AnonymBruker Skrevet 24. januar #101 Del Skrevet 24. januar AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Egenandelen er ikke allverden sammenlignet med 80.000 da. Just saying. Utover det vil jeg påstå at p kunne betale forsikring på dyret er et minimum for å eie dyr. Noen velger buffer med sparing i stedet for forsikring. Helt opp til hver enkelt, men man må sørge for å kunne hjelpe dyret! Har hatt tilstander som ikke dekkes av forsikring, veterinæren sa at jeg kunne betale litt hver måned til det var nedbetalt Anonymkode: 40dc0...247 Mange veterinærer tilbyr ikke nedbetaling, og det er det gode grunner til, for å si det sånn. Dessverre ødelegger kjeltringene for dem som ville fulgt en nedbetalingsplan hver eneste måned. Men en klinikk kan ikke være en personlig bank for personer med så dårlig økonomi at de ikke få forbrukslån/kreditt hos en bank, det forstår vel de fleste? Anonymkode: aa8e3...61f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar #102 Del Skrevet 24. januar Baktus2024 skrev (9 timer siden): Da er det noe nytt idagen for min del... Da jeg hadde hund så var det vurdering om refusjons rett av selskapet.. Jeg har hatt hund i 11 år og har helt siden han var valp brukt direkteoppgjør. Det vil si at forsikringen betaler dyrlegen og jeg får faktura på min egenandel. Hvis du ikke vet er det lurt å la vær å svare i tråden. Det blir bare forvirrende. Anonymkode: ca078...08a 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 25. januar #103 Del Skrevet 25. januar Syns mange inne her er veldig dømmende. Naboen min tok til seg en katt for noen år siden. Katten gikk ute og var ikke ID-merket, den var sulten og tynn. Vi forsøkte å finne eier til den gjennom facebooks-sider og dyrebar.no og sånt, men ingen meldte seg. Dyrebeskyttelsen var allerede overfylt med dumpede katter så de ville ikke ha han. Naboen har ikke veldig god råd, men de tar seg av katten, den får mat og ormekur og det den trenger, men de vil nok få et problem om den trenger helsehjelp til mange titalls tusen. Skulle de ikke ha tatt til seg katten? Den katten har det mye bedre hos naboen enn den hadde det da den gikk ute, stakkar. Det kan være mange grunner til at folk har dyr men ikke har råd til store uforutsette regninger, så jeg syns vi skal vær forsiktig med å dømme. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #104 Del Skrevet 25. januar Gliffy skrev (25 minutter siden): Syns mange inne her er veldig dømmende. Naboen min tok til seg en katt for noen år siden. Katten gikk ute og var ikke ID-merket, den var sulten og tynn. Vi forsøkte å finne eier til den gjennom facebooks-sider og dyrebar.no og sånt, men ingen meldte seg. Dyrebeskyttelsen var allerede overfylt med dumpede katter så de ville ikke ha han. Naboen har ikke veldig god råd, men de tar seg av katten, den får mat og ormekur og det den trenger, men de vil nok få et problem om den trenger helsehjelp til mange titalls tusen. Skulle de ikke ha tatt til seg katten? Den katten har det mye bedre hos naboen enn den hadde det da den gikk ute, stakkar. Det kan være mange grunner til at folk har dyr men ikke har råd til store uforutsette regninger, så jeg syns vi skal vær forsiktig med å dømme. Det er veldig fint at naboen tar seg av pus. Men da er de nok også klar over at dersom pus blir veldig syk og vil trenge dyr behandling må det kanskje bli avliving i stedet. Men jo mer penger man får spart, jo mer behandling har man råd til Anonymkode: e4b87...577 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #105 Del Skrevet 25. januar Gliffy skrev (34 minutter siden): Syns mange inne her er veldig dømmende. Naboen min tok til seg en katt for noen år siden. Katten gikk ute og var ikke ID-merket, den var sulten og tynn. Vi forsøkte å finne eier til den gjennom facebooks-sider og dyrebar.no og sånt, men ingen meldte seg. Dyrebeskyttelsen var allerede overfylt med dumpede katter så de ville ikke ha han. Naboen har ikke veldig god råd, men de tar seg av katten, den får mat og ormekur og det den trenger, men de vil nok få et problem om den trenger helsehjelp til mange titalls tusen. Skulle de ikke ha tatt til seg katten? Den katten har det mye bedre hos naboen enn den hadde det da den gikk ute, stakkar. Det kan være mange grunner til at folk har dyr men ikke har råd til store uforutsette regninger, så jeg syns vi skal vær forsiktig med å dømme. Men det er greit å angripe veterinærer for at tjenestene deres koster penger, mener du? Veterinærer er IKKE en høytlønnet gruppe i det hele tatt. Og jeg vet det er populært å hevde at alt er de grådige kjedenes skyld, men like fullt skyldes det indirekte på veterinærer. Det er også et faktum at kjedene har økt lønnsnivået til spesielt yngre smådyrveterinærer, noe det var et stort behov for, så her har faktisk kjedene tatt ansvar. De var ekstremt underbetalte. De er fremdeles underbetalte, men det er i alle fall bedre enn tidligere. Kjedene har også presset frem ryddigere vilkår i bransjen rundt arbeidstid, overtid etc. Jeg sier ikke at alt er bare rosenrødt, men sannelig har det vært (delvis er fremdeles) mye cowboydrift innen veterinærbransjen. Det er ikke sånn at man automatisk blir en god leder eller økonom av å gå på Veterinærjøgskolen. Du kan alltids finne slike tåredryppende historier som den du nevner her, og jeg ser poenget ditt. Men det er også mange andre historier rundt folk som «ikke har råd»: - Har ikke råd til veterinær og kjefter og smeller på kontoret. Kommer kjørende i Tesla, har nyeste telefon, drar på ferie til utlandet… - Betaler 35000kr for en «cobberdog», bulldogmix eller lignende. «Har ikke råd» når det fullstendig feilavlede dyret kort tid etter kjøpet selvsagt får masse velkjente helseproblemer knyttet til den elendige avlen, som vil føre til store kostnader og lidelser livet ut (allergier, luftveier ++). Og da er liksom problemet at veterinæren er kostbar? - «Har ikke råd» til keisersnitt på den forkvaklet avlede brachycephale tispa si, men tenker å ta 40 000kr per valp. Uten papirer. Det går an å tjene masse penger skattefritt på å produsere valper, helt uten kontroll eller mål og mening annet enn å tjene penger, og dette burde Skatteetaten virkelig se på. Vi snakker hundretusenvis av kroner i året. Hvis man ikke driver med utstilling, ikke helsetester, ikke registrerer etc men bare produserer små krøllete valper med hva som helst, så mange tispa klarer å presse ut, da kan man tjene gode penger. - Mener man er «entitled» til å ha masse dyr fordi det er så viktig for livskvaliteten og at det er en rett man har, selv om man har masse inkassosaker mot seg og ikke har kontroll på livet sitt overhode. Og alt er alltid alle andres feil, bare ikke en selv. Anonymkode: aa8e3...61f 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 25. januar #106 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Men det er greit å angripe veterinærer for at tjenestene deres koster penger, mener du? Veterinærer er IKKE en høytlønnet gruppe i det hele tatt. Og jeg vet det er populært å hevde at alt er de grådige kjedenes skyld, men like fullt skyldes det indirekte på veterinærer. Det er også et faktum at kjedene har økt lønnsnivået til spesielt yngre smådyrveterinærer, noe det var et stort behov for, så her har faktisk kjedene tatt ansvar. De var ekstremt underbetalte. De er fremdeles underbetalte, men det er i alle fall bedre enn tidligere. Kjedene har også presset frem ryddigere vilkår i bransjen rundt arbeidstid, overtid etc. Jeg sier ikke at alt er bare rosenrødt, men sannelig har det vært (delvis er fremdeles) mye cowboydrift innen veterinærbransjen. Det er ikke sånn at man automatisk blir en god leder eller økonom av å gå på Veterinærjøgskolen. Du kan alltids finne slike tåredryppende historier som den du nevner her, og jeg ser poenget ditt. Men det er også mange andre historier rundt folk som «ikke har råd»: - Har ikke råd til veterinær og kjefter og smeller på kontoret. Kommer kjørende i Tesla, har nyeste telefon, drar på ferie til utlandet… - Betaler 35000kr for en «cobberdog», bulldogmix eller lignende. «Har ikke råd» når det fullstendig feilavlede dyret kort tid etter kjøpet selvsagt får masse velkjente helseproblemer knyttet til den elendige avlen, som vil føre til store kostnader og lidelser livet ut (allergier, luftveier ++). Og da er liksom problemet at veterinæren er kostbar? - «Har ikke råd» til keisersnitt på den forkvaklet avlede brachycephale tispa si, men tenker å ta 40 000kr per valp. Uten papirer. Det går an å tjene masse penger skattefritt på å produsere valper, helt uten kontroll eller mål og mening annet enn å tjene penger, og dette burde Skatteetaten virkelig se på. Vi snakker hundretusenvis av kroner i året. Hvis man ikke driver med utstilling, ikke helsetester, ikke registrerer etc men bare produserer små krøllete valper med hva som helst, så mange tispa klarer å presse ut, da kan man tjene gode penger. - Mener man er «entitled» til å ha masse dyr fordi det er så viktig for livskvaliteten og at det er en rett man har, selv om man har masse inkassosaker mot seg og ikke har kontroll på livet sitt overhode. Og alt er alltid alle andres feil, bare ikke en selv. Anonymkode: aa8e3...61f Det mener jeg absolutt ikke, og har heller ikke tatt til orde for. Jeg ber bare om at folk må ha forståelse for at det kan være gode grunner til at folk har dårlig økonomi samtidig som de har dyr. jeg er faktisk helt enig med deg når det gjelder veterinær. Er evig takknemlig for at det finnes dyresykehus som investerer i å videreutdanne spesialister, har selv opplevd dyr med sykdom som ingen små klinikker fant ut av men som jeg fikk hjelp med hos en av de store kjedene. Nettopp fordi de har dyrleger som utdannes ekstra på sine områder, noe som selvsagt ikke er gratis. Og når det gjelder avl på deformerte, syke dyr: ikke sett meg en i gang, det kan jeg rante om i timevis. Det holder vel med å si at vi er helt enige. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #107 Del Skrevet 25. januar Hadde en bekjent som sa at ho ikkje hadde råd til å gå til dyrlegen med et sår. Sa til ho at om ho venter med det og det blir større kan det godt hende at dyrlegen melder til mattilsynet. Da klarte dama hoste opp pengene fort. Anonymkode: 3ea5b...7fc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #108 Del Skrevet 25. januar AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 21.42): Kredittkort, privat lån, spleis, avliving… Anonymkode: d44cb...a3c ...Eller omplassering. Avliving bør absolutt være siste utvei, med mindre dyret har en sykdom eller skade som ikke har noen hensikt å prøve å behandle. TS: snakk først med veterinær om muligheter for avbetaling. Deretter kan du jo vurdere å låne penger fra familie og venner eller starte en spleis. Hvis du får hjelp til veterinærbehandling og kommer deg ut av denne floken, bør du bruke penger på å forsikre dyret (via Frende, Agria eller If - disse tre har kommet best ut i nylig test). Eller lage deg en sparekonto til dyret. Kanskje en kombo av avbetaling hos veterinær og lån fra familie og kjente, eventuelt forbrukslån (prøv å unngå dette) kan være løsningen? Anonymkode: d4016...dda Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar #109 Del Skrevet 25. januar Whooops, ser jo nå at tråden er fra i fjor. Håper det gikk greit med TS og dyret. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Håper det ordner seg for det stakkars dyret, TS. Det er moralsk forkastelig hvordan enkelte veterinærkjeder holder på, fullstendig overpriset. Anonymkode: c916b...e57 Forkastelig at veterinærer tar betalt for utstyr, husleie, utdannelse og lønn for jobben de gjør? Selvsagt skal veterinærer ta seg betalt! De gjør en formidabel jobb med å oppdatere seg på helsehjelp til dyr og stå til tjeneste for folks dyr. Jeg regner med du ikke ville ha likt å måttet jobbe gratis eller mot mindre lønn for å være snill mot kunder som sliter økonomisk? Vi alle har jo våre utgifter å betale, og det inkluderer også veterinærer både privat og i jobben. Selv om man ikke er synsk og dermed ikke kan planlegge for fremtidige hendelser og utgifter, så må man jo likevel være såpass fremsynt at man ordner med enten forsikring eller en egen bufferkonto til dyret sitt. Eller hvilken som helst annen plan for hva man skal gjøre om ting går galt. Alle vet jo at dyr kan bli syke eller skadet, og alle vet faktisk også at økonomien kan endre seg, både på privat basis og på samfunnsnivå. Anonymkode: d4016...dda 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
allivana Skrevet 16 timer siden #110 Del Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (På 6.4.2024 den 22.23): Oi dette skapte mer oppmerksomhet enn jeg trodde. Beklager for lite info. For det første, NEI selvfølgelig sitter jeg ikke hjemme her alene med et kjempe sykt dyr UTEN å ha vært hos dyrlegen. Vi har hatt tre ulike timer hos dyrlegen på to uker nå - hvor jeg til nå har måtte betale tilsammen 17.000 for ulike prøver, sjekker, sedasjon, røntgen osv.. Penger jeg ikke har, som jeg har måttet låne. Dyret er sykt men ikke sånn at vi må dra inn PRONTO, da hadde jeg aldri skrevet dette innlegget 😭 Saken er at det ikke bare er et problem - men flere som har dukket opp, ganske nylig og «akutt» Tannproblemer, nyre problemer og flere ting som de ikke er helt sikre på enda. Som krever mer undersøkelser, eventuelt operasjon i magen. Derav veldig mye mer penger ut. Ja, jeg har forsikring, men har fått avslag på de første regningene jeg søkte om. Noen av de andre problemene som må fikses ganske snart - dekker heller ikke forsikringen, ikke hele summen hvertfall.. så det er regnet på hvertfall 30.000 kr til som må betales. Tidligere i år ble jeg singel, måtte flytte ut. Ikke bare det, men har også blitt syk og er derfor blitt ufør. Med allerede stor gjeld etter bruddet - og i dagens økonomiske situasjon, er det ikke spesielt lett når ALT er dyrt fra før. Dette er ikke en situasjon man kan forberede seg på. Derfor er det veldig vanskelig å bare «ta opp enda mere lån» når dette ser ut til å kunne bli veldig dyrt og man allerede brått har havnet på gjeldssiden.. Man elsker jo dyret sitt og vil gjøre alt man kan, men her føles det veldig vanskelig å vite hva man burde gjøre. Anonymkode: 4a45d...450 Hei, vet det er litt sen melding, så vet ikke om hjelp trengs fortsatt. Så noen andre nevnte lisa klinikken, og vil nevne det til deg også. Som ufør blir du tatt i mot der, Lisa klinikken er for vanskeligstilte både med tanke på rus, men også for folk som sliter økonomisk, feks som går på nav. Jeg går selv på nav, pga mentale utfordringer og har hatt med min firbente venn ditt et par ganger. Ikke hør på andre tullinger i kommentarfeltet som kommer med masse negativt. Et godt menneske som vil gjøre alt for dyret sitt burde ha all rett til å ha et dyr. Hvis man kan gi det dyret et godt liv er jo det fantastisk, folk som sliter økomisk kan jo det også. Når jeg har hatt 30 kr på kontoen igjen, så prioterer jeg jo pus og velger kattematen. Du bekymrer deg og prøver å finne hjelp til dyret ditt, det er mye mer enn utrolig mange dyreiere gjør desverre. Masse lykke til, jeg håper alt har/ ordner seg 😊 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå