Gå til innhold

Hvor lang tur med liten hund?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan små hunder gå lange turer? Har hørt at hamstere går en mil i døgnet, da må vel en liten hund også kunne gå endel? Ønsker meg en liten hund, men ønsker å fortsette med de lange turene jeg går i helgen. Da kan jeg gå1-2 mil i skogen. 

Anonymkode: 2079d...4c3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

De fleste hunder klarer 1-2 mil uten problem. Hadde en Papillon tidligere som kunne være med på 6 timers fjelltur og fremdeles ha energi igjen.

Anonymkode: 385db...6b2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jada, små hunder kan gå langt! Bare vi mennesker som glemmer at de ikke er bamser ✌️ Vi har dachs, det er en super rase for en aktiv livsstil, gå langt, og ikke minst en superhyggelig rase!  Du får de i 9 varianter, og de lan brukes til alt fra jakt til selskap 🌸

Anonymkode: 6b03b...a1f

AnonymBruker
Skrevet

Dvergpuddel har en fin størrelse og klarer fint å gå lange turer. Som alle hunder, de må gjerne bli vant til det, men det er egentlig ikke et problem. 

Anonymkode: 7d71d...452

AnonymBruker
Skrevet

min nabo har en bichon friset elle noe i den duren..liten puddellignende sak. Men de går bare noen hundre meter daglig med den. Jeg mener dette er dyreplageri. Den blir ikke sosialisert og den bjeffer av den minste sak av lyder, sin egen familie osv. Og den hyler og bjeffer når den er alene. Noen burde aldri hatt hund! 

Anonymkode: 1dbb5...aaf

AnonymBruker
Skrevet

Ja, små hunder er også kjempeglade i lange turer, og har egentlig stort potensiale som kompakt turvenn!

Eneste verdt å tenke på er tempoet, og å ikke overbelaste hunden. F.eks. kan hunder bli støle hvis de blir dratt med på langtur om de ellers er vant med korte rusleturer til vanlig. Sakte opptrapping i intensitet eller lengde er lurt da i såfall, men om det blir lange turer oftere så blir hunden vant til det 😊

Om du ønsker en liten turvenn så er det også greit å se på raser som ikke har en kropp som gjør det vanskelig for dem å holde følge. Skjelettet på enkelte selskapsraser ser ikke sunt ut...

Anonymkode: 63abb...9b2

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Gikk lett halvannen mil med mopsene mine når jeg tok de med på teltturer i sommerhalvåret. 

Anonymkode: eb685...397

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har en ganske liten hund, 10 kilo. Hun er med på lange turer i skog og mark, kan gå i mange timer uten å bli sliten😊 Derimot er hun så liten at turer med mye fart utgår. Type sykkel og ski. Det er nok litt tøfft for en liten hund. 

Anonymkode: df099...9a1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kan små hunder gå lange turer? Har hørt at hamstere går en mil i døgnet, da må vel en liten hund også kunne gå endel? Ønsker meg en liten hund, men ønsker å fortsette med de lange turene jeg går i helgen. Da kan jeg gå1-2 mil i skogen. 

Jeg tenker at det eneste du skal tenke på, er å venne hunden til turene du ønsker gradvis, og hvor du ønsker å gå tur. Ønsker du å gå i verste fjellheimen med mye stein og ulendt terreng, kan det være en fordel å ikke velge de hundene med kortest bein. 

På den andre siden kan jo små hunder enklere bæres over det verste terrenget om det trengs. Men ikke bær dem om det ikke trengs, da... 

Anonymkode: 757e6...5a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Har en ganske liten hund, 10 kilo. Hun er med på lange turer i skog og mark, kan gå i mange timer uten å bli sliten😊 Derimot er hun så liten at turer med mye fart utgår. Type sykkel og ski. Det er nok litt tøfft for en liten hund. 

Anonymkode: df099...9a1

Min på 10 kg er gjerne med på ski, men han drar ikke. Og jeg er ikke spesielt rask på ski. 

Jeg har langbeint mellompuddel, da. Så han er både kjapp og utholdende med mye energi. Krever selvfølgelig gradvis opptrening hver sesong. 

Anonymkode: 757e6...5a5

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge de trenes opp så kan de gå overraskende langt. Og pga størrelsen så er det mulig å bære de i en sekk deler av strekningen. 
Siden du ønsker å gå lange turer så vil jeg anbefale deg en voksen hund, som du sikkert vet så kan ikke valper gå så langt. Sjekk også stamtavlen til hunden for å se om det ligger plager med knærne i slekten. Dette er en vanlig «feil» på små hunder. 

Anonymkode: b831d...7a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Så lenge hunden er i god form har ikke størrelse noe å si. Min lille på 6 kilo har vært med på 10-12 timer lange fjellturer i krevende terreng.

Anonymkode: a05bf...cb4

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en chihuahua, so fint klarer å gå 2-3 timer uten problemer.

Anonymkode: 7d86f...c71

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en bichon frise. Han KAN gå lange turer, men han har liten glede av det og derfor gjør vi det sjelden. Det han liker er å gå kort tur, men veldig sakte, og snuse og tisse på alt. Med andre ord tar det lang tid og er kjempekjedelig. 

Når vi går lenger (5 -10 km) blir han bare frustrert og stresset. 

Anonymkode: 9d585...6b4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har en bichon frise. Han KAN gå lange turer, men han har liten glede av det og derfor gjør vi det sjelden. Det han liker er å gå kort tur, men veldig sakte, og snuse og tisse på alt. Med andre ord tar det lang tid og er kjempekjedelig. 

Når vi går lenger (5 -10 km) blir han bare frustrert og stresset. 

Anonymkode: 9d585...6b4

Er det personlig variasjon? At enkelte hunder ikke liker lange turer uavhengig av rase?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Jada, små hunder kan gå langt! Bare vi mennesker som glemmer at de ikke er bamser ✌️ Vi har dachs, det er en super rase for en aktiv livsstil, gå langt, og ikke minst en superhyggelig rase!  Du får de i 9 varianter, og de lan brukes til alt fra jakt til selskap 🌸

Anonymkode: 6b03b...a1f

Dachs er fine. Hvilken type har du? Har hørt at de ofte bæres i sekk på jakt og slikt og at de er veldig sta og legger seg ned.

Skrevet

Jeg har en pomeranian som har masse energi. Veier 2,5 kg. Går og løper veldig fort. Tykk pels som gjør at hun aldri fryser. Elsker å stå ute i timer. Går så langt som eier ønsker. 

Skrevet

Min erfaring er at små hunder kan gå kjempelangt så lenge de trenes gradvis opp. Passer jevnlig en 3 kgs toypuddel og han går time på time og er veldig happy!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det personlig variasjon? At enkelte hunder ikke liker lange turer uavhengig av rase?

Dette vet jeg ikke som fakta, men det kan vel hende at det handler litt om variasjoner innenfor rasene også. Vi har iallefall en golden retriever som ikke er så glad i lange turer, hun blir med, men hun vil aller helst gå rundt 20 min. Vi tar henne med på lengre turer også altså, men vi ser ar hun ikke synes det er så stas. 

Anonymkode: 46e0e...ef4

AnonymBruker
Skrevet

Alle friske hunder burde få minimum en time ordentlig aktivisering daglig. 

Anonymkode: a5d05...7be

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...