Gå til innhold

Til dere som plukker på de "upopulære" og må belære, irettesette og plage

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Slutt med det. Liker dere ikke en person, så unngå ham eller henne. Slutt å oppføre dere dårlig mot denne personen bare fordi han eller hun er annerledes, noe i ham eller henne ikke appellerer til dere eller dere føler generell aversjon mot ham eller henne. Vi som opplever deres oppførsel, blir lei oss. Selv om dere ikke liker oss, så er vi også mennesker med følelser. Vi kan bli såret. Vi prøver å unngå sosiale sammenhenger nettopp for å slippe å bli plukket på, få kjeft, tilsnakk, rare blikk eller hvisking bak ryggen. Vi isolerer oss mer og mer, men vi må jo selvfølgelig omgås folk i forskjellige sammenhenger - på foreldremøter, på treninger og stevner til barna, på jobben, i nabolaget. Vi sitter allerede taust, lytter til dere og nikker. Vi tenker tre og fire ganger før vi uttaler våre meninger, fordi prisen er som regel for høy. Vi prøver å gjøre vårt beste. Forsøk å forstå og være overbærende med oss. Gå inn i dere selv og spør om det er nødvendig med plukkingen, tilsnakket eller det andre dere driver med. Sammenlign hvordan dere behandler oss og andre i samme situasjon (nei, andre, de populære, de som er som dere, er heller ikke feilfrie, men de slipper som regel unna). Vi er ikke verdens onde kun fordi vi er annerledes, kanskje mangler sosiale koder, har vært mobbet grovt i barndommen og bærer med oss traumer etter det, er mindre pene, utenlandske eller annerledes på andre måter. Har dere lyst til å si noe stygt, stopp opp, pust litt og tenk - er det virkelig nødvendig å si dette? Takk.

Anonymkode: 9ce16...ae4

• Liker 3
  • Hjerte 4
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig! Dessverre vil de som oppfører seg slik aldri skjønne at det er de du skriver om. 

Anonymkode: 5d2af...2ec

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Igjen var det plukking i lunsjen i går. Nå var det klærne mine det var noe feil med. Skal begynne å spise lunsj på kontoret. 

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Igjen var det plukking i lunsjen i går. Nå var det klærne mine det var noe feil med. Skal begynne å spise lunsj på kontoret. 

Nei, det skal du ikke! Du skal være deg selv og ta din plass. Hva var replikken som ble sagt? 

Anonymkode: 59452...cf1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det skal du ikke! Du skal være deg selv og ta din plass. Hva var replikken som ble sagt? 

At jeg kanskje burde vurdere annerledes fasong på buksene, for disse var ikke veldig flatterende. 

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men det er jo flertallet eller mellom leder som bestemmer om noen skal få ta opp plass. Vi hadde en dame som sluttet hos oss. Hun skulle ta sin plass uten å ha fått godkjennelse. I alle møtene ble hun ignorert og når hun snakket sjekket folk telefon og lignende.

Man må kjenne sin plass.

AnonymBruker
Skrevet

Er det mellom leder og flertallet? Skjønner ikke helt 

Anonymkode: d5923...1f3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

At jeg kanskje burde vurdere annerledes fasong på buksene, for disse var ikke veldig flatterende. 

Voksne folk som sier sånt er ikke normale. Og det er ikke de som hører andre si det og ikke sier noe heller. 

Høres ut som en dronning på vgs. 

Anonymkode: 5d2af...2ec

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

"Hvorfor tror du jeg er interessert i din mening om dette?"

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alltid upopulær. Alltid alene. Skjønner ikke hvorfor. Jeg er veldig snill og grei. 

Anonymkode: e1a89...13e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

«Haha, er du seriøs nå?»

«Å nei, har du stått opp med feil bein i dag?»

«Nå har nok du og jeg ganske forskjellig smak i klær, så jeg tror jeg holder meg til min egen.»

«Hva SA du nå?»

«Jaja, det er nå bare ei bukse. Skal vi tenke på hva som er lite flatterende, så er vel det å avsløre manglende sosiale antenner og manglende normal høflighet også ganske høyt på den lista?»

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg leser også i hovedinnlegget at du har barn. Du må virkelig lære deg å stå opp for deg swlv, hvordan skal ellers barna lære det? Gå til en coach/psykolog/selvhjelpskurs! 

Hvorfor lar du andre få makt over deg? Du må ikke se på dem som «de», men som enkeltindivider. 

Tenker det du skriver her:  «Vi prøver å unngå sosiale sammenhenger nettopp for å slippe å bli plukket på, få kjeft, tilsnakk, rare blikk eller hvisking bak ryggen. Vi isolerer oss mer og mer»  er nærmest sykelig, dette må du ta tak i. 
Bare det at du opplever det andre voksne sier om deg som «kjeft» er veldig rart. 

Hvis noen skjeller meg direkte ut, tenker jeg ikke at jeg «får kjeft», som om jeg har gjort noe galt. Jeg tenker at de er uhøflige, eller sprø, eller har en ekstremt dårlig dag. Det er jo ikke min skyld. Men noe sier meg at du reagerer på langt mindre ting enn dette.

Hvis jeg f eks sier «nei, ikke sett kaffekanna der, sett den på bordet» - hva tenker du det er? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

"Hvorfor tror du jeg er interessert i din mening om dette?"

Nettopp! 

Skulle akkurat til å skrive at jeg ville sagt noe sånt som at: «Dersom jeg noen gang skulle ha behov for klesråd fra deg, lover jeg å gi beskjed om det.»

Anonymkode: 56878...58c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er sånn drittoppførsel jeg i det siste har fått fullstendig i vranghalsen. Det får aldri konsekvenser for dem så de turer frem slik de alltid har gjort. Konfronter dette utysket. Høyt. Tror hun at hun bestemmer hva andre skal ha på seg? Atferden hennes er veldig uflatterende, hun burde vurdere jobbe med det. Kanskje ta et kurs eller plukke opp en selvhjelpsbok?

Anonymkode: 0cae3...bc2

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...