AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Jeg venter på vedtak på 50% AAP, men har fått beskjed om at jeg ikke behøver å melde meg som arbeidsledig før jeg har fått vedtaket( dette må man for å kunne sende meldekort, til tross for at jeg skal jobbe 50%). Men nå leste jeg et sted at man må sende meldekort fra man sender søknaden, ellers mister man etterbetalingen? Stemmer dette? Anonymkode: a739e...77a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 Du må melde deg som arbeidsledig og begynne å sende meldekort med en gang Anonymkode: 3a451...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du må melde deg som arbeidsledig og begynne å sende meldekort med en gang Anonymkode: 3a451...ccf Seriøst? Var en på nav som fortalte meg at jeg kunne vente. Anonymkode: a739e...77a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du må melde deg som arbeidsledig og begynne å sende meldekort med en gang Anonymkode: 3a451...ccf Jeg kan jo i prinsippet få avslag på søknaden, syns det virker rart å skulle sende meldekort i mellomtiden da🤷🏻♀️ Anonymkode: a739e...77a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Skrevet 5. april 2024 Du trenger ikke melde deg som arbeidsledig, jeg vet ikke hvorfor enkelte veiledere påstår der, det er bare tull. For når du får vedtak aap innebærer der også at du får meldeplikt og rett til arbeidsrettet oppfølging med akt det innebærer. I prosessen med aap søknaden din, samtidig som de skjør arbeidsevnevurdering, oppretter veileder vedtak utifra dette, om rett til arbeidsrettet oppfølging, Da vil det igangsette meldekort for deg. Men dette vil du få melding om når det skjer. Anonymkode: f1421...96d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #7 Skrevet 6. april 2024 7 hours ago, AnonymBruker said: Du trenger ikke melde deg som arbeidsledig, jeg vet ikke hvorfor enkelte veiledere påstår der, det er bare tull. For når du får vedtak aap innebærer der også at du får meldeplikt og rett til arbeidsrettet oppfølging med akt det innebærer. I prosessen med aap søknaden din, samtidig som de skjør arbeidsevnevurdering, oppretter veileder vedtak utifra dette, om rett til arbeidsrettet oppfølging, Da vil det igangsette meldekort for deg. Men dette vil du få melding om når det skjer. Anonymkode: f1421...96d Dette er riktig at du ikke må melde deg arbeidsledig, men du må ( eller burde er vel riktig ord) starte med å sende inn meldekort med en gang du søker om Aap. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det starter med å sende meldekort, jeg fikk hjelp av min veileder dengang ( for ett halvt år siden). Spør dem, de er faktisk hjelpsomme på Nav! For meg var det garantert at jeg skulle få Aap, men det var usikkerhet om jeg ville få den økonomiske delen. Ja, man kan få Aap uten å få den økonomiske hjelpen! (Min sak var spesiell, med at jeg hadde bodd i utlandet lenge). For saken er at hvis du får Aap, med den økonomiske delen, vil du få tilbakebetalt fra søknadstidspunktet! Anonymkode: 05bd1...fa4
Sofakona Skrevet 6. april 2024 #8 Skrevet 6. april 2024 Jeg å søkte aap...fikk heller ikke beskjed at jeg måtte dette...men du bør/ må...dette var flere på aap som fortalte meg.( Nav sendte meg mel senere at jeg måtte dette)Så sett deg som arbeidsledig og begynn å sende meldekort nå
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #9 Skrevet 6. april 2024 50 % AAP? Jeg har gått på AAP og selv om jeg jobbet 50 % mer og mindre, sa de at AAP er alltid 100% og så fyller man bare inn de timene man jobber. Da får man lønn for disse og AAP for resten. Veldig logisk synes jeg for da kan man øke eller redusere etter arbeidsevne uten nytt vedtak for hver endring. Dette tilfellet er kanskje annerledes siden ts ikke er ansatt noe sted i dag? Anonymkode: 92ac2...ce3
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #10 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Dette er riktig at du ikke må melde deg arbeidsledig, men du må ( eller burde er vel riktig ord) starte med å sende inn meldekort med en gang du søker om Aap. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det starter med å sende meldekort, jeg fikk hjelp av min veileder dengang ( for ett halvt år siden). Spør dem, de er faktisk hjelpsomme på Nav! For meg var det garantert at jeg skulle få Aap, men det var usikkerhet om jeg ville få den økonomiske delen. Ja, man kan få Aap uten å få den økonomiske hjelpen! (Min sak var spesiell, med at jeg hadde bodd i utlandet lenge). For saken er at hvis du får Aap, med den økonomiske delen, vil du få tilbakebetalt fra søknadstidspunktet! Anonymkode: 05bd1...fa4 Det var det jeg forklarte over, meldekortene blir laget / satt igang når en får et vedtak på arbeidsrettet oppfølging 😊 så når en får varsel om meldekort sksl en sende inn. Før en får varsel, finnes det ingen meldekort å fylle. Men det beste er alltid å ringe nav kobtsktsenter, de kan gi riktig veiledning i den enkelte sak. Anonymkode: f1421...96d 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #11 Skrevet 6. april 2024 Du må sende meldekort med en gang. Kontakt NAV med en gang og få dem til å åpne for at du kan sende meldekort. Ikke gi deg før du har det. Ikke stol på det folk sier om at du ikke trenger. Du må sende meldekort fra den dagen du har søkt, ellers mister du etterbetaling. Anonymkode: 0d5fa...fce
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #12 Skrevet 6. april 2024 Du må ikke sende meldekort med en gang. Du vil kunne sende meldekort for tidligere perioder når du får innvilget aap. Bare ha god dialog med veilederen din, dersom veilederen sier at du skal melde deg som arbeidssøker og sende meldekort, så gjør du det. Aap er ikke dagpenger. For å få dagpenger må man sende meldekort fra første dag, ellers mister man støtten. Folk som går på aap er syke, kravene er derfor ikke like høye. Når du har fått innvilget aap, då må du sende meldekort i tide for å unngå trekk. Anonymkode: 834ac...d81 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du må ikke sende meldekort med en gang. Du vil kunne sende meldekort for tidligere perioder når du får innvilget aap. Bare ha god dialog med veilederen din, dersom veilederen sier at du skal melde deg som arbeidssøker og sende meldekort, så gjør du det. Aap er ikke dagpenger. For å få dagpenger må man sende meldekort fra første dag, ellers mister man støtten. Folk som går på aap er syke, kravene er derfor ikke like høye. Når du har fått innvilget aap, då må du sende meldekort i tide for å unngå trekk. Anonymkode: 834ac...d81 Dette er korrekt. Anonymkode: f1421...96d 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå