Gå til innhold

Hvilken av disse nevrodiverse diagnosene får flest fordommer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva er mest stigmatiserende å ha av: autisme, schizofreni, ADHD og bipolar? 

Jeg føler desverre at folk blir dømt uansett, og det burde ikke være sånn.  Men hvilken nevrodiveritet får gjennomgå hardest?

Anonymkode: 45946...ac2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Schizofreni og bipolar er psykiske lidelser ikke neuro diverse. Å være neuro diverse er ikke en psykisk sykdom men variasjon 

Anonymkode: 1231d...f27

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

TS må lese deg litt opp før h*n poster slike innlegg. Slike som deg som gjør at det blir fordommer jo....

Anonymkode: d7531...7ba

• Liker 2
Gjest Lykkedykker
Skrevet (endret)

Som autist kan jeg kun snakke av egen erfaring. Men det er veldig mye fordommer og uvitenhet rundt det. 

Svar jeg ofte får hvis jeg sier jeg er autist er: 

*Men du ser ikke autistisk ut

*Men da må du være høytfungerende

*Nei, nevøen min er autist og du fungerer da mye bedre enn han

*Ja, vi er da alle på "spekteret"

*Hvilken superkraft har du da?

*Å så trist

Endret av Lykkedykker
AnonymBruker
Skrevet

som de over her sier; schizofreni og bipolar er ikke nevrodivergens. ADHD og Asberger er nevroatypisk. Av det vil jeg tro Asberger er det folk har mest fordommer mot. Har selv ADD. 

Anonymkode: f05d1...60f

AnonymBruker
Skrevet

Tror mest stigmatiserende, men ikke er nevroatypisk, er schizofreni, uten tvil. Men igjen, det er ikke neurodiversity, i det hele tatt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er både autist og adhd-er og jeg møter mest fordommer ifht adhd. Det kan være tilfeldig da, men også at det jeg hører om autisme ikke påvirker meg på samme måten. At noen tenker jeg er sær, høytfungerende, ærlig, god hukommelse, har spesielle interesser osv gjør meg mindre enn at folk tror jeg er et rotehode, kriminell, fortid med selvmedisinering og mye annet. 
Får litt dritt ifht at jeg er autist også, men ikke fra «fremmede». 
Kun personlig erfaring dette da. 

Anonymkode: 97b4b...e9b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Blir litt merkelig å "sette dem opp mot hverandre". Schizofreni har dessverre møtt en del fordommer, autisme blir nærmest romantisert i enkelte nettsamfunn, men kan fortsatt møte mer negative holdninger i andre sammenhenger, ADHD er det færre som er "redd for", men de med diagnosen møter også påstander som at "ADHD er noe bråkete drittunger bruker som unnskyldning". Så... alle, avhengig av kontekst og hvem du møter? 

Anonymkode: 69573...06c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

som de over her sier; schizofreni og bipolar er ikke nevrodivergens. ADHD og Asberger er nevroatypisk. Av det vil jeg tro Asberger er det folk har mest fordommer mot. Har selv ADD. 

Da skal du være glad du ikke er kvinne med ADHD.

Anonymkode: 5b8eb...bce

AnonymBruker
Skrevet

Vil tro det mest stigmatiserte er schizofreni, og det minst stigmatiserte er ADHD. Usikker på hvordan jeg skal rangere autisme og bipolar.

Anonymkode: fbb03...12e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...