Gå til innhold

Høyt blodtrykk på legekontoret 156/80,noen som har peiling og vil lese innlegget mitt,så er jeg takknemlig 🥰

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvor høyt kan man få ved kontortrykk?

Anonymkode: 29349...2ff

Høyt 😅 Opplevde ofte at en pasient hadde så høyt blodtrykk at legen ville starte opp med medisiner, og derfor satte opp 24 timers måling, ved 24-timers måling så hadde pasienten tilnærmet perfekt blodtrykk, og ingen tegn til behov for medisinering. Mange har nok en indre uro som de gjerne ikke er bevisste på, når de går til legen. 

Anonymkode: be394...a5e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Høyt 😅 Opplevde ofte at en pasient hadde så høyt blodtrykk at legen ville starte opp med medisiner, og derfor satte opp 24 timers måling, ved 24-timers måling så hadde pasienten tilnærmet perfekt blodtrykk, og ingen tegn til behov for medisinering. Mange har nok en indre uro som de gjerne ikke er bevisste på, når de går til legen. 

Anonymkode: be394...a5e

Ja tror du har rett der.jeg blir alltid litt sånn urolig og kribling i brystet når jeg skal til legen,selv om det ikke er noe å Grue seg til..🤣🤣han målte 2 ganger rett etter hverandre,og på nr 2 så var jeg oppjaget siden første gang viste forhøyet,da steg den raskt til 170.

Skrevet
BobbySocks skrev (34 minutter siden):

Det første var da ikke høyt? Helt normalt, også uten stress. Det andre er vel stressrelatert. Prøv å senke skuldrene.

Det er høyt jo, men godt mulig at det bare er høyt pga stress hos ts. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er undertrykket du skal følge mer med på, ikke overtrykket. Det kan nemlig svinge veldig.

Anonymkode: 2b61c...1f2

Selv om det kan svinge så er det også viktig å følge med på overtrykket også. 

Anonymkode: ce01a...31c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har hatt pasienter som får «oppjaget « blodtrykk pga stress i allefall. Ber alltid folk se bort fra monitoren mens det pågår, og det er fascinerende hvor stor forskjell det kan utgjøre. Blodtrykket kan endre seg gjennom dagen, og tilogmed på timen. Så tror heller du da feks måler igjen på legekontoret en annen dag, hvor du spiser normalt og ikke stresser -kan være at det allerede da har sunket litt. 156/80 er jo heller ikke alarmerende høyt, spesielt mtp at du hadde gruet deg først. Hva sa legen selv da? Gjør det legen sier.

Anonymkode: 2b61c...1f2

Er du lege?

AnonymBruker
Skrevet

Det vil jeg tro bare er legekontor-trykk, veldig vanlig. Hvis fastlegen min måler er det fort 200/120 liksom, det er helt galskap. Men hjemme når jeg måler selv (eller ved 24 timers) er det helt fint.

Anonymkode: c9f85...f94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sist jeg var hos legen målte han fem ganger. Siste gangen var det normalt. Før det hadde jeg alltid målt lavt/normalt på første måling. Eneste forklaring jeg har i ettertid er at jeg var veldig stresset den dagen, lite søvn, og hadde levd på kaffe. 

Anonymkode: 23912...b60

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
mimifin72 skrev (8 timer siden):

24 timers måling er det eneste som gjelder. Du kan få forhøyet blodtrykk fra stress, og du sier at du gruet deg til undersøkelsen.

Ikke bli engstelig, det kan hende at du får tabletter for å normalisere blodtrykket. Prøv å spise mindre salt og mosjonere mer. Noen ganger hjelper dette

24 timers måling er det som gjelder?

Jeg takket nei til det. Ville ikke.. til tross for at flere leger presset meg på det. Fikk sp.mål om hvorfor jeg ikke ville. Jeg svarte ikke, alt blir notert i journalen. Så da svarer jeg ikke. Sikkert samsnakket seg på legekontoret. De var på meg flere ganger at det var det beste for å få kontroll på høyt blodtrykk. Nå flere år etter så er blodtrykk ok med medisiner. Kommer til å si nei neste gang det blir sp.mål om det å. 

Anonymkode: 69dc4...bf6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg takket nei til det. Ville ikke.. til tross for at flere leger presset meg på det. Fikk sp.mål om hvorfor jeg ikke ville. Jeg svarte ikke, alt blir notert i journalen. Så da svarer jeg ikke. Sikkert samsnakket seg på legekontoret. De var på meg flere ganger at det var det beste for å få kontroll på høyt blodtrykk. Nå flere år etter så er blodtrykk ok med medisiner. Kommer til å si nei neste gang det blir sp.mål om det å. 

Kan du si det her da? Her er du anonym.

Hvorfor vil du ikke ha 24-timers måling? 

Hvorfor er du redd for at de skriver det i journalen din?

Anonymkode: 3c761...181

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du må få sjekka hue ditt. 

Anonymkode: 0fc90...eb7

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Fint at du skal få 24t-måling. 
Kan være «kontortrykk», men vet mamma alltid ble stressa for måling og litt høyt blodtrykk alltid ble avfeid som «kontortrykk» viste seg med at hun gikk med alt for høyt blodtrykk og måtte i gang med blodtrykksreduserende medisiner etter at en lege endelig tok det på alvor(de skaffa måleapparat hjemme pga pappa)

Anonymkode: 25905...cc9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det vil jeg tro bare er legekontor-trykk, veldig vanlig. Hvis fastlegen min måler er det fort 200/120 liksom, det er helt galskap. Men hjemme når jeg måler selv (eller ved 24 timers) er det helt fint.

Anonymkode: c9f85...f94

Kan det bli så høyt ved kontortrykk?

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan det bli så høyt ved kontortrykk?

Ja! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det har jeg. Full mr. Ingenting galt😉

AnonymBruker
Skrevet
Fjugur skrev (12 minutter siden):

Ja! 

Synes du mitt på 156/80 er høyt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Bare fordi jeg ikke adlyd norsk helsevesen?

Tok heller ingen corona vaksine da det herjet som verst. Gjett hva? Har ingen ettervirkninger på diverse psyke og dritt som er kommet fram i lyset i ettertid. Ingen hodepine, menstruasjons problemer pga vaksinen som var enten "liv eller død" i 2021.

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hei 😊var hos legen I dag til underlivsundersøkelse,det gruet jeg meg til.

Da jeg var ferdig ,spurte jeg om han ikke kunne måle blodtrykket, det viste 156/80 ,og jeg ble litt satt ut,og han ville måle 1 gang til så steg det til 170/80.han trodde det siste var for at jeg ble litt oppjaget av første målingen.

Men han lurte også på om den første målingen også kunne være pga oppjaget og stresset ,siden jeg grua meg til undersøkelsen.

Hvis blodtrykket stiger pga engstelse/stress tar det lang tid før det normaliserer seg?

Ikke det at jeg var skikkelig redd ,men grua meg litt.. 

Noen som har opplevd å ha høyere blodtrykk hos legen pga stress?

Hilsen engstelig dame på 51 år😀

PS.skal ha slik 24 timers måling.

Blodtrykk er sensitivt på allmenntilstanden. Jeg er 24 år og fikk plutselig beskjed av legen om at jeg hadde høyt blodtrykk og han ville ha meg på etterkontroll. Men, natten før hadde jeg ikke sovet og rett før jeg gikk inn på legekontoret hadde jeg drukket en Red Bull. Senere målinger viser at blodtrykket er helt normalt

Skrevet
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Synes du mitt på 156/80 er høyt?

Nei, sjekk siteringen. Det var svar på spørsmålet om kontortrykk kan bli så høyt som 200/120

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Bare fordi jeg ikke adlyd norsk helsevesen?

Tok heller ingen corona vaksine da det herjet som verst. Gjett hva? Har ingen ettervirkninger på diverse psyke og dritt som er kommet fram i lyset i ettertid. Ingen hodepine, menstruasjons problemer pga vaksinen som var enten "liv eller død" i 2021.

Jeg til 4 doser og har heller ingen bivirkninger😉

Anonymkode: 1c6ec...0b8

AnonymBruker
Skrevet

Blodtrykk er ikke statisk. Det øker og synker igjennom dagen, og er påvirket av stress, aktivitet, følelser, søvn ect. Det går ikke an å si "jeg har et blodtrykk på..." for det blir et øyeblikksbilde. 

24-timers målingen gir et realistisk bilde på om blodtrykket ditt er innenfor normalen eller ikke. 

Anonymkode: 4b4b4...287

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...