AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Jobber 1 uke så har jeg turnusfri 1 uke. Fikk sykemelding for jobbuken min. Så hadde jeg som sagt fri 1 uke. Men iløpet av fristen var jeg hos legen og fikk en ny sykemelding for min neste arbeidsuke. Altså jeg hadde ikke sykemelding i min friperiode, da jeg hadde fri. Nå har arbeidsgiver stoppet min fastlønn grunnet dem mener jeg også skulle ha sykemelding i min friperiode. Legen min står på sitt og vill ikke gi meg sykemelding i min friperiode siden jeg uansett hadde fri. Noen som kan noen regler her? Har arbeidsgiver sitt på sitt tørre? Anonymkode: 599c5...c62
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #2 Skrevet 5. april 2024 Å jobbe turnus med fastlønn vil jo si at du får betalt også for fridager. Derfor det heller ikke blir tatt hensyn til om ferieuker faller på fridager/uker. Er du 100% sykemeldt? I så fall så skal du kun ha sykepenger, og ikke lønn i tillegg uansett. Anonymkode: 45b78...f97 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Skrevet 5. april 2024 Nei, er klar over at man ikke skal ha lønn og sykepenger. Men om man er sykemeldt så skal vell arbeidsgiver betale dem første 16 dagene før det er nav som betaler. Jeg var som sagt sykemeldt arbeidsuka, ikke sykemeldt i friuken, men igjen sykemeldt i arbeidsuka. Som du selv sier så får jeg jo også betalt i friperioden. Men det er her arbeidsgiver sier at det kan dem ikke gjøre og forlanger sykemelding også i friperioden. For å vri litt på det. Si at jeg ikke var syke i friperioden, jeg kan jo ikke ha sykemelding når jeg ikke er syk. Anonymkode: 599c5...c62
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei, er klar over at man ikke skal ha lønn og sykepenger. Men om man er sykemeldt så skal vell arbeidsgiver betale dem første 16 dagene før det er nav som betaler. Jeg var som sagt sykemeldt arbeidsuka, ikke sykemeldt i friuken, men igjen sykemeldt i arbeidsuka. Som du selv sier så får jeg jo også betalt i friperioden. Men det er her arbeidsgiver sier at det kan dem ikke gjøre og forlanger sykemelding også i friperioden. For å vri litt på det. Si at jeg ikke var syke i friperioden, jeg kan jo ikke ha sykemelding når jeg ikke er syk. Anonymkode: 599c5...c62 Samtidig blir det jo «feil» at arbeidsgiver stadig må betale for 16 nye dager, dersom du er langtidssykemeldt og ikke blir sykemeldt i din friperiode. Tipper det er derfor de ønsker at du sykemeldes selvom du har turnusfri. Jeg er selv langtidssykemeldt, og ble sykemeldt i de rød dagene, selvom jeg da egentlig har fri. Anonymkode: 5a59b...aa1 3
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #5 Skrevet 5. april 2024 Var du frisk i fri- uka, og så ble du syk igjen? Da er det to uavhengige sykmeldinger Har du vært syk hele veien, men har hatt turnusfri en uke? Da må du ha sammenhengende sykmelding. Anonymkode: c7432...684 2 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #6 Skrevet 5. april 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Samtidig blir det jo «feil» at arbeidsgiver stadig må betale for 16 nye dager, dersom du er langtidssykemeldt og ikke blir sykemeldt i din friperiode. Tipper det er derfor de ønsker at du sykemeldes selvom du har turnusfri. Jeg er selv langtidssykemeldt, og ble sykemeldt i de rød dagene, selvom jeg da egentlig har fri. Anonymkode: 5a59b...aa1 Ja,selvfølgelig ønsker dem det. Da taper dem jo ikke penger. Men det betyr jo ikke at dem kan stoppe lønnen min, synes da det et litt rart. Anonymkode: 599c5...c62
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #7 Skrevet 5. april 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Var du frisk i fri- uka, og så ble du syk igjen? Da er det to uavhengige sykmeldinger Har du vært syk hele veien, men har hatt turnusfri en uke? Da må du ha sammenhengende sykmelding. Anonymkode: c7432...684 Var ikke såpass syk i friperioden. Hadde nok muligens dratt på jobb om det var arbeidsuken min. Men ble dårligere. Anonymkode: 599c5...c62
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #8 Skrevet 5. april 2024 Dersom det er grunn til at sykemeldingene kun gis for en uke av gangen (medisinsk grunn), så kan ikke arbeidsgiver stoppe fastlønn nei, selv om du kun tilfeldigvis kun har vært sykemeldt i noen uker der du faktisk jobber. Men hvis dette gjentar seg, så kan det jo være grunn til lenger sykemelding tenker jeg, det bør du først og fremst ta med fastlege. Anonymkode: 94539...0dd
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #9 Skrevet 5. april 2024 8 hours ago, AnonymBruker said: Dersom det er grunn til at sykemeldingene kun gis for en uke av gangen (medisinsk grunn), så kan ikke arbeidsgiver stoppe fastlønn nei, selv om du kun tilfeldigvis kun har vært sykemeldt i noen uker der du faktisk jobber. Men hvis dette gjentar seg, så kan det jo være grunn til lenger sykemelding tenker jeg, det bør du først og fremst ta med fastlege. Anonymkode: 94539...0dd Er ikke noe som har gjentatt seg, er som regel ikke syk. Men sånn ble det nå denne gangen. Legen sykmeldte meg først 1 uke. Jeg var hjemme uansett i friperioden, men følte meg dårligere noen dager før jobb. Men arbeidsgiver krever at jeg får sykemelding også i friperioden. Jeg synes det virker rart. Dem sa dem stoppet fastlønn også. Anonymkode: 599c5...c62
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #10 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er ikke noe som har gjentatt seg, er som regel ikke syk. Men sånn ble det nå denne gangen. Legen sykmeldte meg først 1 uke. Jeg var hjemme uansett i friperioden, men følte meg dårligere noen dager før jobb. Men arbeidsgiver krever at jeg får sykemelding også i friperioden. Jeg synes det virker rart. Dem sa dem stoppet fastlønn også. Anonymkode: 599c5...c62 Arbeidsgiver ønsker sammenhengende sykemelding slik at de får refusjon fra nav. Og det er jo ikke så rart. Du får lene deg tilbake og se på arbeidsgiver, nav, lege og eventuell fagforening krangle. Håper du er organisert. Anonymkode: 18226...97a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #11 Skrevet 5. april 2024 Hvorfor ikke bare få legen til å fikse sammenhengende sykemelding? Om du sjeldent er syk trenger du ikke tenke på å bruke opp kvoten din. Skjønner godt at arbeidsgiver ønsker det. Anonymkode: fbb7b...db5
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #12 Skrevet 5. april 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Arbeidsgiver ønsker sammenhengende sykemelding slik at de får refusjon fra nav. Og det er jo ikke så rart. Du får lene deg tilbake og se på arbeidsgiver, nav, lege og eventuell fagforening krangle. Håper du er organisert. Anonymkode: 18226...97a Jeg forstår arbeidsgiver, men jeg synes det er feil at skattepenger altså nav skal betale for noe når jeg ikke er syk. Jeg var ikke syk den uken jeg har fri da blir det merkelig for meg at arbeidsgiver krever sykemelding når jeg ikke er syk, bare for å spare penger. Anonymkode: 599c5...c62 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #13 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg forstår arbeidsgiver, men jeg synes det er feil at skattepenger altså nav skal betale for noe når jeg ikke er syk. Jeg var ikke syk den uken jeg har fri da blir det merkelig for meg at arbeidsgiver krever sykemelding når jeg ikke er syk, bare for å spare penger. Anonymkode: 599c5...c62 Du lager masse ekstra arbeid for både arbeidsgiver og Nav hvis du skal holde på sånn. Si at helsetilstanden din er langvarig, skal du liksom sjonglere med sykemeldinger og friuker sånn det passer deg da? Anonymkode: 1031d...91b 1
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #14 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Var ikke såpass syk i friperioden. Hadde nok muligens dratt på jobb om det var arbeidsuken min. Men ble dårligere. Du er syk litt sånn annenhver uke? Skjønte ikke dette. Anonymkode: 8fa12...81f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #15 Skrevet 6. april 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Er ikke noe som har gjentatt seg, er som regel ikke syk. Men sånn ble det nå denne gangen. Legen sykmeldte meg først 1 uke. Jeg var hjemme uansett i friperioden, men følte meg dårligere noen dager før jobb. Men arbeidsgiver krever at jeg får sykemelding også i friperioden. Jeg synes det virker rart. Dem sa dem stoppet fastlønn også. Anonymkode: 599c5...c62 Selvfølgelig må du ha sammenhengende sykemelding i dette tilfellet. Anonymkode: 8fa12...81f
AnonymBruker Skrevet 6. april 2024 #16 Skrevet 6. april 2024 For dere som jobber med friuke så er lønnsberegningen jo gjort ut fra det faktum at dere har friuker. Det skal derfor leveres sykmelding for friuken også. Blir det samme som de som jobber 1 dag i uken og er sykmeldt. De kan hellere ikke kun levere sykmelding på den ene dagen i uken de jobber, men må ha sykmelding for hele uker. Så lenge det er sammehengende sykdom (dvs samme årsak til sykdom) så skal sykmeldingen skrives ut fortløpende, men mindre du har hatt ferie. Ta kontakt med Nav de kan veilede deg og evt ta kontakt med legen slik det blir korrekt. Anonymkode: 52be2...077 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå