AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Hei 😊var hos legen I dag til underlivsundersøkelse,det gruet jeg meg til. Da jeg var ferdig ,spurte jeg om han ikke kunne måle blodtrykket, det viste 156/80 ,og jeg ble litt satt ut,og han ville måle 1 gang til så steg det til 170/80.han trodde det siste var for at jeg ble litt oppjaget av første målingen. Men han lurte også på om den første målingen også kunne være pga oppjaget og stresset ,siden jeg grua meg til undersøkelsen. Hvis blodtrykket stiger pga engstelse/stress tar det lang tid før det normaliserer seg? Ikke det at jeg var skikkelig redd ,men grua meg litt.. Noen som har opplevd å ha høyere blodtrykk hos legen pga stress? Hilsen engstelig dame på 51 år😀 PS.skal ha slik 24 timers måling. Anonymkode: 29349...2ff
BobbySocks Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 (endret) Det første var da ikke høyt? Helt normalt, også uten stress. Det andre er vel stressrelatert. Prøv å senke skuldrene. Endret 5. april 2024 av BobbySocks 5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Skrevet 5. april 2024 Jeg har det, og veldig mange andre 😃. Det kalles white coat syndrome 🙂. Jeg har kjøpt måler på apoteket, og måler hjemme. Koster noen hundrelapper. Anonymkode: 1e98c...ff2 3 3
mimifin72 Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 24 timers måling er det eneste som gjelder. Du kan få forhøyet blodtrykk fra stress, og du sier at du gruet deg til undersøkelsen. Ikke bli engstelig, det kan hende at du får tabletter for å normalisere blodtrykket. Prøv å spise mindre salt og mosjonere mer. Noen ganger hjelper dette 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Skrevet 5. april 2024 BobbySocks skrev (Akkurat nå): Det var da ikke høyt? Helt normalt, også uten stress. Jo, det er høyt. Skal ikke være over 140. Anonymkode: 1e98c...ff2 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Skrevet 5. april 2024 Jeg har hatt pasienter som får «oppjaget « blodtrykk pga stress i allefall. Ber alltid folk se bort fra monitoren mens det pågår, og det er fascinerende hvor stor forskjell det kan utgjøre. Blodtrykket kan endre seg gjennom dagen, og tilogmed på timen. Så tror heller du da feks måler igjen på legekontoret en annen dag, hvor du spiser normalt og ikke stresser -kan være at det allerede da har sunket litt. 156/80 er jo heller ikke alarmerende høyt, spesielt mtp at du hadde gruet deg først. Hva sa legen selv da? Gjør det legen sier. Anonymkode: 2b61c...1f2 2 1
I Grosny Skrevet 5. april 2024 #7 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei 😊var hos legen I dag til underlivsundersøkelse,det gruet jeg meg til. Da jeg var ferdig ,spurte jeg om han ikke kunne måle blodtrykket, det viste 156/80 ,og jeg ble litt satt ut,og han ville måle 1 gang til så steg det til 170/80.han trodde det siste var for at jeg ble litt oppjaget av første målingen. Men han lurte også på om den første målingen også kunne være pga oppjaget og stresset ,siden jeg grua meg til undersøkelsen. Hvis blodtrykket stiger pga engstelse/stress tar det lang tid før det normaliserer seg? Ikke det at jeg var skikkelig redd ,men grua meg litt.. Noen som har opplevd å ha høyere blodtrykk hos legen pga stress? Hilsen engstelig dame på 51 år😀 PS.skal ha slik 24 timers måling. Anonymkode: 29349...2ff Det er mer presist å ta blodtrykket hjemme for da er det ikke stress-situasjon
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #8 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo, det er høyt. Skal ikke være over 140. Anonymkode: 1e98c...ff2 Det er undertrykket du skal følge mer med på, ikke overtrykket. Det kan nemlig svinge veldig. Anonymkode: 2b61c...1f2 4 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #9 Skrevet 5. april 2024 Hei! Jeg tenker at det med at du hadde nerver før underlivsundersøkelsen, kan ha bidratt til forhøyet blodtrykk. Stress, uro og engstelse kan bidra til et kortvarig forhøyet blodtrykk. Normalt vi blodtrykket stabilisere seg ganske raskt dersom blodtrykket var situasjonsbetinget. Uansett synes jeg det høres lurt ut med 24-timers BT-måling. hilsen sykepleier:) Anonymkode: 7c5d9...85f 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #10 Skrevet 5. april 2024 Jeg har verdens beste fastlege, men jeg får høyt blodtrykk bare av å se måleren på legekontoret. Også om vi måler blodtrykket hvis jeg er der for noe jeg overhodet ikke gruer meg til eller noe sånt. Har også skikkelig måler hjemme, og den viser alltid mye lavere enn på legekontoret. Har hørt at "hvitfrakkblodtrykk" er en greie, og at det er normalt å ha det sånn. Undertrykket ditt er forøvrig kjempefint, og det er det som er viktigst å følge med på! Anonymkode: 09c7a...a89 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #12 Skrevet 5. april 2024 TS bør kjøpe seg blodtrykkmåler. Da blir en vant med å måle og det vil sannynsligvis fjerne noe av ubehaget på legekontoret. Anonymkode: 06aea...f96 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #13 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har hatt pasienter som får «oppjaget « blodtrykk pga stress i allefall. Ber alltid folk se bort fra monitoren mens det pågår, og det er fascinerende hvor stor forskjell det kan utgjøre. Blodtrykket kan endre seg gjennom dagen, og tilogmed på timen. Så tror heller du da feks måler igjen på legekontoret en annen dag, hvor du spiser normalt og ikke stresser -kan være at det allerede da har sunket litt. 156/80 er jo heller ikke alarmerende høyt, spesielt mtp at du hadde gruet deg først. Hva sa legen selv da? Gjør det legen sier. Anonymkode: 2b61c...1f2 Legen trodde det kunne være for jeg hadde litt innvendig stress til denne timen,er ikke min fastlege men vikar.så da gruet jeg meg litt mer.i det jeg satt der og ble målt og han sa jeg hadde høyt blodtrykk,så reagerte jeg veldig.og da målte han nr 2 da jeg var nokså oppjaget,og da steg det til 170.så han trodde det kunne være stress.🫠 Ts Anonymkode: 29349...2ff 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #14 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei! Jeg tenker at det med at du hadde nerver før underlivsundersøkelsen, kan ha bidratt til forhøyet blodtrykk. Stress, uro og engstelse kan bidra til et kortvarig forhøyet blodtrykk. Normalt vi blodtrykket stabilisere seg ganske raskt dersom blodtrykket var situasjonsbetinget. Uansett synes jeg det høres lurt ut med 24-timers BT-måling. hilsen sykepleier:) Anonymkode: 7c5d9...85f Det er ikke lov å signere som helsepersonell her inne... Anonymkode: c5987...a03 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #15 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg har hatt pasienter som får «oppjaget « blodtrykk pga stress i allefall. Ber alltid folk se bort fra monitoren mens det pågår, og det er fascinerende hvor stor forskjell det kan utgjøre. Blodtrykket kan endre seg gjennom dagen, og tilogmed på timen. Så tror heller du da feks måler igjen på legekontoret en annen dag, hvor du spiser normalt og ikke stresser -kan være at det allerede da har sunket litt. 156/80 er jo heller ikke alarmerende høyt, spesielt mtp at du hadde gruet deg først. Hva sa legen selv da? Gjør det legen sier. Anonymkode: 2b61c...1f2 Hvor høyt kan det bli av stress egentlig? Anonymkode: 29349...2ff
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #16 Skrevet 5. april 2024 Kontortrykk kalte vi det der jeg jobbet, ikke uvanlig å få høyere blodtrykk når man sitter inne hos legen 😊 Man er gjerne litt nervøs, kanskje stresset fordi man skulle rekke timen, ikke sittet lenge nok før det blir målt. Anonymkode: be394...a5e 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #17 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvor høyt kan det bli av stress egentlig? Anonymkode: 29349...2ff Jeg har relativt "perfekt" blodtrykk til vanlig, 115/70 (K32), men jeg hadde en svært stressende jobb for noen år siden, og da lå jeg på 145/90. Stress, kosthold og trening er jo noe av de viktigste tingene man kan ta tak i, dersom man har høyt blodtrykk. Anonymkode: be394...a5e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #18 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kontortrykk kalte vi det der jeg jobbet, ikke uvanlig å få høyere blodtrykk når man sitter inne hos legen 😊 Man er gjerne litt nervøs, kanskje stresset fordi man skulle rekke timen, ikke sittet lenge nok før det blir målt. Anonymkode: be394...a5e Hvor høyt kan man få ved kontortrykk? Anonymkode: 29349...2ff
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #19 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har det, og veldig mange andre 😃. Det kalles white coat syndrome 🙂. Jeg har kjøpt måler på apoteket, og måler hjemme. Koster noen hundrelapper. Anonymkode: 1e98c...ff2 Hvor høyt hadde du på legekontoret? Anonymkode: 29349...2ff
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #20 Skrevet 5. april 2024 Jeg har i alle år fått høre at jeg har et blodtrykk som en 25 åring (er nå 47). Blodtrykket mitt var alltid lavt selv om jeg grudde meg til timene.. helt en vikarlege påpekte at jeg har lavt blodtrykk generelt og sliter i tillegg med mye blodtrykksfall som har kommet hyppigt i de to-tre siste årene. Her om dagen, så var den nede på 80/44. Normalt så ligger trykket mitt på 110/70 Kjøp deg et apparat og mål litt igjennom dagene selv Anonymkode: baf72...faa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå