Gå til innhold

Må bostyrer ha fullmakt/ tillatelse fra arvingene til alt?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bostyrer og en av arvingene, og ønsker nå å ta alle papirene til advokat for å få hjelp med det aller siste som skal til Statsforvalter, banker og skatteetat, og lurer på om jeg må få godkjenning til å gjøre det, eller om det allerede ligger inne i fullmakten da de godkjent at jeg skulle bli bostyrer?

Anonymkode: 3d579...2ab

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det vet jeg ikke om det er noen bestemt regel om.

Jeg synes det er ryddig å si fra i hvertfall, om du skal bruke såpass mye av boets milder, da også de andre arvingene i praksis betaler for dette.

Om du får en regning fra advokat på for eksempel 50 000 kroner for dette, hvor stor andel av arven vil det da utgjøre? Det er litt vesentlig synes jeg.

Som arving hadde jeg ikke hatt noe i mot det om jeg ikke kunne gjøre det selv, men jeg ville vært informert.

Anonymkode: 68c86...d9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det vet jeg ikke om det er noen bestemt regel om.

Jeg synes det er ryddig å si fra i hvertfall, om du skal bruke såpass mye av boets milder, da også de andre arvingene i praksis betaler for dette.

Om du får en regning fra advokat på for eksempel 50 000 kroner for dette, hvor stor andel av arven vil det da utgjøre? Det er litt vesentlig synes jeg.

Som arving hadde jeg ikke hatt noe i mot det om jeg ikke kunne gjøre det selv, men jeg ville vært informert.

50 000,- blir det ikke, maks 10-15 000,- 

Boets midler er på 800 000,-

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

50 000,- blir det ikke, maks 10-15 000,- 

Boets midler er på 800 000,-

Er det du som har hatt spørsmål rundt dette tidligere, der de andre har motsatt seg dette?

Om ingen andre vil gjøre det, og du ikke føler deg komfortabel med det selv, tenker jeg dere ikke har noe annet valg egentlig.

Men det er nok ikke så vanskelig å gjøre det selv heller, men skjønner at det kan føles overveldende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er bostyrer og en av arvingene, og ønsker nå å ta alle papirene til advokat for å få hjelp med det aller siste som skal til Statsforvalter, banker og skatteetat, og lurer på om jeg må få godkjenning til å gjøre det, eller om det allerede ligger inne i fullmakten da de godkjent at jeg skulle bli bostyrer?

Hva er problem? Ved privat skifte ordnes alt selv. Ved offentlig skifte ordes vel alt av andre?

Anonymkode: b88ce...bd3

Skrevet

Hvorfor skal du sende noe til advokat og  statsforvaltningen? Er dere arvinger  uenige om noe?

AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Hva er problem? Ved privat skifte ordnes alt selv. Ved offentlig skifte ordes vel alt av andre?

Det er ikke så enkelt, man kan fint bruke advokater til å ordne privat skifte.

Jeg har akkurat vært i et privat skifte selv, der vi brukte advokat. Det var veldig mange arvinger og noen kompliserte problemstillinger, så da var det fint å få den hjelpen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Macaron skrev (5 timer siden):

Hvorfor skal du sende noe til advokat og  statsforvaltningen? Er dere arvinger  uenige om noe?

Ikke uenige, men det er mye dokumentasjon og regnskap siden det er flere mindreårige arvinger og flere verger.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Ikke uenige, men det er mye dokumentasjon og regnskap siden det er flere mindreårige arvinger og flere verger.

Ts

Da synes jeg virkelig du burde kunne få den hjelpen, skjønner at det kan være litt komplisert.

Jeg hadde opplyst om det skriftlig til alle voksne arvinger og alle verger, med prisanslag, sånn at du har dokumentasjon på at du har sagt fra. Om noen protesterer, kan du jo spørre de, også skriftlig, om de har noen andre forslag eller om de vil ta på seg jobben selv.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/5/2024 at 4:27 PM, AnonymBruker said:

Ved offentlig skifte ordes vel alt av andre?

Man kan gjøre endel selv ved offentlig skifte også, om det er enighet.

Jeg var for noen år siden i et offentlig skifte der vi arvingene tok på oss litt ulike oppgaver.

Men her var det ikke offentlig på grunn av krangel eller tvist, men fordi det var mange arvinger som ikke alle kjente hverandre og avdøde var en fjern slektning ingen av oss hadde noe kontakt med.

Det var allerede åpnet offentlig skifte før jeg fikk vite om dødsfallet. Jeg fikk plutselig en dag et brev fra advokat flere måneder etter dødsfallet.

Man kan i et sånt tilfelle tilbakeføre til privat skifte om alle er enige om det, men her tenkte vi det var like greit å bare ta det offentlig når det allerede var godt i gang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...