AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Jeg startet nylig i ny jobb i café og fikk opplæring av en relativt ok/hyggelig dame. Hun kunne ikke norsk så altfor godt så kommunikasjonen ble som så, men fortsatt relativt hyggelig. Deretter var jeg på jobb i dag, med en ny dame. Hun var relativt sur allerede fra da jeg kom inn og hun kunne enda dårligere norsk. Og igjen kommunikasjonen blir så som så. Hun var generelt utrivelig og merket jeg fikk høye skuldre rundt vedkommende. Stresset meg opp da jeg stod i kassen flere ganger, ba meg gjøre ting på en spesiell måte. Jeg hørte etter, men jeg merket jeg ble irritert over hele dama. Jeg er 26 og forventer en typ respekt, mildhet og ydmykhet som nyansatt. Dette fikk jeg ikke av henne. Jeg har flere års erfaring fra kundeservice og fikk nesten inntrykk av at hun trodde at jeg (ikke kunne jobben, eller var egnet). Fikk ingen spørsmål om mitt liv generelt og bare følte en trang får å ikke være så mye rundt henne. Hun snakket ekstremt dårlig norsk og da blir vel kommunikasjonen som så. Vi er da fire ansatte der, så jobber ikke så mye med henne. Alle andre på stedet er veldig hyggelige og imøtekommende på jobben. Og fikk også et inntrykk av at folk holdt seg litt unna denne damen, spesielt da en eldre ansatt kom innom og spurte om vedkommende hadde dratt. Og en litt yngre jente som jeg pratet med, som fortalte om en jente fra ifjor som ikke klarte seg så godt i da min stilling. Og det skjønner jeg godt!! Jeg jobber nå deltid der, og søker videre på andre jobber da stillingen går ut i slutten av juli. jobber sesong. Hva hadde dere gjort i min situasjon, det er mye nytt å lære seg og da forventer man seg folk som er ydmyke og hyggelige?? Men jeg merket at jeg ikke likte hun ene dama. Sur og ikke noe spesielt hyggelig, ved flere anledninger sa hun unødvendige ting til meg. Synes det er altfor tidlig å ta det opp med leder. Men skjønner jo godt hvorfor hun jenta ifjor ikke trivdes med et såkalt veldig strengt «regime». Anonymkode: 794d2...f51
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 Og det skal sies at jeg jobber på en jobb med over 50 ansatte totalt, og fikk et inntrykk av at folk holdt seg vekk fra denne ene damen. Anonymkode: 794d2...f51
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Skrevet 5. april 2024 Tror du skal gi det litt mer tid. Anonymkode: 52b58...7ea 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 Ja, hva tenker du at du skal gjøre etter en arbeidsdag og er nyansatt? Tenker du at du skal få henne sparket, klage til ledelsen etter en dag eller hva? Jeg tenker at du må gi dette en sjangse, kan jo hende at hun hadde en dårlig dag, eller at hun sliter pga dårlig norsk osv. Anonymkode: aae72...b45 4
17.11 Skrevet 5. april 2024 #5 Skrevet 5. april 2024 Sånn er det bare av og til. Du skal bare jobbe der noen måneder, ingen grunn til å overtenke dette. Enkelte utlendinger kan også høres strengere ut enn de mener på grunn av aksent. 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Skrevet 5. april 2024 -Hvorfor forventer du at en ansatt som har jobbet der lengre enn deg skal være ydmyk mot deg? Det er du som har ny jobb, og som i første omgang bør tilstrebe å være ydmyk. -Hva har hun sagt som er "unødvendig"? Kan det ha noe med språkbarrieren å gjøre? -Hva legger du i at hun ba deg om å gjøre ting på en "spesiell måte"? -Det er ikke sikkert hun er interessert i din historie og ditt liv, og derfor la være å spørre. Jeg får egentlig inntrykk av at det er du som har urealistiske forventinger til andre mennesker. Anonymkode: 0c5f5...674 4 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #7 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): -Hvorfor forventer du at en ansatt som har jobbet der lengre enn deg skal være ydmyk mot deg? Det er du som har ny jobb, og som i første omgang bør tilstrebe å være ydmyk. -Hva har hun sagt som er "unødvendig"? Kan det ha noe med språkbarrieren å gjøre? -Hva legger du i at hun ba deg om å gjøre ting på en "spesiell måte"? -Det er ikke sikkert hun er interessert i din historie og ditt liv, og derfor la være å spørre. Jeg får egentlig inntrykk av at det er du som har urealistiske forventinger til andre mennesker. Anonymkode: 0c5f5...674 Dette reagerte jeg også på 😮 Man skal vise respekt, men være ydmyk da, nei gi deg. Er det noen som bør være ydmyk, så er det den nyansatte. Anonymkode: aae72...b45 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #8 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg er 26 og forventer en typ respekt, mildhet og ydmykhet som nyansatt. Dette fikk jeg ikke av henne. Jeg har flere års erfaring fra kundeservice og fikk nesten inntrykk av at hun trodde at jeg (ikke kunne jobben, eller var egnet). Du må ha levd et rimelig skjermet arbeidsliv hvis du forventer å alltid bli møtt med mildhet og ydmykhet. Og så synes jeg du skal ta i betraktning at du jobber på kafé, og at du er sidestilt med kollegaen du kritiserer, tross erfaringen din. Dere gjør nøyaktig de samme arbeidsoppgavene. Du er ikke på noen måte hevet over henne fordi du har erfaring fra kundeservice. Det har helt sikker hun også. Anonymkode: 0c5f5...674 6
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #9 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Dette reagerte jeg også på 😮 Man skal vise respekt, men være ydmyk da, nei gi deg. Er det noen som bør være ydmyk, så er det den nyansatte. Anonymkode: aae72...b45 Jeg mente ikke ydmyk. Men imøtekommende? Et smil. Språk er så som så. Men husk at dette er én og at de andre jeg har hilst på har virker hyggelige og imøtekommende. hun sa såvidt hei da jeg kom inn. Anonymkode: 794d2...f51
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #10 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du må ha levd et rimelig skjermet arbeidsliv hvis du forventer å alltid bli møtt med mildhet og ydmykhet. Og så synes jeg du skal ta i betraktning at du jobber på kafé, og at du er sidestilt med kollegaen du kritiserer, tross erfaringen din. Dere gjør nøyaktig de samme arbeidsoppgavene. Du er ikke på noen måte hevet over henne fordi du har erfaring fra kundeservice. Det har helt sikker hun også. Anonymkode: 0c5f5...674 Jeg tror det kom ut litt feil, men jeg synes det er hyggelig som ny og bli møtt med et smil og en som er imøtekommende. Har jobbet mange forskjellige steder, der folk også har snakket dårlig norsk?? Men de har fortsatt vært utrolig hyggelige. Jeg ble bare litt stresset over denne dama. Anonymkode: 794d2...f51
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #11 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): -Hvorfor forventer du at en ansatt som har jobbet der lengre enn deg skal være ydmyk mot deg? Det er du som har ny jobb, og som i første omgang bør tilstrebe å være ydmyk. -Hva har hun sagt som er "unødvendig"? Kan det ha noe med språkbarrieren å gjøre? -Hva legger du i at hun ba deg om å gjøre ting på en "spesiell måte"? -Det er ikke sikkert hun er interessert i din historie og ditt liv, og derfor la være å spørre. Jeg får egentlig inntrykk av at det er du som har urealistiske forventinger til andre mennesker. Anonymkode: 0c5f5...674 Mente imøtekommende og ikke ydmyk. Der er en språkbarriere der, men fikk et inntrykk av at hun var litt sur og i overkant litt negativ til meg. Og det er ikke så hyggelig når man er ny, når man gjør sitt beste og prøver å lære. Og føler ikke jeg kan si det til hun, de fleste er jo imøtekommende og hyggelige. Som nevnt har alle de andre vært hyggelige. Forventer ikke for mye av andre mennesker. Som sagt er det alltid hyggelig å møte nye folk med et smil tenker jeg da. Anonymkode: 794d2...f51
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #12 Skrevet 5. april 2024 Ydmyk for deg? Ærlig talt. Det er du som skal være ydmyk. Anonymkode: 57d92...0b4 1
Daria Skrevet 5. april 2024 #13 Skrevet 5. april 2024 Alle mennesker er ikke så blide og imøtekommende og hyggelige som vi synes de burde være, det er en del av livet, og man må likevel forholde seg til dem. Det eneste du trenger å gjøre er å ta med deg den erfaringen videre, det er en du vil gjøre igjen og igjen, og gjøre jobben din, helt uavhengig av hva du synes om denne ene kollegaen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #14 Skrevet 5. april 2024 Jeg snakker godt norsk, men etter 20 år i arbeidslivet er jeg ikke veldig interessert i å bli kjent med alle deltidsansatte som kommer til oss for en kort tid. Hun er kollega, ikke en potensiell ny venn Anonymkode: 095b8...9d9 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #15 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ydmyk for deg? Ærlig talt. Det er du som skal være ydmyk. Anonymkode: 57d92...0b4 Nevnt ovenfor, mente imøtekommende. Anonymkode: 794d2...f51
17.11 Skrevet 5. april 2024 #16 Skrevet 5. april 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mente ikke ydmyk. Men imøtekommende? Et smil. Språk er så som så. Men husk at dette er én og at de andre jeg har hilst på har virker hyggelige og imøtekommende. hun sa såvidt hei da jeg kom inn. Anonymkode: 794d2...f51 Jeg tenker du skal fokusere på det, at de andre som jobber der er hyggelige folk. Vi har et rivjern på jobben min også, hun er grei nok, men litt i overkant kort og dirkete. Man får et skarpt hei når man kommer på jobb, men hun driter i hvordan helgen har vært. Noen ganger må man bare ta folk for den de er. 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #17 Skrevet 5. april 2024 17.11 skrev (20 minutter siden): Jeg tenker du skal fokusere på det, at de andre som jobber der er hyggelige folk. Vi har et rivjern på jobben min også, hun er grei nok, men litt i overkant kort og dirkete. Man får et skarpt hei når man kommer på jobb, men hun driter i hvordan helgen har vært. Noen ganger må man bare ta folk for den de er. Jaaa man kan jo ikke komme overens med alle, men det går nok for den tiden jeg skal jobbe der… Anonymkode: 794d2...f51
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #18 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mente imøtekommende og ikke ydmyk. Der er en språkbarriere der, men fikk et inntrykk av at hun var litt sur og i overkant litt negativ til meg. Og det er ikke så hyggelig når man er ny, når man gjør sitt beste og prøver å lære. Og føler ikke jeg kan si det til hun, de fleste er jo imøtekommende og hyggelige. Som nevnt har alle de andre vært hyggelige. Forventer ikke for mye av andre mennesker. Som sagt er det alltid hyggelig å møte nye folk med et smil tenker jeg da. Anonymkode: 794d2...f51 De fleste er hyggelige, men du henger deg opp i den ene som opptrer på en annen måte. Hadde ikke giddet og bruke energi på det. Man kan heller ikke forvente å bli likt av alle. Du vil også møte noen på din vei som ikke du liker, sånn er bare livet. Anonymkode: aae72...b45
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå