AnonymBruker Skrevet 5. april #1 Del Skrevet 5. april Hele livet har jeg slitt med vekten. Jeg har alltid måttet passe på kostholdet og fysisk aktivitet. Jeg har vært gjennom de fleste dietter, de fleste treningsregimer og til og med periodisk fasting. Enten har jeg ikke klart å fullføre eller så har kiloene kommet tilbake etter en stund. Nå som jeg er på vei oppover på baderomsvekten og buksene sitter strammere enn før er jeg fortvilet og lei. Jeg er fortvilet over ikke å klare å holde meg på et stabilt sunt nivå og jeg er drittlei dietter, treningsregimer og diverse forsøk. Jeg skulle ønske jeg kunne sette strek og være fornøyd, men, hver gang jeg forsøker det, gråter jeg over min overvektige kropp. Medisiner kvalifiserer jeg ikke til, for jeg er bare rett over overvekt. Noen tips til vekttap til en som spyr av tanken på enda en mislykket diett? Anonymkode: b542d...0a9 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #2 Del Skrevet 5. april Dietter er bare quick fix, og fungerer ikke i lengden, du må foreta en livsstilsendring hvis du ønsker varige resultater. Teller du kalorier? Hva spiser du til vanlig? Går det mye i godteri. Jeg tror man bare må bestemme seg for at nok er nok, har man ikke nok motivasjon så kommer man ingen veier. Anonymkode: 5f3e9...487 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #3 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dietter er bare quick fix, og fungerer ikke i lengden, du må foreta en livsstilsendring hvis du ønsker varige resultater. Teller du kalorier? Hva spiser du til vanlig? Går det mye i godteri. Jeg tror man bare må bestemme seg for at nok er nok, har man ikke nok motivasjon så kommer man ingen veier. Anonymkode: 5f3e9...487 + Det er også viktig å ikke gjøre for store endringer på en og samme tid, da er det stor sjanse for at man sklir tilbake relativt kjapt. Anonymkode: 5f3e9...487 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #4 Del Skrevet 5. april Hvordan er hormonnivåene dine? Hvordan er søvnen din? Jobber du turnus? Er du redd for sulthetsfølelsen? Jeg klarte overhode ikke gå ned i vekt når jeg jobbet natt, kiloene sto bom fast. Ved å fikse søvnmønsteret mitt, løste mye seg. Anonymkode: f72ce...37a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #5 Del Skrevet 5. april Det går i mye sjokolade og is. Jeg har telt kalorier ved noen av diettene, men det blir veldig slitsomt i lengden Anonymkode: b542d...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #6 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det går i mye sjokolade og is. Jeg har telt kalorier ved noen av diettene, men det blir veldig slitsomt i lengden Anonymkode: b542d...0a9 Jeg er litt motstander av å kutte ut usunne ting, for da sprekker man til slutt. Hva med å kutte ned på sjokoladen? Ikke kutte ut, altså. Men ned. Spiser du ellers mat som metter? Anonymkode: f72ce...37a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #7 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan er hormonnivåene dine? Hvordan er søvnen din? Jobber du turnus? Er du redd for sulthetsfølelsen? Jeg klarte overhode ikke gå ned i vekt når jeg jobbet natt, kiloene sto bom fast. Ved å fikse søvnmønsteret mitt, løste mye seg. Anonymkode: f72ce...37a Jeg er arbeidsledig. Jeg er alltid sulten, men både søvn og hormonnivå er normalt tror jeg. Jeg går på P-piller, men det har ikke egentlig gjort noe utslag sammenliknet med da jeg ikke gikk på dem Anonymkode: b542d...0a9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #8 Del Skrevet 5. april Okei. Kanskje du er sulten fordi du tenker mye på mat? Vet ikke hvordan hverdagen din er, men de periodene jeg ikke har jobbet, har jeg spist mer rett og slett fordi jeg har kjedet meg. Og jo mer man spiser, jo mer vil kroppen ha etter hvert. Hvertfall min. Det som har hjulpet meg, er å ikke være redd for å være sulten. Ellers spiser jeg ganske mye, selv om jeg går ned. Spiser mye volum. Mye salater, mye frukt, mye grønnsaker. Og ikke mye brød. Brød gjør meg mer sulten. Anonymkode: f72ce...37a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 5. april #9 Del Skrevet 5. april Jeg tror fokuset må bort fra dietter og slanking og over til livstilsendringer. De fleste har sine svakheter hva gjelder aktivitet og kosthold, og da må man finne de endringene som blir varige utover en diettperiode. Hva det innebærer for deg er umulig for meg å si. For min del handler det om å spise mye protein og mye ren mat. Det gir meg en god metthetsfølelse og bevarer min matglede. Min svakhet er at jeg elsker mat og god drikke. Så selv om jeg er veldig aktiv, så legger jeg på meg om jeg spiser uten å tenke over hva jeg spiser. Min teknikk er å spise tilpasset de aktivitetene jeg skal gjennomføre. F.eks: - Skal jeg trene etter jobb så spiser jeg en liten frokost, en større lunsj, en lett snacks før trening, middag etter trening. Da begrenser jeg kaloriene til frokost, får meg et skikkelig måltid i lunsjen, fyller på om det er behov mtp treningens belastning og jeg sikrer at jeg ikke sklir ut etter trening ved at jeg da spiser min vanlige middag. Kalorimessig blir dette 1500-1800 kcal for meg, som er i underkant av hva jeg trenger for vedlikehold. Hvis jeg ikke er interessert i å gå ned i vekt kan jeg f.eks øke frokosten og legge til sunn kveldssnack/kveldsmat. Du må finne din rytme, dine aktiviteter som du liker og passe på å legge ambisjonene på et nivå som du ønsker å vedlikeholde. Det må bli din nye livsstil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #10 Del Skrevet 5. april 1. Sett deg gjennomførbare mål. Ikke hopp på en diett som vare i en gitt periode. Uansett hva du gjør må du tenke langsiktig og gjøre endringer som du kan fortsette med resten av ditt liv. ellers kommer vekta på igjen. Ha gjerne ett stort hovedmål, men sett også små delmål på veien. 2. Ta det gradvis og gi deg selv god tid. Gjør små endringer som er lett å leve med og som du kan fortsette med i mange år fremover. 3. Tell kalorier og følg med på næringsstoffene du får i deg. Vær ærlig med deg selv og tell med ALT. Både mat og drikke, og også de små munnfullene som man nesten ikke tenker over når man lager mat. 4. Ikke vei og mål deg for ofte, maks en gang i uka. Ikke mist motet om vektnedgangen går sakte eller av og til stopper opp. Fortsett som før og fokuser på hvor mange bra endringer du har gjort. 5. Vær aktiv. Du trenger ikke trene som en gal på treningsstudio, men gjør noe aktivt hver dag. Til og begynne med for å starte en god vane, og etterhvert kjører du på litt mer etterhvert som kondisen går oppover. Bli svett og sliten flere ganger i uka. 6. Husk at kosthold fjerner kilo, trening fjerner gram. Tren for å bli sterkere, få bedre kondis og høyere hvileforbrenning, ikke for å bli slank. 7. Ikke konkurrer eller sammenlign deg selv med andre. Konkurrer mot og sammenlign deg med ditt gamle jeg. 8. Tenk positive tanker om deg selv. Når du glipper og spiser noe du ikke skulle ha spist eller "glemmer" å trene/være aktiv, så tenk at gjort er gjort, du får nye sjanser i morgen. Når du holder deg til planen og gjennomfører alt du har planlagt, så belønn deg selv. Ikke med godis eller mat, men noe annet som er positivt. Finn din greie. 9. Husk at det er lov å inngå et kompromiss med deg selv. Det er bedre å gå litt ned i vekt og holde seg der enn å kjøre på mot et hårete mål og deretter gå opp igjen alle kiloene når du ikke lenger orker å leve like strengt lenger. 10. Vær tålmodig, stå på og ikke gi opp! Tenk livsendring, ikke diett og slankekur. Førstnevnte er varig, sistnevnte er kortvarig og nesten som å pisse i buksa for å holde varmen. Dette klarer du!!! Anonymkode: 4bb66...f64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #11 Del Skrevet 5. april Prøvd en variasjon av halvparten av tallerkenen med (lavkalori) grønnsaker til hvert eneste måltid? Må selvsagt også få i seg proteiner, fett og sunne karbohydrater også, men jeg spiser selv meg god og mett med å hive innpå med grønnsaker. Jeg spiser også poteter hver eneste dag, fordi jeg både blir tilfreds og jeg elsker poteter. Jeg spiser enten bakte eller kokte poteter, uten smør og saus. Skulle jeg ha saus en sjelden gang så er det beskjedne mengder. Her brukes sennep, salsa, balsamicoeddik, og/eller litt avocado. For meg handler det om å ta valg jeg kan leve med over tid, og sånn tror jeg det er for mange andre også. Strenge dietter faller en lett av lasset på, mens å spise «vanlig mat», men tilpasse hva og hvor mye av de ulike har mye å si. Jeg spiser ikke en halv stor avocado til ett måltid, men en del av den. Avocado er sunt, men alt drar opp. Kommer selvsagt an på hva annet en har da. Jeg spiser plantebasert (pga etikk), men det i seg selv er ikke så viktig akkurat her. Jeg spiser det jeg liker og koser meg med maten, men jeg tar ikke av. Store porsjoner spiser jeg også, men tenker på innholdet. Jeg er heller ikke opptatt av antall måltider, mer å gi kroppen det den trenger når den trenger det. Det siste kan være vanskelig å vurdere når en har vært på mange dietter, men om en fyller på med mye grønt, og ellers minst mulig bearbeidede kilder til annet, så har en et godt utgangspunkt. Det er totalen som betyr noe, og mange bekker små blir til en stor å. Skal litt til å overspise på bakt potet (uten smør), kyllingbryst, salat med litt acocoado, og en vinaigrette. Vil du ha pizza; fyll på med grønnsaker ved siden av. For meg går dette av seg selv nå, og jeg har levd sånn over år. Husk å spise nok igjennom dagen, og da ikke «bare» i volum, men også i kalorier så du ikke ender i godteposen på ettermiddag/kveld pga du egentlig er sulten. Jeg praktiserer også at jeg heller spiser et måltid enn å «finne meg noe smått». Det «lille» kan fort bli mer, og da velger jeg heller å spise noe, også kan jeg heller kose meg med en bit sjokolade etterpå om jeg fremdeles har lyst på det. Det er ikke så lett å snu om på vaner, og jeg sier heller ikke at dette nødvendigvis er svaret for deg, men det er ihvertfall én måte å gjøre det, som har fungert for meg. Anonymkode: f20b1...dfb 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #12 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jeg er litt motstander av å kutte ut usunne ting, for da sprekker man til slutt. Hva med å kutte ned på sjokoladen? Ikke kutte ut, altså. Men ned. Spiser du ellers mat som metter? Anonymkode: f72ce...37a Enig! Er man glad i sjokolade bør man heller begrense inntaket enn å stoppe helt opp. for noen hjelper det å bestemme seg for at det er lov å spise litt sjokolade av og til, og det har ingenting å si om det er på ukedag eller helgedag. Da får man ikke den maniske trangen til å spise masse når man endelig har lov til å spise, eller enda verre: knekker sammen og spiser altfor mye, får dårlig samvittighet og dårlig selvfølelse, og ender opp med å gi opp hele greia. Anonymkode: 4bb66...f64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #13 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det går i mye sjokolade og is. Jeg har telt kalorier ved noen av diettene, men det blir veldig slitsomt i lengden Anonymkode: b542d...0a9 Kan du finne hverdagsutgaver av sjokolade og is som er sunnere med mindre sukker/fett og mer næring? Bananis (most frosset banan med kakao)? Saftis av sukkerfri saft eller knust frukt og bær? En god yohurt med smak? Du trenger jo heller ikke kutte helt ut, det hjelper godt på å kutte ned. F.eks. spise sunnere alternativer i begrensede mengder til hverdags, og så unne deg ekte sjokolade og is (fremdeles i litt begrensede mengder) i helga. Å telle kalorier er tungvint og slitsomt, selv med en app på telefonen, men om du gjør det en lang periode vil du etterhvert bli veldig god på å beregne både vekt/mengde og hvor mange kalorier ca det du spiser og drikker inneholder. Merker du at vekta går opp og du begynner å skli ut av de gode vanene, så begynn å tell kalorier igjen for å "minne deg selv på" hvor store porsjoner du kan spise og hvor mange kalorier måltidene inneholder. Anonymkode: 4bb66...f64 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #14 Del Skrevet 5. april Takk for tips. Jeg spiser en del sunn mat, men, som noen foreslo, er jeg nok en som lett tenker på mat når jeg kjeder meg. Å finne noe å fylle dagene med er ikke så lett. De gangene jeg har det travelt blir det nok ikke så mye mat, men heller ikke så veldig sunn (ikke lett å lage eller spise salat på veien). Jeg prøvde meg på kaloritelling på en app før, men da må man gjerne veie maten og det er også utrolig slitsomt i lengden. Anonymkode: b542d...0a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #15 Del Skrevet 5. april Slutt å ha det tilgjengelig da. Du spiser for mye, man kan ikke slanke seg i perioder, om man spiser for mye ellers. Og det er veldig enkelt å spise for mye. Særlig som inaktiv kvinne (jeg er det selv) Anonymkode: fdbe7...bc6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #16 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Slutt å ha det tilgjengelig da. Du spiser for mye, man kan ikke slanke seg i perioder, om man spiser for mye ellers. Og det er veldig enkelt å spise for mye. Særlig som inaktiv kvinne (jeg er det selv) Anonymkode: fdbe7...bc6 Jeg prøvde det. Endte bare opp med at jeg kjøpte nytt Anonymkode: b542d...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
visp Skrevet 5. april #17 Del Skrevet 5. april En gang i uka prøver du noen pynteklær som du vet sitter veldig ubehagelig på, og later som om du MÅ i fint selskap. Det blir en konstant påminnelse. Lett å overbevise seg selv om at det er lurt å spise 200 gram sjokolade når du dasser rundt hjemme i behagelig pysj som aldri strammer:) 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chupacabra Skrevet 5. april #18 Del Skrevet 5. april (endret) 23 hours ago, AnonymBruker said: Hele livet har jeg slitt med vekten. Jeg har alltid måttet passe på kostholdet og fysisk aktivitet. Jeg har vært gjennom de fleste dietter, de fleste treningsregimer og til og med periodisk fasting. Enten har jeg ikke klart å fullføre eller så har kiloene kommet tilbake etter en stund. Nå som jeg er på vei oppover på baderomsvekten og buksene sitter strammere enn før er jeg fortvilet og lei. Jeg er fortvilet over ikke å klare å holde meg på et stabilt sunt nivå og jeg er drittlei dietter, treningsregimer og diverse forsøk. Jeg skulle ønske jeg kunne sette strek og være fornøyd, men, hver gang jeg forsøker det, gråter jeg over min overvektige kropp. Medisiner kvalifiserer jeg ikke til, for jeg er bare rett over overvekt. Noen tips til vekttap til en som spyr av tanken på enda en mislykket diett? Anonymkode: b542d...0a9 En diett som har en sluttdato vil aldri gjøre noen slanke. Trening er ikke noe man kan "fullføre". Det kan ikke ha en sluttdato. Det er egentlig bra at du er drittlei dietter. For dietter har aldri, og vil aldri fungere. Det eneste som hjelper er en permanent livsstilsendring. Du er ikke alene, for menneskekroppen vil bygge opp energilagre. Alle slanketråder på Kvinneguiden ala "Vi som skal ned i vekt før..." kan du bare styre unna. De som skulle ned i vekt til påsken 2024 er de samme folkene som skulle ned i vekt til påsken 2012. Å gå på en slankekur med en sluttdato er oppskriften på å legge på seg etter endt slankekur. Endret 6. april av Chupacabra 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #19 Del Skrevet 5. april Chupacabra skrev (18 minutter siden): En diett som har en sluttdato vil aldri gjøre noen slanke. Trening er ikke noe man kan "fullføre". Det kan ikke ha en sluttdato. Det er egentlig bra at du er drittlei dietter. For dietter har aldri, og vil aldri fungere. Det eneste som hjelper er en permanent livsstilsendring. Du er ikke alene, for menneskekroppen vil bygge opp energilagre. Alle slanketråder på Kvinneguiden ala "si som skal ned i vekt før..." kan du bare styre unna. De som skulle ned i vekt til påsken 2024 er de samme folkene som skulle ned i vekt til påsken 2012. Å gå på en slankekur med en sluttdato er oppskriften på å legge på seg etter endt slankekur. Joa, innerst inne vet jeg jo det, men livsstilsendringer er vanskelig å finne motivasjon til det også. For den eneste motivasjonen til å gjøre noe er faktisk vekttap. Jeg bryr meg faktisk ikke om det er sunt eller ikke. Jeg trenger ikke leve lenge. Anonymkode: b542d...0a9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april #20 Del Skrevet 5. april AnonymBruker skrev (55 minutter siden): Jeg prøvde det. Endte bare opp med at jeg kjøpte nytt Anonymkode: b542d...0a9 Viljestyrke er viktig i starten. Man klarer aldri noe man ikke bestemmer seg for, uansett hva det skulle være. Jeg er normalvektig, men det er ikke dermed sagt at det er enkelt bestandig. Noen ganger må jeg være streng med meg selv og faktisk si nei. Men som sagt, er motstander av å nekte seg ting. Hvis det er lettere å holde deg til det du bestemmer deg for hvis du spiser litt is når du vil, enn å binge på masse is og så gi opp fordi du nektet deg selv det, er det jo det beste for helsen å spise litt når du vil. Men da er også nøkkelordet "litt". Er ekkelt å skulle venne seg til sånt i begynnelsen, men det blir heldigvis lettere. Og å telle kalorier trenger man jo ikke gjøre for ever. Det er bare greit å få en oversikt i starten sånn at man kanskje innser hvor man feiler. Er helt sikker på at du får det til, men da må du bestemme deg på riktig. Anonymkode: f72ce...37a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå