AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Vi er så frustrerte og utslitte av møter med skolen som lover bedring, ungdommen kjeder vettet av seg på skolen (ungdomsskolen) og blir ikke utfordret faglig. Synes ikke lenger det er noen vits i å gå på skolen, og sier at han lærer bedre hjemme. Har begynt å nekte å dra på skolen, eller gå hjem i løpet av skoledagen. Skole lover gang på gang bedring, men det er utskifting av lærere og det er sikkert lettere å prioritere dem som sliter faglig, at det føles viktigere for skolen. Mens her sitter en demotivert ungdom som ikke lenger ser vitsen med skole. Jeg er redd for starten på motløshet som vil ødelegge for mye i fremtiden. Er det noen som har solskinnshistorier? Vi tenker på privatskole, men han har venner på denne skolen, og det sosiale er veldig viktig. (Gutten vår har høy WISC-score målt av Bup og dette gjenspeiles i alle fag bortsett fra kroppsøving og mat og helse, som gir stress.) Alt vi ønsker oss er en skolehverdag med utfordringer tilrettelagt til hver enkelt elevs nivå! Har vært så mye i kontakt med skolen at jeg vet ikke om det er mer å hente der uten å true med 9a-sak, men er også redd for at det ødelegger vår relasjon med skolen totalt, og det tror jeg heller ikke vil hjelpe sønnen min. Samme med å gå ut i media, som vi har tenkt på mange ganger. Fagpersoner vi har snakket med i kommunen er også oppgitt over skolen, og mener at det er helt greit at vår sønn får sitte hjemme og jobbe i stedet for å dra på skolen. At vi bare bør la ham gjøre det når skolen ikke klarer å tilrettelegge. Jeg prøver å tenke på dette og stresse mindre over skolevegringen, men er så redd for at dette er starten på at han melder seg helt ut av samfunnet til slutt, og gir opp systemet og skole generelt. Tar gjerne imot innspill! Anonymkode: 32c0e...099
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 Siden det ikke er skoleplikt, men opplæringsplikt, kan dere vurdere hjemmeskole. Han kan da arbeide med læringsmålene hjemme på formiddagen. Har kan da også jobbe med mer avanserte tema/problemer. Anonymkode: afb35...44a 2
Millimani Skrevet 5. april 2024 #3 Skrevet 5. april 2024 Mange elever blomstrer når de får hjemmeskole. Det var mange som oppdaga det under corona-epidemien 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 9 hours ago, AnonymBruker said: Vi er så frustrerte og utslitte av møter med skolen som lover bedring, ungdommen kjeder vettet av seg på skolen (ungdomsskolen) og blir ikke utfordret faglig. Synes ikke lenger det er noen vits i å gå på skolen, og sier at han lærer bedre hjemme. Har begynt å nekte å dra på skolen, eller gå hjem i løpet av skoledagen. Skole lover gang på gang bedring, men det er utskifting av lærere og det er sikkert lettere å prioritere dem som sliter faglig, at det føles viktigere for skolen. Mens her sitter en demotivert ungdom som ikke lenger ser vitsen med skole. Jeg er redd for starten på motløshet som vil ødelegge for mye i fremtiden. Er det noen som har solskinnshistorier? Vi tenker på privatskole, men han har venner på denne skolen, og det sosiale er veldig viktig. (Gutten vår har høy WISC-score målt av Bup og dette gjenspeiles i alle fag bortsett fra kroppsøving og mat og helse, som gir stress.) Alt vi ønsker oss er en skolehverdag med utfordringer tilrettelagt til hver enkelt elevs nivå! Har vært så mye i kontakt med skolen at jeg vet ikke om det er mer å hente der uten å true med 9a-sak, men er også redd for at det ødelegger vår relasjon med skolen totalt, og det tror jeg heller ikke vil hjelpe sønnen min. Samme med å gå ut i media, som vi har tenkt på mange ganger. Fagpersoner vi har snakket med i kommunen er også oppgitt over skolen, og mener at det er helt greit at vår sønn får sitte hjemme og jobbe i stedet for å dra på skolen. At vi bare bør la ham gjøre det når skolen ikke klarer å tilrettelegge. Jeg prøver å tenke på dette og stresse mindre over skolevegringen, men er så redd for at dette er starten på at han melder seg helt ut av samfunnet til slutt, og gir opp systemet og skole generelt. Tar gjerne imot innspill! Anonymkode: 32c0e...099 Meld 9a - sak. Da har skolen 5 dager på seg med å komme med tiltak, og dere kan klage til statsforvalter om tiltakene er for dårlige eller ikke blir fulgt. Snakk med skolen først om tankene deres. Vi meldte 9a - sak mistrivsel for evnerikt barn, og det har ikke ødelagt relasjonen til skolen. Anonymkode: d6b07...183 2
Akryl Skrevet 5. april 2024 #5 Skrevet 5. april 2024 Ta alle fag som privatist på vgs. Chille med venner.
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Skrevet 5. april 2024 Dette er dessverre et problem mange elever i denne gruppa sliter med. Vår erfaring er helt lik deres, med unntak av at barnet ikke hadde så mange venner heller, da det ikke var opptatt av de samme tingene som sine jevnaldrende. Søkte barnet over på en internasjonal skole, gått der i snart ett skoleår. Det går over all forventning, har fått barnet /snart ungdommen "tilbake". Foreningen "Lykkelige barn" er en foreldredrevet medlemsorganisasjon som har ulike webinarer, treff og diskusjoner rundt akkurat dette temaet. De jobber også politisk med å blant annet skrive høringssvar og kronikker. Anbefaler deg å sjekke dem ut. Anonymkode: 74b63...fca 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå