Gå til innhold

Babyspørsmål angående rulling/sitting og sportsdel

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! :)

Har noen lyst til å dele informasjon om når deres baby begynte å rulle/sitte, og når dere byttet fra bagdel til sportsdel (og om babyen da kunne sette seg opp selv)? Og evt. når dere byttet fra babydelen til ryggstøtte på matstolen? 

Jeg lurer fordi min lille på snart 6 mnd verken ruller eller sitter, men er svært aktiv/sprellete, våken og liker å følge med. Det begynner også å bli trangt i bagdelen og hun liker ikke så godt å ligge der lenger.

Det gjør meg ingenting at hun er litt treg motorisk, og jeg pusher det ikke annet enn at hun ligger mye i mageleie - men det hadde vært veldig deilig å kunne bytte til sportsdel snart slik at vi kunne gått mer tur. Matstolen venter vi nok litt til med, men det er litt tungvint å ha henne i fanget alene og gi grøt samtidig (klin overalt og skjea flyr veggemellom, haha). Hun får én porsjon om dagen. 

Jeg er bare nysgjerrig og vil gjerne høre andres erfaringer! 

Anonymkode: 1a8a4...fe3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Begge mine rullet begge veger rundt 6mnd, rygg til mage fra 3mnd.

Eldste bytte vi til sittedel på vogna rundt 4mnd, yngste byttet vi nå nettopp, 7mnd.

Begge fikk sittedel på matstolen fra 6mnd. Ingen av dem kunne sitte på det tidspunktet. 

Anonymkode: 73a0a...580

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har noen lyst til å dele informasjon om når deres baby begynte å rulle/sitte, og når dere byttet fra bagdel til sportsdel (og om babyen da kunne sette seg opp selv)? Og evt. når dere byttet fra babydelen til ryggstøtte på matstolen? 

Jeg lurer fordi min lille på snart 6 mnd verken ruller eller sitter, men er svært aktiv/sprellete, våken og liker å følge med. Det begynner også å bli trangt i bagdelen og hun liker ikke så godt å ligge der lenger.

Det gjør meg ingenting at hun er litt treg motorisk, og jeg pusher det ikke annet enn at hun ligger mye i mageleie - men det hadde vært veldig deilig å kunne bytte til sportsdel snart slik at vi kunne gått mer tur. Matstolen venter vi nok litt til med, men det er litt tungvint å ha henne i fanget alene og gi grøt samtidig (klin overalt og skjea flyr veggemellom, haha). Hun får én porsjon om dagen. 

Jeg byttet da lille var rundt 6 mnd,for at jeg kjøpte ny vogn.  Gikk for nxt 90 ergo for da kunne hun ligge ganske mye men samtidig sitte i korte strekk. Praktiserte delvis blw og hun satt i matstolen med ekstra støtte. Hadde god hodekontroll da. 

Pre atur og lita frøken men utviklingsmessig lå hun foran 

Skrevet

Byttet fra liggedel til sittedel da babyen va ca 5 måneder. Bruker Minimizer i vogna, noe som gjør at babyen sitter godt. Jeg skiftet når babyen selv gjorde tegn til at babyen ville opp å se. Babyen dro seg opp både i vippestol, nyfødsetet i tripptrappen og i vogna. Du kjenner babyen din best, les signalene til babyen og gjør de valgene som er rett for dere. Det skader heller ikke å forsøke sittedelen for så å bytte tilbake.

Lille her rullet fra rygg til mage når babyen var 3 måneder og fra mage til rygg når babyen var 4 måneder. Er snart 7 måneder. Sitter ikke selvstendig på gulv, men sitter veldig fint i tripptrappen med bøyle og bord foran seg.

AnonymBruker
Skrevet

Begge begynte å rulle fra rygg til mage og mage til rygg da de var 3 måneder, og å sette seg opp selv da de var 8 måneder.

Vi byttet til sittedelen i vognen rundt 5 måneder med nr. to. Den var av en type som kunne legges veldig flatt, sånn at hun i praksis nesten lå, men fikk mer utsikt. Med den eldste byttet vi rundt 4 mnd., men det hadde lite praktisk betydning, for hun hylgråt og ville ikke være i vogn samme hva slags del vi brukte. Vi byttet til sittedelen fordi det var skikkelig glatt ute, og jeg var ukomfortabel med å gå med henne i bæretøy på tur med hunden, men det funket altså ikke. 

De satt i matstolen under måltider fra de var 6. mnd. De kunne altså ikke sitte enda, men så stødige ut i stolen, koste seg veldig og satt der bare under måltider. 

Anonymkode: 4a99a...fd2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Min rullet når hn var 3 og halv mnd, 4 mnd begge veier ( både mage og rygg ) , satt selv når hn var 6mnd, og da begynte hn også og sitte i sportvogn og tripp trapp stol, ikke før hn selv satt.

men husk alle babyer er ulike, noen er treige og noen er raske

Anonymkode: ef802...342

AnonymBruker
Skrevet

Som en motvekt til alle med raske barn: Lillesøster her i hus fylte nettopp 6 mnd og hun har bare sporadisk rullet fra rygg til mage, og bare litt oftere fra mage til rygg (altså når vi legger henne/hjelper henne på mage først). Hun er langt fra å sitte selv på gulvet, og sitter ikke hundre prosent stødig i matstol, så vi støtter litt opp med et håndkle i matsituasjon siden hun spiser selv. 

(Storebroren både rullet og ålte seg ved 6 mnd, så det er store forskjeller blant barn generelt og også søsken).

Anonymkode: 2b3d0...5fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Som en motvekt til alle med raske barn: Lillesøster her i hus fylte nettopp 6 mnd og hun har bare sporadisk rullet fra rygg til mage, og bare litt oftere fra mage til rygg (altså når vi legger henne/hjelper henne på mage først). Hun er langt fra å sitte selv på gulvet, og sitter ikke hundre prosent stødig i matstol, så vi støtter litt opp med et håndkle i matsituasjon siden hun spiser selv. 

(Storebroren både rullet og ålte seg ved 6 mnd, så det er store forskjeller blant barn generelt og også søsken).

Glemte hele vognpunktet, sorry! Vi har ikke bytta til sittedel enda fordi hun er ganske lita (bare akkurat bikka 6 kilo), og heller ikke har begynt å "dra seg" opp i vognbagen - men samtidig hater hun å bli lagt i vognbagen så den brukes kun når hun skal sove, og jeg gleder meg veldig til å gå over til sittedelen sånn at hun får sett seg rundt og kanskje kan trives bedre i vogna i våken tilstand. 

AnonymBruker
Skrevet

Nå skjønner jeg ikke helt om jeg svarer generelt eller på et svar, men;

Tusen takk for alle svar! :) Det ser ut som flere har benyttet seg av matstol i korte perioder eller sportsdel med ganske flat rygg før barnet kan sette seg opp selv, så da kan det hende vi prøver oss litt fram fremover! Jeg skal høre litt ved neste kontroll også 😜

Godt å se at det var en til her som var ikke var så tidlig ute med altting, hehe ;) Ikke at jeg stresser med det motoriske, blir bare deilig å kunne tilfredsstille nysgjerrigheten hennes litt. Hun svinger beina til siden, drar seg i føttene og sparker fra så hele rompa løfter seg, og vogna gynger! Og klorer og slår i sengekant/vognkant som en katt, haha! Hun får ikke til å dra seg opp, selv om innsatsen er god ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Min begynte å rulle rundt 3,5 mnd og åle seg fremover rundt 6 mnd. Men klarte ikke sitte uten støtte og sette seg opp selv før iallfall 8 mnd. Byttet likevel rett før hun ble 6 mnd gammel. Men i starten passet jeg på at hun ikke sov lenge i vogna. Vår var ergnomoisk sittedel så ble ikke helt flat, derfor passet jeg på så jeg var sikker på at hun pustet godt. Støttet også opp med lammeskinn og Minimizer så hun satt bedre.

Anonymkode: 9ced7...860

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...