Gå til innhold

Å ta hensyn til allerede nedsatt pris

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte hus for ikke altfor lenge siden. Jeg har satt av 200K til overflate oppussing. Jeg angrer litt på at jeg ikke var mer bestemt på å gå under takst. Jeg ville egentlig kjøpe for 3.9, sånn at jeg hadde 100K ekstra til oppussing. Men megler sa at selger nektet å selge under 4 blank da han allerede hadde gått ned 500K i prisantydning.

Men, jeg kjøpte etter visning nr 4, som eneste budgiver. Jeg kjøpte for prisantydning huset lå ute for når jeg fant det på finn. Det er ikke min feil at han har måttet gå ned såpass i pris. Kjenner det er litt kjedelig at jeg ga meg der. Etterpåklokskap er alltid like gøy 😅

Anonymkode: 9ed9d...21b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikje hva du mener. Dette er jo noe du må vurdere og firholde deg til før du kjøper hus. Og ikke klage over det etterpå. Dette ligger jo 100% på deg. 

Jeg og mine søsken solgte huset vi arvet etter foreldrene.  Huset var taksert til nesten to mill. Vi var enige om en minstepris. Som lå nesten 400.000kr under takst.  Vi klarte selvsagt å legge huset ut to ganger samme dag med rentenyheter og bolig markedet gikk fra supert til bom stille over natten. 

Så vi skjønte jo fort at det ikke kom til å gå for takst pris. 

Vi fikk tilbud om 1,3. Det var selvsagt ikke noe aktuelt for oss. Ikke hadde vi det travelt med å selge heller. Samme kjøper la inn flere bud alt for lavt. Så vi holdt oss til minste ønsket pris. Etterhvert ga de etter og kjøpte for den summen. Ett år etter. Skulle vi selge huset for 700.000 mindre tenker du fordi kjøper ville det? Ikke vårt problem 

Anonymkode: 9a375...224

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg klager ikke og vet det ligger på meg. Jeg skulle ha vært mer på, men derogda gikk det litt fort. Skjønner det er kjipt for selger å gå såpass under opprinnelig prisantydning. Men jeg som kjøper går jo utifra nåværende prisantydning, ikke den som ble satt for flere mnd si når huset ble lagt ut første gang

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ga du bud under eller gikk du rett på takst? 

Anonymkode: f9675...d4c

AnonymBruker
Skrevet

For å være tydeligere. Huset lå ute til 4 blank + omkostninger når jeg var på visning. Jeg la først inn bud på 3.7 som ble avvist. Jeg hadde egentlig bare 3.8 å kjøpe for. Så fikk jeg snakket med banken og fikk innvilget litt høyere lån sånn at jeg kunne legge inn ett høyere bud. Jeg spurte megler om eier ville selge for 3.9, men megler sa at eier ikke ville gå under 4 blank da han allerede hadde gått ned 500K i prisantydning. Så jeg skjønner eier sin side, men samtidig var ikke det den prisen jeg gikk utifra når jeg ga bud. Jeg gikk utifra 4.1 (med omkostninger) ikke 4.5

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kunne jo forsøkt et formelt bud på 3.8 eller 3.9 selvsagt. Sånn at selger måtte ta ordentlig stilling til det. Jeg forstår selvsagt at det er kjedelig i ettertid, men problemet er jo at man aldri vet i slike kjøp og salg. Jeg venter på avklaring av forkjøpsrett nå, budet ble godtatt 100 000 kr under takst. Men kanskje gjør de 100 000 at boligen er mer interessant for andre som kan bruke forkjøpsretten sin? Umulig å "gjøre riktig" mens man står i det, for det er jo etterpåklokskapen som snakker. Og den forteller deg antakelig at selger ville godtatt 100 000 mindre, men det er slett ikke sikkert. 

AnonymBruker
Skrevet

Og ja, selvsagt er det den nye prisen du går ut fra. Den høyeste ga jo åpenbart ikke salg og telles liksom ikke da. Da kan man se det som at den var feil tenker jeg. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og ja, selvsagt er det den nye prisen du går ut fra. Den høyeste ga jo åpenbart ikke salg og telles liksom ikke da. Da kan man se det som at den var feil tenker jeg. 

Jeg fikk tilsendt budjournal, og ser at noen andre prøvde å kjøpe huset for samme pris jeg kjøpte for 2 uker før. Men eier avslo budet. Så han hadde nok håpet å få mer for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner hva du mener TS. At de allerede har gått 500’ ned i pris er ikke ditt «problem»! Prisen er en antydning og markedet bestemmer.. til en viss grad, selger kan jo nekte å selge til den og den prisen.. At megler har lagt seg for høyt og gitt selger forhåpninger er ikke kjøpers feil og det hadde jo vært interessant å se om du kunne kommet litt rimeligere ut av det men ja, lett å være etterpåklok😌 

Anonymkode: ccb67...6b7

AnonymBruker
Skrevet

Pga samlivsbrudd solgte jeg hus på verst mulig tidspunkt. Det var tungt, men samtidig hadde vi en sum vi ikke kunne gå under uansett hvordan markedet var. Da måtte vi heller ha leid ut, selv om vi ikke ønsket det. 

Megler formidlet at kjøper måtte opp dit flere ganger, likevel krøp de oppover i små hopp. Sikkert fordi de ikke hadde råd til mer selv, men det hadde ikke vi heller. 

Så det at megler sier at de alt har gått ned en viss sum, er vel bare for å si noe om at du er langt unna det selger ønsket. Å justere forventninger tar ofte lang tid. 

Anonymkode: 8c805...2c4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg fikk tilsendt budjournal, og ser at noen andre prøvde å kjøpe huset for samme pris jeg kjøpte for 2 uker før. Men eier avslo budet. Så han hadde nok håpet å få mer for det. 

Da tror jeg du trygt kan tenke at de ikke hadde godtatt 100 000 ned å slutte å plage deg selv med det. 

Anonymkode: 238fc...11e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da tror jeg du trygt kan tenke at de ikke hadde godtatt 100 000 ned å slutte å plage deg selv med det. 

Anonymkode: 238fc...11e

Jeg tror at denne brukeren har rett. ☺️

TS har kjøpt hus i noe som sannsynligvis var en bølgedal, og det høres ut som at hen har fått en veldig god pris. Jeg tror at det er all grunn til å se på dette som en god investering for fremtiden.

Anonymkode: f5b0d...3c0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...