AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Del Skrevet 5. april 2024 Hva tenker dere? Anonymkode: f3565...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Del Skrevet 5. april 2024 Det kommer vel helt an på hvilken tilstand det er i. Anonymkode: 40ec8...b9a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
svartkatt Skrevet 5. april 2024 #3 Del Skrevet 5. april 2024 Ikke hvis det er i god stand?? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Del Skrevet 5. april 2024 Samme risiko som å kjøpe et hus fra 1990 eller 2020. Sjekk alltid tilstandsrapporten, så går det som regel greit. Viktigste er at dere er klar over hva dere kjøper. Oppussning, total renovering osv. Anonymkode: 2ed92...b43 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Del Skrevet 5. april 2024 Jeg vil virkelig si at det er mer livstil-valg enn risiko 🤣Seriøst. Du må bare leve med f.eks. energi klasse E/G, du kan aldri få det huset tett og komfortabelt som nye boliger. Du velger å bo i en pustende bolig - dvs trekkfull. Du må stå for strømkostnader, eventuelt ved-kostnader, som trenges for å bo i et slikt hus. Alt oppussing du vil foreta, vil aldri være enkelt. Du kan ikke bruke gipsplater, du kan aldri endre planløsning noe særlig - bærende konstruksjoner vil være en del av innervegger. Huset fra 1875 har antageligvis mange små rom, altfor lang gang, og rare planløsninger - og det må du bare leve med. Eller betale veldig dyrt for å endre på planløsning. Hvis du vil bytte vinduer og dører, vil du bestille spesielt tilpassede størrelser som er dyrere, du kan aldri kjøpe ferdige, standard størrelse vinduer på Maxbo. jeg har inntrykk av at det er bare enten arkitektorre, med ressurser og sans for spesielle hus, som kjøper slike hus - med mål om å pusse opp, og da veldig, veldig dramatisk, slik som de her - https://www.aftenposten.no/bolig/i/OpgLVb/huset-fra-1860-ble-for-trangt-naa-har-arkitekten-faatt-internasjonal-oppmerksomhet-for-tilbygget Slik du ser, de har i praksis bygde seg et nytt hus ved siden av, og har den gamle delen som en slags sommerstue-gjesterom-kontor del. Eller, fordi det er ofte det billigste hus på en bra tomt, så kjøpes det av de som ikke kunne kjøpe seg noe bedre, men så etter en bolig akkurat i den skolekrets eller noe. Og nei, det er absolutt ikke det samme som å kjøpe et hus fra 1990 eller 2020. Nå finnes det byggeregler, normer, du vet hva du får i et hus. Du aner ingenting om hvordan et hus fra 1875 er bygd, det ene du vet, at det er bygd i tommer. Hva som er brukt av fundament, står det på fjell eller masser, renner det vann i kjelleren, alt dette må du sjekke selv. som du ser, jeg kunne aldri i livet tenke meg å kjøpe det. Men jeg ville gått lengre enn det også, jeg ville ikke kjøpt meg et hus bygd før 1980. Anonymkode: ba912...865 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Del Skrevet 5. april 2024 Om badet er fra byggeår, ville jeg sjekket dette nøye. Anonymkode: 69b42...7f9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #7 Del Skrevet 5. april 2024 Du vet nå i hvert fall at huset har klart å stå oppreist i 150, og det er mye mer enn man kan vite når man både vite og forvente når msn kjøper et lavenergihus fra 2020. Anonymkode: d3080...10f 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
spinner Skrevet 5. april 2024 #8 Del Skrevet 5. april 2024 Ofte bedre enn fra 1975 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 5. april 2024 #9 Del Skrevet 5. april 2024 (endret) 1875... ja, det hadde jeg vært ganske motvillig til å kjøpe. De blir jo aldri riktig varme, og koster en formue å holde varmen i dem i vårt kalde klima. MYE penger går med til å varme opp sånne hus med tømmervegger og ingen isolasjon å snakke om. Hvis noe finnes er det gamle aviser og litt leire inni vegger som er dekket til med treverk utenpå tømmerstokkveggene. Nei, jeg ville nok ikke kjøpt et så gammelt hus pga dette. Selv om det må være utrolig kult å ha et hus med så mye historie. Kanskje sjekke i gamle arkiver og slikt, og se om man finner ut hvem som bygde det, hvem som har bodd der, hvor mange barn fikk de som vokste opp i dette huset osv. Artig med hus med historie. Men det er ikke verdt fyringskostnadene og kanskje måtte bytte alt det elektriske og rør osv i tillegg. PS! Er det kjeller i den bygningen også? Grøss... gamle kjellere med tvilsom isolering på utsiden er beryktede for fukt og muggsopp. Endret 5. april 2024 av Million 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #10 Del Skrevet 5. april 2024 Vi ha kjøpt det. Men pusset opp hele greia. Dem sa at konstruksjonen var så bra på den. Og den er ofte det på gammelt hus. Er et tømmerhus vi kjøpte. Blir riktig så fint da. Men som sagt vi totalrenoverer da. Vinduer og alt skiftes. Anonymkode: f3290...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 5. april 2024 #11 Del Skrevet 5. april 2024 Vi kjøpte et hus fra ca 1900, så litt nyere..måtte rive nesten hele driten.. men har bygd opp nytt i lik stil, men med mye bedre planløsning og et hus som er fullisolert. Var sinnsykt kaldt før dette..jeg tror det kommer veldig an på tilstand, er det en estetikk man absolutt vil ha, kan man leve med en planløsning som mest sannsynlig er dårlig osv og ikke minst hvordan er egentlig tilstanden bak alle overflater.. der var her vi gikk på en smell.. snekkerne fant mer og mer som bare måtte rives ut..vi er har fått et hus som er utrolig flott og angere ikke bortsett fra at det kostet flesk🥵 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #12 Del Skrevet 5. april 2024 Agatha skrev (53 minutter siden): Vi kjøpte et hus fra ca 1900, så litt nyere..måtte rive nesten hele driten.. men har bygd opp nytt i lik stil, men med mye bedre planløsning og et hus som er fullisolert. Var sinnsykt kaldt før dette..jeg tror det kommer veldig an på tilstand, er det en estetikk man absolutt vil ha, kan man leve med en planløsning som mest sannsynlig er dårlig osv og ikke minst hvordan er egentlig tilstanden bak alle overflater.. der var her vi gikk på en smell.. snekkerne fant mer og mer som bare måtte rives ut..vi er har fått et hus som er utrolig flott og angere ikke bortsett fra at det kostet flesk🥵 Hva kostet det?? Anonymkode: f3565...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 5. april 2024 #13 Del Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva kostet det?? Anonymkode: f3565...14d Ca 4,5mill blei kostnaden på totalrenovering... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet 5. april 2024 #14 Del Skrevet 5. april 2024 Agatha skrev (Akkurat nå): Ca 4,5mill blei kostnaden på totalrenovering... Og da tok vi ganske mange harde valg, f.eks. så ble det Ikea-kjøkken selv om vi i utgangspunktet trodde vi skulle ha råd til noe mer fancy. Men veldig fornøyd med kjøkkenet da! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #15 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Jeg vil virkelig si at det er mer livstil-valg enn risiko 🤣Seriøst. Du må bare leve med f.eks. energi klasse E/G, du kan aldri få det huset tett og komfortabelt som nye boliger. Du velger å bo i en pustende bolig - dvs trekkfull. Du må stå for strømkostnader, eventuelt ved-kostnader, som trenges for å bo i et slikt hus. Alt oppussing du vil foreta, vil aldri være enkelt. Du kan ikke bruke gipsplater, du kan aldri endre planløsning noe særlig - bærende konstruksjoner vil være en del av innervegger. Huset fra 1875 har antageligvis mange små rom, altfor lang gang, og rare planløsninger - og det må du bare leve med. Eller betale veldig dyrt for å endre på planløsning. Hvis du vil bytte vinduer og dører, vil du bestille spesielt tilpassede størrelser som er dyrere, du kan aldri kjøpe ferdige, standard størrelse vinduer på Maxbo. jeg har inntrykk av at det er bare enten arkitektorre, med ressurser og sans for spesielle hus, som kjøper slike hus - med mål om å pusse opp, og da veldig, veldig dramatisk, slik som de her - https://www.aftenposten.no/bolig/i/OpgLVb/huset-fra-1860-ble-for-trangt-naa-har-arkitekten-faatt-internasjonal-oppmerksomhet-for-tilbygget Slik du ser, de har i praksis bygde seg et nytt hus ved siden av, og har den gamle delen som en slags sommerstue-gjesterom-kontor del. Eller, fordi det er ofte det billigste hus på en bra tomt, så kjøpes det av de som ikke kunne kjøpe seg noe bedre, men så etter en bolig akkurat i den skolekrets eller noe. Og nei, det er absolutt ikke det samme som å kjøpe et hus fra 1990 eller 2020. Nå finnes det byggeregler, normer, du vet hva du får i et hus. Du aner ingenting om hvordan et hus fra 1875 er bygd, det ene du vet, at det er bygd i tommer. Hva som er brukt av fundament, står det på fjell eller masser, renner det vann i kjelleren, alt dette må du sjekke selv. som du ser, jeg kunne aldri i livet tenke meg å kjøpe det. Men jeg ville gått lengre enn det også, jeg ville ikke kjøpt meg et hus bygd før 1980. Anonymkode: ba912...865 Uff snakk om å ødelegge et nydelig gammelt hus med et stygt tilbygg. Anonymkode: 2022b...277 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Del Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Om badet er fra byggeår, ville jeg sjekket dette nøye. Anonymkode: 69b42...7f9 På 1800 tallet var det vel ikke bad i huset,da var det vel utedo og de måtte hente fysisk vann for å vaske seg . Anonymkode: 2022b...277 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #17 Del Skrevet 6. april 2024 Heller 1875 enn 1940-1960. Rett og slett fordi materialmangelen etter krigen gjorde at en har fx manglende isolering og kreative løsninger i etterkrigshusa. Godt tømra hus trenger ikke p være kalde Anonymkode: 9d463...6b0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #18 Del Skrevet 6. april 2024 Hus som ble bygd i gamle dager ble bygd for å vare. Hus som bygges idag holder ikke like lenge. Heller 1875 enn 1975! Anonymkode: a1313...53c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #19 Del Skrevet 6. april 2024 Ville vært svært betenkt. Så gamle hus er svært trekkfulle. Du må i så i fall renoverer store deler av huset. Isolere, nye vinduer, kanskje taket må gjøres noe med, drenering osv. Store, dyre ting. Har det bad, i så i fall fra når? Sørg for en god tilstandsrapport først i hvert fall. Anonymkode: 6680d...42c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. september 2024 #20 Del Skrevet 9. september 2024 AnonymBruker skrev (På 5.4.2024 den 14.35): Jeg vil virkelig si at det er mer livstil-valg enn risiko 🤣Seriøst. Du må bare leve med f.eks. energi klasse E/G, du kan aldri få det huset tett og komfortabelt som nye boliger. Du velger å bo i en pustende bolig - dvs trekkfull. Du må stå for strømkostnader, eventuelt ved-kostnader, som trenges for å bo i et slikt hus. Alt oppussing du vil foreta, vil aldri være enkelt. Du kan ikke bruke gipsplater, du kan aldri endre planløsning noe særlig - bærende konstruksjoner vil være en del av innervegger. Huset fra 1875 har antageligvis mange små rom, altfor lang gang, og rare planløsninger - og det må du bare leve med. Eller betale veldig dyrt for å endre på planløsning. Hvis du vil bytte vinduer og dører, vil du bestille spesielt tilpassede størrelser som er dyrere, du kan aldri kjøpe ferdige, standard størrelse vinduer på Maxbo. jeg har inntrykk av at det er bare enten arkitektorre, med ressurser og sans for spesielle hus, som kjøper slike hus - med mål om å pusse opp, og da veldig, veldig dramatisk, slik som de her - https://www.aftenposten.no/bolig/i/OpgLVb/huset-fra-1860-ble-for-trangt-naa-har-arkitekten-faatt-internasjonal-oppmerksomhet-for-tilbygget Slik du ser, de har i praksis bygde seg et nytt hus ved siden av, og har den gamle delen som en slags sommerstue-gjesterom-kontor del. Eller, fordi det er ofte det billigste hus på en bra tomt, så kjøpes det av de som ikke kunne kjøpe seg noe bedre, men så etter en bolig akkurat i den skolekrets eller noe. Og nei, det er absolutt ikke det samme som å kjøpe et hus fra 1990 eller 2020. Nå finnes det byggeregler, normer, du vet hva du får i et hus. Du aner ingenting om hvordan et hus fra 1875 er bygd, det ene du vet, at det er bygd i tommer. Hva som er brukt av fundament, står det på fjell eller masser, renner det vann i kjelleren, alt dette må du sjekke selv. som du ser, jeg kunne aldri i livet tenke meg å kjøpe det. Men jeg ville gått lengre enn det også, jeg ville ikke kjøpt meg et hus bygd før 1980. Anonymkode: ba912...865 Vil du heller kjøpe et hus fra etter 2000, hvor byggematerialene er så lette som fjær, og huset er så tett at du risikerer allegiutvikling og astma? Hipp hurra for gamle tømmerhus med kraftige materialer, sjel og tiden som bevis på kvalitet Anonymkode: c9776...f48 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå