AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Kan ikke sette ord på årsaken til at jeg er nedstemt, da spesielt før nattevakt. Jeg er singel og barna mine er på pappauke, kjenner savnet til de sterkere nå som jeg skal jobbe natt. Liker ikke tanken på å skal sove på dagen når livet er for fullt på ute. Føler meg så ensom, ikke ellers bare når jeg skal ha natt. Sover urolig og liker ikke å sive før nattevakt, er så utrolig på en måte. Kjenner noen seg igjen i denne nedstemtheten? Uten å vite korrekt årsak. Anonymkode: 6eb10...666
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kan ikke sette ord på årsaken til at jeg er nedstemt, da spesielt før nattevakt. Jeg er singel og barna mine er på pappauke, kjenner savnet til de sterkere nå som jeg skal jobbe natt. Liker ikke tanken på å skal sove på dagen når livet er for fullt på ute. Føler meg så ensom, ikke ellers bare når jeg skal ha natt. Sover urolig og liker ikke å sive før nattevakt, er så utrolig på en måte. Kjenner noen seg igjen i denne nedstemtheten? Uten å vite korrekt årsak. Anonymkode: 6eb10...666 Har det HELT likt, føler meg veldig nedstemt og engstelig før nattevakt. Når jeg kommer på vakt går det som regel bra, og når morgenen kommer og vakten er over så er alt bra igjen. Anonymkode: 91719...f23
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Skrevet 5. april 2024 Jeg er også nedstemt før nattevakter. Mine nattevakter starter 15:30 og varer til 09. Vaktene er travle, med masse å gjøre (akuttmottak, operasjon, et 100-talls konfereringer fra legevakter og fra sengepostene, ofte skal alt skje samtidig). Har stort sett aldri muligheten til å sette meg ned og ta så mye som en fem minutters pause en gang. Jobber på Norges største akuttsykehus, og jeg overdriver ikke når jeg sier at man _alltid_ står i samtidighetskonflikter, alle de 18 timene vakten varer. Jeg føler jeg må pushe kroppen min til bristepunktet av hva den orker hver eneste uke. Fantaserer ofte om å bli syk eller skadet på vei til jobb bare for å slippe. Anonymkode: 8656c...982 10
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 Jeg sliter med nedstemthet før dagvakter. Men det har noe med at jeg alltid har slitt med litt depresjonsfølelse om morgenen. Fungerer bedre utover dagen/kvelden. Anonymkode: 97d6e...ee6 1 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Skrevet 5. april 2024 Jeg følte meg ikke nedstemt når jeg skulle på nattevakt, men jeg likte å jobbe på natten. Dere som er nedstemt før nattevakt, passer kanskje ikke for nattevakter. Det passer ikke for alle, som for meg så passet det ikke å jobbe dagvakter. Vi er forskjellige. Anonymkode: 21757...a1e 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Skrevet 5. april 2024 Har mer tanker om at jeg ikke klarer å holde ut vakten, siden jeg er trøtt. Og jeg vet hvor trøtt jeg blir dagen etter, og på neste nattevakt.. og hvor surrete i hodet, sur og sint jeg er i flere dager etter nattevaktene. Går av natt på søndag og skal rett på 5 dagvakter fra mandag morgen. Anonymkode: 73423...79b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har det HELT likt, føler meg veldig nedstemt og engstelig før nattevakt. Når jeg kommer på vakt går det som regel bra, og når morgenen kommer og vakten er over så er alt bra igjen. Anonymkode: 91719...f23 Så merkelig😅 trodde bare det var meg. Nå er det gått litt ut i natten og kjenner jeg er mer positiv nå. Anonymkode: 6eb10...666 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg sliter med nedstemthet før dagvakter. Men det har noe med at jeg alltid har slitt med litt depresjonsfølelse om morgenen. Fungerer bedre utover dagen/kvelden. Anonymkode: 97d6e...ee6 Ts her, kan også få en slags depresjon følelse akkurat idét jeg står opp og skal gjøre meg klar. Det går over når jeg kommer på jobb. Lurer på årsaken til den nedstemtheten og litt angst (for min del) er. Anonymkode: 6eb10...666 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har mer tanker om at jeg ikke klarer å holde ut vakten, siden jeg er trøtt. Og jeg vet hvor trøtt jeg blir dagen etter, og på neste nattevakt.. og hvor surrete i hodet, sur og sint jeg er i flere dager etter nattevaktene. Går av natt på søndag og skal rett på 5 dagvakter fra mandag morgen. Anonymkode: 73423...79b Jobber du i helse? Anonymkode: 6eb10...666
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er også nedstemt før nattevakter. Mine nattevakter starter 15:30 og varer til 09. Vaktene er travle, med masse å gjøre (akuttmottak, operasjon, et 100-talls konfereringer fra legevakter og fra sengepostene, ofte skal alt skje samtidig). Har stort sett aldri muligheten til å sette meg ned og ta så mye som en fem minutters pause en gang. Jobber på Norges største akuttsykehus, og jeg overdriver ikke når jeg sier at man _alltid_ står i samtidighetskonflikter, alle de 18 timene vakten varer. Jeg føler jeg må pushe kroppen min til bristepunktet av hva den orker hver eneste uke. Fantaserer ofte om å bli syk eller skadet på vei til jobb bare for å slippe. Anonymkode: 8656c...982 Hørtes krevsomt ut, men bøyer meg i støvet🙏🙏🙏😊 Anonymkode: 6eb10...666 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg er også nedstemt før nattevakter. Mine nattevakter starter 15:30 og varer til 09. Vaktene er travle, med masse å gjøre (akuttmottak, operasjon, et 100-talls konfereringer fra legevakter og fra sengepostene, ofte skal alt skje samtidig). Har stort sett aldri muligheten til å sette meg ned og ta så mye som en fem minutters pause en gang. Jobber på Norges største akuttsykehus, og jeg overdriver ikke når jeg sier at man _alltid_ står i samtidighetskonflikter, alle de 18 timene vakten varer. Jeg føler jeg må pushe kroppen min til bristepunktet av hva den orker hver eneste uke. Fantaserer ofte om å bli syk eller skadet på vei til jobb bare for å slippe. Anonymkode: 8656c...982 Dette høres kke lovlig ut. 1530-09 utgjøres jo timeantall som en lang dobbelvakt. Får du overtidsbetaling? Det er jo allerede en lov som sier at nattarbeid helst ikke skal utføres. Nødvendig nattarbeid er et unntak fra loven. Slik du beskriver helsa de er jo resultatet av å jobbe for mye og ulovlige vakter. Er turnusen din virkelig lagt opp slik? Har noen gått til fagforbundet med dette? Du kommer jo til å bli syk av å fortsette slik💔 Anonymkode: 17b98...87a
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Hørtes krevsomt ut, men bøyer meg i støvet🙏🙏🙏😊 Anonymkode: 6eb10...666 Nei du kan ikke bøye deg i støvet for at noen ødelegger helsa si med lange overtidsvakter. Her burde Arbeidstilsynet komme på banen. Vedkommende beskriver jo en begynnende utbrenthet💔 Anonymkode: 17b98...87a 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 Samme her. Men finnes faktisk de som elsker å forlate hjemmet for å jobbe. Aldri skjønt den greia der etter 40 år i arbeidslivet!! Anonymkode: 49cc0...f38 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 Har det helt likt! Og gruer meg bestandig. Føles veldig kjipt å skulle dra på jobb når «alle andre» er på vei til sengs. Anonymkode: d015c...f2d
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 Nattevakter er 100% menneskeskapt og går 100% mot alle prosesser kroppen har brukt flere hundre tusen år på å perfeksjonere. Jeg har jobbet turnus med nattevakter i ca 10 år, men sluttet med det for noen år siden. I løpet av kort tid gikk jeg ned i vekt, sov bedre, var mer harmonisk og i balanse, presterte bedre med familie og trening og ja, i det hele tatt. Arbeidsgivere betaler ikke i nærheten av godt nok for å kompensere hva man utsetter kroppen for når man jobber nattevakter. I snitt lever nattevaktsarbeidere 10 år kortere enn befolkningen ellers på grunn av slitasje og sykdom man blir mer utsatt for. Om man ikke må jobbe netter, finn på noe annet. Hva som helst. Mange sier at de fungerer like fint med nattarbeid som vanlig dagtid. For å sitere Matthew Walker, en anerkjent lege / søvnekspert: den prosentmessige andelen av befolkningen som objektivt sett klarer seg like bra med dårlig søvn på natten, avrundet til nærmeste hele tall, er null. Den subjektive følelsen kan man alltids ha, men fysiologisk skjer det mye med kroppen om man ikke sover på natten. TS, kjenner godt igjen følelsesmessige svingninger ifm nattevakter. Jeg merket de med en gang jeg våknet på morgenen selv om jeg skulle på nattevakt før 12 timer senere. Mitt råd er å søke deg til en stilling hvor du går dagtid. Anonymkode: 501d1...c5c 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Samme her. Men finnes faktisk de som elsker å forlate hjemmet for å jobbe. Aldri skjønt den greia der etter 40 år i arbeidslivet!! Anonymkode: 49cc0...f38 Hva mener du med det? De fleste forlater vel hjemmet for å jobbe, enten man jobber dag, kveld, natt eller helg. Er ikke noe annerledes for nattevakter som drar på jobb. Anonymkode: 21757...a1e
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #17 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette høres kke lovlig ut. 1530-09 utgjøres jo timeantall som en lang dobbelvakt. Får du overtidsbetaling? Det er jo allerede en lov som sier at nattarbeid helst ikke skal utføres. Nødvendig nattarbeid er et unntak fra loven. Slik du beskriver helsa de er jo resultatet av å jobbe for mye og ulovlige vakter. Er turnusen din virkelig lagt opp slik? Har noen gått til fagforbundet med dette? Du kommer jo til å bli syk av å fortsette slik💔 Anonymkode: 17b98...87a Dette høres ut som en helt vanlig vakt for sykehusleger, så er nok ikke ulovlig. Enkelte av legegruppene på mitt sykehus går også hele døgnvakter. Anonymkode: 51aee...e1b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #18 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Nattevakter er 100% menneskeskapt og går 100% mot alle prosesser kroppen har brukt flere hundre tusen år på å perfeksjonere. Jeg har jobbet turnus med nattevakter i ca 10 år, men sluttet med det for noen år siden. I løpet av kort tid gikk jeg ned i vekt, sov bedre, var mer harmonisk og i balanse, presterte bedre med familie og trening og ja, i det hele tatt. Arbeidsgivere betaler ikke i nærheten av godt nok for å kompensere hva man utsetter kroppen for når man jobber nattevakter. I snitt lever nattevaktsarbeidere 10 år kortere enn befolkningen ellers på grunn av slitasje og sykdom man blir mer utsatt for. Om man ikke må jobbe netter, finn på noe annet. Hva som helst. Mange sier at de fungerer like fint med nattarbeid som vanlig dagtid. For å sitere Matthew Walker, en anerkjent lege / søvnekspert: den prosentmessige andelen av befolkningen som objektivt sett klarer seg like bra med dårlig søvn på natten, avrundet til nærmeste hele tall, er null. Den subjektive følelsen kan man alltids ha, men fysiologisk skjer det mye med kroppen om man ikke sover på natten. TS, kjenner godt igjen følelsesmessige svingninger ifm nattevakter. Jeg merket de med en gang jeg våknet på morgenen selv om jeg skulle på nattevakt før 12 timer senere. Mitt råd er å søke deg til en stilling hvor du går dagtid. Anonymkode: 501d1...c5c TS her, er helt sant det du sier. Er helsefagarbeider og tar kun litt nattevakter innimellom, har ikke fast som det. Men jobbet tidligere netter, 3/2 skift - natt og så ettermiddag, kort overbytte. Det var umenneskelig. Jeg hadde på den tiden mye hjerte bank som skyldtes nattarbeid. Hadde mye høyere puls enn nå, nå er jeg tidlig i 30årene. Det er den skyggen som kommer over megfør jeg skal på jobb. Igår gråt jeg på vei til jobb, fordi jeg var så nedstemt, men det gikk jo greit 😊 Anonymkode: 6eb10...666 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #19 Skrevet 6. april 2024 Nei, jeg trives best med nattevakter så er aldri nedstemt. Men vi har ikke 18 timers helvetesvakter heller da. Våre nattevakter er: På maks 10 timer Gir meg som regel mulighet til 2-4 timers hvile Har maks to på rad Går aldri rett fra natt til dagvakt, da er det en ekstra fridag i mellom Mao. mye bedre på jernbanen enn i helsevesenet. Anonymkode: f28d5...70c 1 1 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #20 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Hva mener du med det? De fleste forlater vel hjemmet for å jobbe, enten man jobber dag, kveld, natt eller helg. Er ikke noe annerledes for nattevakter som drar på jobb. Anonymkode: 21757...a1e Det har du rett i Sherloch. Har du andre mysterier å oppklare?? Anonymkode: 49cc0...f38
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå