AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #41 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg er enig i tankegangen når det gjelder folk som får seg dyr i dag, men for bare 2 år siden hadde vi helt andre priser og utgifter på ALT. De som skaffet seg et dyr for 5 år siden hadde ingen forutsetninger for å spå den enorme prisøkningen vi har hatt på ALT i samfunnet. Så jeg hadde roet litt ned med å sitte oppe på min høye hest og dømme. Ellers er jo det HELT SYKE priser hos dyrleger i storbyer. Bare å skaffe ormekur og flåttmiddel til katt koster mye, og da må man inn til helsesjekk hvert år i tillegg. Tusenlappene flyr, tross forsikring. Vi betaler det vi må for vår katt, men er et medmenneske med forståelse for at det ikke gjelder alle under dyrtiden. Jeg håper likevel at folk prioriterer dyrene sine fremfor vaner som røyk, brus osv. Og havner man i den situasjonen at man ikke har råd lenger, så gi bort dyret til noen med midler til å ta vare på det ♥️ Anonymkode: ff3cd...495 Har man tatt på seg ansvaret for et annet levende vesen så betyr det at man har det ansvaret uansett hvor mye prisene har. Jeg er selv uføretrygdet og en lørdag i 22 tiden for noen uker siden så måtte vi få hastetime hos en Veterinærvakt og til tross for forsikring måtte jeg ut med noen tusenlapper. Med min inntekt er det veldig mye i uforutsette utgifter, men løsningen er at jeg da lever på havregryn og knekkebrød en stund framover. Ansvaret mitt slutter ikke fordi prisene har økt. Anonymkode: ac741...866 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Tuell Skrevet 6. april 2024 #42 Del Skrevet 6. april 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå framstår jeg sikkert som et ufyselig menneske. Jeg blir så frustrert og oppgitt av alle spleisene og innlegg som dette. Har du ikke økonomisk mulighet til å gi dyret ditt nødvendig helsehjelp så kan du ikke ha dyr. Uansett hvor høyt du elsker dyret ditt og hvor viktig du påstår det er for deg. Et minimum er å ha minst 10 000 kr på en konto i tilfelle noe skjer med dyret og helst tegn forsikring så fort det kommer i hus. Ha en plan før du skaffer deg dyr. Hunder, katter og til og med kaniner lever i minst 10 år. Og ikke si at økonomien er blitt dårligere enn da du fikk dyret for hadde du vært ansvarlig så hadde du satt av penger så snart du fikk det og ikke brukt de til annet enn det de er ment for. Jeg har både forsikring og egen dyrlegekonto for jeg vil vite at om noe skjer så er det ikke penger det skal stå på for jeg er glad i dyret mitt og det betyr å ta ansvar for dets trivsel og helse. Anonymkode: 86a9f...6f1 Det hjelper lite å si dette nå ... nå som dyret allerede er der. Alt du sier er teknisk sett rett, men du er så grasalt på jordet at selv Tore på Sporet vil slite med å få finne deg. Etterpåklokskap er verdiløs og evnen til å endre ting tilbake i tid finnes ikke. I beste fall oppleves du som en belærende bedreviter og ingen liker sånne. Dette er en direkte parallell til fattigdomsdebatten... bare bytt ut ordet "dyr" med "barn", "hus og hjem", "mat" eller andre ting som koster penger. Det hjelper ingenting med slike råd, for problemet er gjerne ikke mangel på planlegging. Det er mangel på penger, og penger har det definitvt blitt færre av de siste to åra. Hva som var en "innafor" ting å gjøre/skaffe seg i 2020 ville ikke vært det nå. Men kalenderen sier ikke lengre 2020. Den sier 2024, så alle 2020-rådene har like mye verdi som vått dopapir; de løser ingen problemer -nå-. Probleme er ikke "TS har ikke råd til dyret" ... det er "TS har ikke råd til dyret -nå-". Jeg skjønner at innlegget kanskje var godt ment, men det er til null hjelp. Og som i fattigdomsdebatten er gjerne slike innlegg mer en del av problemet framfor en del av løsningen. Man legger litt moral, skam (og selvhevdelse) oppå byrden til de som allerede veldig godt skjønner at de har problemer. TS vet utmerket godt ikke at han/hun nå har råd til å gi den hjelpen dyret trenger. Jeg vil tro det er mer enn nok sorg, fortvilelse og håpløshet der allerede. Det er et elsket familiemedlem som lider og de kan ikke gjøre noe med det. Ting er royalt dritt fra før av; ikke gjør det verre ved å slå de i hodet med skam og moral i tilllegg. 3 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #43 Del Skrevet 6. april 2024 Even Tuell skrev (21 minutter siden): Det hjelper lite å si dette nå ... nå som dyret allerede er der. Alt du sier er teknisk sett rett, men du er så grasalt på jordet at selv Tore på Sporet vil slite med å få finne deg. Etterpåklokskap er verdiløs og evnen til å endre ting tilbake i tid finnes ikke. I beste fall oppleves du som en belærende bedreviter og ingen liker sånne. Dette er en direkte parallell til fattigdomsdebatten... bare bytt ut ordet "dyr" med "barn", "hus og hjem", "mat" eller andre ting som koster penger. Det hjelper ingenting med slike råd, for problemet er gjerne ikke mangel på planlegging. Det er mangel på penger, og penger har det definitvt blitt færre av de siste to åra. Hva som var en "innafor" ting å gjøre/skaffe seg i 2020 ville ikke vært det nå. Men kalenderen sier ikke lengre 2020. Den sier 2024, så alle 2020-rådene har like mye verdi som vått dopapir; de løser ingen problemer -nå-. Probleme er ikke "TS har ikke råd til dyret" ... det er "TS har ikke råd til dyret -nå-". Jeg skjønner at innlegget kanskje var godt ment, men det er til null hjelp. Og som i fattigdomsdebatten er gjerne slike innlegg mer en del av problemet framfor en del av løsningen. Man legger litt moral, skam (og selvhevdelse) oppå byrden til de som allerede veldig godt skjønner at de har problemer. TS vet utmerket godt ikke at han/hun nå har råd til å gi den hjelpen dyret trenger. Jeg vil tro det er mer enn nok sorg, fortvilelse og håpløshet der allerede. Det er et elsket familiemedlem som lider og de kan ikke gjøre noe med det. Ting er royalt dritt fra før av; ikke gjør det verre ved å slå de i hodet med skam og moral i tilllegg. Jo de kan faktisk gjøre noe med det.Det har kommet flere forslag i tråden og om de forslagene ikke passer så får de omplassere det dyret som lider pronto. Ja jeg forstår det er vondt for familien, men den som har det jævligst er dyret som lider uten å få hjelp. Anonymkode: ac741...866 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #44 Del Skrevet 6. april 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo de kan faktisk gjøre noe med det.Det har kommet flere forslag i tråden og om de forslagene ikke passer så får de omplassere det dyret som lider pronto. Ja jeg forstår det er vondt for familien, men den som har det jævligst er dyret som lider uten å få hjelp. Anonymkode: ac741...866 Det er ikke bare-bare å omplassere et sykt dyr heller. Anonymkode: 5a39a...75e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #45 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hva gjør vi da? Har et sykt dyr som trenger behandling vi ikke kan gi. Hva slags muligheter har vi? Anonymkode: 4a45d...450 Avlivning, kredittkort, låner av noen nedbetalingsplan! Forsikring? Har du ikke råd til veterinær har du ikke råd til å ha dyr. Anonymkode: 8670a...c8e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Even Tuell Skrevet 6. april 2024 #46 Del Skrevet 6. april 2024 16 minutter siden, AnonymBruker said: Jo de kan faktisk gjøre noe med det.Det har kommet flere forslag i tråden og om de forslagene ikke passer så får de omplassere det dyret som lider pronto. Ja jeg forstår det er vondt for familien, men den som har det jævligst er dyret som lider uten å få hjelp. Anonymkode: ac741...866 Det er nok ikke veldig lett å få omplassert et sykt dyr som potensielt trenger dyr medisinsk behandling. Pluss, det kan godt være et kjært familiemedlem som du foreslår å omplassere. Igjen, "råd" som ser mer ut til å være til glede for den som gir rådene enn de som eventuelt skal motta dem. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofakona Skrevet 6. april 2024 #47 Del Skrevet 6. april 2024 Kan si at forsikringen er gull...vi har forsikring på hunden...han skadet seg og alt kom på 80000 kroner..måtte ikke betale noe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #48 Del Skrevet 6. april 2024 Låne av venner/familie, spleis, nedbetaling/avtale hos dyrlege, jobbe dobbelt/ekstra/helg/overtid/en ekstra jobb/strøjobber. Anonymkode: bb79f...249 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #49 Del Skrevet 6. april 2024 Skal man ha dyr, må man ha penger til det. Jeg har forsikring, men alt av vanlige utgifter og mat dekkes ikke akkurat av forsikringen. Jeg har hatt flere utlegg de siste 3 månedene, inn og ut, ny fortype flere ganger, tannrens, etterkontroll etc. har brukt 15000kr i år på katten. Jeg var klar over når jeg skaffet meg katt at utgifter kommer til å skje, særlig nå som han er senior katt. Hvilke muligheter har man om man har skaffet seg dyr og ikke har råd til å gi den medisinsk hjelp som man er lovpålagt å gjøre? Avlivning er jo en ting, koster jo litt det også. Evt. nedbetalingsplan. Er kanskje en mulighet å høre med veldedighets organisasjoner å si at du ikke kan ta vare på dyret ditt lengre, du får nok ikke gitt bort er sykt dyr, men orker ikke tanken på avlivning. Det kan være de kan ta dyret og gi den behandling og et nytt hjem. Ellers om man bor i Oslo området vet jeg at det finnes en klinikk der som er gratis til og med. Veterinærer som hjelper folk og dyr som trenger det. Vet ikke om de har krav til bevis for økonomisk situasjon. Men i bunnen her; om du ikke har økonomi til å måtte legge ut som meg 15000kr over kort tid, så burde man ikke ha dyr. Ting skjer, veldig fort. Anonymkode: d347b...742 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Linazer Skrevet 6. april 2024 #50 Del Skrevet 6. april 2024 Sofakona skrev (1 time siden): Kan si at forsikringen er gull...vi har forsikring på hunden...han skadet seg og alt kom på 80000 kroner..måtte ikke betale noe Du måtte vel betale egenandel? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #51 Del Skrevet 6. april 2024 Hjelpeplikt. Seriøst. Anonymkode: 375bd...436 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest casca Skrevet 6. april 2024 #52 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Forsikringer har en karensperiode, så dette rådet vil ikke hjelpe i det hele tatt. Og hvis man kan fastslå at sykdom eller skade oppsto før tegning av forsikring, dekkes ingenting. Anonymkode: bbd3a...1a4 Godt poeng Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #53 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tja, jeg kunne godt ha en hund med epilepsi for eksempel. Anonymkode: 8dd8a...090 All ære til deg for det, men det er ikke mange som vil ta til seg en omplasseringshund som vil ha behov for medisiner til 500-1000 kr i måneden, samt veterinærbehandling 2 ganger i året til flere tusenlapper... Anonymkode: 24b24...c41 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nutz Skrevet 6. april 2024 #54 Del Skrevet 6. april 2024 1 hour ago, Sofakona said: Kan si at forsikringen er gull...vi har forsikring på hunden...han skadet seg og alt kom på 80000 kroner..måtte ikke betale noe Alle forsikringer har egenandel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #55 Del Skrevet 6. april 2024 Even Tuell skrev (1 time siden): Det er nok ikke veldig lett å få omplassert et sykt dyr som potensielt trenger dyr medisinsk behandling. Pluss, det kan godt være et kjært familiemedlem som du foreslår å omplassere. Igjen, "råd" som ser mer ut til å være til glede for den som gir rådene enn de som eventuelt skal motta dem. Jeg kan forstå at det kan være et kjært familiemedlem, men om man ikke lenger er i stand til å ivareta så må man faktisk sette dyrets behov foran sine egne. Anonymkode: ac741...866 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #56 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke bare-bare å omplassere et sykt dyr heller. Anonymkode: 5a39a...75e Man tar kontakt med en dyrevernorganisasjon. Og jeg må si det er skremmende hvor mange som forsvarer at man bare skal gi opp å prøve å hjelpe et sykt dyr. Anonymkode: ac741...866 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #57 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Hva gjør vi da? Har et sykt dyr som trenger behandling vi ikke kan gi. Hva slags muligheter har vi? Anonymkode: 4a45d...450 har dere ikke forsikring? husker jeg måtte ut med 5000 for katten min pga krystaller i urinen. heldigvis fikk jeg mesteparten igjen pga gjensidige. Anonymkode: 40c45...2f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thyra Skrevet 6. april 2024 #58 Del Skrevet 6. april 2024 Ser mange her foreslår omplassering. Hvor lett er det å få omplassert et sykt dyr som trenger dyre veterinær behandlinger? Det er jo ikke mangel på dyr til omplassering, akkurat.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #59 Del Skrevet 6. april 2024 Jeg ville skrevet et innlegg om at dyret er sykt og beklageligvis har jeg ikke penger og har ikke råd til å ha et dyr pga økte utgifter. Kjenner jeg noen eller noen som vet om noen som vil ha dyret mitt? Anonymkode: 8670a...c8e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #60 Del Skrevet 6. april 2024 Sofakona skrev (1 time siden): Kan si at forsikringen er gull...vi har forsikring på hunden...han skadet seg og alt kom på 80000 kroner..måtte ikke betale noe Det må ha vært en dyr forsikring, de fleste opererer med en bevegelig egenandel på X prosent av hva det hele kommer på… Anonymkode: 36f60...d3b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå