AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #21 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Tja... jeg er 40 år gammel og har hatt facebook nesten halvparten av mitt liv, dvs. 17 år. Er det det det nye he på kvinneguiden at alt tok plass på 70 tallet? Anonymkode: e8fcc...47b Neida, men ikke alle bryr seg om å stalke den de har sex med. Ikke alle tenker på det, ONS er jo ikke akkurat uvanlig på en fuktig kveld heller. At folk er utro er ikke mindre vanlig selv om fb er en greie. De som ønsker å være utro, får det til helt uavhengig av sånt. Anonymkode: e04cd...c14
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #22 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Spørsmål til kvinner som sliter med sjalusi/usikkerhet. Hadde det vært betryggende for dere om mannen deres gjennomgikk mannlig sterilisering? Hadde dere gjerne hatt mindre bekymringer om å han ville forlate dere for ei yngre kvinne, hvis han var sterilisert? Anonymkode: e8fcc...47b Tvert i mot. Sterilisering gjør at en mann kan fly rundt uten at det blir konsekvenser (les:barn). Nå er ikke jeg akkurat i gruppen du egentlig henvender deg til, men akk. Anonymkode: a092f...d84 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #23 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Spørsmål til kvinner som sliter med sjalusi/usikkerhet. Hadde det vært betryggende for dere om mannen deres gjennomgikk mannlig sterilisering? Hadde dere gjerne hatt mindre bekymringer om å han ville forlate dere for ei yngre kvinne, hvis han var sterilisert? Anonymkode: e8fcc...47b Ikke direkte svar på spørsmålet ditt. Men sterilisering anbefaler jeg alle i verden å unngå!!! Det kan bli kroniske smerter ved en sterilisering, det kan komme med en gang eller flere år senere. Man kan få smerter ved hver eneste utløsning, noen mister ereksjon, mere smerter ved hver eneste aktivitet man gjør, det kan føre til depresjon, selvmordstanker og ptsd. Post vasektomi smertesyndrom kalles det, 5-20% får det. Tenker det er viktig å vite om det! Få leger advarer om det i hele verden. Anonymkode: 90bb6...949
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #24 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ville vel vært enklere å være utro når det ikke er sjans for graviditet utenfor ekteskap 😝 Jeg har ønsket at mannen gjorde det for å slippe annen prevensjon. Anonymkode: a8089...949 Du skal være meget glad og takknemlig for at kjæresten din ikke har sterilisert seg. Han kan få kroniske smerter, helvete uten like.... post vasektomi smertesyndrom, 5-20% får det. Kan miste ereksjon, kan få smerter ved hver utløsning, smerter hele tiden og mere ved all fysisk aktivitet, depresjon etc. Mannen min er sterilisert og vi må bruke annen prevensjon.... pga han prøvde å få smertene til å bli mindre ved refertilisering, så han er ikke steril lengre.... Det vi angrer mest på i verden er at han tok sterilisering!! Anonymkode: 90bb6...949
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #25 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): ....Kan miste ereksjon, kan få smerter ved hver utløsning, smerter hele tiden og mere ved all fysisk aktivitet, depresjon etc. Anonymkode: 90bb6...949 Litt som kvinner på hormonell prevensjon, altså? Anonymkode: 4b5b4...ebb 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #26 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Litt som kvinner på hormonell prevensjon, altså? Anonymkode: 4b5b4...ebb Det vil jeg ikke si nei. Vi kvinner kan stoppe på prevensjon og finne en ny type. Eller rett og slett at mannen kan bruke kondom. Mannen min vil aldri få tilbake gleden ved orgame mere.... Jeg har ikke vært borti noen prevensjon som gjør at man får kroniske smerter. Vet du om noen? Å de menn som mister ereksjon, hva kan du sammenligne det med, i forbindelse med kvinner og hormoner? At man kan bli mindre kåt av prevensjon syns jeg ikke er sammenlignbart. Du skal være glad du ikke vet hvor jævlig sterilisering er!! Anonymkode: 90bb6...949
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #27 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du skal være meget glad og takknemlig for at kjæresten din ikke har sterilisert seg. Han kan få kroniske smerter, helvete uten like.... post vasektomi smertesyndrom, 5-20% får det. Det høres fryktelig ut, og risikoen må alltid vurderes når man gjør et inngrep. Jeg tok selv den vurderingen da jeg steriliserte meg, og med en risiko på opptil 20% som du sier ville nok ikke mange gjort inngrepet. Sjansen er nærmere 1-2% for kroniske smerte - hvis du ser på forskningen. Og det er en risiko jeg var villig til å ta. Sterilisering for kvinner er tross alt et langt større inngrep, med enda større risiko. Allikevel steriliserer flere kvinner enn menn seg hvert år... M50 Anonymkode: 1fe17...cf6 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #28 Skrevet 5. april 2024 Min eksmann steriliserte seg før han ble 30 år, forlot meg for en 15 år yngre kvinne uansett. Men det varte vel i 2 uker etter han flyttet ut, kanskje hun ville ha barn etterhvert. Anonymkode: 1dc59...492
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #29 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det høres fryktelig ut, og risikoen må alltid vurderes når man gjør et inngrep. Jeg tok selv den vurderingen da jeg steriliserte meg, og med en risiko på opptil 20% som du sier ville nok ikke mange gjort inngrepet. Sjansen er nærmere 1-2% for kroniske smerte - hvis du ser på forskningen. Og det er en risiko jeg var villig til å ta. Sterilisering for kvinner er tross alt et langt større inngrep, med enda større risiko. Allikevel steriliserer flere kvinner enn menn seg hvert år... M50 Anonymkode: 1fe17...cf6 Hadde bare leger vært kloke nok til å informere om post vasektomi smertesyndrom!!! Ingen advarte oss. Å vet om alt for mange andre som ikke ble advart, både i "trygge" Norge og mange andre land. Det er ikke så lite som 1-2% nei. De aller fleste sier ingenting om smertene sine til andre, verken til venner eller familie... til og med enkelte tørr ikke å fortelle legen om smertene sine. Det er flaut å ha vondt i ballene sine, ikke kunne løpe, hoppe på trampolinen med barna sine, ikke kunne ha god sex som før, utløsning, ikke være psykisk frisk etc. Jeg sier ikke at kvinnelig operasjon er noe bedre, men akkurat den biten har jeg ikke erfaring med. Men jeg ville ikke turt det nå.... ingen operasjon som ikke er livsnødvendig blir vi å ta nå! Jeg vil at verden skal vite om konsekvensene om sterilisering. Jeg mener verken dama eller mannen bør ta en operasjon for å ikke få barn. Anonymkode: 90bb6...949
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #30 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (18 timer siden): La meg gjette, du har ikke facebook heller? Anonymkode: e8fcc...47b Jeg har Facebook. Hva har det med saken å gjøre, jeg skjønner ikke hva du prøver å gjøre et poeng ut av her? Anonymkode: 2109b...dab 2
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #31 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Hadde bare leger vært kloke nok til å informere om post vasektomi smertesyndrom!!! Ingen advarte oss. Å vet om alt for mange andre som ikke ble advart, både i "trygge" Norge og mange andre land. Det er ikke så lite som 1-2% nei. De aller fleste sier ingenting om smertene sine til andre, verken til venner eller familie... til og med enkelte tørr ikke å fortelle legen om smertene sine. Det er flaut å ha vondt i ballene sine, ikke kunne løpe, hoppe på trampolinen med barna sine, ikke kunne ha god sex som før, utløsning, ikke være psykisk frisk etc. Jeg sier ikke at kvinnelig operasjon er noe bedre, men akkurat den biten har jeg ikke erfaring med. Men jeg ville ikke turt det nå.... ingen operasjon som ikke er livsnødvendig blir vi å ta nå! Jeg vil at verden skal vite om konsekvensene om sterilisering. Jeg mener verken dama eller mannen bør ta en operasjon for å ikke få barn. Anonymkode: 90bb6...949 Har du link som dokumenterer påstanden din om risiko på opptil 20%? Tallet høres altfor høyt ut til at helsepersonell ville utført slike inngrep. Anonymkode: e845d...b38 1 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #32 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 22.00): Ikke direkte svar på spørsmålet ditt. Men sterilisering anbefaler jeg alle i verden å unngå!!! Det kan bli kroniske smerter ved en sterilisering, det kan komme med en gang eller flere år senere. Man kan få smerter ved hver eneste utløsning, noen mister ereksjon, mere smerter ved hver eneste aktivitet man gjør, det kan føre til depresjon, selvmordstanker og ptsd. Post vasektomi smertesyndrom kalles det, 5-20% får det. Tenker det er viktig å vite om det! Få leger advarer om det i hele verden. Anonymkode: 90bb6...949 Når det gjelder varige skader på seksuallivet, så hadde jeg heller sterilisert meg ti ganger til, enn å gå på antidepressiva den ene gangen jeg gjorde det. Anonymkode: b3fe6...e32 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #33 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 22.52): Du skal være meget glad og takknemlig for at kjæresten din ikke har sterilisert seg. Han kan få kroniske smerter, helvete uten like.... post vasektomi smertesyndrom, 5-20% får det. Kan miste ereksjon, kan få smerter ved hver utløsning, smerter hele tiden og mere ved all fysisk aktivitet, depresjon etc. Mannen min er sterilisert og vi må bruke annen prevensjon.... pga han prøvde å få smertene til å bli mindre ved refertilisering, så han er ikke steril lengre.... Det vi angrer mest på i verden er at han tok sterilisering!! Anonymkode: 90bb6...949 Så da er det avholdenhet du praktiserer i ditt forhold? Ikke fortell meg at du tvinger dama til å gå på hormonell prevensjon som gir risiko for alvorlig sykdom og fører til en del smerte. Anonymkode: c89b1...905 1
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #34 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 23.02): Det vil jeg ikke si nei. Vi kvinner kan stoppe på prevensjon og finne en ny type. Eller rett og slett at mannen kan bruke kondom. Mannen min vil aldri få tilbake gleden ved orgame mere.... Jeg har ikke vært borti noen prevensjon som gjør at man får kroniske smerter. Vet du om noen? Å de menn som mister ereksjon, hva kan du sammenligne det med, i forbindelse med kvinner og hormoner? At man kan bli mindre kåt av prevensjon syns jeg ikke er sammenlignbart. Du skal være glad du ikke vet hvor jævlig sterilisering er!! Anonymkode: 90bb6...949 Mine to ekser og min nåværende mann er alle sterilisert. Ingen av dem har det slik du beskriver. Anonymkode: c89b1...905 2
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #35 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 23.16): .. Jeg mener verken dama eller mannen bør ta en operasjon for å ikke få barn. Anonymkode: 90bb6...949 Det bestemmer de selv. Alle operasjoner har en risiko. Anonymkode: 4b5b4...ebb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #36 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Når det gjelder varige skader på seksuallivet, så hadde jeg heller sterilisert meg ti ganger til, enn å gå på antidepressiva den ene gangen jeg gjorde det. Anonymkode: b3fe6...e32 Mannen min har sterilisert seg 1 gang, tatt refertilisering 2 ganger (ikke for å få barn, men for å prøve å få smertene bort). Han har også gått på antidepressiva pga depresjon og selvmordstanker som han fikk pga de kroniske smertene etter steriliseringa. Han var helt frisk psykisk og fysisk før steriliseringa. Så han har fått varige skader på seksuallivet og ellers enkelte fyiske aktiviteter som å hoppe på trampolinen med barna, springe, lekse sisten, spille fotball etc. Jeg har ikke fått noen varige seksualskader pga hormoner. Men enten må jeg bruke hormoner nå eller at han bruker kondom... Om det ble slutt mellom meg og typen ville jeg ikke turt å blitt sammen med en som er sterilisert, i frykt for at han kunne fått pvps. Noen får det med en gang og noen får det etter flere år. Hva skjedde med deg etter antidepressiva? Vet om forskjellige bivirkninger på den, som ereksjonsproblemer etc. Jeg er ikke noe glad i medisiner, men ved langvarig depresjon så prøvde han. Eneste som skjedde med han var munntørrhet. Anonymkode: 90bb6...949
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #37 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Så da er det avholdenhet du praktiserer i ditt forhold? Ikke fortell meg at du tvinger dama til å gå på hormonell prevensjon som gir risiko for alvorlig sykdom og fører til en del smerte. Anonymkode: c89b1...905 Jeg som skriver er ei dame og advarer om sterilisering av mannfolk... det er mannen min som er sterilisert (eller var sterilisert, han har hatt refertilisering 2 ganger for å prøve å få bort pvps, kroniske smerter). Å nei, han tvinger meg ikke til noen som helst hormonell prevensjon. Han bruker kondom de gangene vi har sex nå... siden jeg ikke vil bruke noe akkurat nå. Jeg har ikke vært i nærheten av de smertene han har med tanke på de prevensjonene jeg har brukt de årene jeg har brukt prevensjon! Men jeg er absolutt blitt skeptisk til prevensjon etter det smertehelvete med steriliseringa. Dermed bruker han kondom nå... så ja, jeg har vært bekymret den siste tiden jeg brukte p-piller, bekymret for å bli deprimert siden det allerede er tungt å være pårørende til en med kroniske smerter, depresjon og ptsd. Å bekymret for å få blodpropp og kreft (selvom den typen p-piller jeg brukte ikke skulle være økt blodpropp fare). Jeg er skeptisk til alt av medisiner også... Å vi har minimal tillitt til alt leger sier, siden de ikke advarte oss om kroniske smerter ved en sterilisering. Vi tenke ikke tanken på at det gikk ann å få smerter ved hver utløsning, miste ereksjon for de som gjør det, få kroniske smerter slik at man ikke kan leve slik som før eller at man kunne få ptsd og depresjon. Vi ble advart om betennelse og at sædlederen kan gro tilbake slik at det blir sædceller igjen. Dermed advarer jeg andre slik at de kan ta et valg selv når de vet mere om konsekvensene av en sterilisering. Anonymkode: 90bb6...949
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #38 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Mine to ekser og min nåværende mann er alle sterilisert. Ingen av dem har det slik du beskriver. Anonymkode: c89b1...905 Da er de og du veldig heldig! Jeg vet også om dem som ikke er plaget, men vet om veldig mange som dessverre er plaget. Å siden meget få leger i hele verden advarer om kroniske smerter, ereksjonsproblemer, vonde utløsninger etc, så vil jeg advare andre. Å vet om menn som ikke tørr å fortelle verken legen sin, samboeren sin eller venner om plagene sine etter en sterilisering, det er er flaut tema å prate om for de aller fleste. Jeg vet om en mann som ikke har klart å få ereksjon på over 3 år, siden han steriliserte seg. Han ble ufør pga han ikke klarer å gå normalt mere, fordi noen får smerter nedover beina og ryggen. Å han er deprimert. Han bruker rullator og er under 40 år. Litt av et liv enkelte kan få pga en sterilisering leger tjener penger på. Anonymkode: 90bb6...949
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #39 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Vi ble advart om betennelse og at sædlederen kan gro tilbake slik at det blir sædceller igjen. Dermed advarer jeg andre slik at de kan ta et valg selv når de vet mere om konsekvensene av en sterilisering. Anonymkode: 90bb6...949 Dere ble vel advart om det fordi det er langt vanlige bivirkninger /komplikasjoner etter sterilisering. Anonymkode: 4b5b4...ebb
AnonymBruker Skrevet 7. april 2024 #40 Skrevet 7. april 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Det bestemmer de selv. Alle operasjoner har en risiko. Anonymkode: 4b5b4...ebb Jeg sier bare at menn og damer bør ikke ta en slik operasjon, jeg sier ikke at jeg bestemmer hva alle andre gjør.... så selvfølgelig vet jeg at alle kan ta en operasjon uten min tillatelse. Men jeg ville blitt veldig takknemlig om jeg kunne visst om de komplikasjonene før mannen min tok sterilisering, for da ville han ikke tatt sjangen på å ødelegge seg selv og meg. Å når leger ikke advarer om annet enn betennelse og at sædlederen kan gro igjen slik at sædceller kommer tilbake, så mener jeg alle har rett på å få vite om pvps etc. En vanlig person kan ikke se for seg at hvis man tar en sterilisering så kan han miste ereksjon, få kroniske smerter som påvirker både sexlivet, all fysisk aktivitet og den pappaen/ektemannen/sønnen/kollegaen/vennen han en gang var, få vonde utløsninger resten av livet eller bli deprimert og få ptsd. Vi kunne i alle fall ikke sett for oss at det kunne skje, betennelse klarte vi å skjønne ja, utvendig betennelse. Å alle de vi har advart hadde heller ikke sett for seg at det kunne skje. Så da mener jeg at det er veldig fint at jeg deler ut vår erfaring med å opplyse om hvordan det kan bli etter en sterilisering. Å om man er hos privat klinikk eller offentlig klinikk, så kan man uansett få pvps, kroniske smerter. Anonymkode: 90bb6...949
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå