Gå til innhold

Er det verdt det økonomisk å gå opp i stilling? Ufør og jobb

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som gradert uføretrygd tjener jeg ca 27 000 (60% stilling) brutto + ca 10 000 kr i uføretrygd pr mnd.

I full stilling ville jeg fått 45 000 kr i lønn. Ønsker å jobbe fullt etter hvert, om helsen tillater det.

Kommer det til å lønne seg mye økonomisk? Jeg må jo betale mer skatt, må kjøre 6 mil x 2 mer i uka enn nå etc.. 

Kan det stemme at jeg kommer til å tjene netto ca 5000 kr mer pr mnd enn nå (før fratrekk for ekstra kjøring etc.)?

Anonymkode: da729...dc0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Gradert uføretrygdet*

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har mulighet til å jobbe 100%, så vil det nok slå positivt ut iforhold til fremtidige pensjonspoeng. 

Anonymkode: d97d8...835

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Som gradert uføretrygd tjener jeg ca 27 000 (60% stilling) brutto + ca 10 000 kr i uføretrygd pr mnd.

I full stilling ville jeg fått 45 000 kr i lønn. Ønsker å jobbe fullt etter hvert, om helsen tillater det.

Kommer det til å lønne seg mye økonomisk? Jeg må jo betale mer skatt, må kjøre 6 mil x 2 mer i uka enn nå etc.. 

Kan det stemme at jeg kommer til å tjene netto ca 5000 kr mer pr mnd enn nå (før fratrekk for ekstra kjøring etc.)?

Ja, med de barometrene her så vil du sitte igjen med ca. 5300,- netto pr. mnd.

Samt at pensjonen din øker.

AnonymBruker
Skrevet
Bombasi skrev (På 5.4.2024 den 21.53):

Ja, med de barometrene her så vil du sitte igjen med ca. 5300,- netto pr. mnd.

Samt at pensjonen din øker.

Takk. Da er spørsmålet om hvor mye det egentlig er verdt, med tanke på mer kjøring og slitasje på bil, mindre fritid etc.. Ønsker innspill fra flere 

AnonymBruker
Skrevet

Takk. Da er spørsmålet om hvor mye det egentlig er verdt, med tanke på mer kjøring og slitasje på bil, mindre fritid etc.. Ønsker innspill fra flere 

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 30062...a4e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Lol

Anonymkode: 7fdcb...993

AnonymBruker
Skrevet

Har du helse til å jobbe 100%? Da bør du enten gjøre det, eller jobbe gradert frivillig - men uten uføretrygd. 

Anonymkode: 4ac62...b9b

AnonymBruker
Skrevet

Du ber om innspill:

har du helse til det, skal du selvsagt jobbe mer/belaste felleskapet mindre, selv om det blir slitasje på bilen din og du får mindre fritid. 

Anonymkode: 459cf...3c4

• Liker 3
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Altså… er det rart at uføre har en litt «frynsete» anseelse blant mange i samfunnet? Selvfølgelig skal du jobbe fullt hvis kroppen tillater det! Tror du vi andre som jobber r*** av oss, kan holde oss hjemme for å unngå slitasje på bilen??

Anonymkode: c2531...c74

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det helsemessige bør veie tyngst. Ikke slitasje på bil men på kropp☺️

Anonymkode: 691f3...db0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har 37 000 kr mnd og jobber 60 %?

Jeg jobber fullt og har 29 000 kr mnd etter skatt. Ser jeg tjener dårlig.

Anonymkode: e03d1...23d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså… er det rart at uføre har en litt «frynsete» anseelse blant mange i samfunnet? Selvfølgelig skal du jobbe fullt hvis kroppen tillater det! Tror du vi andre som jobber r*** av oss, kan holde oss hjemme for å unngå slitasje på bilen??

Ts her. Jeg er usikker på om jeg klarer full stilling. Nå har det seg sånn, at jeg har en godt tilrettelagt jobb, som jeg kanskje (!) Kan klare å jobbe fullt i. Jeg har slitt siden jeg var barn med helsa. Hadde aldri klart å jobbe i en stilling som ikke er tilrettelagt, og som krever en del fysisk arbeid. Har levd med ræva økonomi i hele mitt voksne liv, fram til i fjor, da jeg var råheldig å fikk denne jobben, og endelig, etter mange års kamp med nav, innvilget uføretrygd.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du har 37 000 kr mnd og jobber 60 %?

Jeg jobber fullt og har 29 000 kr mnd etter skatt. Ser jeg tjener dårlig.

Anonymkode: e03d1...23d

Seriøst? Hvordan er det mulig? Hva slags jobb er dette?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Seriøst? Hvordan er det mulig? Hva slags jobb er dette?

Ts skriver jo at det er brutto

Anonymkode: ecb3f...323

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ts skriver jo at det er brutto

Det er ts du svarer 😆

Anonymkode: 13f84...537

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ts du svarer 😆

Anonymkode: 13f84...537

Uansett, 37 000 brutto og 29 000 netto er ikke store forskjellen. 29 000 netto utbetalt i en 100% jobb er ikke uvanlig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Du ber om innspill:

har du helse til det, skal du selvsagt jobbe mer/belaste felleskapet mindre, selv om det blir slitasje på bilen din og du får mindre fritid. 

Anonymkode: 459cf...3c4

Det ville vært uaktuelt her. Fritid er veldig høyt verdsatt.

Anonymkode: 1eb6c...82f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Dette er jo slik det er blitt? De som jobber må fint finne seg i dette, da de ikke kan gjøre noe som helst med det. Til gjengjeld har de ofte høyere lønn og mer utbetalt enn uføre.

Anonymkode: 1eb6c...82f

AnonymBruker
Skrevet

Hvis mer fritid er verdt 60.000 i året, så tar du jo det valget. 

Jeg tenker systemet er litt feil når det ikke lønner seg å jobbe for uføre...

Anonymkode: efc8c...55c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...