AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #1 Skrevet 5. april 2024 Hei, Søker råd på denne situasjonen. Jeg er åpen for innspill om at det mulig bare er psykisk, eller andre ting. Til informasjon er jeg sykepleier i spesialisthelsetjenesten, hvor jeg har jobbet i snart ti år. Situasjonen er: Jeg er ung, normalvektig, er i normal fysisk aktivitet, spiser et normalt kosthold, drikker greit med vann. Går på p-piller, tar kosttilskudd (D+B-vitamin) og tar tran. Bor alene, har ikke barn. Jobber 100%, studerer deltid. Jeg har siden tenårene hatt mye mageplager i form av oppblåsthet og hyppig avføring, samt i perioder ekstrem fatigue. Over de siste 4-5 årene har magefunksjonen heller snudd til obstipasjon. Hører lite tarmlyder, har avføring ca annenhver dag, den er enten knusktørr eller seig. Noen ganger er det som en smal pølse. Det nye de siste årene er også at utmattelsesfølelsen har eskalert, jeg har hatt flere nær-synkoper på jobb, jeg er mindre sulten og ofte føler meg kvalm/uvel. Jeg har også mistet mye hår over de siste 2,5 årene - både på hodet, og har generelt betydelig mindre behåring på kroppen. Jeg har oppsøkt lege for dette flere ganger, da det påvirker mitt hverdagsliv i stor grad. Spesielt dette med nærsynkope og uvelhetsfølelse opplever jeg som ugreit. Jeg får tilbakemeldinger som at "sånn er livet noen ganger" og "ting er ikke statisk hele livet". Det er tatt noen blodprøver av meg, som hun sier er ok (typisk standard-pakke). Slik jeg tolker dem så er de også helt ok, men de sier jo heller ikke stort annet enn at jeg ikke har infeksjon, ikke er elektrolyttforstyrret, og ikke har anemi. Jeg skulle i utgangspunktet på en CT for noen år siden for å kartlegge status i magen, men volvat endret det til en ultralyd (som er helt unyttig i min mening ift denne problemstillingen). Spesielt dette med magen bekymrer meg. Det finnes jo en mulighet for at det kan være stress (jobb kombinert med studier), men jeg synes likevel det er rart at det skal snu slik. Jeg er generelt avbalansert og tar livet med ro, men jeg forstår jo at min bakgrunn som helsepersonell kan gjøre meg ekstra paranoid ift egen helse. Min fastlege har bare oppfordret meg til å ta ulike typer laksantia, men jeg synes det er suspekt at jeg som "ung og frisk" som aldri har hatt hard mage bare skal dytte nedpå med ulike laksantia uten å vite årsaken til at jeg har blitt så hard i magen. Jeg har også oppsøkt privat lege, men de virket svært uinteresserte da jeg ikke (i første omgang) ønsket å ta blodprøver til 7000kr. Jeg føler utfordringen er at jeg føler at mine bekymringer og plager blir bagatellisert til at "sånn er livet" - noe jeg ikke synes det kan være. Noen tanker rundt dette? Åpen for det meste. Anonymkode: 6e262...f2a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #3 Skrevet 5. april 2024 gobbledigook skrev (1 minutt siden): Testet for cøliaki? Jeg mener jeg har blitt testet for dette i tenårene ifbm mine mageplager, og at det kom tilbake negativt. Jeg har ingen papirer på dette selv, men kan nok innhente journal fra fastlegekontor. Jeg har også vært på koloskopi for 12-15 år siden ifbm denne problematikken, som den gang viste normale forhold. Tok også en avføringsprøve i samme tidspunkt som også var normal. Jeg tok en gentest i 2022 for laktoseintoleranse som kom tilbake negativ. Da jeg var yngre var magen mer "rebelsk" - voldsom tarmtømming 5-10 ganger dag, mye luft og smerter. Nå er det som magen tilnærmet er avskrudd og beveger seg som en snegle. TS Anonymkode: 6e262...f2a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #4 Skrevet 5. april 2024 Du har cøliaki, krev om test for det! På generel blodprøve blir det ikke automatisk huket av for det. Anonymkode: dd969...10e
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #7 Skrevet 5. april 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg mener jeg har blitt testet for dette i tenårene ifbm mine mageplager, og at det kom tilbake negativt. Jeg har ingen papirer på dette selv, men kan nok innhente journal fra fastlegekontor. Jeg har også vært på koloskopi for 12-15 år siden ifbm denne problematikken, som den gang viste normale forhold. Tok også en avføringsprøve i samme tidspunkt som også var normal. Jeg tok en gentest i 2022 for laktoseintoleranse som kom tilbake negativ. Da jeg var yngre var magen mer "rebelsk" - voldsom tarmtømming 5-10 ganger dag, mye luft og smerter. Nå er det som magen tilnærmet er avskrudd og beveger seg som en snegle. TS Anonymkode: 6e262...f2a Min datter hadde negativ test for cøliaki da hun var fem. Og så positiv test da hun var syv. Jeg tipper du har cøliaki. Søsken her hjemme testes en gang i året siden cøliaki er en sykdom som utvikler seg plutselig/ eller også over tid. Anonymkode: 99ee0...274
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #8 Skrevet 5. april 2024 Jeg hadde negative blodprøver for cøliaki, men positiv gentest. Derfor fikk jeg en gastroskopi (altså ikke koloskopi) og denne var positiv. Jeg hat cøliaki. Anonymkode: 99ee0...274 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #9 Skrevet 5. april 2024 Full utredning🤷 Umulig for andre å vite sikkert. Mageproblemer er ofte vanskelig,det kan være så mangt. Anonymkode: f7e24...81a 1
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #10 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Du har cøliaki, krev om test for det! På generel blodprøve blir det ikke automatisk huket av for det. Anonymkode: dd969...10e Jeg ser jeg har tatt en IgA-blodprøve for 2 år siden, som var 3,0 (0,7-3,7). Leser på sidene til Norsk Cøliakiforening at denne ofte er forhøyet ved cøliaki. TS Anonymkode: 6e262...f2a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #11 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Min datter hadde negativ test for cøliaki da hun var fem. Og så positiv test da hun var syv. Jeg tipper du har cøliaki. Søsken her hjemme testes en gang i året siden cøliaki er en sykdom som utvikler seg plutselig/ eller også over tid. Anonymkode: 99ee0...274 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg hadde negative blodprøver for cøliaki, men positiv gentest. Derfor fikk jeg en gastroskopi (altså ikke koloskopi) og denne var positiv. Jeg hat cøliaki. Anonymkode: 99ee0...274 Interessant. Kanskje jeg skal forsøke å kutte ut alt av gluten i en periode for å se om det har effekt. TS Anonymkode: 6e262...f2a
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #12 Skrevet 5. april 2024 Prøv fermentert mat, har hatt samme problem(antar pga ekstremt stress) ordnet seg da jeg begynte å spise litt fermentert hver dag. Funket i løpet av et par uker hvis ikke raskere. Verdt et forsøk. Ellers ville jeg ikke gitt meg hos fastlegen, men bedt pånytt om henvisning til utvidede undersøkelser. Anonymkode: 283bd...ae3
Sofakona Skrevet 5. april 2024 #13 Skrevet 5. april 2024 Dra til legen og få henvisning til gastroskopi og ta flere blodprøver..ink det som sies over. Det virket som du har plager men ikke tatt så mye tester eller utredning
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #14 Skrevet 5. april 2024 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Interessant. Kanskje jeg skal forsøke å kutte ut alt av gluten i en periode for å se om det har effekt. TS Anonymkode: 6e262...f2a Det ødelegger alle tester i lang lang tid fremover. 1. Dra til legen og be om utredning for cøliaki. 2. Ta tester, både blodprøve og gastroskopi. 3. Så kan du teste ute glutenfritt. Anonymkode: dd969...10e 1 2
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #15 Skrevet 5. april 2024 Jeg ville byttet lege, siden legen ikke tar dine symptomer på alvor. Jeg blir forstoppet og dårlig av melkeproteiner. Laktosetest de tok på meg som ung slo ikke ut på meg, derfor mente leger jeg heller ikke kunne ha melkeallergi. Fikk diagnosen melkeallergi som godt voksen. Og da slo jeg også ut på laktosetesten. For noen av dine andre problemer, få tatt en blodprøve hvor det også inkluderes sink, kobber og ceruloplasmin (og les deg så opp på hvordan disse tre må tolkes sammen, for å forstå bildet, for det kan ikke legene!). Anonymkode: bf273...37d
AnonymBruker Skrevet 5. april 2024 #16 Skrevet 5. april 2024 Skal du utredes for cøliaki skal du i alle fall IKKE gå glutenfritt FØR diagnosen er satt. Ellers blir det nær sagt umulig å få stilt diagnosen (med mindre du orker 6 uker med glutenprovokasjon før gastroskopi etter å ha blitt bra igjen…) og du mistet rett til støtte fra mav for fordyret kosthold. Rundt 1060 kroner i måneden. Anonymkode: 99ee0...274 1 1
bambyb82 Skrevet 5. april 2024 #17 Skrevet 5. april 2024 Dine plager helt identisk med mine!! Jeg har cøliaki. Jeg ble testet i ung alder som negativ. Men testet positiv i voksen alder. Det finnes også en noncøliakisk tilstand der man reagerer på gluten, uten at tarmtottene blir ødelagt. Denne vises ikke på prøver. Det kan tas en vevsprøve, her er det slik at om du er bærer av genet som er knyttet til cøliaki. Vil du med veldig stor sannsynlighet utvikle cøliaki i løpet av livet. En typisk trigger er kyssesyken, flottbårne virus og andre kraftige infeksjoner som setter ned immunforsvaret kraftig. du kan forresten kjøpe en selvtest for cøliaki på apotekene nå. Den er visst ganske treffsikker 👌
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå