Gå til innhold

Noe jeg ikke har fått med meg angående streik

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan hende dette er et dumt spørsmål, men jeg har altså ikke fått det med meg: Hvorfor er det bare Fellesforbundet og ikke flere forbund i LO som forhandler og truer med streik denne gangen? I fjor var vi i FLT også tatt ut, så hvorfor er det annerledes i år? Jeg er tidligere medlem av Fellesforbundet og vant til å høre om at det er fare for streik hvert eneste år, men ikke nå lenger.

Anonymkode: f875c...9f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er frontfagene som forhandler nå. 

Anonymkode: 764bb...9be

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er frontfagene som forhandler nå. 

Anonymkode: 764bb...9be

Men det er det jo hvert år? Jobber i typisk frontfagsbedrift og alle i FF ved bedriften tas ut i streik om det blir. I fjor gjaldt det også FLT, og sikkert flere andre i LO også. Lurer på hva som ligger bak akkurat det.

AnonymBruker
Skrevet

Dytter

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kan hende dette er et dumt spørsmål, men jeg har altså ikke fått det med meg: Hvorfor er det bare Fellesforbundet og ikke flere forbund i LO som forhandler og truer med streik denne gangen? I fjor var vi i FLT også tatt ut, så hvorfor er det annerledes i år? Jeg er tidligere medlem av Fellesforbundet og vant til å høre om at det er fare for streik hvert eneste år, men ikke nå lenger.

Det er vel Fellesforbundet og Norsk industri som er i forhandlinger nå?  De andre forbundene går inn i forhandlinger etterhvert?

Mannen min er i Fellesforbundet, og han har blitt tatt ut til en eventuell streik fra mandag. 

Anonymkode: 59e00...427

AnonymBruker
Skrevet

FLT var først med i opptrappingen av streiken i fjor.. ikke fra start..

Anonymkode: 7874b...1fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Men det er det jo hvert år? Jobber i typisk frontfagsbedrift og alle i FF ved bedriften tas ut i streik om det blir. I fjor gjaldt det også FLT, og sikkert flere andre i LO også. Lurer på hva som ligger bak akkurat det.

Jeg må nesten spørre deg om dette.  Mener du at alle organiserte ved bedriften alltid har blitt tatt ut ved streik tidligere?

Jeg har aldri hørt om at det er noen faste bedrifter som alltid blir tatt ut ved streik, og heller ikke at alle organiserte ansatte alltid blir tatt ut.

I bedriften der sønnen min jobber er det 3 av 10 som har fått varsel om at de kan tas ut i første runde, og hvis det skjer nå er det første gangen på 15 år at denne bedriften blir rammet av streik.
I bedriften der mannen min jobber er det 45 av ca 300 som har fått varsel om at de kan tas ut i første runde.  Han har jobbet der i 20+ år, og har aldri blitt tatt ut i streik før.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg må nesten spørre deg om dette.  Mener du at alle organiserte ved bedriften alltid har blitt tatt ut ved streik tidligere?

Jeg har aldri hørt om at det er noen faste bedrifter som alltid blir tatt ut ved streik, og heller ikke at alle organiserte ansatte alltid blir tatt ut.

I bedriften der sønnen min jobber er det 3 av 10 som har fått varsel om at de kan tas ut i første runde, og hvis det skjer nå er det første gangen på 15 år at denne bedriften blir rammet av streik.
I bedriften der mannen min jobber er det 45 av ca 300 som har fått varsel om at de kan tas ut i første runde.  Han har jobbet der i 20+ år, og har aldri blitt tatt ut i streik før.

Så lenge jeg har vært i arbeidslivet har alle i FF ved de to bedriftene jeg har jobbet i blitt tatt ut i tilfelle streik, ja :) Vet ikke hvilke vurderinger som ligger til grunn, men begge bedriftene er hjørnesteinsbedrifter i sine respektive områder og har enorme omsetninger per år, så det kan være noe med det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...