Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men du høres jo hysterisk ut. Det er det ingen grunn til å være. Det samme med hormonspiral. Du har hørt om én som måtte operere ut, nå tør du ikke bruke det selv. Det er selvsagt ditt valg, men ikke alle har behov for å krisemaksimere.

Anonymkode: e04cd...c14

Hadde mannen min ikke opplevd pvps, ptsd og depresjon, så hadde jeg kanskje ikke vært for redd en dame som fortalte om at hun måtte operere ut hormonspiralen. Men siden vi har vært borti det med steriliseringa, så er jeg blitt skeptisk til mye med helsevesenet. Men at jeg ikke vil ha hormonspiral nå, det påvirker jo ikke deg personlig.

Anonymkode: 90bb6...949

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hvorfor skulle leger spesifikt advare om effekter som ikke er vanlige? 

Anonymkode: 4b5b4...ebb

I et pakningsvedlegg om f.eks p-piller så står det en god del om bivirkninger, den kan man lese/skumlese om man vil. Der kan jeg lese at jeg kan få blodpropp, å det virker som det er mindre sjanse for å få blodpropp ved bruk av 1 år med p-piller enn å få pvps ved en sterilisering. Men akkurat om sterilisering er det ingen slik informasjon. Står bare om betennelse og at sædceller kan komme tilbake. Jeg mener en lege bør opplyse om risikoen for pvps etc, fordi det kan skje. Eller at det i det minste står nedskrevet på "begjæring om sterilisering " skjemaet. Selvfølgelig fortjener man å vite at man kan miste ereksjon, få kroniske smerter, vonde utløsninger ved en sterilisering. For det er ikke noe folk bare vet. Å det mener også den sakkyndige legen som har sett på mannen min sin sak. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

I et pakningsvedlegg om f.eks p-piller så står det en god del om bivirkninger, den kan man lese/skumlese om man vil. Der kan jeg lese at jeg kan få blodpropp, å det virker som det er mindre sjanse for å få blodpropp ved bruk av 1 år med p-piller enn å få pvps ved en sterilisering. Men akkurat om sterilisering er det ingen slik informasjon...

Jo, det ligger informasjon om dette på nhi, som vi har fastslått at dere har bidratt til.

Det er også en nedlastbar brosjyre på Helsedirektoratet om sterilisering: 

https://www.helsedirektoratet.no/tema/sterilisering/begjaering-og-soknad-om-sterilisering

Her står det at det er en risiko for spesielt kortvarige, men også langvarige smerter ved mannlig sterilisering, og at noen menn får psykiske reaksjoner på sterilisering. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jo, det ligger informasjon om dette på nhi, som vi har fastslått at dere har bidratt til.

Det er også en nedlastbar brosjyre på Helsedirektoratet om sterilisering: 

https://www.helsedirektoratet.no/tema/sterilisering/begjaering-og-soknad-om-sterilisering

Her står det at det er en risiko for spesielt kortvarige, men også langvarige smerter ved mannlig sterilisering, og at noen menn får psykiske reaksjoner på sterilisering. 

Det skjemaet der leste ikke vi før steriliseringa hans. Å det skjemaet må man lete litt etter, i forhold til et pakningsvedlegg som en p-pille har eller at man kan trykke seg rett inn i felleskatalogen via p-pille resepten sin. 

Dessuten er det ikke god nok informasjon. Det står at sexlivet ikke blir påvirket, det er jo ikke fakta. Om man har smerter ved hver utløsning, selvfølgelig blir sexlivet påvirket, både for mannen og partneren. Å det står ingen prosent slik det står i et pakningsvedlegg om f.eks depresjon eller blodpropp ved p-pillebruk. Så jeg mener det er for dårlig informasjon og jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille at jeg ønsker mere utfyllende informasjon til menn som vurderer å sterilisere seg. Tenker at mange ikke går inn å sjekker/leter etter masse informasjon på nettet. Dermed hadde det vært bedre og tryggere om det faktisk stod på papiret "begjæring om sterilisering " som man får fysisk hos legen, ville vært flere som leste om komplikasjoner da. Akkurat som jeg har mulighet til å lese pakningsvedlegget fra f.eks p-piller. Men jeg mener igjen at det ofte er for liten informasjon i forbindelse med f.eks p-piller også, for lite kontroll spørsmål fra legen. 

Det ville ikke falt meg inn å gå inn på helsedirektoratet da mannen min skulle ha sterilisering, men om han fikk med et pakningsvedlegg fra legen, så kanskje jeg eller han hadde kunne lest det. Betydelig større sjanse for det.

Det står heller ingenting om at det kalles pvps, slik at man kan google pvps om man vil. Men jeg kan google blodpropp hvis jeg f.eks skal vurdere p-piller. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Det skjemaet der leste ikke vi før steriliseringa hans. Å det skjemaet må man lete litt etter, i forhold til et pakningsvedlegg som en p-pille har eller at man kan trykke seg rett inn i felleskatalogen via p-pille resepten sin. 

Dessuten er det ikke god nok informasjon. Det står at sexlivet ikke blir påvirket, det er jo ikke fakta....

Hvis du leser det som står i brosjyren om psykiske bivirkninger, står det at sexlivet kan bli påvirket. 

Du mener det burde vært ei ordning der søknader om sterilisering var knytta til informasjon om sterilisering? Det er det; sida med brosjyren er bokstavelig talt samme sted der man søker om sterilisering. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 18.15):

Tja... jeg er 40 år gammel og har hatt facebook nesten halvparten av mitt liv, dvs. 17 år. Er det det det nye he på kvinneguiden at alt tok plass på 70 tallet?

Anonymkode: e8fcc...47b

"Tok plass"?! Hva betyr det? 

Anonymkode: 051f7...97f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvis du leser det som står i brosjyren om psykiske bivirkninger, står det at sexlivet kan bli påvirket. 

Du mener det burde vært ei ordning der søknader om sterilisering var knytta til informasjon om sterilisering? Det er det; sida med brosjyren er bokstavelig talt samme sted der man søker om sterilisering. 

Hva som kommer opp når man søker sterilisering varierer fra person til person. Jeg får frem om jeg leter litt ja. Men jeg skjønner ikke hvorfor du mener det ikke skal stå på det arket man får hos legen "begjæring om sterilisering ", hva ville vært det store problemet for deg om det stod post vasektomi smertesyndrom (pvps) 5-15% får det, depresjon, ereksjonsproblemer og vonde utløsninger er noe enkelte får. Om det stod noe slikt, så kunne folk blitt mere obs. Folk kunne googlet post vasektomi smertesyndrom, akkurat slik folk kan google blodpropp når før man starter med p-piller. Skjønner ikke hvorfor akkurat ved en sterilisering så skal man må gå inn på internett for å finne et dårlig pakningsvedlegg, der ikke all informasjon er god nok en gang. 

Dette har jeg kopiert der det stod om den psykiske biten : Følelsesmessige reaksjoner kan gi seksuelle problemer, selv om 
sterilisering ikke fysisk påvirker den seksuelle lysten og potensen.

Hva sier det en mann som skal ta sterilisering? Jeg ville ikke kunne gjettet at det kan innebære å ikke få mere ereksjon, eller å få vonde utløsninger hver eneste utløsning (så rett og slett miste den gode orgasmen man en gang hadde). Å dessuten er det ikke det psykiske som gjør at man får vonde utløsninger. Jeg leser den setningen deres som de menn som føler seg mindre mann pga man ikke kan lage barn mere (som ja, også er et problem), men da kunne mange tenkt at jeg klarer fint å håndtere å ikke få barn mere. Mannen min hadde ingen problemer med det å vite at han ikke kunne lage barn mere, men alikavel har han problemer med vonde/ubehagelige utløsninger som gir 0 dopamin lengre. Det står ingenting i den lille teksten at man kan miste gleden og dopamin ved utløsning!! Det står ingenting at man kan få smerter og intense smerter ved utløsning!! Det er en viktig informasjon ALLE menn bør vite om før en sterilisering!! Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at folk fortjener å vite. Å forlange at alle menn skal gå på nett for å finne info som ikke er gode nok, det blir for dumt. Pakningsvedlegg følger vel med hver eneste prevensjonsmiddel ellers. Så at det faktisk står mere informasjon om sterilisering er ikke for mye å forlange, siden legen holder kjeft om det. Private klinikker tjener fett på sterilisering per år. Selvfølgelig vil de tjene penger, så får de menn som får ødelagt livene sine bare slite alene. Skilsmisse tallene øker også ved en sterilisering, å det skjønner jeg fryktelig godt. Det går ut over hele familien! Vi var på et offentlig sykehus, men mange vet for lite om sterilisering! 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hva som kommer opp når man søker sterilisering varierer fra person til person. Jeg får frem om jeg leter litt ja. Men jeg skjønner ikke hvorfor du mener det ikke skal stå på det arket man får hos legen "begjæring om sterilisering ", hva ville vært det store problemet for deg om det stod post vasektomi smertesyndrom (pvps) 5-15% får det, depresjon, ereksjonsproblemer og vonde utløsninger er noe enkelte får. Om det stod noe slikt, så kunne folk blitt mere obs. Folk kunne googlet post vasektomi smertesyndrom, akkurat slik folk kan google blodpropp når før man starter med p-piller. Skjønner ikke hvorfor akkurat ved en sterilisering så skal man må gå inn på internett for å finne et dårlig pakningsvedlegg, der ikke all informasjon er god nok en gang. 

Dette har jeg kopiert der det stod om den psykiske biten : Følelsesmessige reaksjoner kan gi seksuelle problemer, selv om 
sterilisering ikke fysisk påvirker den seksuelle lysten og potensen.

Hva sier det en mann som skal ta sterilisering? Jeg ville ikke kunne gjettet at det kan innebære å ikke få mere ereksjon, eller å få vonde utløsninger hver eneste utløsning (så rett og slett miste den gode orgasmen man en gang hadde). Å dessuten er det ikke det psykiske som gjør at man får vonde utløsninger. Jeg leser den setningen deres som de menn som føler seg mindre mann pga man ikke kan lage barn mere (som ja, også er et problem), men da kunne mange tenkt at jeg klarer fint å håndtere å ikke få barn mere. Mannen min hadde ingen problemer med det å vite at han ikke kunne lage barn mere, men alikavel har han problemer med vonde/ubehagelige utløsninger som gir 0 dopamin lengre. Det står ingenting i den lille teksten at man kan miste gleden og dopamin ved utløsning!! Det står ingenting at man kan få smerter og intense smerter ved utløsning!! Det er en viktig informasjon ALLE menn bør vite om før en sterilisering!! Skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå at folk fortjener å vite. Å forlange at alle menn skal gå på nett for å finne info som ikke er gode nok, det blir for dumt. Pakningsvedlegg følger vel med hver eneste prevensjonsmiddel ellers. Så at det faktisk står mere informasjon om sterilisering er ikke for mye å forlange, siden legen holder kjeft om det. Private klinikker tjener fett på sterilisering per år. Selvfølgelig vil de tjene penger, så får de menn som får ødelagt livene sine bare slite alene. Skilsmisse tallene øker også ved en sterilisering, å det skjønner jeg fryktelig godt. Det går ut over hele familien! Vi var på et offentlig sykehus, men mange vet for lite om sterilisering! 

Sterilisering er ikke prevensjon slik et fysisk legemiddel er det. Derfor har er det ikke et pakningsvedlegg, det er jo ingen pakning. Det har derimot informasjonen om operasjonen, som ligger flere steder lett tilgjengelig på nett, med beskrivelse av mulige smerter og noen bruker begrepet pvps. 

Den eneste operasjonen jeg har tatt i mitt liv, måtte jeg ta om igjen 2 ganger, og ta 3 runder rehabilitering, få måtte det samme men altså jeg. Og får fortsatt vondt om jeg bruker kroppsdelen mye. Sto ikke noe om dette på infolappen fra legen, fordi jeg hadde et komplisert forløp som noen få dessverre får. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sterilisering er ikke prevensjon slik et fysisk legemiddel er det. Derfor har er det ikke et pakningsvedlegg, det er jo ingen pakning. Det har derimot informasjonen om operasjonen, som ligger flere steder lett tilgjengelig på nett, med beskrivelse av mulige smerter og noen bruker begrepet pvps. 

Den eneste operasjonen jeg har tatt i mitt liv, måtte jeg ta om igjen 2 ganger, og ta 3 runder rehabilitering, få måtte det samme men altså jeg. Og får fortsatt vondt om jeg bruker kroppsdelen mye. Sto ikke noe om dette på infolappen fra legen, fordi jeg hadde et komplisert forløp som noen få dessverre får. 

Men hele poenget mitt er at folk trenger mere informasjon om komplikasjoner ved en sterilisering. Å når man da skal skrive under skjemaet "begjæring om sterilisering " så hadde det vært meget smart om det stod om pvps etc. Det står for det meste kun om betennelse der. Det kunne berget flere menn og familier om det var info der. Kan ikke forvente at alle googler, man får vel strengt tatt ofte beskjed fra leger om å ikke google. Så ikke alle som googler først. Å dessuten når det ikke er rikelig nok informasjon på nett, så er det uansett ikke godt nok å google....

Ved f.eks et keisesnitt så har man ikke et valg om barnet skal ut, om det ikke fins andre måter for den kvinnen å få ut barnet. Ved en sterilisering så har man et valg, å da bør man vite om alle komplikasjoner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men hele poenget mitt er at folk trenger mere informasjon om komplikasjoner ved en sterilisering. Å når man da skal skrive under skjemaet "begjæring om sterilisering " så hadde det vært meget smart om det stod om pvps etc. Det står for det meste kun om betennelse der. Det kunne berget flere menn og familier om det var info der. Kan ikke forvente at alle googler, man får vel strengt tatt ofte beskjed fra leger om å ikke google. Så ikke alle som googler først. Å dessuten når det ikke er rikelig nok informasjon på nett, så er det uansett ikke godt nok å google....

Det leger mener med å "ikke google", er å ikke lese om medisiner og operasjoner på vg. Man kan fint lese offentlige nettsider om operasjoner. 

Hvis du vil at det skal bli vanlig at alle mulige effekter av en operasjon listes idet man søker, ved at søkere får lista på direkte link fra helsenorge, har du en stor jobb foran deg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...