Gå til innhold

Ikke råd til dyrlege i dagens økonomiske situasjon…

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kan du ønske deg jule- og bursdagsgaver i form av kontanter på forskudd? 

Anonymkode: 46c6e...5c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
19 minutter siden, AnonymBruker said:

Man tar kontakt med en dyrevernorganisasjon. Og jeg må si det er skremmende hvor mange som forsvarer at man bare skal gi opp å prøve å hjelpe et sykt dyr.

Anonymkode: ac741...866

Jeg forsvarer aldeles ikke å gi opp, men å prøve å omplassere et dyr som er i mer eller mindre akutt behov for veterinærbehandling virker ikke som en spesielt konstruktiv løsning.

Anonymkode: 5a39a...75e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg forsvarer aldeles ikke å gi opp, men å prøve å omplassere et dyr som er i mer eller mindre akutt behov for veterinærbehandling virker ikke som en spesielt konstruktiv løsning.

Så da avliver man da eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Så da avliver man da eller?

Det var da veldig så sort/hvitt du skulle se på situasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det var da veldig så sort/hvitt du skulle se på situasjonen. 

Jeg bare spør hva er alternativet når vedkommende ikke har råd til å betale for veterinær regningen og man ikke engang prøver omplassering?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Oi dette skapte mer oppmerksomhet enn jeg trodde. Beklager for lite info. 

For det første, NEI selvfølgelig sitter jeg ikke hjemme her alene med et kjempe sykt dyr UTEN å ha vært hos dyrlegen. Vi har hatt tre ulike timer hos dyrlegen på to uker nå - hvor jeg til nå har måtte betale tilsammen 17.000 for ulike prøver, sjekker, sedasjon, røntgen osv.. Penger jeg ikke har, som jeg har måttet låne. Dyret er sykt men ikke sånn at vi må dra inn PRONTO, da hadde jeg aldri skrevet dette innlegget 😭 

Saken er at det ikke bare er et problem - men flere som har dukket opp, ganske nylig og «akutt» Tannproblemer, nyre problemer og flere ting som de ikke er helt sikre på enda. Som krever mer undersøkelser, eventuelt operasjon i magen. Derav veldig mye mer penger ut. 

Ja, jeg har forsikring, men har fått avslag på de første regningene jeg søkte om. Noen av de andre problemene  som må fikses ganske snart - dekker heller ikke forsikringen, ikke hele summen hvertfall.. så det er regnet på hvertfall 30.000 kr til som må betales. 

Tidligere i år ble jeg singel, måtte flytte ut. Ikke bare det, men har også blitt syk og er derfor blitt ufør. Med allerede stor gjeld etter bruddet - og i dagens økonomiske situasjon, er det ikke spesielt lett når ALT er dyrt fra før. Dette er ikke en situasjon man kan forberede seg på. Derfor er det veldig vanskelig å bare «ta opp enda mere lån» når dette ser ut til å kunne bli veldig dyrt og man allerede brått har havnet på gjeldssiden.. Man elsker jo dyret sitt og vil gjøre alt man kan, men her føles det veldig vanskelig å vite hva man burde gjøre. 

Anonymkode: 4a45d...450

• Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For det første, NEI selvfølgelig sitter jeg ikke hjemme her alene med et kjempe sykt dyr UTEN å ha vært hos dyrlegen. Vi har hatt tre ulike timer hos dyrlegen på to uker nå - hvor jeg til nå har måtte betale tilsammen 17.000 for ulike prøver, sjekker, sedasjon, røntgen osv.. Penger jeg ikke har, som jeg har måttet låne. Dyret er sykt men ikke sånn at vi må dra inn PRONTO, da hadde jeg aldri skrevet dette innlegget 😭 

Saken er at det ikke bare er et problem - men flere som har dukket opp, ganske nylig og «akutt» Tannproblemer, nyre problemer og flere ting som de ikke er helt sikre på enda. Som krever mer undersøkelser, eventuelt operasjon i magen. Derav veldig mye mer penger ut. 

Ja, jeg har forsikring, men har fått avslag på de første regningene jeg søkte om. Noen av de andre problemene  som må fikses ganske snart - dekker heller ikke forsikringen, ikke hele summen hvertfall.. så det er regnet på hvertfall 30.000 kr til som må betales. 

Tidligere i år ble jeg singel, måtte flytte ut. Ikke bare det, men har også blitt syk og er derfor blitt ufør. Med allerede stor gjeld etter bruddet - og i dagens økonomiske situasjon, er det ikke spesielt lett når ALT er dyrt fra før. Dette er ikke en situasjon man kan forberede seg på. Derfor er det veldig vanskelig å bare «ta opp enda mere lån» når dette ser ut til å kunne bli veldig dyrt og man allerede brått har havnet på gjeldssiden.. Man elsker jo dyret sitt og vil gjøre alt man kan, men her føles det veldig vanskelig å vite hva man burde gjøre. 

Sender deg mange 🫂🫂 det er ikke en enkel situasjon du står oppi.

Spørsmålet er om du har muligheten til å få hjelp hos Lisaklinikken;

https://dooa.no/lisaklinikken-norges-forste-gratis-veterinaerklinikk/

Det er helt forferdelig å måtte avlive et kjært familiemedlem pga. penger. Har selv måtte ta den avgjørelsen sammen med at selv om kostnadene beveget seg opp mot 100000kr (og forsikring kun dekker 60 av dem), så var det hanske dårlige prognose for dyret, og da var det bedre både økonomisk for meg og for smerte for dyret å avlive. Et helt grusomt valg.

Spørsmålet er om du har mulighet til å kontakte Lisaklinikken og ikke minst komme deg dit for å få hjelp.

Anonymkode: d347b...742

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Så det du skriver er at du har ikke råd til å ha dyr nå. Da tar du kontakt med en det nærmeste senteret som tar imot det dyret du har eller lager en annonse om at dyret må omplasseres. Dyrlegen kan kanskje hjelpe deg med å få dyret omplassert gjennom sine kontakter. 

Vet det høres kaldt ut,men det er realiteten din. Ikke la dyret lide fordi du setter deg og dine følelser først. 

Anonymkode: ecaaf...053

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Nå framstår jeg sikkert som et ufyselig menneske. Jeg blir så frustrert og oppgitt av alle spleisene og innlegg som dette. Har du ikke økonomisk mulighet til å gi dyret ditt nødvendig helsehjelp så kan du ikke ha dyr. Uansett hvor høyt du elsker dyret ditt og hvor viktig du påstår det er for deg. Et minimum er å ha minst 10 000 kr på en konto i tilfelle noe skjer med dyret og helst tegn forsikring så fort det kommer i hus. Ha en plan før du skaffer deg dyr. Hunder, katter og til og med kaniner lever i minst 10 år. Og ikke si at økonomien er blitt dårligere enn da du fikk dyret for hadde du vært ansvarlig så hadde du satt av penger så snart du fikk det og ikke brukt de til annet enn det de er ment for.

Jeg har både forsikring og egen dyrlegekonto for jeg vil vite at om noe skjer så er det ikke penger det skal stå på for jeg er glad i dyret mitt og det betyr å ta ansvar for dets trivsel og helse.

Anonymkode: 86a9f...6f1

Nei alvorlig talt. Jeg anskaffet meg 2 katter i 2010 som fremdeles lever. Jeg kunne umulig vite hvordan prisøkningen skulle EKSPLODERE de siste årene. Jeg kunne umulig vite at barbering av katt i 2024 skulle koste 4000,- hos veterinær eller at én blodprøve skal koste godt over 1000-lappen. Og ikke bare hos veterinæren, men alt! Mat, bensin, rentene, strøm osv. Alt har eksplodert utenom lønningene, og med mindre du er Lilli Bendriss så kunne den vanlige mannen i gata umulig vite at dette skulle skje. 
Vi har bufferkonto for dyrene våre, men vi får aldri tid å samle opp mye penger der, for de begynner å tære på årene og da blir alt dyrere. 

Anonymkode: c417e...a65

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nei alvorlig talt. Jeg anskaffet meg 2 katter i 2010 som fremdeles lever. Jeg kunne umulig vite hvordan prisøkningen skulle EKSPLODERE de siste årene. Jeg kunne umulig vite at barbering av katt i 2024 skulle koste 4000,- hos veterinær eller at én blodprøve skal koste godt over 1000-lappen. Og ikke bare hos veterinæren, men alt! Mat, bensin, rentene, strøm osv. Alt har eksplodert utenom lønningene, og med mindre du er Lilli Bendriss så kunne den vanlige mannen i gata umulig vite at dette skulle skje. 
Vi har bufferkonto for dyrene våre, men vi får aldri tid å samle opp mye penger der, for de begynner å tære på årene og da blir alt dyrere. 

Det er derfor man har forsikring. For alt man ikke kan forutse i livet.

Anonymkode: 7fcb9...d38

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er derfor man har forsikring. For alt man ikke kan forutse i livet.

Og ikke alle kan få forsikring av forskjellige grunner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Man tar kontakt med en dyrevernorganisasjon. Og jeg må si det er skremmende hvor mange som forsvarer at man bare skal gi opp å prøve å hjelpe et sykt dyr.

De fleste dyrevernorganisasjoner er allerede oversvømt av friske dyr. De er ikke et sted man kan dumpe dyret sitt når det er blitt sykt og man ikke har råd til behandling eller for å slippe å ta avgjørelsen med å avlive det.

Anonymkode: f6ce2...553

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er enig i at man må ta høyde for veterinærutgifter når man skaffer seg et dyr. MEN….. prisen på dette har jo eksplodert de siste årene, det er jo helt ville priser. Forsikring dekker ikke alt når uhellet er ute, eller alle typer diagnoser/uhell. 

Anonymkode: 6cb82...24f

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er enig i at man må ta høyde for veterinærutgifter når man skaffer seg et dyr. MEN….. prisen på dette har jo eksplodert de siste årene, det er jo helt ville priser. Forsikring dekker ikke alt når uhellet er ute, eller alle typer diagnoser/uhell. 

Anonymkode: 6cb82...24f

Har inntrykk av at en god forsikring dekker det meste. Man kan selvfølgelig ikke forvente av billigforsikringen favner like vidt som den dyre.

Har man valgt å ikke ha forsikring, så bør man ha en buffer som er så romslig at den dekker det man selv mener livet til dyret er verdt.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvis du har blitt syk og ufør i tiden mellom nyttår og nå, så overrasker det meg ettersom bare behandlingstiden på søknad om uføretrygd er 6 mnd.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis du har blitt syk og ufør i tiden mellom nyttår og nå, så overrasker det meg ettersom bare behandlingstiden på søknad om uføretrygd er 6 mnd.

Behandlingstiden er 8 mnd, men før man i det hele tatt kommer så langt må man gjennom årevis med utredning, tiltak og behandlingsforsøk. Så dette er ikke noe man plutselig får kastet på seg ut av det blå, man er veldig klar over at det går mot ufør lenge før det skjer.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Et tips hvis du bor i byen er å se på dyrleger litt utenfor. Vi tar alle rutinesjekker og sånt på hunden når vi er på hytta, er halv pris sammenlignet med hjemme.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så du gikk fra å være frisk og rask i jobb til å bli syk og uføretrygdet i løpet av årets tre første måneder?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Så du gikk fra å være frisk og rask i jobb til å bli syk og uføretrygdet i løpet av årets tre første måneder?

Å hjelpes meg hva har det å si… nei jeg ble ikke ufør i år, jeg ble singel i år. Dårlig formulert av meg.. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...