med Tyskland og England og kanskje Frankriket, men det krever først at folket får tilbake makten i disse landene og sparker ut EU-imperialistene som er der for å fylle lommene sine på å fordele vår velstand med resten av verden og redusere levestandardene våre. Det kan se ut som vi faktisk vil komme dit at vi klarer å bryte opp EU etterhvert sånn som bondeopprøret og nasjonalismen virkelig begynner å skyte fart. Det er en påstand nasjonalistene stadig kommer med at EU snart vil falle sammen, i realiteten er det det motsatte som skjer. EU styrker seg og blir stadig mer forente og integrerte, og tidligere østblokkland slik som Polen opplever nå sterk økonomisk vekst og velstand og har så høy lønnsvekst at de ikke lenger trenger å flytte til Norge for å arbeide etter at de mottok støtte de første årene som medlemmer. Alle tjener på at de tidligere østblokklandene nå er mer velstående, det gjør europa tryggere og friere. EU er ikke imerialister,det er et solidarisk samarbeid bestående av frie, demokratiske land som velger å samarbeide. EU består av folkevalgte politikere som gjennomfører folkeviljen, og det folket i europa ønsker er enda mer EU og enda tettere integrering og samarbeid, ikke reversering til nasjonalisme, proteksjonisme og egoisme. Nasjonalisten og Putin-vennen Nigel Farage spådde en strøm av utmeldinger etter brexit, istedet har støtten til EU økt og EU er nå enda mer samlet og sterkere enn før. I Norge er støtten til norsk EU-medlemskap økende, og blant de unge er det nå flertall for norsk EU-medlemskap. For flere og flere nordmenn ser at Norge bør sitte ved bordet der avgjørelsene tas sammen med våre nordiske brødre , ikke stå på gangen med lua i hånda mens resten av europa bestemmer for oss
Gjest SVK Skrevet 7. april 2024 #9 Skrevet 7. april 2024 15 hours ago, NordicViking said: Vil du at vi skal dele oljefondet vårt med de andre nordiske landene? Godt poeng. Jeg har ikke lyst til å dele Oljefondet med de andre nordiske landene. Tror heller ikke landene hadde klart å bli enige om hvor hovedstaden skulle ligge.
Gjest GP950mAh Skrevet 7. april 2024 #10 Skrevet 7. april 2024 FruKine skrev (1 time siden): Frie demokratiske land som Polen og Ungaren da? Samtlige vest-europeiske land har blitt fattigere de senere årene i takt med at disse fattige østblokklandene har tjent på eu-midlene de er blitt tildelt. Vi blir ikke firere. Det er krig i Europa, vi er nå i en krig med Russland vi aldri ville vært innvolvert i om det ikke var for disse østblokklandene. Vet ikke hvilken verden du lever i, men selv i dine eu-forbilder som katolske, antifemiistiske Polen går de mot nasjonalisme. De er kun i EU for pengeflyten. Pandemien og ettervirkningene av den er ikke EU sin skyld, nasjonalistenes fyrtårn opplever langt større økonomiske problemer,slik som Storbritannia som er i resesjon og opplever økende fattigdom og arbeidsledighet. EU landene klarer seg langt bedre og nyter godt av tollfri og restriksjonsfri handel som gir sterkere økonomisk vekst. Polen stemte nylig frem en EU-vennlig regjering som vil omgjøre nasjonalistene ødeleggende og egoistiske politikk og ta Polen inn i europa igjen. Polen har nemlig nyt svært godt av sitt EU-medlemskap og er nå rike og økonomisk sterke der de tidligere var fattige og isolerte og nyter godt av de mange samarbeidene som inngår i EU-samarbeidet. Det ønsker polakkene mer av og derfor er de i EU. Nei, vi er ikke i krig med Russland, og de eneste som har skylden for det som foregår i Ukraina er russerne som startet krigen.
Dusten Skrevet 7. april 2024 Forfatter #11 Skrevet 7. april 2024 GP950mAh skrev (5 timer siden): De andre nordiske landene er allerede en del av en større union, den europeiske unionen som har langt større økonomisk, militær makt og større kjøttvekt i internasjonale forhandlinger og diplomati enn de nordiske landene kan håpe på å få sammen. Norge bør heller gå inn i EU og bli med i det europeiske fellesskapet sammen med våre nordiske naboer. Kanskje EU er veien å gå, men jeg tviler på det. Avstanden i kultur, språk og økonomi er for stor. Det er derfor jeg ønsker et sterkere nordisk samarbeid, kanskje til og med som ett land og ikke en union. Selvsagt ser jeg at dette er helt urealistisk, men jeg klarer ikke å la tankeeksperimentet ligge. Og ja dette er først og fremst et tankeeksperiment. Argumentet om kriminelle gjenger fra Sverige har jeg tenkt på. Jeg tror ikke det er noe argument å merke seg. Kriminaliteten flyter fritt uansett, og den er på veg til Norge allerede, selv om vi ikke er samme land. Å dele oljefondet er også en interessant tanke. Det som slår meg er hvor høy levestandard og god økonomi de andre landene har UTEN oljefondet. Fordelen vil være at vi hadde blitt et land med større industriell diversitet. Jeg frykter at Olje økonomien kommer til å gå under før eller senere, og da kan oljefondet være så stort det bare vil. Dessuten så er oljefondet verdt noe her og nå. Det er den årlige avkastningen som vi bruker i budsjettene som betyr noe ikke hvor mange millioner som står på fond pr innbygger. Fondet kan aldri realiseres og i ustabile økonomiske tider kan plutselig verdien fordufte. 1
Gjest GP950mAh Skrevet 7. april 2024 #12 Skrevet 7. april 2024 Dusten skrev (1 time siden): Kanskje EU er veien å gå, men jeg tviler på det. Avstanden i kultur, språk og økonomi er for stor. Det er derfor jeg ønsker et sterkere nordisk samarbeid, kanskje til og med som ett land og ikke en union. Selvsagt ser jeg at dette er helt urealistisk, men jeg klarer ikke å la tankeeksperimentet ligge. Og ja dette er først og fremst et tankeeksperiment. Våre naboland ser ingen problemer med noe av dette. De ser derimot at det blir mindre avstand når det er deres egne folkevalgte som sitter i EU ved bordet hvor lovene og direktivene utformes og vedtas enn om man sitter ved faksmaskinen og venter på å få beskjed om hva man skal innføre etter at resten av europa har bestemt seg. Alle medlemslandenes språk er offisielle språk i EU, men i praksis er engelsk det språket som brukes mest, et språk nordmenn flest er godt istand til å forstå. Norsk økonomi er forbi gullalderen og er nå svakere enn flere av EU sine medlemsland som har sterkere kjøpekraft og samlet BNP enn oss. Norge vil tjene mer på å melde oss inn i EU og få full tollfrihet på blant annet eksport av fisk og sjømat hvor vi har en tollfri kvote og redusert toll gjennom EØS-avtalen. Det vil skape flere arbeidsplasser og gjøre oss bedre istand til å møte overgangen fra olje og gass som er i ferd med å fases ut ig må erstattes på sikt. En nordisk union vil ikke være like godt istand til å forhandle frem gode handelsvilkår og avtaler internasjonalt som EU med sine 27 land og nesten 500 millioner innbyggere.
Margit777 Skrevet 7. april 2024 #13 Skrevet 7. april 2024 NordicViking skrev (19 timer siden): Vil du at vi skal dele oljefondet vårt med de andre nordiske landene? Da blir svenske gnierne glade ihvertfall 😄 1
Rhodiola Skrevet 12. april 2024 #14 Skrevet 12. april 2024 Tråden er ryddet for brukerangrep og svar til slettet innlegg. Rhodiola, adm.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå